بلاک چین

هش ریت چیست؟ تعریف نرخ هش در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال

هش ریت چیست؟ در ساده ترین تعریف از هش ریت، می‌توانیم بگوییم که نرخ هش سرعت پردازنده یک دستگاه ماینر است. مایننینگ فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال شبکه های بلاک چین است که بر پایه الگوریتم اجماع اثبات کار(PoW) کار می‌کنند. استخراج ارزهای دیجیتال در اصل ایجاد بلوک در شبکه های بلاک چینی و دریافت پاداش به عنوان ارز بومی همان شبکه است.

هش ریت یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال به ویژه بیت کوین است که احتمالا همه ما در این دوره با آن سروکار داریم. به عنوان مثال، هش ریت بر روند قیمتی ارزهای دیجیتال تاثیر به خصوصی دارد. قدرت هش یا نرخ هش، ارتباط مستقیمی ارزش رمزارز ها دارد. عوامل مختلفی باعث افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود که یکی از مهم ترین آنها، هش ریت است.

همانطور که ذکر شد، منظور از هش ریت، کل توان پردازشی یک ماینر یا دستگاه استخراج ارزهای دیجیتال است که رمزارز مورد نظر بر پایه الگوریتم اثبات کار باشد. امنیت شبکه با نرخ هش، ارتباط به ویژه ای دارد. در این مقاله به سوال پرتکرار هش ریت چیست و جزئیات نرخ هش می‌پردازیم پس برای دریافت اطلاعات کامل تر در این باره همراه ما باشید.

تعریف هش ریت به زبان ساده

«هش ریت» یا نرخ هش به قدرت پردازش یک دستگاه ماینر بر واحد ثانیه گفته می‌شود. در واقع، نرخ هش تقریباً تعداد هش هایی است که ماینرها در سراسر جهان برای رسیدن به هدف تولید می کنند. نرخ هش به عنوان تعداد هش در ثانیه محاسبه می شود. برای مثال:

  • کیلوهش (KH/s) برابر است با ۱۰۰۰ هش بر ثانیه
  • مگاهش (MH/s) برابر است با ۱۰۰۰ کیلوهش ‌بر ثانیه
  • تراهش (TH/s) برابر است با ۱۰۰۰ مگاهش ‌بر ثانیه
  • پتاهش (PH/s) برابر است با ۱۰۰۰ تراهش ‌بر ثانیه

نوسانات روزانه در قدرت استخراج بیت کوین می تواند چشمگیر باشد. افزایش یا کاهش چند درصدی در یک روز به طور کلی می‌تواند طبیعی باشد. این نوسانات گسترده به معنای اضافه یا خاموش کردن هزاران ماینر در روز نیست. همچنین محاسبه دقیق هش ریت شبکه بیت کوین امکان پذیر نیست. بسیاری از ماینرها در سراسر جهان فعالیت می کنند و تحلیلگران فقط می توانند به ارقام تقریبی نرخ هش را دست یابند. به همین دلیل، گزارشش های مختلفی مبنا بر این شاخص در دنیای رمزارزها منتشر می‌شود که تقریبا تمامی آنها به طور نسبی هستند. به نظر شما هدف از پیدا کردن این نرخ هش در بازار رمزارزها چیست؟

هدف از پیدا کردن هش ریت در بازار رمزارزها

یکی از مهم ترین اهداف دستیابی دقیق به هش ریت، تحلیل قیمتی و پیشبینی آینده یک ارزدیجیتال است. یکی از بهترین روش های دستیابی به این اطلاعات، بررسی دامنه نوسانات بازار است. نرخ هش در شبکه بیت کوین در 5 فوریه 171 میلیون EH/s برآورد شد که به معنای 171 میلیون اگزاهش در ثانیه است. هر میلیون اگزاهش برابر با یک کوینتیلیون هش است. در نتیجه هش ریت بیت کوین در تاریخ ذکر شده 171 کوئینتیلیون در ثانیه بوده است.

خواندن این مقاله
استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال چیست؟ کسب درآمد با نگهداری رمز ارز در کیف پول

هرساله مدل های جدیدی از دستکاه های ماینر به بازار ارائه می‌شوند. با توجه به اینکه هرکدام از رمزارزهای یک شبکه بلاکچینی که برپایه الگوریتم اثبات کار اجماع می‌شود با یک نوع دستگاه ماینر استخراج می‌شود، هش ریت تمامی آنها به طور یکسان نیست؛ زیرا در فرآیند استخراج به مقادیر زیادی از قدرت، حافظه و محاسبات استفاده می‌شود. افراد ماینر یا استخراج کنند می‌توانند با استفاده از نرم افزار های مختلفی، نرخ هش دستگاه خود را محاسبه کنند. به طوری که با ورود اطلاعاتی مانند برق مصرفی، هزینه برق و…. نرخ هش دستگاه خود را محسابه کنند. پیشنهاد می‌شود که قبل از سرمایه گذاری بر روی استخراج ارزهای دیجیتال و خرید ماینر، این اطلاعات را بررسی کنید تا یک انتخاب درست در این زمینه داشته باشید.

در برخی از دستگاه های استخراج مدرن، نرخ هش برابر با 110 تراهش در ثانیه است که این یعنی 110 تریلیون تلاش برای حل مشکل هشینگ در ثانیه است. هرچه نرخ هش بالاتر باشد، شانس ماینر برای گرفتن بلاک بعدی و دریافت پاداش افزایش می یابد. با معرفی ماینرهای جدید و قدرتمندتر شدن این دستگاه ها پتانسیل افزایش هش ریت شبکه بلاک چینی افزایش می یابد.

رابطه هش ریت و قیمت بیت کوین

همانطور که می دانید هش ریت بالا به معنای ورود ماینرها به حوزه ماینینگ است و این نه تنها فشار مضاعفی به تجهیزات ماینینگ وارد می کند، بلکه سختی استخراج را نیز افزایش می دهد.

بنابراین انتظار می رود با افزایش نرخ هش، قیمت بیت کوین نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است شاهد تعلیق بسیاری از ماینرها باشیم.

از آنجایی که قیمت برق و انرژی همچنان درحال افزایش است، ماینرها باید بیت کوین های خود را بالاتر از یک سطح قیمت مشخص بفروشند تا سودآور باقی بمانند. این رویکرد می تواند فشار مثبتی بر قیمت بیت کوین وارد کند.

با توجه به نمودار لگاریتمی نرخ هش، می توان فهمید که نرخ هش بیت کوین از زمان ظهور این ارز دیجیتال به وضوح در حال رشد است. علاوه بر این، با توجه به تنطیم سختی ماینینگ که عمدتاً در جهت صعودی (افزایش سختی) بود، واضح است که استخراج بیت کوین روز به روز پرهزینه تر می‌شود زیرا ماینرها باید منابع مشخصی (سخت افزار و برق) برای اعتبارسنجی یک بلوک و دریافت پاداش هزینه کنند.

لازم به ذکر است که با نصف شدن پاداش پروتکل بیت کوین و رسیدن هر بلوک به 6.25 بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال به میزان قابل توجهی افزایش یافت. نصف شدن پاداش استخراج، که به عنوان هاوینگ شناخته می شود، می تواند فشار بیشتری بر قیمت ها وارد کند و بیت کوین را به سطوح قیمتی جدیدی برساند.

واحد های مختلف هش چه معنایی دارند؟

واحد اندازه گیری هش ریت، هش در ثانیه یا H/s است. به عنوان مثال، اگر هش ریت دستگاهی 60 هش در ثانیه باشد، برای ایجاد بلاک در شبکه 60 هش (پاسخ) مختلف در ثانیه ارائه می‌دهد. آنها هش بیت کوین را با عباراتی مانند مگا، گیگا و ترا نمایش می دهند. دلیل استفاده از این واحدها نرخ هش بسیار بالای بیت کوین است. بنابراین از واحدهای مگا (میلیون)، گیگا (میلیارد) و ترا (میلیارد) برای بیان نرخ هش استفاده می شود.

می توانید نمونه هایی از واحدهای نرخ هش را در زیر مشاهده کنید:

خواندن این مقاله
هش (Hash) در بلاک چین چیست؟

1KH/S = یک کیلوهش یعنی هزار هش در ثانیه.

1MH/S = یک مگا هش یعنی یک میلیون در ثانیه.

1GH/s = یک گیگاش یعنی یک میلیارد هش در ثانیه.

1TH/s = یک تراش یعنی هزار میلیارد هش در ثانیه.

هر چه نرخ هش بالاتر باشد، استخراج رمزارز مورد نظر سخت تر می شود. برای مثال؛ بیت کوین سختی شبکه را به طور منظم برای تولید مقدار ثابتی بیت کوین تنظیم کرده است. با افزایش تعداد ماینرها در شبکه، سختی شبکه افزایش می یابد. در این شرایط، هر ماینری با هش ریت بالاتر، شانس بیشتری برای تایید بلوک و دریافت پاداش خواهد داشت.

دلایل کاهش و افزایش هش ریت چیست؟

عوامل زیادی بر شاخص نرخ هش تاثیر دارند، برای مثال، هرچه مقایس پذیری شبکه بالاتر باشد پاداش ایجاد بلاک در آن شبکه نیز بیشتر است به همین دلیل انگیزه ماینرها برای استخراج در آن شبکه بالاتر می‌رود زیرا احتمال بازگشت سرمایه استخراج نیز در آن شبکه بیشتر است.

نرخ هش بالاتر نشان دهنده رقابت بیشتر است، اما پاداش های استخراج همچنان به ماینرها انگیزه می دهد. به عنوان مثال، نرخ هش بیت کوین در یک نقطه به 179 اگزا در ثانیه رسید (1 اگزا برابر با 1 کوئینتیلیون است)، اما پاداش بالا استخراج همچنان ماینرها را تشویق می کند که به راه خود ادامه دهند.

ارتباط بین ماینر، هش ریت و سختی شبکه

اگر به استخراج بیت کوین علاقه دارید، احتمالاً یکی از سؤالات شما در مورد رابطه بین نرخ هش و سختی شبکه و سود ماینر است. در واقع سوال این است که با افزایش نرخ هش و سختی شبکه، سود ماینرها چگونه تغییر خواهد کرد؟ نرخ هش و سختی شبکه به طرق مختلف بر سوددهی استخراج و استخراج ارز دیجیتال تأثیر می گذارد. بیایید به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیریم. با افزایش هش ریت شبکه، سختی شبکه افزایش می یابد و در نتیجه درآمد ماینرها کاهش می یابد.

در صنعت استخراج ارز دیجیتال، هزینه برق یکی از عناصر مهم در محاسبه سودآوری است. به عنوان مثال، یک دستگاه استخراج بیت کوین با نرخ هش 12 ترابایت در ثانیه را در نظر بگیرید. با توجه به سختی شبکه فعلی بیت کوین، این دستگاه از نظر تئوری می تواند 0.318  بیت کوین در سال استخراج کند.

جمع بندی؛ نمایشی برای امنیت شبکه

نرخ هش یکی از مهم ترین پارامترها برای انواع بلاک چین با الگوریتم های اثبات کار، به ویژه بیت کوین است. نرخ هش بالا به معنای امنیت بالای شبکه بلاک چین و عملکرد مناسب آن است. در این مقاله به بررسی این مفهوم پرداخته ایم و به سوالات مرتبط با این موضوع مانند نرخ هش ماینر چیست و بررسی نرخ هش بیت کوین پاسخ داده ایم. علاوه بر این، سوالاتی مانند رابطه بین پیچیدگی شبکه و نرخ هش نیز در این مقاله مورد بحث قرار گرفت. یکی از بهترین گزینه ها برای خرید و فروش ارزدیجیتال، صرافی ارز دیجیتال کوین لند است که با در آن می‌توانید به خرید و فروش بیش از 250 رمزارز معتبر بپردازید. همچنین در وبلاگ صرافی ارزدیجیتال کوین لند، جدیدترین اخبار و کاملترین مقالات و مطالب مرتبط با حوزه رمزارز ها و بلاک چین برای علاقه مندان این حوزه انتشار می‌یابد، پس همراه ما باشید.

منبع: https://b2n.ir/w79979

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا