بلاک چین

DeFi به چه معناست؟ تعریف مدیریت مالی غیرمتمرکز به زبان ساده

DeFi چیست؟ در این مقاله سعی داریم به پاسخ به این سوال بپردازیم. به طور کلی، کلمه DeFi مخفف Decentralized Finance به معنی امور مالی غیرمتمرکز می باشد. حوزه دیفای، محیطی مناسب برای سرمایه گذاران و کسب درآمد از بازار پر ریسک ارز های دیجیتال میباشد.

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، یک سیستم مالی است که تراکنش‌های مالی را با حذف واسطه‌ ها، انجام می دهد و مبتنی بر فناوری بلاک چین (عمدتا اتریوم) است. بسیاری از تراکنش های مالی با قراردادهای هوشمند دیفای انجام می شود و برنامه ها و پروژه های زیادی راه اندازی شده اند که دسترسی به DeFi را باز می کنند، اما با ریسک هایی همراه هستند.

افراد زیادی بر این باورند که دیفای روش انجام تراکنش های مالی را تغییر می دهد. اما به دلیل اینکه کنترلی بر این تراکنش و قرارداد ها وجود ندارد، سرمایه گذاران مورد حمایتی مانند بازارهای مالی سنتی، قرار نمی گیرند. اما ریسک امکاناتی که دیفای ارائه می دهد، آن را به یک حوزه هیجان انگیز برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال تبدیل می کند.

با دیفای، می توانید کار های مختلف بانکی را کسب سود، وام، خرید بیمه، تجارت مشتقات، تجارت دارایی‌ها و موارد دیگر… را انجام دهید. توجه داشته ابشید که تمام این کارها به طور یرمتمرکز انجام میشوند و نطارتی بر آنها وجود ندارد. فعالیت های دیفای، به طور سریع انجام می شوند و لازم به شخص ثالث ندارد.

به طور کلی، DeFi یک کریپتو جهانی است که به طور P2P (یعنی مستقیماً بین دو نفر، نه از طریق یک سیستم متمرکز) انجام می شود و برای همه افراد قابل انجام است. ما قصد داریم در این مقاله؛ به تعریف دقیق از DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز بپردازیم. همچنین می توانید در پایان مقاله، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگئارید تا در جهت پیشرفت مجله صرافی ارز دیجیتال کوین لند، همکاری داشته باشید.

دیفای چیست؟

DeFi مخفف عبارت Decentralized Finance است و به معنای یک سیستم مالی غیرمتمرکز است که شامل دارایی های دیجیتال، پروتکل ها، قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیرمتمرکز بر روی پلتفرم بلاکچین است. اتریوم به دلیل انعطاف پذیری و میزان پیشرفت و توسعه، در حال حاضر بهترین گزینه برای پیاده سازی پروژه دیفای است. البته اتریوم تنها پلتفرمی بلاک چینی نیست که قادر به پیاده سازی دیفای باشد.

DeFi را به عنوان یک سیستم مالی باز در نظر بگیرید که در آن می توانید ابزارها و خدمات مالی غیرمتمرکز، بزرگ و کوچک را بر روی پلت فرم بلاک چین بسازید. از آنجایی که این برنامه مبتنی بر بلاک چین است، این سرویس ها را می توان به راحتی متصل، تغییر و ادغام کرد، درست مانند کنار هم قرار دادن لگو ها. به عنوان مثال، شبکه بلاک چین اتریوم در حال حاضر برنامه های کاربردی جذابی مانند سیستم بانکداری غیرمتمرکز، سیستم پرداخت غیرمتمرکز، سیستم اعتباری غیرمتمرکز را ارائه می دهد که همه آنها به یکدیگر متصل هستند.

مزایای اصلی امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi چیست؟

از آنجایی که دیفای بر روی پلتفرم بلاک چین پیاده سازی می شود، بسیاری از نگرانی های امنیتی دیگر منطقی نیستند. تمام داده های مربوط به این اکوسیستم در بلاک چین گرفته شده و به هزاران گره شبکه ارسال می شود. بنابراین دیگر سانسور، دستکاری یا حتی خطر توقف خدمات در این اکوسیستم وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از مزایای مهم اکوسیستم دیفای، سهولت دسترسی برای افرادی است که در حال حاضر به دلایلی (مانند جریمه) از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند. از آنجایی که سیستم مالی سنتی فعلی برای ایجاد درآمد به واسطه ها متکی است، خدمات آنها معمولاً در مناطق کم درآمد در دسترس نیست. اما از سوی دیگر، دیفای هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و دست واسطه ها را کوتاه می کند. به همین دلیل گروه زیادی از افراد به راحتی می توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.

کاربردهای دیفای چیست؟

به طور کلی، DeFi هنوز در ابتدای راه است. با این حال، بر اساس ویژگی ها و تکنیک های محیطی که می توان در آینده از آن ها استفاده کرد، کاربرد های آن قابل بررسی است.

وام دهی

پروتکل های وام دهی در پلتفرم DeFi یکی از محبوب ترین پلتفرم ها است. وام ها و اعتبارات شفاف و رایگان دارای مزایای بی شماری نسبت به سیستم های اعتباری مرسوم فعلی است. برخی از این مزایا شامل قراردادهای سریع و بدون دردسر، عدم وجود ضامن یا بررسی اعتبار و امکان استفاده از سایر دارایی های دیجیتال به عنوان وثیقه است.

از آنجایی که پروتکل‌های اعتباری بر روی پلتفرم‌ های بلاک چین عمومی پیاده ‌سازی می‌شوند، تمام اعتماد لازم توسط کلیدهای دیجیتال تامین می ‌شود و نیازی به ارائه اسناد خاص برای ارائه اعتماد نیست. به دلیل استفاده از بلاک چین، ریسک مرتبط با افراد درگیر در یک وام یا قرارداد وام کاهش می یابد. از سوی دیگر، فرآیند های مرتبط با این مشکل سریع ‌تر، ارزان ‌تر و برای افراد بیشتری در دسترس خواهند بود.

خدمات بانکی پولی

طبق تعریف، از آنجایی که اپلیکیشن های اکوسیستم دیفای  در دسته خدمات مالی قرار دارند، خدمات بانکی و پولی می تواند یکی از حوزه های کاربردی این اپلیکیشن ها باشد. این خدمات شامل صدور استیبل کوین، وام مسکن و بیمه است.

خواندن این مقاله
منظور از(ٍ ERC20 ) چیست؟ هرآنچه باید راجب توکن های ERC-20 بدانید!

صنعت بلاک چین در حال رشد است و نیاز فوری به استیبل کوین وجود دارد. این ارزها معمولاً توسط دارایی های دنیای واقعی پشتیبانی می شوند. از آنجایی که ارزش ارزهای دیجیتال بسیار نوسان است، استیبل کوین های دیجیتال را می توان به عنوان پول نقد دیجیتال روزانه استفاده کرد. پول یا ارزی که توسط هیچ مرجع متمرکزی کنترل نمی شود.

مارکت پلیس غیر متمرکز

ارزیابی این نوع برنامه ها می تواند دشوار باشد. این بخش از دیفای پتانسیل زیادی برای نوآوری مالی دارد. صرافی غیرمتمرکز مهمترین برنامه در امور مالی غیرمتمرکز محسوب می شود. این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتال را بدون واسطه برای ایجاد اعتماد معامله کنند. این تراکنش ها مستقیماً بین کیف پول کاربر و از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود. نیاز به خرید ارزهای دیجیتال از طریق صرافی های متمرکز مانند بایننس حذف شده است.

ساختار صرافی های غیرمتمرکز به گونه ای است که کارمزد معاملات کمتر از صرافی های متمرکز است. علاوه بر این، با توجه به قابلیت های این برنامه ها، احتمالاً در آینده شاهد معاملات سهام شرکت ها از طریق این مبادلات شخص به فرد خواهیم بود.

نقش بلاکچین در اجرای پروژه‌ های دیفای چیست؟

فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال زیرساخت های لازم را برای اجرای پروژه های دیفای فراهم کرده اند. هنگامی که در سیستم بانکی تراکنش انجام می دهید، سابقه تراکنش در یک مرکز داده خصوصی متعلق به بانک ثبت می شود. با کمک فناوری بلاکچین، داده ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده ثبت می شوند.

علاوه بر این، توزیع داده ها بین کاربران امنیت اکوسیستم را بهبود می بخشد. تأیید تراکنش نیز با استفاده از کاربران انجام می شود. به این ترتیب از هرگونه فعالیت غیرقانونی جلوگیری می شود. طرفداران دیفای ادعا می کنند که تراکنش های مالی در این شرایط با امنیت و شفافیت بیشتری انجام می شود.

چگونه از دیفای بهره ببریم؟

تا اینجا ما مفهوم دیفای را بررسی کرده ایم. در ادامه، نحوه ارائه خدمات DeFi به کاربران را توضیح خواهیم داد. برای پاسخ به این سوال باید مفهومی به نام اپلیکیشن های غیرمتمرکز را بررسی کنیم. این برنامه ها در بین کاربران با نام Dapps شناخته می شوند. برنامه های غیرمتمرکز بر اساس پروتکل های خاصی طراحی می شوند.

پروتکل ها قوانینی هستند که شبکه های بلاک چین را تعریف می کنند. به عنوان مثال، اتریوم را می توان بزرگترین میزبان برنامه های غیرمتمرکز در نظر گرفت. این بدان معنی است که بسیاری از برنامه ها می توانند و بر اساس پروتکل های اتریوم کار کنند.

سیستم های معاملاتی

در حال حاضر کلیه معاملات تجاری شامل  پرداخت، حواله، معاملات اوراق بهادار، پرداخت وام و غیره با کمک اپلیکیشن های غیرمتمرکز قابل انجام است.

صرافی‌ های غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا است که در آن کاربران مستقیماً با هم خرید و فروش می کنند و دارایی های خود را کنترل می کنند.

کیف پول‌ های دیجیتال

کیف پول های دیجیتال برای ذخیره ارزهای رمزنگاری شده از دیگر محصولات پرکاربرد دیفای هستند که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

استیبل کوین ‌ها 

پروژه های دیفای نیز در شناسایی استیبل کوین ها نقش دارند. استیبل کوین ها دارایی های تعریف شده ای هستند که ارزش آنها ثابت می ماند تا کاربران بتوانند از آنها برای جلوگیری از نوسانات استفاده کنند.

سیستم‌ های وام‌ دهی

برنامه های تمرکززدایی با هدف بازپرداخت وام ها نیز محبوب هستند. در این برنامه کاربران می توانند دارایی های خود را به دیگران قرض دهند و در ازای آن از مزایایی برخوردار شوند.

توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT نوعی دارایی دیجیتال است که ارزش افزوده منحصر به فردی دارد. با استفاده از این نمادها می توان خواص مختلفی را ارزیابی کرد. برنامه های غیرمتمرکز زیادی برای راه اندازی و فروش این توکن ها وجود دارد.

پیش ‌بینی آینده امور مال غیرمتمرکز

برای اندازه گیری میزان پذیرش دیفای در بازار، آنها از شاخصی به نام مجموع ارزش قفل شده (TVL) استفاده می کنند. به عبارت ساده، مفهوم TVL به میزان سرمایه گذاری در پروژه های دیفای اشاره دارد. این رقم در ابتدای سال 2020 حدود 601 میلیون دلار بود و امروز در اواسط سال 2022 به حدود 239 میلیارد دلار رسیده است. اگر این دو عدد را با هم مقایسه کنیم 50 هزار درصد افزایش مشخص می شود. اما این روند صعودی تا کی ادامه خواهد داشت؟

این یک سوال بسیار مهم در مورد آینده DeFi است. ماهیت غیرمتمرکز DeFi یک ایده جذاب برای مصرف کنندگان است. به لطف این ایده، سرمایه گذاران استقلال بیشتری در معاملات مالی پیدا می کنند. علاوه بر این، پروژه های DeFi به طور کامل در مسیر بلوغ و پیشرفت هستند. به همین دلیل، اکثر کارشناسان معتقدند که آینده دیفای کاملا روشن است.

نقش قرارداد های هوشمند در DeFi

استفاده از قراردادهای هوشمند در سال 2020 افزایش یافته است زیرا صنعت دیفای از یک بخش کوچک در سال 2018 به یکی از صنایع در حال رشد در فضای فناوری در حال ظهور تبدیل شده است. بسیاری از ارزهای دیجیتال و برنامه های غیرمتمرکز از کد قرارداد هوشمند برای تسهیل مبادله کالاها، خدمات، داده ها، وجوه و غیره استفاده می کنند.

در حالی که کاربران موسسات مالی مانند بانک ها می توانند برای مدیریت تراکنش ها به واسطه ها تکیه کنند، DEP باید از قراردادهای هوشمند استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که هر تراکنش قانونی، شفاف و غیرقابل اعتماد است و محصولات یا خدمات واقعا مناسب هستند. ماهیت قرارداد ثابت تغییر می کند. به طور خلاصه، قراردادهای هوشمند تضمین می کنند که طرفین A و B به پایان معامله خود ادامه می دهند.

قراردادهای هوشمند سریع‌ تر، شفاف ‌تر، دقیق ‌تر، ایمن ‌تر و کارآمد تر از روش‌های متمرکز سنتی مبادله کالاها، خدمات یا اطلاعات هستند. کاربران دیگر مجبور نیستند به جعبه سیاه یک سیستم متمرکز تکیه کنند، بلکه به قوانین و مقررات تکیه می کنند زیرا کاربران می توانند رفتار هر برنامه را ببینند. این ویژگی ها با هم ترکیب می شوند تا مقرون به صرفه ترین راه را برای مدیریت مبادله دارایی ها، کالاها یا خدمات ایجاد کنند.

خواندن این مقاله
منظور از صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟ نکات کلیدی برای استفاده از DEX!

 منظور از TVL در امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

 TVLمخفف Total Locked Value ، یکی از پارامترهای کلیدی پروژه های DeFi است. این پارامتر نشان می دهد که چه مقدار سرمایه در استخرهای مایع پروتکل دیفای ذخیره شده است. هر چه این مقدار بیشتر باشد، کاربران بیشتر به پروژه و مزایای واقعی آن اعتقاد دارند.

آنها معمولاً از نسبت “ارزش بازار” یک پروژه ارز دیجیتال به کل سرمایه سرمایه گذاری شده در آن برای یافتن پروژه های سرمایه گذاری مناسب استفاده می کنند. هرچه این نسبت کمتر باشد، ارزش قفل شده در مقایسه با ارزش بازار شبکه و قیمت ارز دیجیتال پروژه بالاتر است. توجه داشته باشید که هرگز نباید در پروژه ای تنها با یک معیار سرمایه گذاری کنید.

امنیت دیفای چگونه تامین می‌شود؟

 DeFiتوسط بسیاری به عنوان راه حل نهایی در نظر گرفته می شود. DeFi برای مهار فساد در امور مالی سنتی و ایجاد یک سیستم مالی صادقانه و بی طرف ایجاد شد که به نفع همه در جهان است DeFi .می تواند سیستم مالی سنتی جهان را از بین ببرد و پول سالم و آزادی را برای عموم به ارمغان بیاورد، به گونه ای که سیستم بانکی موجود نمی تواند.

دیفای به عنوان یک شوالیه با زره طلایی از جهان در برابر بانک های “سرکش” محافظت می کند و مانند رابین هود از بانکداران ثروتمند پول می گیرد و به مردم جهان پس می دهد. این کار فقط با یک زیرساخت غیرمتمرکز بلاک چین قابل انجام است. این زیرساخت از یک سیستم پرداخت همتا به همتا برای حذف و کاهش کارمزدهای بیش از حد استفاده می کند و به کاربران امکان می دهد وام هایی با نرخ بهره بسیار پایین دریافت کنند.

خرید بدون واسطه با پروژ‌ه‌های دیفای به چه صورت است؟

بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال به کاربران امکان خرید بدون واسطه را می دهند. خرید بدون واسطه فقط بین خریدار و فروشنده است و آنها قدرت کامل برای انصراف، تایید یا ثبت نام دارند.

اما با ایجاد یک پروژه غیرمتمرکز خرید بدون واسطه دیگر محدود به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال نیست. مهمترین چیزی که در معاملات مالی یافت می شود. می توانید از آن برای دریافت وام استفاده کنید. در حساب پس انداز خود سرمایه گذاری کنید و معاملات انجام دهید.

توجه داشته باشید که تمامی این خدمات مالی در سراسر جهان و بدون واسطه و با تایید شخصی شما انجام می شود. به عبارت دیگر، با DeFi می توانید امور مالی مختلف خود را در سراسر جهان بدون کسب اجازه از کسی انجام دهید.

مقایسه CeFi با DeFi

امور مالی غیرمتمرکز یا CeFi با اجازه دادن به افراد، بازرگانان و مشاغل برای انجام تراکنش های مالی از طریق فناوری های نوظهور، واسطه ها را از بین می برد. این کار از طریق شبکه های مالی همتا به همتا انجام می شود که از پروتکل های امنیتی، اتصالات و پیشرفت های نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می کنند.

از هر کجا که به اینترنت متصل هستید؛ وام دهی با استفاده از نرم افزاری که تراکنش های مالی را در پایگاه های داده مالی توزیع شده ثبت و تایید می کند. قابل معامله و استقراض یک پایگاه داده توزیع شده را می توان از چندین مکان در دسترس قرار داد. داده‌ها را از همه کاربران جمع‌آوری می‌کند و از مکانیزم اجماع برای اعتبارسنجی آن استفاده می‌کند. دیفای از این فناوری برای حذف مدل‌های مالی متمرکز استفاده می‌کند و هر کسی را در هر کجا که باشد قادر می‌سازد به خدمات مالی دسترسی داشته باشد.

برنامه های DeFi به کاربران از طریق کیف پول شخصی و خدمات تجاری کنترل بیشتری بر پول خود می دهند. اگرچه کنترل را از اشخاص ثالث دور می کند، اما مالی غیرمتمرکز ناشناس ماندن را فراهم نمی کند. ممکن است نامی از شما در تراکنش‌هایتان نباشد، اما سازمان‌هایی که دسترسی دارند می‌توانند آن‌ها را ردیابی کنند.

این سازمان ها می توانند دولت ها، مجریان قانون یا سایر سازمان هایی باشند که برای حفظ منافع مالی افراد وجود دارند. یکی از بهترین راه‌ها برای مشاهده پتانسیل دیفای، درک مشکلاتی است که امروزه با آن مواجه است.

  • برخی افراد مجاز به افتتاح حساب بانکی یا استفاده از خدمات مالی نیستند.
  • عدم دسترسی به خدمات مالی می تواند مانع از کار افراد شود.
  • خدمات مالی می تواند مانع از کسب درآمد شما شود.
  • هزینه پنهان خدمات مالی اطلاعات شخصی شماست.
  • دولت ها و نهادهای مرکزی می توانند بازارها را به میل خود ببندند.
  • ساعات معاملات اغلب به ساعات کاری در یک منطقه زمانی خاص محدود می شود.
  • انتقال پول ممکن است به دلیل فرآیندهای درونی انسان چندین روز طول بکشد.
  • برای خدمات مالی کارمزد دریافت می شود زیرا واسطه ها باید آنها را تخفیف دهند.

کلام پایانی

امور مالی غیرمتمرکز حوزه وسیعی است که با حذف واسطه به دنبال ارائه خدمات مالی مورد نیاز مردم است. با کمک این فضا می توان به سمت یک سیستم مالی آزاد حرکت کرد. نظامی که در سراسر جهان وجود دارد و از فساد، سانسور و تبعیض جلوگیری می کند. برنامه های غیرمتمرکز بر روی بلاک چین هایی اجرا می شوند که میزبان قراردادهای هوشمند هستند. اتریوم در حال حاضر بزرگترین میزبان DeFi است. در استفاده از پروژه های غیرمتمرکز باید به طور هوشمندانه و حساب شده عمل کنید.

برنامه های مالی غیرمتمرکز یا DeFi نوعی از برنامه های مالی مبتنی بر بلاک چین هستند که نیازی به واسطه های مرکزی مانند کارگزاران، صرافی ها یا بانک ها برای ارائه خدمات مالی عادی ندارند. این اپلیکیشن ها از قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین سود می برند که گسترده ترین آن ها بلاک چین اتریوم است.

اگر تا اینجا مقاله رو خوندی و جوابت سوالت در مقاله نبود، لطفا سوالاتت رو برامون کامنت کن تا اولین فرصت جواب بدیم.

منبع: https://b2n.ir/x67751

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا