ارز دیجیتال

لیکوییدیتی (liquidity) یا نقدینگی در بازارهای مالی چیست؟

لیکوییدیتی (liquidity) چیست؟ نقدینگی معیاری برای سهولت تبدیل یک دارایی به پول نقد یا دارایی دیگر است. نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی یکی از مفاهیم کلیدی ارزهای دیجیتال است. نقدینگی اصطلاحی است که ممکن است در دنیای ارزهای دیجیتال با آن برخورد کرده باشید. با رشد بخش DeFi، کاربران بیشتر و بیشتر این کلمات را می شنوند. در ادامه بررسی می کنیم نقش لیکوییدیتی (liquidity) یا نقدینگی در بازارهای مالی چیست؟

نقدینگی را می توان عاملی برای ارزیابی سهولت تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر به ویژه تبدیل آن به وجه نقد دانست. ممکن است قدیمی‌ترین، کمیاب ترین و گران ترین کتاب تاریخ را در کیف خود حمل کنید، اما اگر در جزیره‌ای دورافتاده زندگی می‌کنید، برای پیدا کردن خریدار برای آن مشکل خواهید داشت. از طرف دیگر، اگر می خواهید در صرافی بایننس صد USDT را به بیت کوین تبدیل کنید، می توانید در کوتاه ترین زمان این کار را انجام دهید. به همین دلیل، نقدینگی برای دارایی های مالی اهمیت ویژه ای دارد.

کدام روش برای سنجش سلامت بازار بهتر است؟ برای این منظور می توان به حجم معاملات، میزان نوسانات و سایر شاخص های فنی توجه کرد. با این حال، ما نباید فراموش کنیم که یک عامل بسیار مهم را ارزیابی کنیم: نقدینگی. زمانی که بازار نقدینگی و نقدینگی نداشته باشد، انجام معامله بدون تاثیر قابل توجهی بر قیمت بسیار دشوار خواهد بود. با مطالعه بیشتر دلیل این امر را بهتر متوجه خواهید شد.

مفهوم لیکوییدیتی (liquidity) یا نقدینگی در بازارهای مالی چیست؟

نقدینگی توانایی یک دارایی، اوراق بهادار یا بازار برای خرید یا فروش سریع و آسان بدون تأثیر قابل توجهی بر قیمت آن است. یک بازار یا دارایی با نقدینگی بالا خریداران و فروشندگان زیادی خواهد داشت که خرید یا فروش آن را در هر زمان بدون تغییر قابل توجه قیمت آسان می کند. از سوی دیگر، یک دارایی یا بازار با نقدینگی محدود، می‌تواند خریداران و فروشندگان کمتری داشته باشد و خرید یا فروش سریع بدون تأثیر بر قیمت دارایی را چالش‌برانگیز کند. نقدینگی اساساً سهولت و سرعتی است که با آن می توان یک دارایی را به وجه نقد تبدیل کرد.

پول نقد یا معادل آن را می توان یک دارایی یا نقدشوندگی بالا در نظر گرفت زیرا می توان آن را به سرعت با هر چیزی مبادله کرد. ممکن است یک خودروساز نخواهد خودروی شما را با بیت کوین معاوضه کند، اما هرگز پول نقد را رد نمی کند. زیرا کسب درآمد دلیل اصلی فعالیت های او از طریق پول نقد است. یک دارایی مشابه پول نقد در دنیای ارزهای دیجیتال یک استیبل کوین است. برخلاف ارزهای رمز پایه مانند بیت کوین، اتریوم، ترون و دیگر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین هایی مانند تتر دارای ارزش ثابت هستند و از نوسانات قیمت مصون هستند. به همین دلیل حتی افرادی که علاقه ای به ورود و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال ندارند از آنها استفاده می کنند.

نقدینگی چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

ارزهای دیجیتال، از جمله استیبل کوین ها، هنوز بخشی از استانداردهای پرداخت روزمره نیستند، بنابراین هنوز به طور گسترده پذیرفته نشده اند. از آنجایی که بیشتر حجم بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر در استیبل کوین ها اتفاق می افتد، می توان حضور آنها را زیاد فرض کرد.

از سوی دیگر، املاک، خودروهای کلاسیک و خاص و همچنین اشیاء کمیاب به دلیل اینکه خرید و فروش آسانی ندارند، دارای ضریب نقدینگی ضعیفی هستند. ممکن است کالای بسیار با ارزش و کمیابی داشته باشید، اما تا زمانی که خریدار با قیمتی مناسب برای آن پیدا نکنید نمی توانید نوع دیگری از کالا را با این کالا ارزشمند خریداری کنید.

یک نکته مهم در مورد نقدینگی که به آن اشاره کردیم، تبدیل آن به نقدینگی بدون افت ارزش قابل توجه است. ممکن است یک کالا 10000 دلار ارزش داشته باشد، اما چون غیرقانونی است، ممکن است مجبور شوید با قیمت کمتری بفروشید.

تصور کنید هدف شما خرید یک ماشین برای فروش اشیاء قیمتی شماست. تقریباً غیرممکن است که فروشنده اتومبیلی را پیدا کنید که دوست دارید و مایل به معامله اشیای قیمتی شما باشد. اینجا پول لازم است. به عبارت دیگر، یافتن یک جفت معاوضه «اقلام با ارزش/ماشین مورد علاقه» بسیار دشوار و اغلب غیرممکن است، و اگر نتوانید فردی را پیدا کنید که مایل به معامله باشد، بهتر است ابتدا دارایی خود را نقد کنید. سپس می توانید هر چیزی را با پول نقد خریداری کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، پول نقد بسیار متحرک است و می تواند خیلی سریع به هر چیزی تبدیل شود.

نقدینگی دارایی دیجیتال در برابر دارایی فیزیکی

در حال حاضر دارایی های مشهود (فیزیکی) نقدینگی کمتری نسبت به دارایی های دیجیتال دارند. خرید و فروش مستلزم یک سری هزینه های اضافی است و معامله زمان بر است. دلیل آن فیزیکی بودن جسم مبادله شده است. اما در مبادلات دیجیتال و ارزهای دیجیتال، خرید و فروش به معنای جابجایی تعدادی صفر و یک در سیستم های کامپیوتری است. به همین دلیل از نظر نقدینگی وضعیت بهتری دارند. تجارت ارز دیجیتال بسیار ساده و سریع است و نیازی به سفر و رفتن به جای دیگری نیست. به سادگی خرید و فروش بیت کوین در صرافی بایننس را با زمان خرید یا فروش یک خودرو مقایسه کنید.

البته این تخمین با توجه به استقبال زیاد تعدادی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم انجام می شود. از سوی دیگر، دارایی های دیجیتال تنها به ارزهای رمزنگاری شده محدود نمی شود، حتی می توان فایل های متنی، تصویری یا ویدیویی با ارزش را نیز در نظر گرفت. اگر یک دارایی دیجیتال را به عنوان یک ارز دیجیتال ناشناس در نظر بگیریم، تحت شبکه ارزهای دیجیتال، فروش آن بسیار دشوارتر و زمان برتر از فروش یک خودرو است!

نقدینگی بهتر به صورت یک طیف دیده می شود. در یک انتهای این طیف، پول نقد و استیبل کوین قرار دارند. برعکس، دارایی هایی با نقدینگی بسیار پایین مانند اقلام کمیاب وجود دارد. انواع دیگر دارایی ها در این بین قرار دارند.

نقدینگی دارایی دیجیتال در برابر دارایی فیزیکی| صرافی ارز دیجیتال کوین لند

استخر نقدینگی چیست؟

استخر نقدینگی یا Liquidity Pools به مجموعه ای از دارایی هایی گفته می شود که توسط یک قرارداد هوشمند در صرافی های غیر متمرکز یا دیگر پلتفرم های DeFi (مالی غیرمتمرکز) کنترل می شوند. هدف از طراحی آن تسهیل خرید و فروش بدون نیاز به واسطه های معمول می باشد. استخرهای نقدینگی به معامله‌گران این امکان را می دهد تا ارزهای دیجیتال را با قیمت‌ بازار خرید و فروش کنند.

در یک صرافی غیر متمرکز، هر خرید و فروش با استفاده از الگوریتم Automated Market Maker (AMM) اجرا می‌شود که بر اساس فرمول ریاضی قیمت دارایی‌های معامله شده را تعیین می‌کند. الگوریتم AMM از استخر نقدینگی به عنوان منبع دارایی‌ برای فعالسازی معاملات استفاده می‌کند. کاربرانی که دارایی‌های خود را به استخر نقدینگی ارائه دهند، با استفاده از مکانیزمی به نام «کشاورزی بازده» یا «معدن نقدینگی»، سهمی از هزینه های معاملات انجام شده در صرافی، به عنوان پاداش دریافت می کنند.

با این حال، کاربرانی که دارایی خود را به استخر نقدینگی ارائه می‌کنند باید از ریسک‌های مرتبط با آن آگاه باشند. یکی از این ریسک ها ممکن است زیان‌های دائمی باشد. زیان دائمی می‌تواند ارزش دارایی های کاربر را کاهش دهد و منجر به زیان خالص کاربر شود (حتی اگر سهمی از کارمزد معاملات داشته باشند).

خواندن این مقاله
آلت کوین (AltCoin) چیست؟ معرفی بهترین آلت کوین های بازار ارزهای دیجیتال

سیستم Liquidity Pools برای مواقعی که نقدینگی بالاست بسیار مناسب است و به خوبی کار می کند. اما باید بدانید معامله دارایی هایی با نقدینگی پایین در این سیستم بسیار مشکل است و این دارایی ها به دلیل معاملات زیاد دچار نوسانات زیاد و غیرعادی می شوند. در نتیجه، بعید است که چنین دارایی هایی به دلیل نوسان قیمت بالا و تبدیل ناکارآمد، مورد استقبال بالا قرار گیرند.

دارایی های موجود در یک استخر نقدینگی معمولاً با ارزش برابر دو ارز دیجیتال یا توکن مختلف مانند ETH و DAI نگهداری می‌شوند. هنگامی که یک معامله گر می خواهد معامله ای انجام دهد، یک تراکنش را به بلاک چین ارسال می کند که با قرارداد هوشمندی که استخر نقدینگی را در اختیار دارد تعامل می کند. سپس قرارداد هوشمند قیمت مناسب برای معامله را بر اساس تراز جاری دارایی ها در استخر و اندازه معامله محاسبه می کند.

استخر نقدینگی چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

انواع لیکوییدیتی

نقدینگی بطور کلی دارای انواع مختلفی ست که عبارت است از:

  • نقدینگی تامین مالی

توانایی سرمایه گذار برای تامین وجوه لازم جهت انجام تعهدات خود را نقدینگی تامین مالی می نامند. برای اینکه بانک ها و سایر سازمان های مالی بتوانند منابع مالی برای وام دادن به مشتریان دریافت کنند، باید این نوع نقدینگی را داشته باشند.

  • نقدینگی دارایی

به سهولت خرید یا فروش یک دارایی خاص در بازار بدون تغییر قیمت و تبدیل آن به پول نقد، نقدینگی دارایی گفته می شود. دارایی هایی با نقدینگی بالا را می توان به سرعت معامله کرد، در حالی که دارایی هایی با نقدینگی پایین ممکن است برای فروش چالش برانگیز باشند که ممکن است باعث نوسانات قیمت شود.

  • نقدینگی عملیاتی

ظرفیت یک شرکت و سازمان برای پوشش هزینه ها و تعهدات جاری خود را نقدینگی عملیاتی می گویند. شرکت ها باید این نوع نقدینگی را داشته باشند تا بتوانند کارمندان و قبوض خود را حتی زمانی که درآمد ندارند، پرداخت کنند.

  • نقدینگی املاک و مستغلات

به سهولت خرید یا فروش ملک در بازار نقدینگی املاک گفته می شود. فروش املاک با نقدینگی پایین دشوارتر و فروش املاک با نقدینگی بالا بسیار راحت تر است زیرا خریداران بیشتری دارند.

  • نقدینگی حسابداری

توانایی یک شرکت برای استفاده از دارایی های جاری شرکت جهت پرداخت بدهی های کوتاه مدت خود را نقدینگی حسابداری می گویند. موجودی، وجه نقد و حساب های دریافتنی شرکت همه جزو نقدینگی حسابداری هستند. افراد برای اینکه بفهمند چقدر پول دارند، فقط باید بدهی خود را با پول موجود در بانک مقایسه کنند اما تعیین این مورد برای شرکت ها دشوارتر است، زیرا دارایی های جاری باید با بدهی های جاری مقایسه شود.

  • نقدینگی بازار

توانایی بازار برای تحمل حجم بالای مبادلات بدون تغییر اساسی قیمت، نقدشوندگی بازار نامیده می شود. نقدینگی بالا در بازار امکان اجرای سریع، کارآمد و ارزان تعداد زیادی از معاملات را فراهم می کند. در واقع نشان می دهد دارایی مورد نظر با قیمت ثابت و شفاف چقدر می تواند بفروشد؟

زمانی که ارزش بازار بالا باشد، تقاضا زیاد است و خریداران و فروشندگان زیادی وجود دارند که همان نوع دارایی را ارائه یا خریداری می کنند. وقتی خریدار نمی تواند محصول شما را پیدا کند، به این معنی است که در وضعیت نقدینگی خوبی قرار ندارد.

نقدینگی را نباید با سودآوری یکی دانست. به عنوان مثال، سهام یک شرکت سهامی عام نقدشونده است زیرا به سرعت در بورس به فروش می رسد، حتی اگر ارزش آن کاهش یابد. همیشه یک نفر علاقه مند به خرید وجود دارد. سایر سهام شرکت ممکن است سود بیشتری برای خریدار داشته باشد، اما به دلایل متعددی مانند ریسک بالای بازار در حوزه فعالیت و احتمال کاهش ناگهانی قیمت، سرمایه‌گذاران کمی حاضر به خرید آن‌ها هستند. شما باید این مهم را در زمان سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

نقدینگی در بازارهای مالی

می توان گفت liquidity در بازارهای مالی مختلف دارای مفهوم ثابتی ست اما تعاریف جداگانه ای دارد.

  • نقدینگی در بازار ارز دیجیتال

یکی از اصلی ترین بازارهای مالی که نقدینگی و نقدینگی به طور فعال مورد بحث قرار می گیرد، بازار ارز دیجیتال است. در دنیای ارزهای دیجیتال، توانایی یک توکن برای تبدیل به ارز فیات یا توکن دیگری را نقدینگی می‌گویند. البته به شرطی که تعادل قیمتی آن به هم نخورد. حال تصور کنید که ارز دیجیتال نقدینگی بیشتری دارد. در این صورت معامله گران و سرمایه گذاران می توانند معاملات خود را با سرعت بیشتر و ریسک کمتر انجام دهند.

در واقع می توان گفت مفهوم نقدینگی زمانی ایجاد می شود که بازار ارزهای دیجیتال پویا و باثبات باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شما 5 توکن دارید و در حال حاضر قیمت این دارایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حال اگر مفهوم نقدینگی جا بیفتد، خریدار کافی برای ملک شما وجود خواهد داشت و می توانید با فروش ملک خود سود کسب کنید. در غیر این صورت، باید قیمت درخواستی را کاهش دهید. زیرا با چنین قیمت بالایی خریدار کافی برای شما وجود نخواهد داشت و برای متعادل کردن بازار باید قیمت بهتری ارائه دهید.

  • نقدینگی در بازار بورس

نقدینگی در بورس نیز تاثیر زیادی دارد. در واقع، به عنوان یک سهامدار، هنگام خرید یک سهم جدید، باید میزان نقدشوندگی آن دارایی را بررسی کنید. لیکوئیدیتی در بورس با استفاده از شاخصی به نام ارزش معاملاتی مشخص می شود، به این صورت که هر چه ارزش معاملاتی سهام بیشتر باشد، می توان نتیجه گرفت که نقدینگی آن نیز بیشتر خواهد بود.

اهمیت لیکوییدیتی در بازار ارز دیجیتال

هر بازار مالی، از جمله بازار ارزهای دیجیتال، باید دارای نقدینگی باشد و همانطور که اشاره کردیم، دارایی های دیجیتال از نظر نقدینگی بهتر از اقلام فیزیکی هستند. در بازار ارزهای دیجیتال، نقدینگی نقش حیاتی در تعیین ثبات، کارایی و رشد کلی بازار دارد و همچنین دارای مزایای زیر می باشد:

– افزایش ثبات قیمت: لیکوئیدیتی با محدود کردن تغییرات بزرگ قیمت ناشی از خرید یا فروش بخش قابل توجهی از دارایی، به حفظ ثبات قیمت ارزهای دیجیتال و کاهش نوسانات آن کمک می کند.

– دسترسی آسان به بازار ارز دیجیتال: سرمایه گذاران به دلیل نقدینگی به راحتی می توانند وارد بازار ارز دیجیتال شده و از آن خارج شوند. در بازاری که دارای نقدینگی است سرمایه گذاران از فرصت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردار هستند زیرا می توانند دارایی های خود را بدون تأثیر قابل توجهی بر قیمت بخرند یا بفروشند.

– افزایش اعتماد به بازار: نقدینگی بالا موجب افزایش اعتماد به بازار می شود. بازاری که دارای لیکوییدیتی خوبی ست نشان دهنده ی تقاضای بالا برای بازار است و همین موضوع باعث جلت اعتماد و جذابیت بازار برای سرمایه گذاران می شود.

– سخت شدن دستکاری قیمت در بازار: افزایش نقدشوندگی در بازار کریپتو می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از خرابکاری در این بازار ایفا کند و از دستکاری قیمت ها جلوگیری کند.

باتوجه به مزایایی که در بالا گفته شد متوجه شده اید که قطعا تریدرها و سرمایه گذاران کار در بازار های دارای نقدینگی یا نقدشونده را ترجیح می دهند، اما نوشتن یک نسخه مشترک برای همه ارزهای دیجیتال غیرممکن است. به عنوان مثال، استیبل کوین ها، به ویژه تتر، امروزه از نظر نقدینگی تقریباً مشابه پول نقد در نظر گرفته می شوند.

بیت کوین و اتریوم نیز با وجود نوسانات قیمت، به سرعت در سراسر جهان خرید و فروش می شوند. تعدادی دیگر از ارزهای دیجیتال نیز از بازار نقد سود می برند و خرید و فروش ارز های دیجیتال بدون دردسر و سریع است. برخی از ارزهای دیجیتال نقدینگی بهتری نسبت به بقیه دارند. هر چه حجم معاملات و بهره وری بازار برای تریدرها بیشتر باشد، از نظر نقدینگی وضعیت بازار بهتر است.

خواندن این مقاله
ارز دیجیتال سولانا چیست؟ بررسی کامل توکن SOL و بلاک چین سولانا

اهمیت لیکوییدیتی در کریپتو | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

در برخی بازارهای ارز روزانه کمتر از چند هزار دلار معامله می شود. در برخی دیگر، حجم معاملات روزانه چندین میلیارد دلار است. نقدینگی مشکلی برای سکه هایی مانند بیت کوین و اتریوم نیست، اما بسیاری از ارزهای دیجیتال با مشکلات جدی نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند.

اهمیت نقدینگی را هنگام معامله آلتکوین ها درک خواهید کرد. اگر دارایی های شما از چندین ارز دیجیتال غیر نقدی تشکیل شده باشد، ممکن است نتوانید با قیمت دلخواه خود از بازار خارج شوید و در این صورت تفاوت بین قیمت خرید و فروش افزایش می یابد. بنابراین، همیشه بهتر است از ارزهای رمزنگاری شده عجیب و غریب و ناشناخته استفاده نکنید و ریسک خرید و فروش دارایی هایی با نقدشوندگی پایین را کاهش دهید.

 اگر یک سفارش بزرگ در بازار نقدینگی ثبت کنید چه اتفاقی می افتد؟

در این شرایط به دلیل تفاوت بین قیمت درخواستی و قیمت پایانی ضرر می کنید. اگر محدودیت قیمت را وارد کنید، زمان تراکنش تمدید می شود یا اصلا معامله ای انجام نمی شود. نقدینگی در شرایط مختلف بازار متفاوت است. به عنوان مثال، در طول یک بحران مالی، آنها اغلب سعی می کنند از بازاری خارج شوند که قبلاً در آن سرمایه گذاری کرده اند تا تعهدات مالی یا بدهی های کوتاه مدت خود را پوشش دهند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت وجه نقد تعیین میزان انعطاف شرکت برای انجام تعهدات مالی و هزینه های غیرمنتظره است. این در مورد مردم نیز صدق می کند. دارایی هایی که به صورت پول تحت کنترل مردم است، در مواقعی که مشکل مالی دارند، راحت تر از آن خارج می شوند.

تشخیص میزان نقدینگی بازار ارز دیجیتال

احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده که چگونه می توان لیکوئید بودن یا نبودن یک بازار را تشخیص داد. نقدینگی هیچ مقدار ثابتی ندارد به همین علت تشخیص و محاسبه ی اینکه یک بازار چقدر نقدینگی دارد و یا لیکوئیدیتی آن چقدر است کار آسانی نیست. اما سه مشخصه و نشانه وجود دارد که به کمک آنها می توان تشخیص داد میزان نقدینگی بازار چقدر است؟ این مشخصه ها عبارتند از:

  1. اندازه بازار
    هر چه یک بازار به طور گسترده ای پذیرفته و مورد استفاده قرار گیرد، نقدشوندگی آن بیشتر خواهد بود. اگر افراد بیشتری اقدام به خرید و فروش ارز کنند، خریدار و فروشنده بیشتری در بازار وجود خواهد داشت در نتیجه اندازه ی بازار بزرگ تر و نقدینگی نیز افزایش می یابد. در حال حاضر اندازه ی کل بازار ارز دیجیتال در حدود 3/1 تریلیون دلار می باشد که در مقایسه با بازار طلا و یا بازار سهام آمریکا هنوز عدد کمی به حساب می آید.
  2. حجم معاملات بازار
    هرچه حجم معاملات در یک بازار بیشتر باشد، نقدینگی آن نیز بیشتر خواهد بود. حجم معاملات یک ارز دیجیتال یعنی میزان کوین هایی که در یک 24 ساعت خرید فروش شده است و بالا بودن آن به معنای فعالیت بیشتر در بازار است.
  3. اختلاف قیمت خرید و فروش ( bid-ask spread )
    به تفاوت بین پایین ترین قیمت فروشنده و بالاترین قیمت خریدار اسپرد خرید و فروش می گویند. اگر میزان اسپرد خرید و فروش کم باشد یعنی بازار لیکوئیدیتی مناسبی دارد.
  4. مقررات محیط نظارتی
    مقررات کشورهای مختلف مربوط به ارزهای دیجیتال می تواند بر نقدینگی تأثیر بگذارد، زیرا می تواند بر سهولت خرید و فروش ارز توسط مردم تأثیر گذار باشد. اگر مقررات یک کشور سختگیرانه باشد یا استفاده از ارز دیجیتال در آن کشور ممنوع باشد، دسترسی معامله گران به بازار دشوارتر شود و نقدینگی کاهش یابد.

آیا لیکویدیتی به معنی سودآوری است؟

درست است که نقدینگی نشانه مثبت سود است، اما نقدینگی همیشه منجر به سود نمی شود. بیایید تفاوت اصلی بین آنها را بررسی کنیم:
سودآوری به بهبود حاشیه مالی شرکت اشاره دارد. هر چه هزینه بالاتر باشد، حاشیه سود بیشتر است. نشان دهنده افزایش سود شرکت در سال مالی جاری است. این باعث افزایش سود، ذخایر و پتانسیل رشد شرکت می شود. از سوی دیگر، نقدینگی به توانایی شرکت در ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت اطلاق می شود که شرکت باید در بلندمدت و کوتاه مدت بخش جاری بدهی خود را پرداخت کند.

یک تفاوت مهم این است که یک شرکت سودآور همیشه به نقدینگی نیاز ندارد. شرکت ممکن است آنقدر در پروژه های آتی سرمایه گذاری کرده باشد که حساب های دریافتنی آن پس از مدت زمان قابل توجهی سررسید شود. این تفاوت قابل توجهی است که باید در پیش بینی مالی هر شرکت درک شود. شرکتی که نقدینگی ندارد می تواند در کوتاه مدت ورشکست شود زیرا نقدینگی کافی ندارد بنابراین شرکت برای انجام تعهدات کوتاه مدت نیاز به سرمایه در گردش دارد.

بهره وری کارایی یک کسب و کار است. این به چگونگی عملکرد یک شرکت در یک دوره زمانی اشاره دارد. نمی‌گوید این شرکت چقدر پول دارد. از سوی دیگر، نقدینگی وضعیت نقدی شرکت را به ما نشان می دهد، وجه نقد بیش از حد در ترازنامه نیز نشان دهنده مدیریت ضعیف سرمایه در گردش شرکت است زیرا شرکت هزینه های نقدینگی در ترازنامه را متقبل می شود.

سودآوری معیاری از عملکرد مالی یک شرکت است که به صورت سود و زیان بیان می شود و به عنوان سود خالص در صورت سود و زیان گزارش می شود. اگر سود خالص منفی باشد، زیان شرکت را در طول دوره نشان می دهد. نقدینگی ترازنامه بخشی از دارایی های جاری در ترازنامه شرکت است که شامل اوراق بهادار قابل فروش، هزینه های پیش پرداخت و موجودی است که از وجه نقد جدا می شود.

آیا لیکویدیتی سودآور است؟ | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

لیکوییدترین دارایی دنیا چیست؟

هر چه دارایی سریع تر و راحت تر به پول نقد تبدیل شود نقدینگی آن بیشتر است. لیکوئید ترین دارایی دنیا همان پول نقد است. در بازار ارز های دیجیتال بطور کلی، استیبل کوین ها دارای بالاترین میزان نقدشوندگی را هستند و پس از آنها بیت کوین و اتریوم دارای لیکوییدیتی بالایی هستند و شما می توانید به راحتی خرید و فروش آن ها را انجام دهید.

سخن نهایی

نقدینگی بسته به زمینه ای که در مورد آن صحبت می کنیم می تواند معانی مختلفی داشته باشد. اما این اصطلاح اغلب با پول نقد یا پول آماده همراه است. اعتبار به مقدار پولی که به راحتی برای پرداخت بدهی یا استفاده برای سرمایه گذاری در دسترس است، اشاره دارد. به عبارت دیگر بر اساس آن مقدار پول موجود را می دانیم، چیزی که می توان از آن برای خرید هر محصول یا دریافت هر خدمتی استفاده کرد! نقدینگی به نرخی اطلاق می شود که یک دارایی مالی یا اوراق بهادار می تواند بدون از دست دادن ارزش به پول نقد تبدیل شود. به عبارت دیگر، فروش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

سوالات متداول

لیکوییدیتی چیست؟

نقدینگی معیاری است برای اینکه چگونه یک دارایی یا اوراق بهادار با قیمتی که ارزش ذاتی آن را منعکس می کند به پول نقد تبدیل شود.

میزان نقدینگی یک ارز دیجیتال را چگونه متوجه شویم؟

میزان لیکوییدیتی یک ارز دیجیتال یا یک بازار را با بررسی شاخص هایی همچون: اندازه بازار، حجم معاملات و… تشخیص داد.

استخر نقدینگی چیست؟

درآمد بازار به جریان کل بازار، مانند بازار سهام یا بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد.
امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا