بلاک چین

مبادله همتا به همتا (P2P) چیست؟ کاربرد شبکه همتا به همتا در بلاک چین

مبادله همتا به همتا چیست؟ وقتی صبحت از معاملات ارز های دیجیتال یک‌شود، همه افراد در ذهن خود صرافی های متمرکز را در ذهن خود تجسم می‌کنند. اما به غیر از این پلتفرم های متمرکز، صرافی هایی هستند که خریدار را مستقیما به فروشنده وصل می‌کنند و از این رو معاملات ساده تر طلقی می‌شود و سود آوری را در این شرایط به حداکثر می‌رساند. پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا (P2P) راهی امن و آسان برای انجام معاملات هستند.

برخلاف صرافی‌های سنتی بیت‌کوین (BTC) که اغلب دارای مقررات سخت‌گیرانه هستند و کاربران را ملزم می‌کند تا قبل از ورود و استفاده از پلتفرم، فرآیند بررسی تراکنش را طی کنند، پلتفرم‌های معاملاتی P2P ساده هستند. همچنین برخلاف روش‌های تجاری سنتی، این نوع معاملات نیازی به نمودار، کاغذ و غیره ندارند.

در علوم کامپیوتر، شبکه های همتا به همتا یا کاربر به دستگاه هایی اطلاق می شود که تعدادی فایل را با هم ذخیره و به اشتراک می گذارند. از این شبکه می توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. یکی از کاربردهای شبکه های همتا به همتا در فناوری بلاک چین است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی شبکه همتا به همتا، چگونگی کارکرد و ویژگی های آن بپردازیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بلاک چین چیست؟

بهتر است قبل از درک کامل مفهوم مبادله همتا به همتا، بدانیم که بلاک چین چیست؟ به طور کلی می توان گفت که بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و مشترک است که به صورت زنجیره ای از رکوردها به نام بلوک ایجاد شده است. هر بلوک در این زنجیره وظیفه ذخیره نوعی اطلاعات (مانند سوابق تراکنش) را بر عهده دارد.

هر بلوک اطلاعات مربوط به تراکنش مانند تاریخ، زمان، مبلغ و اطلاعات مربوط به فروشندگان و خریداران را در معامله ای که از سایت خریداری کرده اید ذخیره می کند. به جای استفاده از نام واقعی خود در معاملات، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی و با استفاده از یک امضای دیجیتال منحصر به فرد انجام می شود. به عنوان مثال خرید شما در سایت دیجی کالا با نام کاربری شما ثبت شده است. هر بلوک یک کد منحصر به فرد به نام هش را برای شناسایی هر فعالیت در بلاک چین ذخیره می کند.

تعریف مبادله P2P و ویژگی های آن

شبکه همتا به همتا که به اختصار P2P نامیده می شود، شبکه ای متشکل از تعداد زیادی کامپیوتر است که از طریق اینترنت با استفاده از معماری توزیع شده متصل شده اند. هر یک از اعضای این شبکه یک گره نامیده می شود. گره ها معمولاً با قدرت و عملکرد یکسان تعریف می شوند. فایل ها بدون نیاز به سرور مرکزی بین گره های شبکه به اشتراک گذاشته می شوند.

زمانی یک نود تبدیل به کلاینت می‌شود که فایل ها را از گره های دیگر شبکه دریافت می کند. اما خود گره، زمانی که به عنوان یک سرور عمل می کند، منبع دانلود داده است. یعنی گره های دیگر می توانند فایل ها را از طریق گره سرور دانلود کنند. در عمل، هر گره در یک شبکه همتا به همتا می تواند هم سرور و هم کاربر باشد.

در این قسمت از مقاله، چند ویژگی مهم شبکه های همتا به همتا را معرفی خواهیم کرد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • برخورداری از امنیت بالا

اولین مزیت این شبکه این است که امنیت بیشتری نسبت به سیستم های کلاینت-سرور دارد. مدل P2P یکی از دلایلی است که بیت کوین در برابر حملات DoS ایمن است. حمله DOS نوعی حمله است که در آن یک دستگاه یا شبکه محاسباتی از کار افتاده و در نهایت برای کاربران غیر قابل دسترسی است. با این حال، به دلیل ماهیت همتا به همتا، بلاک چین ها بین تعداد زیادی گره تقسیم می شوند و بنابراین مقاومت نسبتا بالایی در برابر فعالیت های مخرب دارند.

  • نداشتن واسطه

یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم شبکه های همتا به همتا، این است که معاملات در این شبکه بدون واسطه (مانند یک موسسه مالی اعتباری) اتجام می‌شوند.

  • مقیاس پذیری در بلاک چین

در مبادله همتا به همتا، دفترکل توزیع شده به جای سرور مرکزی در هر نود بروزرسانی می‌شود. به همین دلیل افزودن تراکنش‌ها به بلاک چین، نیازمند توان محاسباتی بسیار زیاد است. اگر چه همین مورد است که باعث افزایش امنیت می‌شود اما به طور قابل توجهی بازدهی را کم می‌کند. همین امر باعث به وجود آمدن مشکل مقیاس‌پذیری می‌شود. مقیاس‌پذیری بلاکچین به صورت زیر تعریف می‌شود:

خواندن این مقاله
دائو (DAO) یا سازمان غیرمتمرکز چیست؟ معرفی بهترین پروژه های غیرمتمرکز

“مقیاس پذیری توانایی هر شبکه برای مدیریت حجم زیادی از ترافیک در زمان واقعی است.”

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، بیت کوین تنها می تواند حدود 7 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. این تعداد تراکنش خوب است تا زمانی که بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت روزمره در سراسر جهان استفاده شود. اما بیایید آینده ای نه چندان دور را تصور کنیم که در آن بیت کوین امری عادی است و همه از آن در زندگی روزمره خود استفاده می کنند. بدون شک، مقیاس پذیری بزرگترین چالشی است که بیت کوین در تلاش برای تبدیل شدن به یک ارز روزمره با آن مواجه خواهد شد.

تاریخچه مبادله همتا به همتا

شبکه های همتا به همتا برای اولین بار پس از معرفی رایانه های شخصی در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفتند. گفتگوی رله اینترنت (IRC) را می توان به عنوان یکی از اولین نمونه های شبکه کاربر به کاربر ذکر کرد. چت رله اینترنتی راهی برای ارسال پیام و چت بود.

سپس، در سال 1999، Napster تجارت خود را با معرفی یک شبکه اشتراک گذاری موسیقی همتا به همتا آغاز کرد. این سرویس موسیقی به مردم این امکان را می داد که موسیقی مورد علاقه خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.

در سال 2000، اولین شبکه اشتراک فایل همتا به همتا به نام Gnutella راه اندازی شد. این لینک همچنان کار می کند.  Gnutellaبه کاربران اجازه می دهد تا به فایل های موجود در رایانه دیگران دسترسی داشته باشند.

سرانجام در سال 2009 ساتوشی ناکاموتو شبکه بیت کوین را به عنوان یک شبکه همتا به همتا معرفی کرد. احتمالاً اکثر مردم برای اولین بار نام شبکه همتا به همتا را با ظهور بیت کوین شنیدند.

فعالیت شبکه های همتا به همتا در بلاک چین

با استفاده شبکه همتا به همتا، بیت کوین ها را می توان از یک کاربر به کاربر دیگر بدون نیاز به واسطه یا سرور مرکزی دیگر منتقل کرد. این شبکه توسط یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین مدیریت می شود. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده نیز بدون نیاز به واسطه پس از بیت کوین در سراسر جهان حرکت می کنند.

هیچ بانکی ظرفیت یا توانایی پردازش یا ثبت تراکنش های خرید و فروش ارز دیجیتال در شبکه بیت کوین را ندارد. تمامی فعالیت های خرید و تراکنش ارز دیجیتال به صورت عمومی در بلاک چین ثبت می شود. هر کپی از بلاک چین توسط هر گره نگهداری می شود. برای اطمینان از صحت داده ها، هر گره اطلاعات خود را با گره های دیگر مقایسه می کند. به همین دلیل است که شبکه می تواند به سرعت فعالیت های مخرب را شناسایی کند.

صرافی هایی بر پایه Escrow

این نوع مبادله همتا به همتا مانند سپرده کار می کند. خریدار مبلغ مورد نیاز را به سایت متولی واریز می کند و پس از تایید معامله توسط فروشنده، معامله کامل می شود.

یکی از پلتفرم هایی که از این نوع صرافی استفاده می کند Binance P2P است. علاوه بر ویژگی Escrow، بایننس P2P از سیستم رتبه بندی عمومی نیز استفاده می کند. به عنوان مثال، اگر بیت کوین را به ارز فیات بفروشید، بایننس بیت کوین های شما را قرض می دهد. پس از ارسال بیت کوین ها و تایید تراکنش، بایننس به شما و خریدار اعتبار می دهد تا تراکنش ایمن را تضمین کند. اگر دو طرف از معامله راضی نباشند. آنها می توانند برای حل مشکل درخواست تجدید نظر کنند یا از پشتیبانی مشتری بایننس بخواهند که مداخله کند.

صرافی هایی بر پایه Automated

این نوع مبادله بر اساس یک پلتفرم غیرمتمرکز است که در آن دو نفر می توانند بدون واسطه شخص ثالث با یکدیگر تعامل داشته باشند. این مبادلات توسط نرم افزار از پیش برنامه ریزی شده ای که نیازی به دخالت انسانی ندارد، کنترل می شوند. این نرم افزار تخصصی به طور خودکار خریداران و فروشندگان را به هم متصل می کند.

بر اساس آنچه که توسط خود معامله گران تنظیم شده است، این برنامه ها معاملات را بلافاصله اجرا نمی کنند. در عوض، ابتدا خریدار را به فروشنده متصل می کند و سپس تأییدیه خود را ارائه می کند. هنگامی که درگیری وجود دارد، برخی از افراد می توانند برای حل آن با یکدیگر تماس بگیرند. در غیر این صورت، به طور پیش فرض، نیازی به دخالت انسانی نیست.

مزایای شبکه P2P

مبادلات P2P دارای مزایای زیادی هستند که در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین آنها می‌پردازیم.

خواندن این مقاله
معرفی 10 تا از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز(DEX) + بررسی مزایا و معایب صرافی ها!

روش‌های پرداخت چندگانه

پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال P2P به سادگی خریداران و فروشندگان را به هم متصل می کنند. به همین دلیل، آنها می توانند طیف گسترده ای از روش های پرداخت مختلف را ارائه دهند. این می تواند شامل روش های پرداخت سنتی مانند کارت های اعتباری و پرداخت های آنلاین و همچنین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم (ETH) یا لایت کوین (LTC) باشد.

معاملات ایمن

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا اغلب از ویژگی‌های امنیتی مانند رمزگذاری و احراز هویت دو مرحله‌ای برای محافظت از حریم خصوصی مشتریان شرکت‌کننده در یک معامله استفاده می‌کنند. در نتیجه، کاربران می توانند هنگام معامله در این شبکه ها مطمئن باشند که وجوه آنها ایمن است.

نامحدود بودن از سمت قوانین کشورها

پلتفرم های معاملاتی P2P هیچ قدرت مرکزی ندارند. به همین دلیل، دولت هایی که مقررات سختگیرانه ای در مورد ارزهای دیجیتال دارند، نمی توانند آنها را ممنوع کنند. این شامل مقررات برخی از کشورها می شود که ممکن است مقدار ارز دیجیتالی را که می توانید بخرید یا بفروشید محدود می کند.

نداشتن کارمزد تراکنش

پلتفرم های معاملاتی P2P مستقیماً فروشندگان را با خریداران مرتبط می کند، بنابراین آنها هیچ کارمزد یا کمیسیونی برای تراکنش ها دریافت نمی کنند. این نسخه به شما آزادی خرید و فروش ارز را می دهد. بدون نگرانی در مورد هزینه های اضافی که بر درآمد شما تأثیر می گذارد.

سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها

سرعت تراکنش پلتفرم های معاملاتی P2P به روش پرداخت مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، تراکنش های کارت اعتباری معمولاً بلافاصله پردازش می شوند. در مقابل، انتقال بانکی ممکن است چند روز طول بکشد. به طور کلی، سرعت تراکنش بسیار سریعتر از صرافی های متمرکز است.

4 نکته طلایی برای انجام معاملات در شبکه های P2P

با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید در انجام معاملات همتا به همتا از امنیت بالاتری برخوردار باشید و خطری شما را تهدید نکند، پس نکات زیر را حائز اهمیت بدانید:

  • فروشندگان متقلب اغلب سعی می کنند با ارسال لیست ارزهای دیجیتال و تبلیغات با قیمت های بسیار پایین، معامله گران بی تجربه را فریب دهند. قبل از معامله، همیشه نظرات طرف مقابل و تعداد تراکنش هایی که انجام داده اند را بررسی کنید.
  • اگر دارایی های دیجیتال خود را می فروشید، قبل از اجازه دادن به Escrow مطمئن شوید که تراکنش کامل شده است. کلاهبرداران ممکن است سعی کنند شما را مجبور به تایید پرداخت کنند، عکس های جعلی “اثبات پرداخت” را برای شما ارسال کنند یا تراکنش شما را به عنوان “پرداخت شده” علامت گذاری کنند. همیشه کیف پول یا حساب بانکی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پول به حساب شما واریز شده است.
  • کلاهبرداران اغلب سعی می کنند مکالمات را از P2P منحرف کنند. آنها ممکن است ادعا کنند که بررسی پیام‌ها از طریق ایمیل، متن یا برنامه‌های چت شخص ثالث آسان‌تر است یا حتی برای ارسال پرداخت‌ها به خارج از مکانی که برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنید، تخفیف ارائه می‌دهند.
  • حفظ تاریخچه مکالمه مهم است تا در صورت بروز مشکل در تراکنش، پلتفرم‌های P2P بتوانند مداخله کنند. اگر تصمیم به ارسال یا دریافت پرداخت از شخص ثالث دارید تراکنش شما محافظت نخواهد شد. وجوه و دارایی های رمزنگاری شده را مستقیماً از پلتفرم همتا به همتا خود به همتای مورد نظر خود انتقال دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مبادله همتا به همتا، کارکرد آن در بلاک چین پرداختیم. صرافی های همتا به همتا با حذف واسطه، طیف وسیعی از تراکنش ها را به دنیای دیجیتال معرفی کردند. این نوع صرافی ها با ایجاد نرخ تراکنش ها و توزیع سریع تر و بهتر در بین کاربران اکوسیستم ارز دیجیتال، روز به روز محبوب تر می شوند. در این مقاله به صرافی های P2P و نحوه عملکرد آنها نگاه کردیم. همچنین در مورد استفاده از تراکنش های همتا به همتا، انواع شبکه های همتا به همتا و بهترین و کارآمدترین راه های این سیستم معاملاتی بحث می کنیم و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم. در صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال کوین لند می‌توانید در امنیت بالا به انجام معاملات ارز دیجیتال بپردازید.

منبع: https://b2n.ir/x36152

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا