توکن غیر مثلی (NFT)

توکن NFT چیست؟ بررسی کاربرد توکن های غیرقابل تعویض

توکن NFT فعال بر روی پلتفرم بلاک چین مانند سایر ارزهای دیجیتال؛ امروزه یکی از محبوب ترین و مورد بحث ترین مفاهیم در دنیا است. NFT شکلی تغییرناپذیر و انحصاری از ارزهای دیجیتال است که به دلیل منحصربفرد بودن در زمینه های مختلف قابل استفاده است.

چندی پیش بود که کاربران به خرید ارز دیجیتال علاقه مند شدند و اخبار بلاک چین در چند سال گذشته یک انفجار رسانه ای بوده است. حتماً از خود پرسیده اید: “هوممم… اینجا چه خبر است؟” من خودم این حس را تجربه کردم، البته با شنیدن این خبر که “جک دروسی” اولین توییت را به قیمت 2.9 میلیون دلار فروخت. این دلیلی شد که در این مقاله در مورد ویژگی NFT بنویسم تا شما دوست داشته باشید که در مورد این دنیای NFT بیشتر بدانید.

اصطلاح NFT یکی از کلمات پرطرفدار در هجوم ارزهای دیجیتال در چند وقت اخیر بوده است. بسیاری قیمت های چند میلیون دلاری NFT ها را یک کلاهبرداری دیجیتال می نامند، در حالی که برخی دیگر دریچه جدیدی به دنیای انسان می گشایند. در این میان، افراد زیادی هستند که به دنبال پاسخی ساده و کامل برای این سوال هستند که NFT چیست و چه کاربردهایی دارد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا سوالات شما نیز در ذهنتان برطرف گردد.

منظور از توکن چیست؟

توکن نوعی دارایی دیجیتال است که می تواند به دیگران منتقل شود و ارزش خود را حفظ کند. این توکن ها قبل از ورود به ارزهای دیجیتال به عنوان مجوزهای رمزنگاری در سیستم های کامپیوتری معرفی شدند. توکن ها توسط شرکت های مختلف بر اساس فناوری بلاک چین ایجاد می شوند. هر توکن کاربرد خاص خود را دارد و بسته به میزان اهمیت استفاده مورد نظر برای بشریت و موفقیت توکن در دستیابی به آن استفاده، می تواند ارزش متفاوتی داشته باشد.

در فضای ارزهای رمزنگاری شده، توکن ها آن دسته از ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین خاص خود را ندارند و به اصطلاح از بلاک چین های پلتفرمی برای ثبت تراکنش ها استفاده می کنند. البته از نظر اقتصاد کلان، هر مزیتی در فضای ارزهای دیجیتال را می توان توکن نیز نامید. پلتفرم‌های بلاک چین مانند اتریوم، بایننس و کاردانو امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز با استفاده از قرارداد هوشمند را می‌دهند. با استفاده از این قابلیت ها، افراد بدون نیاز به توسعه شبکه بلاک چین، توکن های مورد نیاز خود را ایجاد و استفاده می کنند.

بررسی مفهوم NFT در دنیای بلاک چین

توکن غیر قابل تعویض یا توکن‌های غیر مثلی(Non-Fungible Tokens) که به نام NFT نیز شناخته می شود. این نوع توکن‌ها نوعی ارز دیجیتال است که سند مالکیت یک اثر دیجیتالی در فضای بلاک چین را صادر می کند.

این توکن ها در ابتدا بر اساس استاندارد شبکه ERC721، استانداردی مشابه با استاندارد ERC20، توسعه یافتند و به عنوان توکن خاص اتریوم شناخته می شدند. البته در حال حاضر روی پلتفرم سایر بلاک چین ها نیز در حال توسعه هستند.

رایج ترین استفاده از این نوع دارایی دیجیتال، بازی های کارتی و متاورس است. توکن های NFT برای شناسایی دارایی های درون بازی استفاده می شوند و مهمترین ویژگی آن منحصر به فرد بودن است. بازی دیسترالند یکی از بازارهای آینده NFT بر اساس مفهوم دنیای متاورس است. این پلتفرم در بین کاربران بسیار محبوب است و آن را به بهترین پلتفرم در ارز دیجیتال متاورس تبدیل کرده است.

نحوه کارکرد توکن های NFT

درست مانند ایجاد یک ارز دیجیتال جدید (به شکل توکن بدون نیاز به بلاکچین اختصاصی)، ایجاد یک توکن غیرقابل تعویض امروزه به دلیل وجود پروتکل های متعدد آسان شده است. یکی از محبوب ترین استانداردهای ایجاد توکن غیرمثلی، ERC-721 است. این استاندارد برای ایجاد و معامله دارایی های غیرقابل تعویض در بلاک چین اتریوم استفاده می شود. بسیاری از پروژه‌های NFT مبتنی بر شبکه اتریوم لانچ و اجرا شده‌اند، بنابراین قیمت اتریوم عاملی تأثیرگذار در فرآیند تعیین ارزش توکن‌های غیرمعادل است. اتریوم همچنین به عنوان پرکاربردترین پلتفرم برای توکن های معمولی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می شود، به طوری که بخش قابل توجهی از ارزهای دیجیتال فعلی با ارزش بازار چند میلیارد دلاری، توکن های اتریوم هستند.

نسخه بهبودیافته ERC721 برای ایجاد NFT ERC1155 است. قابلیت ذخیره توکن های مثلی و غیرمثلی در داخل قرارداد هوشمند به عنوان ویژگی منحصر به فرد نسخه پیشرفته شناخته شده است. به لطف این استاندارد به اصطلاح چند منظوره، تعدادی امکانات در اختیار کاربران و به ویژه توسعه دهندگان قرار می گیرد. داشتن استانداردهایی برای ایجاد توکن های غیر قابل تعویض، درجه بالاتری از قابلیت همکاری را تضمین می کند که در نهایت به نفع کاربران است. با NFT هایی که از استانداردهای خاصی پیروی می کنند، امکان انتقال آسان دارایی های منحصر به فرد بین برنامه های مختلف وجود دارد.

NFT بخشی از بلاک چین است. «تغییرناپذیری» یک پایگاه داده مانند بلاک چین یک ویژگی جذاب برای سیستم های مالی است. به عنوان مثال اتریوم را در نظر بگیرید. اتر ارز انحصاری این شبکه است. سایر ارزهای دیجیتال (توکن های قابل تعویض) (بر اساس استاندارد ERC-20) نیز می توانند بر روی پلتفرم آن ایجاد شوند. اکنون این بلاک چین از NFT نیز پشتیبانی می کند. هر کدام حاوی اطلاعات خاصی است که آن را از دیگری متمایز می کند. پروتکل‌ها و پلتفرم‌های زیادی برای ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض در بلاک چین این اکوسیستم بزرگ ایجاد شده‌اند.

مانند توکن های موجود در صرافی ها (انواع ارزهای دیجیتال)، هر توکن سازگار نیست و در یک آدرس خاص قرار دارد. بنابراین، در کیف پول دیجیتالی مانند کیف پول رمزارزی تراست ولت، می توانید NFT های خود را ذخیره و مدیریت کنید.

کاربرد توکن های غیرمثالی در زندگی واقعی

NFT ها در حال حاضر طرفداران زیادی دارند و هنرمندان، برندها و گیمرها (بازی های ویدیویی) از فرهنگ های مختلف از NFT استفاده می کنند. پس از انقلاب «امورمالی غیرمتمرکز یا DeFi» قراردادهای هوشمند اتریوم، انقلاب NFT یکی از گسترده‌ترین جنبش‌ها در حوزه ارز دیجیتال است. امروزه اکثر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، توکن‌های NFT را در معماری گنجانده‌اند و استفاده‌های مختلف از NFT گسترش این حوزه را نشان می‌دهد. در ادامه به بررسی موارد استفاده اصلی NFT می پردازیم.

استفاده از NFT در آثار هنری و کلکسیونی

استفاده اولیه از NFT در زمینه هنر و کلکسیون است. هنرمندان همه رشته‌ها مانند طراحی، نقاشی، عکاسی و انیمیشن می‌توانند آثار خود را به NFT تبدیل کرده و در بازارهای مرتبط به فروش برسانند. بسیاری از هنرمندان نیز مجموعه‌های آثار خود را با عناوین مختلف به بازار عرضه می‌کنند که بر خلاف هر توکن دیگری، هر کدام با یک توکن NFT نشان داده می‌شوند. استفاده از NFT برای آثار هنری از چند جهت حائز اهمیت است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • تعریف مالکیت کار در فضای مجازی
  • امکان ایجاد چندین نسخه از کار با اثر انگشت متفاوت
  • از فروش آثار هنری لوگو در سراسر جهان درآمد کسب کنید
  • توانایی نوشتن دیجیتالی و ایجاد نوع جدیدی از آثار هنری

این ویژگی ها هنرمندان بسیاری را به تولید و فروش آثار NFT تشویق کرده است. فضای جدید ایجاد شده توسط NFT برای هنرمندان، راه جدیدی برای خلق و ارائه آثار هنری ایجاد کرده است. به عنوان مثال، گربه رنگین کمانی که در تصویر زیر مشاهده می شود به قیمت 690000 دلار فروخته شد. انتظار می رود هنرمندان مشهور با NFT ارزش زیادی کسب کنند. به عنوان مثال، یک نقاشی به عنوان NFT سوزانده شد تا ثابت شود که حتی با سوزاندن اصل، ارزش ذاتی نقاشی از بین نمی رود و آن ارزش متعلق به NFT است.

مالکیت دارایی درون بازی با NFT

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، NFT ها در بازی های ویدیویی و برای خریدهای درون برنامه ای استفاده می شوند. قبل از ظهور NFT ها، دارایی های درون بازی مانند شمشیرها و اسکین ها متعلق به توسعه دهندگان بازی بود. و مشاغل می توانند از بازی حذف شوند یا ویژگی هایی اضافه یا حذف شوند. بدون اجازه کاربر صادر شده است. با کمک NFT، مالکیت چنین دارایی ها به بازیکن منتقل می شود. بازیکنان می توانند با برنده شدن در مسابقات مختلف ویژگی های دارایی خود را افزایش دهند و از فروش درآمد کسب کنند.

NFT ها در فضای بازی با “Cryptokitties” شروع شدند، جایی که هر یک از گربه های بازی با یک توکن NFT نشان داده می شوند. Axie infinity بازی دیگری است که در آن هیولاهای بازی با استفاده از NFT ساخته می شوند و می توان آنها را خرید و فروش کرد. NFT ها عمدتاً در بازی های متاورسی استفاده می شوند تا کاربران بتوانند آیتم های درون بازی را داشته باشند و کاربران می توانند تمام دارایی های خود را بفروشند و درآمد کسب کنند. اقلامی مانند زمین بازی، وسایل منزل و وسایل بازی در اختیار بازیکن است و قابل خرید و فروش است.

خواندن این مقاله
عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟ ( معرفی بازارهای NFT) + معایب و مزایا

تعریف هویت در وب 3

وب 3 نسل بعدی وب است که مهمترین وظیفه آن تمرکززدایی و مالکیت کاربر بر سیستم ها، اطلاعات و دارایی ها است. در پروژه ارز دیجیتال Web 3، مالکیت داده ها و دارایی های دیجیتال می تواند به سایر کاربران با استفاده از توکن های NFT واگذار شود. این روش‌های جدیدی را برای کاربران وب ایجاد می‌کند تا از اطلاعات شخصی، تولید محتوا و حتی بازدید از صفحات دیگران کسب درآمد کنند.

اما علاوه بر بحث مالکیت، بحث هویت نیز در وب 3 مطرح شده است. پروژه های ارز دیجیتال متاورس مانند دیسنرالند و “Sandbox” که بخشی از دنیای وب 3 هستند، از NFT برای شناسایی دارایی ها و آواتارها استفاده می کنند. علاوه بر این، توکن های NFT همچنین می توانند برای ایجاد یک سرویس نام دامنه استفاده شوند. این توکن ها اجازه ایجاد یک نام دامنه منحصر به فرد را برای هر سایت یا برنامه غیرمتمرکز می دهند.

صنعت مد

فناوری بلاک چین مزایای قابل توجهی را برای تمام زنجیره های تامین به ارمغان می آورد. مشتریان به راحتی می توانند اطلاعات مربوط به خرید و لوازم خود را به صورت آنلاین بررسی کنند و چنین ساختاری خطر مشکلاتی مانند جعل را به حداقل می رساند. به عنوان مثال با استفاده از فناوری NFT می توانید به راحتی با اسکن کد QR در کنار قیمت محصول به نسخه توکن و اطلاعات مربوط به لباس و جواهرات دسترسی داشته باشید.

مدارک تحصیلی و دانشگاه

یک توکن غیر قابل تعویض در فرآیند تأیید آموزشی و آکادمیک نیز مزایای زیادی برای جامعه جهانی به همراه خواهد داشت. در سیستم فعلی، اکثر افراد برای دریافت گواهینامه و مدارک تحصیلی با مشکل مواجه هستند. حتی اگر در یک مؤسسه آموزشی تحصیل می کنید، باز هم باید مدارک تحصیلی را برای تکمیل مراحل ثبت نام به اداره آموزش و پرورش ارائه دهید.

افراد شاغل در ادارات آموزش و پرورش زمان زیادی را صرف مدیریت و اعتبارسنجی مدارک تحصیلی می کنند و احتمال خطا در این سیستم زیاد است. اسناد مبتنی بر فناوری NFT (توکن غیر معادل). آنها حجم کاغذ و کارهای اداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. به طور کلی، روند ردیابی و تأیید مدارک تحصیلی با NFT آسان تر است.

صنعت ورزش

بلیط ها و کالاهای تقلبی به عنوان مشکلات عمده در صنعت ورزش شناخته می شوند. فناوری و ساختار بلاک چین بهترین راه حل برای حل چنین مشکلاتی است. ایجاد و تبدیل کالاها و بلیط های موجود به عنوان توکن های غیرمعادل ساده ترین و بهترین راه برای جلوگیری از جعل است. بنابراین NFT در ورزش نیز کاربرد دارد و می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

واقعیت مجازی

دنیای مجازی در حال تکامل است و واقعیت مجازی (VR) به تدریج وارد عرصه ها و صنایع دیگر می شود. در واقع ما با محیطی روبرو هستیم که واقعی به نظر می رسد اما واقعی است. استفاده از غیر مجازی در اینجا بسیار واضح است. در VR، ما از NFT برای نشان دادن چیزها و دارایی های مختلف استفاده می کنیم.

هویت دیجیتال

موضوع هویت دیجیتال یکی دیگر از نشانه های غیرقابل جایگزینی است که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد. ذخیره داده های هویت و مالکیت در بلاک چین، به دلیل ویژگی های این نوع پایگاه داده، حریم خصوصی را تا حد زیادی افزایش داده و تاثیر بسزایی بر یکپارچگی داده ها داشته است. در عین حال، با توجه به امکان نقل و انتقال آسان و بدون اعتماد انواع وجوه، بخش قابل توجهی از موانع اقتصاد جهانی مرتفع خواهد شد.

توجه داشته باشید که بلاک چین لزوما عمومی نیست و برخلاف بیت کوین و اتریوم، همه پایگاه های داده برای همه افراد قابل مشاهده نیستند. در مبحث هویت دیجیتال دلیل اهمیت فناوری مذکور تغییر ناپذیری آن است که امکان تغییر پس از ثبت داده ها را غیرممکن می کند.

یک NFT می تواند چیزی شبیه به یک ماشین، نقاشی یا خانه باشد که برای گنجاندن در دنیای مجازی و ذخیره در بلاک چین توکن شده است. با این حال، بسیاری از هیجانات در مورد مفهوم توکن غیر قابل تعویض به دلیل استفاده از آن برای فروش مصنوعات مختلف است.

ویژگی های منحصر به فرد توکن های غیرقابل تعویض

برخی از مهم ترین ویژگی های NFT در دنیای بلاک چین عبارتند از:

  • غیرقابل تعویض بودن

این ویژگی مشخصه اصلی NFT ها است. این توکن ها را نمی توان با دارایی های مشابه مبادله کرد و کاملاً یک دارایی منحصر به فرد در نظر گرفته می شود.

  • کمیاب بودن

تولید کنندگان این توکن ها می توانند آنها را در مقادیر بالا تولید کنند، اما علاقه این افراد ایجاد NFT های کوچک و کمیاب و منحصر به فرد نگه داشتن این توکن ها است.

  • غیرقابل تقسیم بودن

توکن‌های NFT را نمی‌توان به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد، در واقع، برخلاف ارزهای دیجیتال، قابل تقسیم نیستند. NFT همیشه یک توکن یکپارچه خواهد بود.

  • منحصر به‌ فرد بودن

این توکن ها حاوی اطلاعات ثبت شده و غیرقابل تغییر هستند و این اطلاعات گواهی اصالت NFT محسوب می شود.

  • قابل انتقال هستند

این توکن ها را می توان در بازارهای خاص خریداری کرد و نه در صرافی های ارز دیجیتال. قیمت یک NFT بر اساس منحصر به فرد بودن آن محاسبه می شود.

  • معتبر هستند

همانطور که می دانید در فضای بلاک چین امکان جعل وجود ندارد. توکن های غیر قابل تعویض نیز در این پلتفرم فعال هستند. بنابراین می توانید از صحت آنها مطمئن شوید.

  • حق مالکیت در آن‌ها محفوظ است

هنگامی که اطلاعات در بلوک های بلاک چین ثبت می شود، نمی توان آن را تغییر یا حذف کرد. بنابراین با توجه به اینکه داده های توکن های NFT در بلاک چین ها ثبت می شوند، به هیچ عنوان نمی توان داده های اصلی آنها را تغییر داد و حقوق صاحب اصلی و واقعی اثر همیشه محفوظ است.

قابلیت تعویض یا FUNGIBLE چیست؟

تعویض پذیری توانایی مبادله دارایی ها با دارایی های مشابه بدون از دست دادن ارزش آنها است NFT .مخفف Non-Fungible Token است. این برنامه با استفاده از سیستمی مشابه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین توسعه یافته است. با این حال، NFT اساساً با ارز دیجیتال متفاوت است. برای درک بهتر این تعریف به مثال زیر توجه کنید.

یک اسکناس 10000 تومانی برابر است با اسکناس 10000 تومانی دیگر. بنابراین وقتی یک اسکناس 10000 تومانی را از شخصی قرض می‌گیرید، نیازی به پس دادن همان اسکناس ندارید. زیرا تمامی اسکناس های 10 هزاری به همان اندازه ارزشمند اند. به زبان ساده 10 هزار تومان معادل 10 هزار تومان است؛ این تعریف در ارزهای دیجیتال نیز صدق می کند.

تفاوت NFT با ارزهای دیجیتال

توکن های غیر قابل تعویض تفاوت های اساسی با دسته توکن های قابل تعویض دارند. تفاوت اصلی این دو نوع توکن ارز دیجیتال، قابلیت مبادله آنهاست. در توکن NFT امکان مبادله توکن با همان نوع (با همان مقدار) وجود ندارد.

علاوه بر این، اطلاعات خاصی روی این NFT ثبت می شود. ویژگی این اطلاعات را می توان با اطلاعات موجود در بلیط هواپیما مقایسه کرد. مشخصات مسافر، زمان دقیق سفر، محل سفر، ردیف و تعداد صندلی در بلیط ذکر شده است و هیچ شخص دیگری نمی تواند با آن بلیط، سفر کند. داده های ثبت شده در یک توکن NFT منحصر به فرد و مختص آن توکن است.

یکی دیگر از تفاوت های این نوع دارایی با توکن های قابل تبدیل، قابلیت متنوع سازی است. توکن های NFT را نمی توان به قطعات کوچکتر تقسیم کرد و یک توکن، یک واحد باقی ماند.

در نهایت، توکن های غیر قابل تعویض حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به توکن های قابل تعویض هستند

چگونگی قیمت گذاری NFT

ارزش هر توکن منحصر به فرد بر اساس تعدادی معیار و در درجه اول میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود و قیمت کاملاً قابل مذاکره است. خریدار یا فروشنده هیچ تعهدی برای خرید یا فروش به قیمت مشخص ندارد. حتی می توانید NFT های فتوشاپ شده را به قیمت چندین میلیون دلار در صورت وجود تقاضا بفروشید! آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توان یک تابلوی نقاشی معمولی را با قیمتی نجومی خریداری کرد؟ نوع نگاه مردم به این اثر، شاید به خاطر شخصیت جذاب طراح آن یا چیز دیگری، آن را ارزشمند می کند.

این امر در مورد NFT ها نیز صدق می کند که با قیمت های گزاف خرید و فروش می شوند. اولین پیام منتشر شده در توییتر، شاید به دلیل منحصر به فرد بودن آن، برای صدها میلیون نفر از علاقه مندان به این پلتفرم ارزشمند شد، به طوری که شخصی تصمیم گرفت NFT را با خرید 2.5 میلیون دلاری به حراج بگذارد. البته اگر چنین قیمتی توسط صاحب فعلی آن ارائه نمی شد، این نماد کمیاب با قیمت بسیار پایینی فروخته می شد. فرصتی بود که اگر تقاضا بود این NFT را با قیمت بسیار بالاتر بفروشیم!

خواندن این مقاله
آموزش ساخت NFT به زبان ساده + بهترین روش فروش در پلتفرم های مختلف

فروشNFTها

روند فروش NFT چگونه است؟ قرار دادن NFT ها برای فروش در پلتفرم هایی مانند OpenSea و Rarible آسان است. پلتفرم Rarible فروش را در قالب مزایده در اختیار کاربران قرار می دهد. برای فروش NFT ابتدا باید کیف پول خود را به پلتفرم مورد نظر متصل کنید. اگر NFT ایجاد کرده اید، می توانید با کلیک روی آن گزینه Sell را مشاهده کنید. روی این گزینه کلیک کرده و تراکنش مورد نظر را تایید کنید تا فرآیند فروش کامل شود. اگر NFT شخص دیگری را دریافت کرده اید و می خواهید آن را بفروشید نیز روند مشابه است. روی دارایی مورد نظر کلیک کرده و فرآیند فروش را انجام دهید.

چقدر می خواهید برای خرید NFT هزینه کنید یا به چه قیمتی می خواهید NFT را بفروشید؟ هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این وجود ندارد. اما نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر داشت. اگر فردی خلاق هستید که دوست دارید چیزهای جدید را امتحان کنید، پس قیمت NFT چندان مهم نیست. اگر می خواهید از NFT ها درآمد و سود کسب کنید، باید در خرید یا فروش بسیار مراقب باشید. در این مورد باید به موارد زیر توجه کنید:

اعتبار، منحصر به فرد بودن و نظارت از نکات کلیدی هستند.  NFTهای منحصر به فرد از هنرمندان شناخته شده ارزش بیشتری نسبت به NFT در مجموعه ای دارند که توسط یک کاربر کمتر شناخته شده ایجاد شده است.

پروژه های NFT کف قیمت دارند. شما می توانید از پلتفرم هایی مانند OpenSea برای دریافت قیمت پایین NFT مورد نظر و ارائه پیشنهاد خود بر اساس آن استفاده کنید.

شعار «ارزهای دیجیتال برای کسی است که کلیدها را در اختیار داشته باشد» در مورد NFTها نیز صدق می کند. بنابراین توجه به امنیت در هنگام جمع آوری و دریافت NFT بسیار مهم است.بهترین اقدام این است که NFT را در کیف پول سخت افزاری ذخیره کنید تا به راحتی مورد حمله و سرقت قرار نگیرد.

معرفی پرطرفدار ترین پروژه های NFT در سال 2022

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد و خاص توکن های غیرمثلی، سقف نوآوری در استفاده از این فناوری عملاً غیرقابل توضیح است و تا به امروز بسیاری از پروژه ها از استانداردهای مرتبط با NFT برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده اند. توکن های غیرقابل تعویض نیز در زمینه بازی های بلاک چین بسیار محبوب هستند و پروژه های بازی پولساز مانند Axy Infinity از توکن های غیر قابل تعویض استفاده می کنند. در ادامه به بررسی اجمالی برخی از برجسته ترین پروژه های فعال در فضای NFT می پردازیم.

مجموعه ان اف تی میمون های خسته (Bored Ape Yacht Club)

از دیگر پروژه های بزرگ در این راستا می توان به مجموعه Bored Ape Yacht Club اشاره کرد که طیف وسیعی از کاربران را ایجاد کرده است. Bored Ape Yacht Club یا به اختصار BAYC یک مجموعه NFT بر پایه پلتفرم بلاک چین اتریوم است و تمام توکن های آن با استفاده از یک الگوریتم خاص ایجاد می شوند. هر میمون در این مجموعه شکل منحصر به فرد و منحصر به فردی دارد. افراد مشهور زیادی روی این پروژه سرمایه گذاری کرده اند و آن را به یکی از محبوب ترین پروژه ها در صنعت NFT تبدیل کرده اند.

بازی استپن (StepN)

یکی دیگر از پروژه های معروف در این زمینه اپلیکیشن Stepan است که فرصتی برای درآمدزایی از جنبش (Move To Earn) در اختیار فعالان دنیای رمزارز قرار داد و همچنین افراد زیادی را که با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. این بازی بر روی پلتفرم شبکه Solana ساخته شده است و توسعه دهندگان Stepan روشی خلاقانه و جدید را برای کسب درآمد در پیش گرفته اند. در این بازی، کفش هایی را می خرید که به عنوان توکن های غیر قابل تعویض (NFT) طراحی شده اند و GST برای پیاده روی یا دویدن دریافت می کنید. این بازی در مدت زمان کوتاهی توانست نظر بسیاری از مردم و ورزشکاران را به خود جلب کند به همین دلیل به عنوان یکی از پرطرفدارترین ها شناخته می شود.

بازی کریپتوکیتیز (CryptoKitties)

یکی از اولین پروژه های توکن غیر توکنی که به نظر عالی بود و طرفداران زیادی پیدا کرد، بازی بود.  CryptoKittiesاین بازی یک برنامه غیرمتمرکز است و بر اساس شبکه اتریوم ساخته شده است. در این بازی کاربران می توانند گربه های مجازی را جمع آوری، پرورش دهند و تجارت کنند. هر کیت (گربه) می تواند ویژگی های متفاوتی داشته باشد. بسیاری از چیزها را می توان با هم ترکیب کرد قومیت، حلقه، سن و سایر ویژگی ها را می توان برای هر فرد تنظیم کرد. این امر هر مکان را منحصر به فرد می کند و خود را از سایرین متمایز می کند. این ویژگی ماهیت ناسازگار توکن ها را به ما یادآوری می کند. هر گربه ای منحصر به فرد است و نمی تواند با دیگری جایگزین شود. آنها غیر قابل تقسیم هستند. این بدان معناست که تقسیم توکن غیرقابل تجارت یک گربه به چند قسمت غیرممکن است.

به عنوان یک نمونه معمولی از جذابیت و کاربرد NFT ها، بازی CryptoKitties (اواخر سال 2017) در طی یک دوره زمانی به قدری محبوب شد که ترافیک شبکه اتریوم به دلیل سطح بالای فعالیت کاربران به شدت افزایش یافت. جالب است که وضعیت آماری مشابه زمان افزایش ترافیک ناشی از هجوم کاربران CryptoKitties در فوریه 2020 است که رکورد حداکثر تراکنش های روزانه در پلتفرم اتریوم ثبت شد! با انتشار بمبی از عرضه اولیه سکه (ICO) بین سال‌های 2017 تا 2018، یکی از دلایل موفقیت شبکه اتریوم در سال‌های اولیه‌اش همین بازی بود. به همین دلیل میلیون ها دلار جابه جا شده و برخی گربه های خاص به عنوان توکن NFT به قیمت صدها هزار دلار فروخته شده اند! البته در آن زمان مفهوم NFT محبوبیت چندانی پیدا نکرد و استفاده از آن به موارد خاصی مانند بازی مذکور محدود شد. اما در سال 2021، مفهوم نماد غیرقابل جایگزین مانند یک بمب منفجر شد.

بازی دیسنترالند (Decentraland)

دنیای مجازی غیرمتمرکز بازی Dicentraland بر روی پلتفرم بلاک چین اتریوم ساخته و پیاده سازی شده است. کاربران در این پلتفرم زمین مجازی را خرید و فروش می کنند. همچنین می توانید با استفاده از امکانات موجود در شبکه Decentraland دنیاهای مجازی مورد نظر خود را ایجاد کنید. در واقع Dicenterland یک بازی ویدیویی به حساب می آید. تمامی زمین ها و آواتارهای دیسانترالند در قالب توکن های غیر قابل تعویض طراحی و ساخته شده اند که با ارز بومی مانا این پلتفرم قابل معامله هستند. بنابراین، هر یک از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. این بازی پس از انتشار مورد توجه بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران بزرگ قرار گرفت. بسیاری از موسسات و سازمان های بزرگ این پروژه را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند.

سخن نهایی، آینده حوزه NFT

بلاک چین ها برای کسانی دنیایی جذاب است که دانش کافی دارند. اما کسانی که با این فناوری و شبکه های غیرمتمرکز آشنایی ندارند، ممکن است برای ورود به این حوزه کمی مردد باشند. بسیاری از مردم نگران این هستند که قانون NFT را به درستی درک نکرده و گیج می شوند. در اینجا تصمیم توسعه دهنده برای نادر نگه داشتن این توکن ها است. زیرا توکن های NFT با سرعت بسیار پایینی در حال رشد و توسعه هستند. استفاده از آنها مستلزم هزینه های بالایی است و سازمان ها و افراد مایلند با هزینه کمتر از این فناوری استفاده کنند و هزینه کمتری برای این اسناد دارایی دیجیتال بپردازند.

اما آنچه در سال گذشته شاهد آن بودیم این بود که علاقه به متاورس روز به روز در حال افزایش است. همانطور که می دانید شرکت هایی مانند فیس بوک نیز در تلاش برای ایجاد زیرساخت های دنیای مجازی هستند. NFT ها به افراد اجازه می دهند در دنیای مجازی فعالیت کنند. به گفته برخی از فعالان ارزهای دیجیتال، اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در توکن های NFT و دنیای متاورس است.

برخی از فعالان حوزه بلاکچین و تمامی موضوعات مربوط به این حوزه، برای خرید و فروش ارز دیجیتال، استراتژی معاملاتی مناسب برای انجام این کار دارند. شما نیز می‌توانید با تدوین استراتژی معاملاتی برای معاملات NFT از این حوزه پرطرفدار، درآمد کسب کنید.

به نظر شما NFTها می‌توانند تا سالهای آتی به عنوان یکی از پر استفاده ترین حوزه های فناوری بلاکچین مورد استفاده قرار بگیرند؟ در قسمت کامنت‌ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع مطلب: https://b2n.ir/z46220

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا