ارز دیجیتال

بیت کوین (BTC) چیست؟ صفر تا ۱۰۰ پادشاه رمزارز ها‌ + نمودار قیمتی بیت کوین

بیت کوین چیست؟ در تعریف ساده از این ارز دیجیتال قدرتمند، نوعی پول دیجیتال است که میتوانید از آن در تراکنش های بانکی خود آن را برای شخص دیگر ارسال کنید یا به نوعی دیگر از آن برای معاملات استفاده کنید. در این صورت هیچ سازمان یا نهاد متمرکزی از تراکنش شما خبردار نخواهد شد.

تکنولوژی نقش مهمی در زندگی امروزی انسان ها دارذد و روز به روز پیشرفت تکنولوژی باعث تحول زندگی مردم دنیا به شکل های مختلف می‌شود. بیت کوین با بهره گیری از سیستم های بلاکچینی، سعی دارد تا در سیستم بانکداری و معاملات و تراکنش های مالی تغییری ایجاد کند و به پیشرفت این سیستم که نقش مهمی در زندگی تمامی مردم جهان دارد، کمک کند.

در هرجایی از اینترنت، یک تعریف ساده و غیرقابل قبول از این ارز دیجیتال معرفی شده است که تقریبا بخش زیادی از آنها کامل یا درست نیستند. این ارز دیجیتال می‌تواند یک ارز جایگزین اسکناس فیزیکی، یک سیستم مالی در راستای پیشرفت تکنولوژی یا یک شبک زندگی جدید برای مردم دنیا باشد. در این مقاله قصد داریم تا به کامل ترین شکل ممکن ارز دیجیتال بیت کوین را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در زندگی خود از آن استفاده کنید.

بیت کوین (BTC) چیست؟

این ارز مانند واحد پول رایج یک کشور است و وظیفه اصلی آن انجام تراکنش های مالی بین افراد است. ویژگی های کلی این ارز مشابه دلار آمریکا و ریال ایران است. با این حال، تفاوت های مهمی نیز بین این ارز و ارزهایی مانند دلار وجود دارد. یکی از مهم ترین تفاوت ها این است که این توکن توسط دولت یا موسسه مالی ایجاد نشده است و پشتوانه دیگری جز پذیرش عمومی ندارد.

این ارز از طریق یک الگوریتم ریاضی تولید و کار می کند. در این ارز دیجیتال وظیفه ثبت و نگهداری تراکنش ها بر عهده دستگاه های محاسباتی است. الگوریتم ریاضی این ارز یک فناوری رمزگذاری مبتنی بر بلاک چین است که ضمن ارائه شفافیت شبکه، حریم خصوصی کاربران را حفظ می کند. به این معنی که با وجود امکان ناشناس بودن در شبکه، همه کاربران به جزئیات اطلاعات تراکنش دسترسی دارند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از یک آدرس عمومی رمزنگاری شده (آدرس عمومی) استفاده می کند. این ارز دیجیتال در واقع یک شبکه همتا به همتا است که تراکنش ها را با الگوریتم اجماع اثبات کار تایید می کند. به عبارت ساده تر، این ارز از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می شود و برای این نقل و انتقالات از کاربران هزینه دریافت می شود. هر کاربر به طور بالقوه می تواند چندین آدرس داشته باشد.

هر تراکنش پرداختی به همه اعضای شبکه اعلام می شود تا بیت کوین های موجود دوبار خرج نشوند یا به اصطلاح دابل اسپندینگ صورت نگیرد. پس از تایید تراکنش ها توسط گره‌های شبکه مهر زمان دریافت می‌کنند تا اطلاعات تراکنش ها در بلاک های شبکه بلاکچین بیت کوین ذخیره شود.

هر تراکنش توسط مقدار زیادی کامپیوتر و قدرت پردازشی به نام “اثبات کار” ثبت می شود. این ارز با استفاده از این قدرت پردازشی، یک شبکه پرداخت سریع و قابل اعتماد ایجاد می کند که همه می توانند از آن استفاده کنند.

مروری بر تاریخچه بیت کوین

شاید شنیده باشید که در گذشته ارزش پول هر کشور بر اساس ذخایر طلا تعیین می شد. به همین دلیل کشورهایی که ذخایر طلای بیشتری دارند ثروتمندتر هستند. اما این توافق جهانی اکنون تغییر کرده است. در حال حاضر ارزش پول کشورها بر اساس قدرت اقتصادی و سیاسی آن کشور تعیین می شود. بنابراین بحران های اقتصادی می تواند ارزش پول هر کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

تاریخچه بیت کوین نشان می دهد که این ارز نوعی ارز دیجیتال است که پس از بحران مالی سال 2008 در ایالات متحده ایجاد شد. این بحران یکی از عمیق ترین بحران های اقتصادی تاریخ در ایالات متحده و جهان است. ارزی که با وجود بانک ها و بحران های اقتصادی سعی در حفاظت و حتی افزایش ارزش کاربران خود دارد.

خالق بیت کوین کیست؟

در سال 2008، شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو با انتشار وایت پیپر ایده بیت کوین را مطرح کردند. هویت خالق بیت کوین ناشناخته است و هیچکس به طور قطع نمی داند که چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده است. ساتوشی ناکاموتو از سال 2010 به مشارکت در توسعه بیت کوین پایاین داد و در ایمیلی به یکی از توسعه دهندگان بیت کوین گفت که قصد دارد پروژه های دیگری را در نظر بگیرد.

از ابتدای سال 2013، زمانی که این ارز دیجیتال بیت کوین در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرد، یافتن اینکه ساتوشی ناکاموتو واقعاً کیست به یک موضوع داغ در جامعه تبدیل شد. مقالات و مفاهیم بسیاری در طول سال ها توسط  رسانه های مختلفی منتشر شده است. اما پس از گذشت این همه سال، همه این احتمالات هنوز تئوری هستند و هیچ کس واقعاً ساتوشی ناکاموتو را نمی شناسد.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۹ آقای کریگ رایت که بنیانگذار یکی از فورک های این ارز دیجیتال به نام “Bitcoin SV” است، ادعا کرد که او ساتوشی ناکاموتو است و این پرونده در دادگاه های کشور آمریکا مطرح شد. پس از یک سال و در ادامه جنجال، مشخص شد که ادعای او دروغی بیش نبود.

بررسی بلاکچین بیت کوین

قبل از آن که راجب بلاک چین این ارز دیجیتال صحبت کنیم باید بدانید که بلاک چین چیست؟ بلاک چین از دو کلمه بلاک و زنجیره تشکیل شده است. بلاک چین، به عبارت ساده، مکانی برای ذخیره اطلاعات به صورت توزیع شده است. این اطلاعات یا تاریخچه تمام تراکنش ها در زنجیره ای از بلوک ها ذخیره می شود و از این رو ما آن را زنجیره بلوکی می نامیم. بلاک چین بیت کوین غیرمتمرکز است. یک نسخه از آن در دسترس همه فعالان شبکه است و هیچ مرکز یا فردی خاصی شبکه را کنترل و مدیریت نمی کند. انجام هر تراکنش این ارز دیجیتال در شبکه نیاز به تایید عضو های شبکه بلاکچینی بیت کوین دارد و تا زمانی که تراکنش مورد نظر توسط اعضای شبکه تایید نشود، انجام نخواهد شد.

اگر کسی در یک شبکه بلاکچینی بخوهد تراکنشی را انجام دهد، به شبکه درخواست ارسال می‌کند. شبکه با بررسی سابقه متوجه این می‌شوند که آیا فرد مورد نظر برای انجام تراکنش اعتبار کافی دارد یا خیر. در نهایت با بررسی های لازم تراکنش آن فرد را معتبر یا نا معتبر می‌داند.

جالب است بدانید که بلاک چین بعد از اینترنت بزرگترین اختراع بشر محوسوب می شود و با این حال این فناوری عظیم و هیجان انگیز دیده شدن خود را مدیون این ارز دیجیتال است. زیرا فناوری بلاک چین اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین معرفی شد.

خواندن این مقاله
هولد کردن ارز دیجیتال (Hold) چیست و چه مزایایی دارد؟

از آنجایی که بیت کوین یک دارایی ارزشمند است و ماهیت آن باید توسط همه در اینترنت نظارت شود، باید مکانی برای ذخیره تمام تراکنش ها داشته باشد. اگر بانکی برای ذخیره بیت کوین وجود ندارد، تراکنش های آن باید در مکانی امن ذخیره شود. ساتوشی ناکاموتو فناوری بلاک چین را برای ذخیره تراکنش های این ارز دیجیتال اختراع کرد.

ویژگی های منحصر به فرد بلاکچین بیت کوین

چالش اصلی در راه اندازی یک سیستم پرداخت دیجیتال این است که اطمینان حاصل شود که هیچ کس پول یکسانی را چندین بار برای پرداخت یا سرمایه گذاری خرج نمی کند و موجودی خود را دو برابر نمی کند. می دانیم که این امر با ارزهایی مانند ریال که توسط بانک مرکزی کنترل می شود امکان پذیر است و دولت ها همیشه با پول های تقلبی برخورد کرده اند. اما نوآوری اصلی که بیت کوین را خاص می کند این است که در شبکه بیت کوین برای تایید تراکنش ها، همه افراد در شبکه باید این تراکنش را تایید کنند و امکان کپی موجودی و خرج کردن آن وجود ندارد.

ویژگی های سیستم بلاکچینی این ارز دیجیتال:

  • غیرقابل بازگشت بودن تراکنش ها
  • نبودن تورم در ارز های دیجیتال
  • کارمزد های کمتر نسبت به روش های قدیمی

تأیید تراکنش توسط برخی از کاربران انجام می شود که از رایانه خود برای تأیید تراکنش ها و امنیت شبکه استفاده می کنند. به این افراد ماینر می گویند. ماینرها به نسبت میزان قدرت پردازشی که به شبکه بیت کوین کمک می کنند، در بیت کوین پاداش می گیرند.

چگونگی تامین امنیت بیت کوین

کیف پول ها و صرافی ها قابل هک هستند و هک های بزرگی در این زمینه وجود داشته است، اما خود شبکه بیت کوین هیچ مشکل امنیتی عمده ای ندارد. این را می توان با اینترنت مقایسه کرد؛ هک کردن یک سایت در اینترنت به معنای هک کردن خود اینترنت نیست.

راه های مختلفی برای هک کردن شبکه این ارز دیجیتال وجود دارد که مهم ترین آنها حمله 51 درصدی است. این حمله به تجهیزات استخراج قدرتمندی نیاز دارد تا بیش از 50 درصد از قدرت پردازش شبکه را مصرف کند. با توجه به گستردگی شبکه و هزینه بالای یک حمله مضاعف، انگیزه ای برای انجام این کار وجود ندارد و ممکن است تقریبا غیرممکن تلقی شود.

حمله ۵۱ درصدی چیست؟

حمله 51 درصدی نوعی حمله است که در آن مهاجم بیش از نیمی از شبکه را کنترل می کند. از آنجایی که تایید تراکنش ها در شبکه بیت کوین به عهده ماینرها یا ماشین های ماینینگ است، کنترل بیش از نیمی از این دستگاه ها احتمال تایید و مسدود شدن تراکنش ها توسط مهاجمان را افزایش می دهد. اگر یک مهاجم یا هکر بتواند تراکنش را در شبکه تایید یا لغو کند، می‌تواند دابل اسپندینگ یا دوبار خرج کردن را در شبکه صورت دهد.

این حمله با انتقال ارز دیجیتال مهاجم به عنوان تراکنش در ازای پول، کالا یا خدمات انجام می شود. پس از آن، مهاجم با در دست گرفتن کنترل تراکنش ها و اعتبارسنجی بلوک، سریعتر از دیگران شروع به ایجاد بلوک می کند. یکی از قوانین ارزهای دیجیتال این است که بلند ترین زنجیره با بیشترین بلاک ایجاد شده به عنوان زنجیره معتبر شناخته می شود. اگر مهاجمی موفق شود این زنجیره را قبل از دیگران ایجاد کند، می تواند یک حمله دو برابری یا 51 درصد انجام دهد.

آیا کامپیوترهای کوانتومی یک تهدید هستند؟

به دلیل ساختار متفاوت، کامپیوترهای کوانتومی می توانند عملیات بیشتری نسبت به کامپیوترهای امروزی انجام دهند. رمزنگاری بیت کوین، حدس زدن کلید خصوصی (که به عنوان رمز عبور حساب کیف پول عمل می کند) غیرممکن می کند. اما رایانه‌های کوانتومی را می‌توان تهدیدی برای ارزهای رمزپایه بر اساس قدرت پردازش بالایشان در نظر گرفت.

بسیاری از اطلاعات حساس و بسیار طبقه بندی شده مانند محل زیردریایی های حامل موشک های هسته ای و غیره، برای امنیت خود از رمزگذاری استفاده می کنند. به همین دلیل، بیت کوین ممکن است آخرین راه حلی باشد که کامپیوترهای کوانتومی در صورت تمایل از آن برای شکستن آن استفاده می کنند. با این حال، رمزگذاری بیت کوین به گونه ای است که قدرت فعلی رایانه های کوانتومی تا نابود کردن آن فاصله زیادی دارد.

استخراج بیت کوین چگونه است؟

همانطور که گفتیم برای انجام تراکنش در شبکه بیت کوین باید توسط اعضای شبکه تایید شود. این کار برای جلوگیری از مشکلاتی مانند دابل اسپندینگ ارز های یک شبکه انجام می شود. افراد در شبکه به طور داوطلبانه تصمیم می گیرند که مسئولیت اعتبار سنجی تراکنش ها را بر عهده بگیرند و برای انجام این کار پاداش می گیرند. پاداش این افراد پاداش این افراد با بیت کوین پرداخت می‌شود. یعنی هر شخصی که تراکنش ها را تایید می کند و به شبکه سرویس ارائه می کند، پاداش خود را به صورت بیت کوین دریافت می کند. فرآیند تعیین ظرفیت یک بلوک جدید و افزودن آن به بلاک چین، استخراج نامیده می شود.

از آنجایی که بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است، اثبات عملیات آن، که به صورت عملیات پیچیده ریاضی است، نیاز به قدرت پردازش بالایی دارد. به همین دلیل افرادی که تراکنش ها یا همان ماینرها را تایید می کنند باید از تجهیزات خاصی به نام ماینر استفاده کنند و از این طریق تراکنش ها را تایید کرده و پرداخت های خود را دریافت کنند.

افرادی که به شبکه بیت کوین سرویس می دهند و تراکنش ها را تایید می کنند، ماینر نامیده می شوند. بیت کوین هایی که توسط سیستم به ماینرها پاداش داده می شود، در واقع به عنوان بیت کوین های جدید تولید می شوند و توسط ماینرها وارد بازار می شوند. به همین دلیل، فرآیند به دست آوردن بیت کوین از طریق انجام محاسبات برای تأیید تراکنش های شبکه، استخراج نامیده می شود.

پیشبینی آینده رمز ارز بیتکوین

دنیای مدرن و دیجیتالی امروز در تلاش است تا بهترین راه را برای حل مشکلات بشری انتخاب و تولید کند. بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توان به‌عنوان یک تحول عظیم و انقلابی در نظر گرفت که دریچه جدیدی را در دنیای فناوری باز می‌کند.

در دنیایی که فناوری حرف اول را می زند، وجود ارزهای دیجیتال نیز به یک ضرورت اجتماعی تبدیل می شود. از آنجایی که امروزه کمتر از پول نقد استفاده می شود و کارت های بانکی بیشتر برای پرداخت ها استفاده می شود، می بینید که دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود و بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نقش زیادی در این موقعیت دارند.

بنابراین سرمایه گذاری بلند مدت در بیت کوین و ارزهای دیجیتال گزینه خوبی است. البته استراتژی های مختلفی مانند سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت وجود دارد که می توانید بررسی کنید تا ببینید بهترین استراتژی شما برای سرمایه گذاری در بیت کوین کدام است. البته بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است و برای ورود به این بازار و خرید و فروش بیت کوین ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد این فناوری، بازار و عملکرد آن داشته باشید.

خواندن این مقاله
لیکوییدیتی (liquidity) یا نقدینگی در بازارهای مالی چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می شود. در واقع این ارز دیجیتال به تنهایی سهم زیادی از بازار ارزهای دیجیتال را در دست دارد. به همین دلیل است که شاخصی به نام شاخص دامیننس بیت کوین ایجاد شد. دامیننس در لغت به معنای تسلط یا کنترل است. بنابراین، این شاخص تسلط کل بیت کوین را در بازار ارزهای دیجیتال نشان می دهد. در توضیح بیشتر این ایده می توان گفت:

  • بازار ارزهای دیجیتال به قیمت بیت کوین به شدت وابسته است. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین باعث افزایش یا کاهش کل بازار ارزهای دیجیتال می شود.
  • دایمننس نتیجه تقسیم سهم بازار بیت کوین بر کل سهم بازار ارز دیجیتال است.
  • دامیننسباعث می شود سرمایه گذاران متوجه شوند که بیت کوین یا آلت کوین برای سرمایه گذاری ارزش بیشتری دارند.

تحلیلگران می توانند از تسلط این ارز دیجیتال برای درک موقعیت بازار استفاده کنند. بنابراین، افرادی که می‌خواهند وارد معاملات ارزهای دیجیتال شوند، باید بدانند دامیننس بیت‌کوین چیست و چگونه می‌تواند به آنها در تحلیل بازار کمک کند. در واقع، اگر یک معامله گر بداند دامیننس بیت کوین چیست، می تواند اطلاعات زیر را از آن برداشت کند:

  • اگر دامیننس صعودی و قیمت بیت‌کوین هم صعودی باشد، فرصت خرید بیت‌کوین است.
  • اگر دامیننس صعودی اما قیمت بیت‌کوین نزولی باشد، فرصت فروش آلت‌کوین‌ها است.
  • اگر دامیننس نزولی و قیمت بیت‌کوین صعودی باشد، فرصت خرید آلت‌کوین‌ها است.
  • اگر دامیننس نزولی و قیمت بیت‌کوین هم نزولی باشد، فرصت فروش بیت‌کوین است.

پشتوانه ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

حال می‌دانیم که بیت کوین و کاربرد آن در زندگی روزمره ما چیست. حال می‌خواهیم بدانیم که این ارز دیجیتال بر چه پشتوانه ای فعالیت می‌کند؟

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

پشتوانه ارزی، یک دارایی است که می توان آن را با مقدار از پیش تعیین شده دارایی دیگری مبادله کرد. به عنوان مثال، یک ارز با پشتوانه طلا می تواند پشتوانه داشته باشد به طوری که 100 واحد پول را می توان با یک اونس طلا معامله کرد.

متداول ترین ابزار پشتوانه پول طلا و نقره است، اما پول را می توان با هر چیزی پشتوانه کرد. از سال 1879، دلار آمریکا از پشتوانه طلا برخوردار بوده است، عمدتاً به این دلیل که قابل تعویض و کمیاب است و دارای همان خواص ضروری پول است.

همچنین یک کوین را می توان با کوین دیگری پشتوانه کرد که به سکه پایدار معروف است. تضمین یک سکه تضمین می کند که همیشه حداقل به اندازه ای که می توان آن را معامله کرد ارزشمند خواهد بود. با این حال، اگر شهروندان اعتماد خود را به توانایی خود در ثابت نگه داشتن نرخ ارز از دست بدهند، ارزهای دارای پشتوانه می توانند به راحتی اعتبار خود را از دست بدهند. در این صورت بازارهای سیاه ارز ایجاد می شود که می تواند نرخ واقعی ارز را آشکار کند.

بیت کوین دارای پشتوانه ای با خاصیت اعتماد مردم به این ارز دیجیتال قدرتمند است و پذیرش این کوین توسط مردم و کاربران شبکه های بلاکچینی باعث رشد یا کاهش قیمت آن می‌شود.

چگونه بیت کوین بخریم؟

شما برای خرید بیت کوین به ارز پایه ای در بلاکچین به نام تتر دارید. بهترین صرافی ارز دیجیتال برای خرید تتر، صرافی معتبر خرید و فروش ارز دیجیتال کوین لند است که با بهره گیری از ماکرت بایننس، می‌توانید به معاملات رمزارز ها با بهترین سرعت بپردازید. یکی دیگر از امکانات این صرافی، پشتیبانی 24 ساعته آن است. پس از خرید تتر، می‌توانید در کمترین زمان ممکن، بیت کوین خریداری کنید و از آن در معاملات خود استفاده کنید.

محاسبات قیمت بیت کوین بر چه اساسی انجام می‌گردد؟

نحوه تعیین ارزش بیت کوین سوال مهمی است که همیشه ذهن کاربران ارزهای دیجیتال را به خود مشغول می کند. به طور کلی میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده قیمت این ارز دیجیتال است اما عوامل دیگری نیز بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد.

مواردی مانند ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین در کشور، سرقت صرافی ها، شیوع بیماری هایی مانند کرونا، انتخاب رئیس جمهور آمریکا، خرید بیت کوین بیشتر توسط شرکت معروفی مانند پی پال، وجود نهنگ ها و غیره… همه چیز می تواند بر کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد.

البته باید به خاطر داشت که بازار ارزهای دیجیتال هنوز فقط یک بازار نوپا است و به طور کلی افراد زیادی در دنیا در این بازار فعالیت نمی کنند و به طور کلی ارزش این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی بسیار ناچیز است. همه این نکات بازار ارزهای دیجیتال را پر نوسان می کند و می توانیم شاهد افزایش و کاهش آنی قیمت ارزهای دیجیتال باشیم.

جمع بندی نهایی

در این مقاله ما سعی داشتیم تا با بررسی دقیق بلاکچین بیت کوین، کاربرد های آن در زندگی روزمره افراد مختلف، پیشبینی آینده و راه های سرمایه گذاری در این بازار پر ریسک، این ارز دیجیتال قدرتمند را به شما معرفی کنیم تا شما هم بتوانید در زندگی خود از آن استفاده کنید.

همچنین باید بدانید که بازار ارز دیجیتال بیت کوین بسیار پر خطر و دارای نوسانات بالاست و از هرگونه معاملات هیجانی و  بدون علم کافی بپرهیزید؛ زیرا همانگونه که این ارز دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا راه صد ساله را در یک شب طی کنید، باعث ضرر های متعدد و ریزش بالا در بازار خود می‌شود.

در بلاگ صرافی ارز دیجیتال کوین لند، قصد داریم تا با بهترین راه های شناخت ارز های دیجیتال، شمارا با این تکنولوژی جدید و بازار آینده دار ارز های دیجیتال آشنا کنیم تا درک شما از این حوزه بالاتر برود. همچنین می‌توانید با دنبال کردن اخبار ارز دیجیتال از بلاگ صرافی کوین لند، یک قدم از دیگران در این دنیای پیچیده ارز های دیجیتال، جلوتر باشید.

منبع: https://b2n.ir/g02744

سوالات متداول

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا