بلاک چین

منظور از صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟ نکات کلیدی برای استفاده از DEX!

صرافی غیرمتمرکز چیست؟ اگر تریدر هستید یا در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت می کنید، قطعا تا به حال از صرافی های غیرمتمرکز شنیده اید. صرافی های متمرکز دارای قوانین و مقررات مشخصی هستند که در صورت رعایت نکردن آنها، به هر شکلی مجازات می شوید. اما صرافی های غیر متمرکز، قوانین و محدودیت زیادی برای کاربر خود قائل نشده اند و دارای سخت گیری های بی علت نیستند. در این مقاله ابتدا به توضیح و معرفی صرافی های غیرمتمرکز می پردازیم و سپس لیستی از بهترینDEX  را ارائه می دهیم.

مشکل اصلی صرافی‌های متمرکز این است که توسط یک مرجع مرکزی  مدیریت می‌شوند. شرکتی که منابع مالی و اطلاعات شما را مانند یک بانک سنتی کنترل می کند. همچنین در سفارشات متمرکز بورس از مدل دفتر کل سفارشی استفاده می شود که در بورس قدیمی را مشاهده می کنید و دارای لیستی از سفارش خرید و فروش هستند که از جمله ویژگی های صرافی متمرکز می توان به مدیریت دارایی ها اشاره کرد.

متمرکز بودن مبادلات به عنوان یک ویژگی منفی در دنیای غیرمتمرکز دیده می شود. به همین دلیل حجم تراکنش ها و تعداد کاربران صرافی های غیرمتمرکز (DEX) روز به روز در حال افزایش است. در ادامه این مقاله بهترین صرافی های غیرمتمرکز سال 2022 را معرفی می کنیم.

کشور ایران هم اکنون تحریم شده و کاربران ایرانی به سختی می توانند از صرافی های متمرکز استفاده کنند، در نتیجه صرافی های متمرکز برای کاربران ایرانی، انتخاب مناسب تری است. اما کدام یک برای کاربران ایرانی مناسب تر است؟

در این مقاله به بررسی صرافی غیرمتمرکز، تفاوت آن با صرافی های متمرکز و معرفی بهترین صرافی های غیر متمرکز پرداختیم. پس تا انتهای این پست معرفی، همراه ما باشید. و اما :

صرافی غیر متمرکز یا DEX چیست؟

صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال یا صرافی متمرکز به افراد امکان می دهد ارز دیجیتال خود را به صورت همتا به همتا (کاربر به کاربر) و بدون واسطه و بدون افتتاح حساب مبادله کنند. در واقع این طرح ها به این صورت است: فرم غیرمتمرکز است و هیچ مرجع کنترلی  وجود ندارد.

همچنین در پلتفرم غیرمتمرکز می توانید ارزهای دیجیتال را به اشتراک بگذارید و امکان انجام تراکنش بر اساس ارزهای فیات (مثل دلار با ریال) وجود ندارد. بنابراین، برای شروع، ابتدا باید در یک صرافی متمرکز باشید. ارزهای دیجیتال را با پول فیات بخرید.

خواندن این مقاله
هش (Hash) در بلاک چین چیست؟

بعد از اینکه ارز دیجیتال پایه خریداری کردید، می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز برای معاملات استفاده کنید. این مبادله نیاز به اعتماد به شخص ثالث را از بین می برد و هیچ واسطه ای وجود ندارد. ممکن است تعجب کنید که آیا واقعاً یک سیستم کنترل وجود دارد؟ جواب منفی به خاطر داشته باشید که هر چندین روش برای انجام تراکنش‌ها در یک زمان دارد، اما اینطور نیست که یک مرجع نظارتی وجود نداشته باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، صرافی‌های ارز دیجیتال پلتفرم‌های معاملاتی هستند که در آن کاربران به خرید، فروش و تجارت ارزهای دیجیتال می‌پردازند. صرافی متمرکز به این معنی است که شخص ثالثی برای معامله وجود دارد. بیایید با استفاده از یک مثال موارد را واضح تر توضیح دهیم. مردم برای پردازش تراکنش ها و محافظت از دارایی خود به بانک اعتماد دارند.

این بدان معناست که بانک به عنوان ناظر و شخص ثالث بر تراکنش ها نظارت می کند. و این نظارت امنیت معاملات را تضمین می کند. زیرا افراد و طرفین معامله به تنهایی نمی توانند این شرایط را فراهم کنند. صرافی های متمرکزعملکردی مشابه بانک دارند.

معایب صرافی های غیرمتمرکز

در این قسمت، به بررسی معایب صرافی های غیرمتمرکز پرداختیم که دانستن آنها لازم و ضروری است.

1. منبع باز(open source) بودن صرافی

در صرافی های غیرمتمرکز؛ خطر از دست دادن سرمایه دیجیتال افراد در کیف پول دیجیتال وجود دارد. به دلایلی مانند: فراموشی رمز عبور و … اما صرافی متمرکز وجوه کاربران را در یک حساب که از بسیاری از ارزها پشتیبانی می کند نگه می دارد، بنابراین با این روش این مشکل را حل کردند. بسیاری از مردم بر این باورند که به دلیل این خطر، نباید سرمایه خود را در صرافی های متمرکز نگه دارید. زیرا آنها معتقدند که اگر ارز خود را در یک صرافی غیرمتمرکز نگه دارید، اختیارات کاملاً در دست شما نیست و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. رویدادهایی مانند: سقوط، هک شدن و غیره. به طور کلی، این افراد معتقدند که ریسک نگهداری سرمایه در صرافی های غیرمتمرکز زیاد است.

2. از DEX ها به عنوان کیف پول استفاده نکنید!

ما می توانیم چیزهای زیادی را به این لیست اضافه کنیم. اما مهم ترین ویژگی مبادلات متمرکز این است که با این مبادلات، کنترل بر ثروت مردم در دست صرافی باقی می ماند. این می تواند از بسیاری جهات برای کاربران مشکل ایجاد کند. مفهوم صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال برای بیان عینی مفهوم ارز دیجیتال غیرمتمرکز ایجاد شد. به این ترتیب امنیت کاربران را افزایش می دهد. کدهای این صرافی ها برای همه قابل دسترسی است. همه می‌توانند نحوه عملکرد این تبادل را ببینند.

3. هیچ محدودیتی برای خرید و فروش ارز دیجیتال وجود ندارد.

در صرافی های غیرمتمرکز، هیچ محدودیتی در معامله با ارزهای خود ندارید. برخی از صرافی‌های متمرکز، اگر حساب خود را تأیید یا احراز هویت نکرده‌اید، فقط می‌توانید روزانه مقدار محدودی ارز دیجیتال را برداشت کنید. در حالی که این حالت در DEX بی معنی است و محدودیتی برای خرید، فروش و سفارشات شما ندارد.

خواندن این مقاله
هش ریت چیست؟ تعریف نرخ هش در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال

4. عدم مقبولیت و کمبود نقدینگی

حتی اگر حجم تراکنش در UniSwap به طور قابل توجهی بیشتر از گذشته و بالاتر از بسیاری از صرافی های متمرکز است، اما صرافی های غیرمتمرکز هنوز به اندازه صرافی های متمرکز محبوب نیستند. آنها مشتریان و حجم معاملات کمتری دارند و نقدینگی کمتری دارند و پردازش تراکنش ها بسیار طولانی تر است.

5. ابزارهای ترید

استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه‌های زیادی را برای معامله‌گران حرفه‌ای ارائه نمی‌کند، زیرا گزینه‌های معاملاتی پیشرفته در اکثر این صرافی‌ها در دسترس نیستند. استفاده از سفارشات مشترک بین معامله گران و معاملات الگوریتمی در محیط های غیرمتمرکز دشوار است.

6. مقیاس کمتر

مقیاس‌پذیری پایین اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز الگوی جدیدی در تجارت ارزهای دیجیتال ارائه کرده‌اند، اما این صرافی‌ها مبتنی بر پلتفرم بلاک چین هستند و بنابراین دارای معایبی مانند مقیاس‌پذیری کم هستند و اگر کاربران زیادی از این صرافی‌ها استفاده کنند، به احتمال زیاد چنین صرافی‌هایی قادر به پاسخگویی نیستند. البته این موضوع ارتباط مستقیم با صرافی های غیرمتمرکز ندارد. در این صورت اگر شبکه های بلاک چین بتوانند مشکل مقیاس پذیری را حل کنند، این عیب DEX ها نیز برطرف خواهد شد. البته، صرافی های غیرمتمرکز فعال در حال حاضر در شبکه بلاک چین مقیاس پذیر مانند زنجیره هوشمند  Binance، Tron و Polkadata نیز در دسترس هستند. آنها چنین نقصی ندارند. اما در بسیاری از آنها تمرکززدایی را قربانی کرده اند تا مقیاس پذیری بالایی ارائه دهند.

7. کارمزد بیشتر برای انجام معامله

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، کارمزد تراکنش است. از آنجایی که هیچ تراکنشی در شبکه بلاک چین هنگام معامله، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی های متمرکز انجام نمی شود، هیچ کارمزدی وجود ندارد. اما در صرافی هایDEX ، جریان کاملا متفاوت است. با این صرافی ها، به دلیل انجام تراکنش ها در شبکه بلاک چین، هر خرید و فروش باید علاوه بر کارمزد داخلی DEX و باید کارمزد شبکه بلاکچین نیز، پرداخت شود.

وقتی صرافی غیرمتمرکز در شبکه اتریوم راه‌اندازی می‌شود، می‌تواند تا 100 دلار کارمزد شبکه برای خرید یک ارز دیجیتال و کارمزد شبکه برای خرید و فروش داشته باشد. بنابراین وقتی یک معامله گر با سرمایه کم در این صرافی ها فعالیت می کند، عملا تمام سرمایه او صرف پرداخت هزینه های شبکه اتریوم می شود و البته این توجیه اقتصادی ندارد، اما در مورد شاخص هایی که در شبکه های دیگر قرار دارند، قیمت ها بسیار زیاد است.

منبع : https://b2n.ir/z42986

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا