ارز دیجیتال

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ بررسی کامل توکن SOL و بلاک چین سولانا

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ مدت زمان طولانی برای تأیید تراکنش ها در شبکه بیت کوین و کارمزدهای بالا در شبکه اتریوم همیشه به عنوان نقاط ضعف فناوری بلاک چین ذکر شده است. این بدان معناست که کاربران و سرمایه گذاران منتظر بلاک چین برای حل این مشکلات برای همیشه بوده اند. ارز دیجیتال سولانا مسلماً بلاک چینی است که همه منتظر آن بودند!

صفحه اول وب سایت ارز دیجیتال سولانا این شبکه را “قدرتمند برای توسعه دهندگان، سریع برای همه” توصیف می کند. انجام تراکنش‌ها و معاملات در سولانا کمتر از یک ثانیه طول می کشد. این بدان معنی است که این رمزارز پرطرفدار  برای همه کاربران سریع است. کارمزد بسیار پایین تراکنش در این شبکه و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند پیچیده نیز نشان می دهد که ارز دیجیتال سولانا همان چیزی است که توسعه دهندگان می خواهند.

صدها پروژه در حال حاضر روی این بلاک چین کار می کنند و مقیاس پذیری بالای آن به این معنی است که باید انتظار داشته باشیم که صدها پروژه دیگر در لیست قرار گیرند.

از آنجایی که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETC) هزینه تراکنش بالایی را برای پردازش دریافت می کنند، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال ارزهایی با کارمزد تراکنش کم هستند که ارز دیجیتال سولانا، یک انتخاب مناسب برای آنان است.

در این مقاله، ابتدا ارز دیجیتال محبوب سولانا را معرفی می‌کنیم، سپس به بررسی ویژگی‌های توکن سولانا (SOL) و بلاک چین قدرتمند آن می‌پردازیم. همچنین در ادامه، بخشی از تاریخچه تاثیرگذار این رمزارز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعریف توکن SOL

یکی از مهم ترین ارز‌‌های دیجیتال بازار که با نام اختصاری (SOL) شناخته می‌شود، سولانا نام دارد. این ارز دیجیتال قدرمتند با استفاده از بلاک چین شخصی خود توانسته است تا در مبحث کاهش هزینه‌ها، زمان و انرژی برای انجام تراکنش‌ها در شبکه، صرف جویی بسیار قوی انجام دهد. در ادامه، یکی توضیح مختصر از بلاک چین خواهیم داشت تا بدانید بلاک چین چیست؟

در نعریف بلاک چین به زبان ساده؛ بلاک چین زنجیره‌ای از بلاک‌هاست که در آن بلاک‌ها، تراکنش‌ها تایید و انجام می‌گردند. در هر بلاک از این شبکه، یک سری اطلاعات مانند تاریخ، مدت زمان انجام تراکنش، مقدار ارز معامله شده و غیره… ثبت می‌گردد. 

ارز دیجیتال سولانا در سال 2017 به عنوان یک پلتفرم بلاک چین برای میزبانی و ساخت برنامه های غیرمتمرکز (dApps) و پلتفرم های مقیاس پذیر تاسیس شد. ارز دیجیتال سولانا یک پروژه منبع باز است که دارای سرعت تراکنش بالا، مقیاس پذیری بالا، پشتیبانی از قرارداد هوشمند و کارمزد تراکنش کم است. ارز دیجیتال سولانا  بسیاری از تراکنش ها را در مدت زمان کوتاهی با کارمزد پایین در مقایسه با سایر بلاک چین های رقیب مانند اتریوم پردازش می کند.

سرعت نسبتا پایین تأیید تراکنش در بسیاری از بلاک چین ها همواره به عنوان یکی از اشکالات سیستم های غیرمتمرکز ذکر شده است. در همین حال، با ظهور پروژه هایی مانند سولانا، بلاک چین های کندتر به تدریج جای خود را به بلاک چین های کارآمدتر می دهند. در وایت پیپر این ارز دیجیتال ذکر شده است که این شبکه قادر است بیش از 50000 تراکنش در ثانیه را تایید و انجام دهد. این بدان معناست که سولانا و سایر سیستم های مالی بلاک چینی، می‌توانند رقیبی برای غول های این صنعت مانند پی‌پال و مسترکارت باشند.

تاریخچه ارز دیجیتال سولانا

آناتولی یاکوونکو در سال 2017 کار روی این پروژه را آغاز کرد. مدتی بعد، ایاکونکو شرکتی را که امروزه با نام سولانا لبز (Solona Labs) می‌شناسیم را به همراه گرگ فیتزجرالد و استفان آکریج که قبلاً در کوالکام با آنها کار می‌کرد، تأسیس کرد.

 Iakonko پروژه Loom را با همکاری Akridge Fitzgerald و تیمی از کارشناسان سابق اپل و Qualcomm آغاز کرد. کمی بعد چون نمی خواستند نام پروژه شان شبیه Loom Network که یک پروژه سطح دوم روی اتریوم است، آن را تغییر داده و نام Solana را برای آن انتخاب کردند.

خواندن این مقاله
آربیتراژ چیست؟ معرفی انواع آربیتراژ در دنیای رمزارزها

Yaquonco در حال حاضر یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Solana Labs است و اریک ویلیامز، یکی دیگر از بنیانگذاران این پروژه، دانشمند ارشد Solana Labs است. گرگ فیتزجرالد و راج گوکال، دیگر بنیانگذاران این پروژه، به ترتیب به عنوان مدیر ارشد فناوری و مدیر عملیاتی خدمت می کنند.

تیم سولانا حدود 20 میلیون دلار از فروش توکن محدود در طول دوره سه ماهه جمع آوری کمک مالی خود جمع آوری کرد.

این شبکه نسخه بتای شبکه اصلی خود را در مارس 2020 راه اندازی کرد و اندکی پس از آن توانست 1.76 میلیون دلار اضافی را طی یک حراج عمومی در پلتفرم CoinList جذب کند. شبکه سولانا بتا در آن زمان فقط امکان انجام تراکنش ها و برخی ابزارهای اساسی را در اختیار کاربران قرار می داد و هیچ دانشی از اجبار پاداش وجود نداشت. زیرا هنوز زمان تحویل توکن های SOL مشخص نشده است. سولانا لبز در حال حاضر نقش اصلی را در توسعه این شبکه ایفا می کند. بنیاد سولانا نیز تامین کننده مالی توسعه این شبکه است.

بررسی ویژگی های فوق‌العاده ارز دیجیتال سولانا

شبکه بلاک چین سولانا در مقایسه با شبکه های دیگر ارزهای دیجیتال دارای ویژگی های منحصربه فردی است. از جمله این ویژگی ها می توان به وجود موارد زیر در آن اشاره کرد:

  • الگوریتم اثبات تاریخ

پس از تایید تراکنش ها در این شبکه، استفاده از این الگوریتم می تواند به کارآمدتر و سریع تر تراکنش ها کمک کند. این الگوریتم به افزایش بهره وری و سازماندهی رویدادها کمک می کند.

  • برج BFT

این برج به ضبط صداهای استفاده شده قبلی و تقویت آنها با سرعت بالا کمک می کند. در واقع، این برج نسخه توسعه یافته سیستم PBFT در سایر بلاک چین ها است.

  • پردازش خط لوله‌ای

واحد پردازش سولانا یک خط لوله‌ای است. اعتبارسنجی را می توان به راحتی با پردازش داده های این پایگاه داده انجام داد.

  • ابر شکن

این سیستم را می توان مبنایی برای حساب های شبکه در نظر گرفت. برای اینکه کاربران بتوانند داده ها را به سرعت بخوانند یا بنویسند، از پروتکل های آرشیو و خط لوله در این پایگاه داده استفاده می شود.

  • خوشه‌های سولانا

این گروه ها نشان دهنده گروهی از رایانه ها هستند که به عنوان یک واحد در یک شبکه عمل می کنند. این رایانه ها می توانند با هم یا در برابر یکدیگر کار کنند تا خروجی برنامه های نامناسب را بررسی کنند.

  • سطح دریا

با استفاده از این فناوری می توان تراکنش های ارز دیجیتال سولانا را به آرامی و همزمان انجام داد و از اختلال در شبکه جلوگیری کرد.

کاربرد توکن سولانا در بلاک چین

اکنون که با کلیات شبکه بلاک چینی و ارز دیجیتال سولانا آشنا شدید، لازم است بدانید که این ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟ همانطور که می‌دانید؛ این بلاک چین از الگوریتم اجماع اثبات تاریخ استفاده می‌کند. درنتیجه کسانی که این ارز دیجیتال را نگهداری می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند. این الگوریتم، پذیرش شبکه را توسط کاربران افزایش می‌دهد و درنتیجه ارزش بازار آن بالاتر می‌رود. پس شما می‌توانید با نگهداری این رمزارز در کیف پول یا صرافی ارز دیجیتال، درآمد کسب کنید.

تعریف بلاک چین سولانا به طور خلاصه

معماری Solana به عنوان مجموعه ای از الگوریتم های نرم افزاری طراحی شده است. هنگامی که از این الگوریتم ها به صورت ترکیبی برای پیاده سازی بلاک چین استفاده می کنید، نرم افزار گلوگاه های عملکرد را از بین می برد. با این فرآیند پهنای باند شبکه با توجه به توان تراکنش تغییر می کند و متناسب با آن می شود. معماری سولانا امنیت، مقیاس‌پذیری و ویژگی‌های غیرمتمرکز بلاک چین را فراهم می‌کند. معماری Solana می‌تواند حداکثر تئوری 710000 TPS را در یک شبکه استاندارد گیگابیتی و 25.4 میلیون TPS را در یک شبکه 40 گیگابیتی دریافت کند.

همانطور که گفتیم، کار سولانو بر اساس Proof of History (PoH) و Proof of Stake (PoS) است. نظریه اثبات سهام امکان تأیید را با توجه به تعداد توکن ها ارائه می دهد. یعنی افراد با توجه به تعداد توکن هایی که دارند می توانند تراکنش های اضافه شده به کتاب بلاک چین را بررسی و تایید کنند. اثبات تاریخچه (PoH) همچنین تأیید تراکنش را سرعت می بخشد.

در واقع کارکرد «Solana» بر اساس دو پروتکل ترکیبی یعنی Proof of Stake و Proof of History است. Proof of Stake الگوریتمی برای دادن مجوز به بلاک چین برای نگهداری اطلاعات بین شرکت کنندگان است. طبق این پروتکل، صاحبان ارزهای دیجیتال توکن های خود را با طلبکاران به اشتراک می گذارند.

خواندن این مقاله
ارز دیجیتال ترون (Tron) چیست؟ همه چیز درباره شبکه بلاکچینی ترون

بدهکار کیست؟ در واقع، یک تایید کننده یک کامپیوتر با نرم افزار بلاک چین است، که در آن تایید کننده ها معادل ماینرهای اثبات کار (PoW) هستند. از آنجایی که افزایش سهام در مقایسه با پیشنهادات دایره ای باعث افزایش امنیت و ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز می شود. شبکه سولانا به شرکت کنندگان پاداش می دهد.

مقایسه ارز دیجیتال سولانا با دیگر رمزارز های بازار

“Solana”  روش های خود را از طریق گره ها با سایر بلاک چین ها به اشتراک می گذارد. برای اضافه شدن به بلاک چین، این گره ها باید به اعتبار تراکنش و بلاک های مورد نظر رأی دهند. آرای صادر شده توسط گره ها برای رهبر ارسال شده و توسط لیدر جمع آوری می شود. در نهایت در بلاک چین قرار می گیرند.

در برخی از بلاک چین ها، ایجاد بلاک از طریق الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) انجام می شود. به این ترتیب بلاک های جدید تولید و در تمام گره ها توزیع می شود. اکنون این گزارش جدید باید بقیه شبکه را بررسی کند. این مسئولیت هر گره است که این گزارش را در برابر دفتر کل تأیید کند. در نهایت، هر گره باید به طور مستقل تصمیم بگیرد که آیا بلوک جدید معتبر است یا خیر. این روند تا زمانی ادامه می یابد که همه گره ها در مورد اعتبار زنجیره به توافق برسند.

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) بیش از یک دهه است که موضوع تمام بحث های ارز دیجیتال بوده است. از این رو، امروز بزرگترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال در بازار است. اما از سوی دیگر، توکن‌های کوچک‌تر مانند Solana دارایی جذابی برای بیت‌کوین هستند. سولانا در سال 2021 شاهد افزایش 10970 درصدی بود که بالاتر از رشد 57.6 درصدی بیت کوین بود. این تفاوت بین بیت کوین و سولانا است.

رقابت بین بیت کوین و «سولانا» شبیه هیچ ارز دیجیتال دیگری نیست. به طور کلی، بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یا پوشش تورم در نظر گرفته می شود. اما سولانا یک ارز دیجیتال کاربردی برای تراکنش های کم هزینه و نقل و انتقالات پرسرعت است. اکنون با توجه به تفاوت بیت کوین و سولانا، پیش بینی می شود که “سولانا” تا پایان سال 2022 از بیت کوین پیشی بگیرد.

چگونه ارز دیجیتال سولانا را استیک کنیم؟

استیکینگ به اشتراک گذاری ارز دیجیتال است که شبکه را فعال نگه می دارد. ارز دیجیتال “SOL” به کاربران خود برای صرفه جویی و کمک به حفظ شبکه پاداش می دهد. ناشرانی که معاملات سولانا را انجام می دهند از مدل پرداخت مشارکتی و تامین مالی پرخطر پیروی می کنند. بنابراین هرچه سهام بیشتری بین وام دهنده توزیع شود، معاملات بیشتری ثبت می شود و در نتیجه پرداخت های بیشتری دریافت می شود.

یک انتخاب خوب برای مبتدیان برای کار با ارز دیجیتال “SOL” از طریق صرافی های محبوب. با این حال، امکان استفاده از کیف پول شخصی نیز وجود دارد. البته استفاده از کیف پول های خصوصی یا استخرهای سهام به توزیع و گسترش بیشتر توکن در شبکه کمک می کند. کیف پول های سخت افزاری مانند “Ledger” و “Vault” یکی از بهترین و امن ترین راه ها برای ذخیره کلیدهای خصوصی هستند.

راهنمای خرید سولانا

برای خرید سولانا نیاز به یک صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال دارید تا معامله خود را در آن انجام بدهید؛ کوین لند یکی از بهترین گزینه ها است. البته در نظر داشته باشید که قبل از خرید سولانا، نیاز به تتر دارید. در صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال کوین لند، می‌توانید به خرید و فروش 250 ارز معتبر از مارکت بایننس بپردازید و از امنیت این تراکنش های خود، اطمینان خاطر داشته باشید. همچنین امکان خرید تتر در صرافی کوین لند نیز وجود دارد.

سخن نهایی؛ سولانا یکی از بهترین توکن های بازار ارز های دیجیتال

به طور خلاصه برای پاسخ به این سوال که ارز دیجیتال سولانا چیست، باید بگوییم که این ارز کارآمد و بهینه است. با استفاده از پروتکل تاریخچه می تواند بیش از 50000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. این تنها دلیل رقابت با ارزهای دیجیتال برتر است.

منبع: https://b2n.ir/r35671

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا