بلاک چین

منظور از(ٍ ERC20 ) چیست؟ هرآنچه باید راجب توکن های ERC-20 بدانید!

توکن یا استاندارد ERC-20 چیست؟ تمام توکن هایی که تولید و عرضه می شوند باید بر روی پلتفرم بلاکچین باشند، اما هزینه ساخت یک بلاک چین اختصاصی بالاست. این شبکه،  اساساً پلتفرم بلاکچینی در بستر اتریوم است که می‌تواند توانایی ایجاد توکن‌های جدید بر روی پلتفرم خود را برای سازندگان و توسعه‌ دهندگان ارزهای دیجیتال ارائه دهد. توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال، توکن های خود را در شبکه ERC-20 می سازند تا شبکه ای برای انتقال ارز داشته باشند.

در روزهای اولیه عرضه ارز دیجیتال، هر کسی که مایل به ایجاد یک پروژه مبتنی بر بلاک چین بود، باید یک بلاک چین جدید برای افزایش سرمایه اولیه و ایجاد یک ارز دیجیتال برای پلتفرم ایجاد می‌کرد. اما اکنون با اتریوم و استاندارد ERC-20، هر کسی می‌تواند توکن‌های خود را بدون ساخت بلاک چین ایجاد کند.

امروزه بسیاری از سرمایه گذاران هنگام خرید توکن های شرکت استارت آپی در پلتفرم اتریوم با اصطلاح ERC20 مواجه می شوند. این سوال پیش می آید که ERC20 چیست؟

اتریوم یک ارز دیجیتال محبوب مبتنی بر فناوری بلاک چین است و بر استفاده از توکن‌هایی متکی است که می‌توان آنها را خرید، فروخت یا معامله کرد. توکن های مختلفی مانند اتر به شبکه اتریوم متصل هستند، تنها تفاوت اتر با سایر توکن ها این است که ارز اصلی شبکه اتریوم در نظر گرفته شده است. در این مورد، توکن ها دارایی های دیجیتال با مقادیر متفاوت را نشان می دهند. آنها می توانند دارایی ها را به طور گسترده ای مانند اسناد حسابداری یا اشیاء واقعی نشان دهند. در واقع توکن ها، قراردادهای هوشمند هستند که از بلاک چین اتریوم (ERC-20) استفاده می کنند. این استاندارد، یکی ازمهم ترین استاندارد های توکن اتریوم است. در مقاله صرافی ارز دیجیتال کوین لند، با برخی از ویژگی های این استاندارد آشنا می شویم تا بدانیم ERC20 چیست و چگونه کار می کند.

منظور از ERC20 چیست؟

شبکه ERC20 یک پروتکل ایجاد توکن است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است و می تواند بستری برای ایجاد توکن های جدید باشد که از بلاک چین خصوصی استفاده نمی کنند. در واقع، علاوه بر این واقعیت که اتر (ETH) ارز دیجیتال اصلی شبکه اتریوم است، توکن ERC-20 دارای اصول کلیدی برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض در پلتفرم اتریوم است. استفاده از این شبکه می تواند هزینه ایجاد برندهای جدید را برای سازندگان کاهش دهد. علاوه بر این، قوانینی دارد که همه برندهای ایجاد شده در پلتفرم باید از آنها پیروی کنند و در چارچوب آنها کار کنند.

به طور خلاصه، ERC20 مجموعه ای از قوانین و مقررات است که به ساخت قراردادهای هوشمند با توکن ها در پلتفرم اتریوم کمک می کند. ERC مخفف Ethereum Request for Comment است و عدد 20 عددی است که به این درخواست اختصاص داده شده است. شبکه ERC20 برای تمام قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم استفاده می شود. از برخی جهات، این شبکه بسیار شبیه بیت کوین، لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

اتریوم با ورود خود به حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، تغییرات بزرگی ایجاد کرده است. یکی از این تغییرات، توانایی ایجاد قراردادهای هوشمند بود. با این قراردادها، توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های مختلفی از ساخت توکن‌ها گرفته تا پلتفرم‌های DeFi و بازی‌های بلاک چین را توسعه دهند. یکی از مهمترین کاربردهای شبکه اتریوم استاندارد ERC-20 و البته استانداردهای دیگری بود که توکن های زیادی با آن ساخته شدند.

تاریخچه شبکه ERC-20

توسعه دهندگان اتریوم در سال 2015 شبکه ERC20 را ایجاد کردند و دو سال طول کشید تا کمیته اصلی بالاخره این شبکه را بشناسد و شروع به کار بر روی انتقال ارز کند.

روش کار شبکه ERC-20 به این صورت است که یک فرد یا گروهی از توسعه دهندگان باید پروپوزال خود را ارائه دهند که اساساً بخشی از پیشنهاد بهبود اتریوم است و ساختار و استانداردهای آن را به طور کامل تشریح کند. در نهایت کمیته EIP پروپوزال را بررسی کرده، معیارهای آن را مطالعه می کند و در صورت مناسب بودن شرایط، تایید و اصلاح نهایی را انجام می دهد. پس از این مرحله، شبکه پیشنهادی گروه توسعه دهنده بر روی پلتفرم ERC-20 ساخته شده و ERC رسمی خواهد بود.

خواندن این مقاله
مفهوم مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟ +  بررسی Scalability بلاک چین اتریوم

علاوه بر این، قراردادهای هوشمند و سایر ویژگی های اتریوم باید با برخی استانداردهای پذیرفته شده مطابقت داشته باشند.

عملکرد و سیگنال های ERC20 به چه صورت است؟

توکن‌های ERC20 زمانی وارد عمل می‌شوند که قراردادهای هوشمند تلاش می‌کنند توکن‌ هایی را در پلتفرم اتریوم تولید کنند. در واقع، ERC20 زبان مشترکی است که توسط تمام قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می شود. این زبان امکان تعویض نمادها را فراهم می کند. ما مثالی از نحوه عملکرد این استاندارد ارائه می دهیم.

فرض کنید می‌خواهیم یک بازی بسازیم که کاربران بتوانند از این توکن بازی برای به دست آوردن فرصت‌ها و رقابت با یکدیگر در مراحل مختلف بازی استفاده کنند. برای ورود به این بازی، کاربران باید توکن ما را با استفاده از یکی از ارزهای مجازی مانند بیت کوین یا سایر ارزها خریداری کنند.

در زیر هر یک از قوانین ERC20 را بررسی می کنیم، اما ابتدا با فیلدهای اختیاری استاندارد شروع می کنیم. فیلدهای اختیاری استاندارد ERC20 عبارتند از:

Token Name: این نامی است که به توکن پلتفرم خود را می دهید.

نماد یا مخفف (نماد): علامت اختصاری با یک نماد مرتبط است.

عدد اعشاری: در واقع، در این قسمت شما تقسیم پذیری توکن خود را تعیین می کنید. به عنوان مثال، اگر مقدار این فیلد را 1 قرار دهیم، حداقل مقدار توکن در پلتفرم ما 0.1 خواهد بود.

ویژگی های شبکه ERC20

با وجود تمام ویژگی های مثبت شبکه ERC20 ، نباید از معایب آن چشم پوشی کرد. قبل از ظهور این شبکه و نمادهای مرتبط، هر برنامه زبان و اصطلاحات خاص خود را داشت. برای ساخت بلاک چین زمان زیادی برای تیم توسعه هزینه می شود، اما این شبکه و توکن های مرتبط با آن در واقع همه چیز را ساده تر می کند. همچنین استاندارد ERC20 فرآیند ایجاد توکن ها را ساده می کند و اتریوم را به محبوب ترین پلتفرم برای ICO ها در سال 2017 تبدیل می کند.

در عین حال، خرابی شبکه می تواند تلاش های تیم توسعه را به خطر بیندازد. برای مثال، اگر توکن‌های ERC20 به‌جای اتر در قراردادهای هوشمند به‌عنوان روش پرداخت استفاده شوند، می‌توانند به‌طور تصادفی از بین رفته و هرگز بازیابی نشوند.

 

ین توکن ها واقعا همه چیز را ساده می کنند. قبل از به وجود آمدن آنها، هر برنامه زبان و اصطلاح خاص خود را داشت. به عنوان مثال، یکی از توکن ها از عبارت totalAmount برای نشان دادن مقدار کل استفاده می کند، در حالی که دیگری از عبارت  totalNumber استفاده می کند.

در صورت نبودن این استانداردها، تیم توسعه نرم افزار باید زمان و هزینه زیادی را برای ساخت بلاک چین و توکن ها صرف کند. همچنین، صرافی ها و کیف پول ها باید پلتفرم خود را با استانداردهای هر تک‌تک زبان‌ها و استانداردهای توکن‌ها تطبیق دهند. با یک استاندارد جهانی، هر توکن جدید می تواند به طور خودکار به یک صرافی یا کیف پول اضافه شود.

استاندارد ERC20 فرآیند ایجاد توکن را بسیار ساده کرده است، به همین دلیل است که اتریوم محبوب ترین پلتفرم برای ICO ها در سال 2017 است.

این توکن ها بدون مشکل نیستند. در واقع، زمانی که به‌عنوان روش پرداخت به‌جای اتر در قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود، ممکن است به‌طور تصادفی از بین بروند. این نقص منجر به ضرر 3 میلیون دلاری شد. برای حل این مشکل، اتریوم می خواهد استاندارد جدیدی به نام ERC-223 ایجاد کند.

توکن های ERC20

توکن های ERC-20 محبوب ترین توکن های ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم هستند. این توکن ها به گونه ای طراحی شده اند که توکن های مفیدی در اینترنت هستند و برای اهداف پرداخت استفاده می شوند. از این توکن ها می توان برای پرداخت خدمات و کالاها استفاده کرد. توکن های ERC-20 مانند هر توکن دیگری دارای سه عملکرد مختلف هستند: تعویض‌پذیری، انتقال و عرضه مشخص.

بهترین توکن های ERC20 عبارتند از:

  • توکن هگز
  • توکن ارز USD
  • توکن شیبا اینو
  • I-Phantom Token

کیف پول توکن های ERC20

خوشبختانه، تقریباً همه توسعه دهندگان توکن از قوانین شبکه ERC-20 پیروی می کنند. این بدان معناست که بیشتر توکن‌های صادر شده از طریق ICO اتریوم با ERC20 سازگار هستند. امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال شناخته شده در بازار که متقاضیان و معامله گران زیادی دارند، بر اساس شبکه ERC20 Ethereum تولید شدند. اگر قصد خرید ارز دیجیتالی صادر شده به عنوان توکن ERC-20 را دارید، باید کیف پولی سازگار با این توکن نیز داشته باشید. از آنجایی که توکن های ERC-20 بسیار محبوب هستند، گزینه های زیادی برای کیف پول هایی وجود دارد که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند.

خواندن این مقاله
فورک (FORK) چیست؟ معرفی انواع فورک

بهترین کیف پول های توکن ERC-20 :

  • ترزور والت
  • اتمیک والت
  • تراست والت
  • مال اتر والت
  • متاماسک
  • کول والت
  • انجین والت

چرا شبکه  ERC-20دارای اهمیت است؟

با تعریف اصطلاحات اصلی شبکه می توان به اهمیت شبکه پی برد. در واقع، ERC20 مخفف “درخواست اتریوم برای اظهارنظر – Ethereum Request for Comment” است. این تعریف همان مفهوم مهندسی اینترنت را دارد و وسیله ای برای انتقال الزامات و نکات فنی مهم به جامعه توسعه دهندگان است. با درک ویژگی ها و شرایط استفاده از این شبکه، توسعه دهندگان و سازندگان می توانند برندهای جدید ایجاد کنند، فناوری را بهبود بخشند و از همه مهمتر هزینه ساخت و استفاده از پروژه های جدید را از پروژه های خود حذف کنند. این کمک می کند تا هزینه های بالای این پروژه ها معقول تر و مقرون به صرفه تر شود.

پلتفرم ERC20 مدت هاست که محبوب ترین راه برای ایجاد توکن های جدید در فضای ارزهای دیجیتال بوده است. در نتیجه، تمام توکن‌های جدید در پلتفرم شبکه ERC20 ایجاد شده‌اند که می‌خواهند به لیست طولانی بازارهای فعال اضافه شوند. این پلتفرم در بین ICOها و شرکت های تامین مالی جمعی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

تفاوت توکن های ERC-20 با توکن های BEP-20

استاندارد BEP-20  همانند استاندارد erc-20 است اما به جای قرار گرفتن در شبکه اتریوم، روی شبکه بلاکچین هوشمند Binance قرار می گیرد. bep-20 به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا توکن‌های مناسب‌ تری برای Binance Smart Chain بسازند. بلاکچین هوشمند بایننس شبکه ای است که توسط توسعه دهندگان صرافی بایننس کوین ایجاد شده است و توکن های زیادی در این شبکه قرار می گیرد. از جمله ارز دیجیتال خود بایننس، بایننس کوین که در این شبکه قرار دارد.

این توکن تفاوت چندانی با اتریوم ندارد و با ماشین مجازی اتریوم نیز سازگار است. به همین دلیل، هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند از ترفند بریج برای انتقال توکن اتریوم خود به بلاک چین هوشمند بایننس و بهره ‌برداری از این شبکه استفاده کند.

تفاوت توکن های ERC-20 با توکن های TRC-20

 Trc-20استانداردی مشابه استاندارد erc-20 مخصوص شبکه TRON است. علیرغم بسیاری از اعلام های قبلی خالق ترون، این استاندارد ارز دیجیتال نتوانست به اتریوم برسد و بسیاری از مردم تمایلی به انتقال بلاکچین ‌های خود از شبکه اتریوم به ترون نداشتند. بنابراین انتظارات شبکه trc-20 برآورده نشد.

این استاندارد شبیه erc-20 طراحی شده است تا علاقه مندان به erc-20 را جذب کند. تنها تفاوتی که ترون را از اتریوم متمایز می کند این است که اتریوم از استخراج برای تأیید تراکنش ها استفاده می کند. اما ترون به جای این روش، از یک استراتژی شرط بندی استفاده می کند.

سخن پایانی

ما در مورد شبکه ارز دیجیتال اتریوم و ویژگی ها و نکات برجسته مربوط به آن صحبت کردیم. شبکه ERC-20 مجموعه ای از دستورالعمل ها و عملکردهای اساسی است که هر توکن جدیدی که می خواهد در پلتفرم اتریوم متولد شود باید دنبال شود. دنیای ارزهای دیجیتال می تواند برای سرمایه گذاران عادی ترسناک و ناآشنا به نظر برسد، اما روش ها، شیوه ها و پلتفرم هایی وجود دارد که به ملموس و قابل درک شدن این دنیای ناشناخته کمک می کند.

صرافی خرید فروش ارز دیجیتال کوین لند، همراه شماست تا در جهت باز کردن راه ورود به این بازار با آموزش هایی که به کاربران و بینندگان درباره این دنیای شگفت انگیز داده می شود، بتوانید نقاط تاریک و ناشناخته را از مسیر حذف کنید و هر آنچه را که نیاز دارید در این بازار بدانید. همچنین می توانید در صرافی انلاین ارز دیجیتال کوین لند، به طور حرفه ای، خرید و فروش ارز های دیجیتال در بازار، یکی از آینده‌ دارترین سرمایه‌گذاری ‌های خود را داشته باشید. می توانید با دنبال کردن شبکه های اجتمایی ما، یک قدم از دیگران، در دنیای پر ریسک ارز های دیجیتال، جلوتر باشید

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا