بلاک چین

دستگاه ماینر چیست؟ کسب درآمد از فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال

دستگاه ماینر چیست؟ یکی از بهترین روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استخراج آن است. در این روش که از آن به عنوان یک روش پیچیده برای سرمایه گذاری اما درآمد زا یاد می‌شود، می‌توانید با خرید یک دستگاه ماینر و راه اندازی آن به استخراج ارزدیجیتال در شبکه کمک کنید تا در ازای فعالیت شما، پاداشی از سمت شبکه بلاک چین دریافت کنید. زمانی که بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد؛ خیلی از افراد با استفاده از رایانه های شخصی خود، شروع به استراح آن کردند. اما با گذشت زمان تنها مقدار کمی بیت کوین برای استخراج باقی مانده است که در همین جهت، علاقه کاربران به استخراج نیز افزایش یافته است و رقابت در شبکه برای استخراج این ارز دیجیتال قدرتمند به شدت بالا گرفته است.

اگر در ابتدا به بررسی مکانیسم دستگاه های ماینر بپردازیم، شاهد تکامل و پیشرفت این تکنولوژی خواهید بود. دستگاه های ماینر با استفاده از توانایی لازم در حل معادلات سخت و پیچیده ریاضی، این کار را به طور دقیقی انجام می‌دهد و باعث ایجاد بلاک های جدید در شبکه بلاک چینی می‌شوند و بابت اینکار پاداشی در قالب ارز بومی همان شبکه دریافت می‌کنند. این فرآیند ماینینگ نام دارد.

در ادامه به بررسی انواع دستگاه ماینر، بررسی بهترین و به صرفه ترین دستگاه های ماینر و مزایا و معایب آن می‌پردازیم تا بتوانید یک انتخاب درست در خرید و سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشید. اما قبل از آن توضیحی درمورد فرآیند ماینینگ و حوزه استخراج ارز دیجیتال به شما خواهیم داد، پس تا انتهای این مقاله همراه بلاگ کوین لند باشید.

دستگاه ماینر چیست؟

یکی از راه های بدست آوردن ارزهای دیجیتال، استخراج آن است. افرادی که بجای معاملات و ایجاد تراکنش در شبکه های بلاک چینی و برخلاف بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی، به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند، «ماینر» نامیده می‌شوند.

در ابتدا فقط به سیستم های کامپیوتری ساده برای استخراج بیت کوین نیاز بود. هر کسی در خانه می‌توانست با کمک یک کامپیوتر شخصی، ارز دیجیتال استخراج کند. اما با گذشت زمان همانطور که سختی شبکه افزایش می‌یابد و پیچیده تر می شود و تعداد افراد در شبکه افزایش می یابد، فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال نیز نسبت به گذشته سخت تر می‌شود و حتی کسانی که تجهیزات تخصصی در رایانه های شخصی خود دارند نیز درحال حاضر نمی‌توانند رمزارزها را استخراج یا اصطلاحا ماین کنند.

ماینرها افرادی هستند که مالگ دستگاه های استخراج ارزهای دیجیتال هستند. دستگاه هایی که اکنون به عنوان ابزار استخراج شناخته می شود. حال ممکن است سوالاتی تحت «دستگاه ماینر چیست؟» در ذهن شما بی‌پاسخ باشد. دستگاه ماینر متشکل از سخت افزار قدرتمند با قدرت محاسباتی بالا برای انجام معادلات سخت و پیچیده ریاضی است که به استخراج ارزهای رمزنگاری شده می‌پردازند. البته منظور از ارز دیجیتال در این مقاله، ارز دیجیتالی است که در بر پایه بلاک چین های الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) هستند.

دستگاه ماینر چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی نحوه کار دستگاه ماینر را می توان به گونه ای توضیح داد که ماینر به عنوان یکی از گره های متعدد در شبکه ارز دیجیتال باید معادلات ریاضی و محاسبات مربوط به یک واحد را تکمیل کند. پس از آن باید به سایر گره های شبکه از موفقیت خود اطلاع دهند تا هیچ گره دیگری نتواند روی آن گروه کار کند. در این صورت فردی که یک گروه کامل را حل می کند جایزه می گیرد. این پاداش برابر با ارز دیجیتال استخراج شده است که به هر ماینر داده می شود. معمولاً وقتی یک مسئله ریاضی حل می شود، تمام پاسخ ها در بلوک ها قرار می گیرند و در نهایت به شبکه گلوبال بلاک چین متصل می شوند.

یک شبکه ارز دیجیتال گره های زیادی دارد و ماینرها یکی از این گره ها هستند. هر گره ای که بتواند محاسبات مربوط به یک واحد را تکمیل کند، به سایر گره ها از موفقیت خود اطلاع می دهد تا گره های دیگر روی آن واحد کار نکنند. گره ای که یک واحد را حل می کند، پاداشی برابر با مقدار صادر شده از سیستم دریافت می کند. پس از حل مسائل ریاضی، پاسخ ها وارد بلاک شده و به شبکه جهانی بلاک چین اضافه می شوند. این فرآیند حل معادله را دنبال می کند که ماینرها به استخرها و مزارع ارزهای دیجیتال (مجموعه اطلاعات ارزهای دیجیتال که در آن استخراج انجام می شود) متصل می شوند.

سود دستگاه ماینر چقدر است؟

ماینرهای ارز دیجیتال روش های مختلفی برای کار دارند و سود حاصل از آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل معمولاً عبارتند از:

  • قدرت دستگاه ماینر
  • مقدار برق که توسط دستگاه ماینر مصرف می‌شود.
  • نوسانات قیمت ارز دیجیتال که باید استخراج شود.

مقدار برق و اینترنت مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال معمولا زیاد است. بنابراین، آنها معمولا نیاز به یک منبع تغذیه سه فاز اختصاصی دارند. به همین دلیل دلیل زیادی برای استفاده از این دستگاه ها در محیط های مسکونی وجود ندارد. بنابراین معمولا فضای امن و مناسبی مورد نیاز است و تهیه آن مجزا است.

خواندن این مقاله
هش ریت چیست؟ تعریف نرخ هش در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال در دنیای ارزهای دیجیتال دائما در حال نوسان است. حتی در برخی موارد شاهد رشد هزار درصدی ارز دیجیتال بوده ایم. در شرایط دیگر، ارزش این ارز دیجیتال ممکن است به شدت کاهش یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این نوسان قیمت در ارزش ارز دیجیتال استخراج شده بسیار موثر خواهد بود.

انواع دستگاه های ماینر

فرآیند ماینینگ ارز دیجیتال شامل تایید تراکنش های ارز دیجیتال و ثبت نهایی آنها در دفتر توزیع است. کل این فرآیند باعث می شود که شبکه ارز دیجیتال به سمت تمرکززدایی حرکت کند و امنیت آن را افزایش دهد و در نهایت یک ارز دیجیتال جدید ایجاد کند.

به عبارت دیگر، ابتدا تمام تراکنش های تایید شده در بلوک ها جمع آوری می شوند. سپس ماینر ها باید معمای رمزگذاری شده را حل کنند. پس از حل آن، بلوک‌های جدیدی را می‌توان به بلاک چین اضافه کرد و ماینری که معمای موجود را حل کرده است، پاداش دریافت می‌کند.

تمامی این مراحل از جمله کارهایی هستند که ریگ ماینینگ انجام می دهد. یکی از معروف ترین دستگاه ها برای استخراج نام های دیجیتالی ASIC Miner (ASIC) است. دستگاه های شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه اسیک ماینر ASIC (مدار مجتمع با کاربرد خاص)

قدرتمندترین و بهترین دستگاه ماینر ارز دیجیتال، ASIC Miner است. این دستگاه‌ها فقط می‌توانند به منظور استخراج ارز دیجیتال کار کنند، علاوه بر این، هر دستگاه ASIC برای حل یک الگوریتم خاص طراحی و توسعه یافته است. علاوه بر بیت کوین (BTC)، از این ابزارها برای سایر ارزهای دیجیتال استفاده می شود. از جمله ارزهایی که می‌توانید با استفاده از این دستگاه استخراج کنید:

  • لایت کوین LTC
  • دش DASH
  • دوج کوین DOGE

نکته مهم این است که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و لایت کوین تنها با استفاده از دستگاه های ASIC قابل استخراج هستند. این دستگاه ها مانند کامپیوتر کوانتومی، در انجام محاسبات قادر و سریع هستند. اسیک ماینر شامل تعداد زیادی تراشه با قدرت محاسباتی و سرعت عمل بسیار بالاتر نسبت به تراشه های معمولی هستند. البته نباید فراموش کنید که تراشه های دستگاه ASIC Miner فقط به منظور استخراج ارزهای دیجیتال کار می کنند و قابلیت دیگری ندارند.

سیستم‌ها و دستگاه‌های رایج رایانه‌ای که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند دارای ریزپردازنده‌ها و حافظه داخلی هستند که امکان دسترسی تصادفی کاربر را فراهم می‌کند. هنگامی که مدارهای الکترونیکی در دستگاه‌های ASIC استفاده می‌شوند که به روشی منحصر به فرد و برای ذخیره اطلاعات مربوط به استخراج ارز دیجیتال طراحی شده‌اند.

دستگاه ماینر CPU (واحد مرکزی پردازشی)

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، در سال‌های 2009 و 2010 تعداد زیادی از مردم با کمک پردازنده‌های مرکزی رایانه‌های خود مقادیر زیادی بیت‌کوین در دست داشتند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ماینرها در حال توسعه ماشین‌های استخراج پیشرفته هستند و گروه های ماینینگ یا ماینینگ فارم به منطور مزرعه برای استخراج ارزهای دیجیتال تشکیل می‌دهند.

بنابراین اگر نگاهی گذرا به تاریخچه دنیای ارزهای دیجیتال بیندازید، متوجه خواهید شد که در ابتدا، مردم با رایانه شخصی خود ارز دیجیتال استخراج می کردند. اما به مرور زمان و با گسترش شبکه بلاک چین بیت کوین، افزایش قدرت هش شبکه و افزایش تعداد کاربران آن، دیگر امکان دریافت ارز دیجیتال با «CPU» یا پردازنده واحد مرکزی وجود ندارد.

پردازنده گرافیکی

هنگامی که سیستم های پردازش کامپیوتر شخصی یا CPU ها نیازهای ماینرها را برآورده نمی کردند، کارت های گرافیک یا پردازنده های گرافیکی ظاهر شدند. بنابراین می توان گفت که ماینر GPU که به اختصار «واحد پردازش گرافیکی» نامیده می شود، به عنوان نوع دیگری از دستگاه های ماینر برای استخراج ارز دیجیتال برای کاربران ارائه شده است. این کارت‌های گرافیکی قدرت پردازش بیشتری نسبت به واحد پردازش مرکزی کامپیوتر داشتند و هش کردن داده‌ها در بلوک‌ها را آسان‌تر می‌کردند.

دستگاه ماینر FPGA (مدار مجتمع‌های برنامه‌پذیر)

اگر به توسعه ابزارهای استخراج ارز دیجیتال در طول زمان نگاه کنیم، بعد از CPU و GPU نوبت به FPGA می رسد. این دستگاه که به اختصار “Field Programmable Gate Array” نامیده می شود، مانند یک مدار مجتمع دیجیتال قابل برنامه ریزی عمل می کند. مهمترین ویژگی این ماینر تطبیق پذیری آن است. به عبارت دیگر، شما می توانید تراشه هایی را دریافت کنید که مطابق با نیازها و اهداف شما باشد.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم در مورد این ابزار استخراج ارز دیجیتال، مصرف کم انرژی آن است. این مشکل در توسعه روش ماینینگ تأثیر مثبتی دارد، زیرا در فرآیند عملیات خود از قدرت هش بیشتری استفاده می کند و برق کمتری مصرف می کند.

نکته مهم این است که با گذشت زمان، میزان رقابت و استفاده از تجهیزات ماینینگ در بین کاربران ارزهای جهانی افزایش یافته است. این موضوع باعث شد تا سازندگان به فکر ارائه نسخه بهبودیافته این ابزار بیفتند و در نهایت دستگاه ماینر ASIC Miner به این حوزه معرفی شد.

مزایا و معایب دستگاه ماینر های نوع ASIC

استفاده از ماینرها به ویژه ابزار ISIC دارای مزایایی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • راه اندازی آسان: قابل توجه است که راه اندازی این دستگاه ها با وجود طراحی پیچیده بسیار آسان است
  • بازدهی زیاد: ماینر های ASIC در مقایسه با سایر انواع ماینینگ مانند کارت های گرافیک و پردازنده های مرکزی قدرت محاسباتی و کارایی بالایی دارند.
  • سود دهی نسبتاً بالا: از آنجایی که کارایی ASIC بالا است، سود بیشتری را نسبت به سایر دستگاه ها به ماینرها ارائه می دهد.
خواندن این مقاله
استخر نقدینگی(liquidlity pool) چیست و چه کاربردی دارد؟

با این حال، هیچ چیز در جهان ایده آل یا کامل نیست. بیایید به معایب این دستگاه ها نگاهی کوتاه داشته باشیم:

  • دستگاه های ASIC قابل ارتقاء سخت افزاری نیستند و تعمیر آنها دشوار است.
  • میزان آلودگی صوتی و حرارتی تولید شده توسط این دستگاه ها بسیار زیاد است.
  • معمولاً هر دستگاه از الگوریتم های محدودی پشتیبانی می کند.
  • مصرف انرژی این دستگاه ها بسیار بالا بوده و بسته به هزینه برق می تواند درآمد شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

چه تفاوتی میان دستگاه ماینر و ریگ ماینر است؟

برای تکمیل اطلاعات خود، بهتر است اطلاعاتی درباره ریگ ماینر داشته باشید پس تا اتهای این قسمت از مقاله همراه ما باشید. ماینر ریگ یک کارت گرافیک است که برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می شود. تفاوت بین ریگ ماینرها و ریگ ماینرها در انعطاف پذیری آنها برای استخراج مقدار زیادی ارز دیجیتال خلاصه می شود.

ارزهای دیجیتال محبوبی که توسط این نوع ماینرها استخراج می‌شوند عبارتند از:

  • اتریوم (پیش از اپدیت مرج)
  • مونرو (XMR)
  • آیون (AION)
  • اتریوم کلاسیک (ETC)
  • زی کش (ZEC)

یکی دیگر از مواردی که این دو ابزار استخراج ارز دیجیتال را متفاوت می کند این است که ریگ ماینر این قابلیت را دارد که به سرعت از یک کوین به کوین دیگر سوئیچ کند. همچنین می توان چندین کوین را به صورت همزمان روی این کارت های گرافیک استخراج کرد.

فارم ماینینگ چیست؟

ماینینگ فارم یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال یکی از چندین روش ماینینگ ارز دیجیتال است که علاوه بر بازدهی خوب و سودآوری، سرمایه اولیه نسبتا زیادی را می طلبد. در این روش، به عنوان یک ماینر، باید تعداد زیادی دستگاه ویژه استخراج ارز دیجیتال یا ASIC Miners را در کنار یکدیگر راه اندازی کنید.

یکی از مزیت های اصلی این روش سودآوری بالای آن است. استفاده همزمان از چندین دستگاه شانس شما را برای حل معادلات و مسائل و در نهایت برنده شدن جوایز افزایش می دهد. یکی دیگر از جنبه های مهم استخراج در مزرعه، محیط زیست است. دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال علاوه بر مصرف زیاد برق، گرمای زیادی تولید کرده و محیط را آلوده می‌کنند.

بنابراین بهتر است که فارم ماینینگ ارز دیجیتال معمولاً در محیط های مهندسی شده و از پیش تعیین شده انجام شود. علاوه بر این، تاسیسات ماینینگ از فن های قدرتمند برای تنظیم دمای محیط استفاده می کند. در این صورت احتمال آسیب یا آتش سوزی به دستگاه و اطراف آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

راهنمای انتخاب دستگاه ماینر

برای انتخاب تجهیزات ماینینگ بهینه و مناسب باید به چند نکته توجه کرد. اول، قبل از اینکه به مسائل فنی و سخت افزاری بپردازیم، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشیم. به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاریخ انجام هاوینگ و فرایندهای مشابه
  • تغییر پروتکل ها و به روز رسانی های اخیر
  • داشتن خط اینترنت سریع، راحت و پایدار
  • مکانی مناسب برای نگهداری دستگاه های ماینر
  • یک نوع ارز دیجیتال برای استخراج

اساساً، شما باید یک ماینر مشابه آنچه لیست کردیم راه اندازی کنید. پس از تصمیم گیری در مورد این سوالات، اکنون سوالات فنی و سخت افزاری در کانون توجه شما قرار گرفته است. به یاد داشته باشید که تنها یک ارز دیجیتال توسط تجهیزات ماینینگ استخراج می شود و برای این منظور نمی توان آن را تغییر داد. هیچ راهی برای ارتقاء تجهیزات وجود ندارد. بنابراین اگر به دنبال خرید یک دستگاه برای مدت طولانی هستید، باید بدانید که ممکن است برای دستگاه ماینر شما فروش وجود نداشته باشد. یافتن خریدار برای دستگاه شما می تواند حتی برای مدت کوتاهی دشوار باشد.

با در نظر گرفتن همه این ملاحظات، ابتدا به روزترین دستگاه موجود را انتخاب کنید. این دستگاه باید بالاترین توان پردازشی را با بهینه ترین توان مصرفی و توان حرارتی ممکن یا به عبارتی استهلاک داشته باشد. البته این مشکل شما را مجبور به خرید دستگاه گران تری می کند. به زبان ساده، در چند ماه اول کار با ماینر، دستگاه فقط می تواند هزینه خود را بپردازد. در ادامه نگاهی دقیق تر به سه نقطه هش ریت، برق و استهلاک خواهیم داشت.

سخن نهایی

استخراج ارزهای دیجیتال یکی از راحت‌ترین و جذاب‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال است. در این مقاله روش های مختلف استخراج را فهرست کرده و شرایط و امکانات مورد نیاز را بررسی کرده ایم. ما همچنین دریافتیم که هزینه های برق و نگهداری و استهلاک در این فرآیند بسیار بالاست. بنابراین باید راه‌هایی مانند توسعه الگوریتم‌های ساده‌تر یا تجمیع توان دستگاه‌ها را در پیش گرفت. در حالی که سعی شده است این مقاله جامع و کامل باشد، اما جزئیات زیادی وجود دارد که برای علاقه مندان به راه اندازی سیستم ماینینگ رعایت آن ضروری است.

همچنین در صرافی ارز دیجیتال کوین لند، می‌توانید با امنیت بالا به معامله بیش از 250 ارز دیجیتال معتبر در بازار بپردازید. برای خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی، ابتدا وارد «صفحه ثبت نام» بشوید و با پس از تکمیل ثبت نام و احرازهویت می‌توانید فعالیت خود را در این صرافی آغاز کنید.

منبع: https://b2n.ir/z62395

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا