بلاک چین

نود یا گره (Nodes) در ارز دیجیتال چیست؟+معرفی انواع نود

معرفی انواع نود در بلاک چین و ارز دیجیتال | اهمیت نود در بلاک چین | نحوه کارکرد نود ها

نود یا گره (Nodes) در ارز دیجیتال چیست؟ نود را باید به عنوان یکی از مهمترین مشخصه های ارزهای دیجیتالی بدانیم. آیا تاکنون با خود اندیشیده اید که مهم ترین شاخصه فناوری بلاک چین چیست؟ اگر شما این پرسش را از کارشناسان متخصص در حوزه بلاکچین بپرسید، بی شک بیشتر آن ها به مفهوم غیرمتمرکز بودن اشاره خواهند کرد. به بیانی ساده مفهوم غیر متمرکز بودن، آن است که هیچ سازمان و نهادی آن را اداره نمی کند. درست در همین جا است که مفهوم مهمی به نام نود یا گره در رمز ارزها مطرح می شود. نود یا گره ها به عنوان بخشی از اعضای جامعه ارز های دیجیتال هستند که موظفند امنیت و تایید تراکنش‌ها را در شبکه انجام دهند. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل نود ها بپردازیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه دارید بهتر است مطالعه ادامه این مطالب را از دست ندهید:

نود یا گره چیست؟

در هر شبکه بلاک چین تعدادی نود وجود دارد. نود ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها نقش خاصی را بر عهده دارند. اما به طور کلی نودها مسئول تامین امنیت شبکه و تایید تراکنش ها هستند. به همین دلیل در هر شبکه سخت افزار خاصی تعریف می شود. هر یک از کاربران که مایل باشند به عنوان نود در شبکه بلاک چین فعالیت کنند، باید نخست سخت افزار مورد نظر خود را تهیه نمایند. به همین دلیل یک نسخه کپی از تمام داده های شبکه بلاک چین، به هر یک از نهادها داده می شود.

 نهادها علاوه بر ثبت و ضبط داده ها، کلیه اطلاعات را  به اعضای جامعه رمز ارزها می دهند. به طور کلی یک تراکنش زمانی در شبکه بلاکچین تایید می‌شود که توسط نودها ضبط و ثبت شده باشد. بنابراین می توان گفت یکی از اساسی ترین پایه های زیر بنای بلاکچین را مفهومی به نام نود یا گره تشکیل می دهد. هرکدام از گره ها در شبکه بلاک چین دارای شناسه منحصر به فرد خود هستند، بدین ترتیب نود ها از یکدیگر متمایز خواهند شد.

نود یا گره چیست؟ صرافی کوین لند

تفاوت نود ها و ماینرها چیست؟

در این بخش از  معرفی نود یا گره (Nodes) در ارز دیجیتال  به بررسی تفاوت میان ماینرها می پردازیم. ماینرها نودهای در شبکه بلاک چین و مبتنی بر اثبات کار مانند بیت کوین هستند. حداقل های نرم افزاری و سخت افزاری لازم جهت اعتبارسنجی و تایید تراکنش های شبکه در اختیار ماینر ها است. این مطلب که تمام ماینر ها باید یک نود کامل باشند، درست است. اما هر نود قاعدتاً یک ماینر محسوب نمی شود. به طور کلی نودها و ماینر ها با یکدیگر تفاوت دارند. ماینرها در واقع نودهایی هستند که می توانند تراکنش های جدید را ثبت و دریافت کنند.

نحوه کار کردن عملکرد نود ها چگونه می باشد؟

در سال‌های نخست پیدایش بلاک چین، می شد نود یا گره (Nodes) را با استفاده از کامپیوتر و تجهیزات ضعیف نیز راه اندازی نمود. اما اکنون با افزایش محبوبیت بلاکچین ها، نودها به پردازنده های قوی تری احتیاج دارند. شما باید قبل از راه اندازی یک نود، حداقل پیش نیاز های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری آن را در اختیار داشته باشید. هر بیت کوین نیاز به پیش نیاز مختص خود دارد. به طور کلی پیش نیازهای اولیه جهت راه اندازی نود ها در چند شبکه مختلف ارز دیجیتال شامل موارد زیر می شود:

خواندن این مقاله
وایت پیپر چیست؟ همراه با مثال + پادکست

چگونه یک نود یا گره در بلاک چین درست کنیم؟

اپراتور نود در هر بلاکچین دارای چند سیستم مورد نیاز است. اطمینان حاصل کردن از تنظیمات مناسب گره ها برای عملکرد کامل نود شما و همگام سازی آن با شبکه ای که قصد اسفاده از آن را دارید، اهمیت بسیار زیادی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت مربوط به هر بلاکچین مراجعه کنید.

راه اندازی نود یا گره (Nodes) در بیت کوین

شما باید جهت اجرای نود بیت کوین، از پهنای باند گسترده و توان محاسباتی بالا استفاده کنید. برای راه اندازی یک فول نود بیت کوین، نخست باید به وبسایت رسمی بیت کوین مراجعه کنید و نرم افزار مخصوص راه اندازی نود را دانلود نمایید. شما در این وب سایت، به فهرستی از پیش‌نیازهای حداقلی جهت راه اندازی نود دسترسی خواهید داشت. در گذشته باید فضای ذخیره سازی فول نود های بیت کوین به اندازه کل شبکه بلاک چین بیت کوین می بود. اما خوشبختانه اکنون کاربرانی که به فضای ذخیره سازی زیادی دسترسی ندارند، اجرای فول نودهای خلاصه شده یعنی دسترسی به ۷ گیگابایت فضای ذخیره سازی برای آن ها کافی است.

راه اندازی نود یا گره در اتریوم

در اتریوم کاربران می توانند سه نوع مختلف لایت، آرشیوی و فول را اجرا کنند. این نودها در سرعت همسان سازی خود با کل شبکه تفاوت دارند. سخت افزار های محبوب جهت اجرای نود اتریوم شامل آوادور و دو نود می شوند. تقریباً پیش نیاز نود اتریوم و بیت کوین یکسان است. اما اتریوم به قدرت محاسباتی کمتری احتیاج دارد. برخی از پیش نیاز های اجرای نود اتریوم شامل موارد زیر می شود:

حداقل ۸ گیگابایت رم
پردازنده مرکزی چند هسته ای
دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب
حداقل ۵۰۰ گیگابایت فضای حافظه
راه اندازی نود در سایر زنجیره ها و شبکه های متفاوت

راه اندازی نود در هر زنجیره با زنجیره دیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال نود های زنجیره مون رو به نرم افزار ویژه ای به نام دائمون، دست کم ۳۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی، پهنای باند متناسب با سرعت اینترنت و اتصال اینترنت نیاز دارند. نود شبکه دش به مستر نودهایی با دارایی دست کم هزار کوین دش به عنوان وثیقه و کامپیوتری با آخرین نسخه لینوکس نیاز دارند. همچنین پیش نیاز های نودهای بیت کوین کش شامل جدیدترین نسخه بیت کوین ای بی سی، ۲ گیگابایت رم، اینترنتی با سرعت حداقل ۵۰ کیلوبایت، دست کم ۱۹۴ گیگابایت فضای حافظه ذخیره سازی نیاز دارند.

مشکلات راه اندازی نود در بلاک چین

شما باید هنگام بررسی موضوع نود یا گره (Nodes) درباره مشکلات راه اندازی نودها نیز اطلاعاتی داشته باشید. باید جهت کسب اطلاع از پیشنهاد های نرم افزاری و سخت افزاری راه اندازی نودها در هر بلاک چین، به وبسایت آن بلاک چین مراجعه کنید. البته نباید از مشکلات کلی که اجرای نودها ممکن است به همراه داشته باشند، غافل شوید. شما باید به برخی موانع مانند محدودیت پهنای باند یا ایجاد مشکل در اتصال به اینترنت، توجه کنید. بعضی از طرح های اینترنتی جهت استفاده از پهنای باند اضافی که در طرح اینترنت در نظر گرفته نشده است، مخارج مضاعفی را دریافت می کنند.

خواندن این مقاله
منظور از(ٍ ERC20 ) چیست؟ هرآنچه باید راجب توکن های ERC-20 بدانید!

پس شما باید قبل از راه اندازی نود، از عدم محدودیت ترافیک پهنای باند اطمینان حاصل کنید. همچنین باید اپراتور نود به اینترنت جهت همگام سازی نود با شبکه بلاکچین، اتصال برقرار کند. اگر اینترنت اتصال ناپایداری داشته باشد، شما مجبور به راه اندازی مجدد نودها خواهید شد. برخی دیگر از مشکلات راه اندازی نو شامل مشکلات مرتبط با ویروس های کامپیوتری و حمله هکرها، تقبل هزینه خرید تجهیزات اولیه، تعمیر و نگهداری آن ها، مشکلات قانونی می شود.

سوالات متداول
اگر تا اینجا مقاله رو خوندی و جوابت سوالت در مقاله نبود، لطفا سوالاتت رو برامون کامنت کن تا اولین فرصت جواب بدیم.
امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا