ارز دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال پولکادات (DOT) | کاربرد و ویژگی های DOT

چارت ارز دیجیتال DOT

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟ برای شناخت این ارز دیجیتال ابندا باید با شبکه ی پولکادات آشنا شوید. از شبکه ی پولکادات می توان به عنوان رقیب اتریوم با هزاران بلاکچین و ارز دیجیتال نام برد، که بستری برای تراکنش های بسیار سریع با کارمزد کم می باشد. با اتصال به شبکه پولکادات، امکان ارتباط و تعامل با طیف وسیعی از بلاک چین ها وجود دارد. پولکادات مقیاس پذیری را برای انتشار همزمان تراکنش ها بر روی چندین بلاک چین فعال می کند و با استفاده از این شبکه و چارچوب Substrate می توان یک بلاک چین سفارشی را در عرض چند دقیقه ایجاد کرد.

این پروژه به گونه ای طراحی شده است که بدون هارد فورک به روز رسانی و اصلاح شود. در این شبکه تمامی زنجیره ها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و امنیت بسیار خوبی را تامین کنند. شبکه پولکادوت دارای سیستم مدیریتی پیچیده ای است و صدای همه کاربران به گوش می رسد. توکن DOT موتور این شبکه است و برای اهداف مدیریتی، رمزگذاری و یکپارچه سازی استفاده می شود.

پولکادات یک پروتکل بلاک چین نسل بعدی است. این پروژه به دنبال ایجاد یک شبکه منحصر به فرد از بلاک چین های اختصاصی و یکپارچه و در نتیجه غلبه بر مشکلات مقیاس پذیری (کندی و هزینه بالای تراکنش ها) و تعامل در فضای ارز دیجیتال است. به عبارت ساده تر، اگر بلاک چین های مختلف را راه حلی برای مشکلات دنیای واقعی بدانیم، شبکه پولکادیت را می توان به عنوان راه حلی برای مشکلات خود بلاک چین در نظر گرفت. در ادامه این مقاله، با مفاهیم بیشتری درباره شبکه پولکادات و دلیل اصلی ایجاد این تکنولوژی آشنا خواهید شد. اگر شما نیز به این حوزه علاقه دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

شبکه این  یک چند زنجیره ای است که هدف آن اتصال بلاک چین های تخصصی مختلف به یک شبکه واحد است. بلاک چین های متصل به این سکه به صورت موازی اجرا می شوند که به آن پاراچین می گویند. توکن آنلاین قابل معامله در بازار ارزهای دیجیتال با نام دات (DOT) شناخته می شود. هدف اصلی ایجاد یک ساختار مرکزی شبیه به HTML است همانطور که می دانید، HTML وب سایت ها و سرورهای مختلف را به یکدیگر متصل می کند، بنابراین درک چارچوب برای بلاک چین های خصوصی مهم است.

اما چه کسی این نماد را ایجاد کرده است؟ این ارز توسط گاوین وود، یکی از بنیانگذاران اتریوم، به همراه پیتر چابان و رابرت هابرمایر در سال 2016 تأسیس شد. وود زبان برنامه نویسی Solidity را توسعه داد که به توسعه دهندگان کمک می کند تا برنامه های غیرمتمرکز را روی پلتفرم اتریوم بنویسند. وود در سال 2015 شرکتی به نام Parity Technologies را با آیوتا اشتاینر تأسیس کرد. هدف این شرکت اجرای پروژه های مختلف بر روی پلتفرم اتریوم است.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

تاریخچه ارز دیجیتال پولکادات

این ارز توسط دکتر یکی از خالقان اتریوم و مخترع زبان قرارداد هوشمند Solidity ساخته شده است. ارز پولکادات زاییده فکر دکتر گاوین وود است. دکتر وود کار بر روی ایده ایجاد نسخه هش اتریوم را در اواسط سال 2016 آغاز کرد و اولین پیش نویس کاغذ سفید را در اکتبر 2016 منتشر کرد. در سال 2015، وود با همکاری Jota Steiner شرکتی به نام Parity Technologies را تأسیس کرد. هدف این شرکت اجرای پروژه های مختلف بر روی پلتفرم اتریوم بود. مقاله ای در مورد Valx برای آشنایی با اتریوم نوشته شده است.

دکتر گاوین وود | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

در سال 2017 دکتر وود و پیتر زبان بنیاد Web3 را تأسیس کردند. وب 3 یک سازمان غیرانتفاعی است که برای حمایت از تحقیق و توسعه پولکادات و ردیابی کمک های جمع آوری شده ایجاد شده است. بنیاد Web3 مستقر در سوئیس اولین فروش توکن دات خود را در اکتبر 2017 از طریق یک حراجی در هلند به نام Spend-All Second Price برگزار کرد. این حراج در کمتر از دو هفته 145 میلیون دلار جمع آوری کرد و 50 درصد از پیشنهاد اولیه (حدود 10 میلیون سکه) را فروخت و پس از حراج بنیاد Web3، Parity Technologies را برای توسعه پولکادات انتخاب کرد.

کاربرد رمز ارز پولکادات

ما امروزه در دنیای متمرکز زندگی می کنیم و سازمان ها و شرکت های بزرگ داده ها و اطلاعات ما را در ازای ارائه خدمات و برنامه های کاربردی خود دریافت می کنند. ارزش این داده ها و اطلاعات بیشتر از ارزش نفت خام است، به همین دلیل است که امروزه فناوری های جدیدی مانند بلاک چین بسیار محبوب شده اند. بلاک چین می خواهد کنترل داده ها و حریم خصوصی را به مردم بازگرداند و مردم دیگر نیازی به اعتماد به اشخاص ثالث ندارند.
شبکه پولکادیت یک پروتکل بلاک چین نسل بعدی است که شبکه ای از بلاک چین ها را به هم متصل می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور دائم و مداوم کار کنند. پولکادات امکان انتقال هر نوع داده ای را بین انواع مختلف بلاک چین فراهم می کند و بنابراین طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی در دنیای واقعی را ارائه می دهد.

شبکه پولکادات مزایای شبکه های مختلف بلاک چین را ترکیب می کند و فضا را برای ظهور یک بازار غیرمتمرکز فراهم می کند. در این بازار می توان به خدمات عادلانه تری دسترسی داشت. بلاک چین، با وجود پتانسیل های فراوان، هنوز به مقبولیت عمومی نرسیده است. پولکادات مزایایی دارد و در تلاش است تا پذیرش عمومی بلاک چین را امکان پذیر کند. از مزایای پلت فرم پولکادات می توان به اشتراک گذاری ناهمگن، مقیاس پذیری، ارتقاء پذیری، مدیریت شفاف و سازگاری زنجیره ای اشاره کرد.

کاربرد رمز ارز پولکادات | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

وب 3 و نقش پولکادات در آن

اصطلاح جدیدی دنیای اینترنت را فراگرفته است که به وب 3 معروف است و به گفته بسیاری از کارشناسان، اینترنت را به شکلی که امروز می شناسیم برای همیشه تغییر خواهد داد. برای درک بهتر این مفهوم، ابتدا باید وب 1 و 2 را به اختصار توضیح دهیم.

• وب 1 :
وب 1 اولین شکل اینترنت بود. اکثر کاربران وب 1 مصرف کنندگان محتوا بودند و سازندگان معمولاً وب سایت هایی را با متن یا تصویر در انتها ایجاد می کردند. وب 1 از سال 1991 تا 2004 اجرا شد. وب 1 وب فقط خواندنی نیز نامیده می شود.
• وب 2 :
اما بسیاری از ما اینترنت را به شکل فعلی آن که وب 2 نامیده می شود تجربه کرده ایم. وب 2 به اینترنت اجتماعی و تعاملی اطلاق می شود. در وب 2، تمرکز از توسعه دهندگان صفحات وب به مصرف کنندگان آن تغییر کرد و شبکه های اجتماعی رفتار کاربران اینترنت را برای همیشه تغییر دادند. اما وب 3 چیست؟
• وب 3 :
تمرکززدایی یکی از مهم ترین اهداف وب 3 است که در نسخه های قبلی اینترنت معمولاً وب سایت ها و شبکه های اجتماعی هر محصول بر روی سرور ذخیره و اجرا می شد اما در وب 3 هدف تمرکززدایی و رفع محدودیت ها است. در این مدل از اینترنت، برنامه ها و اطلاعات در زنجیره های شبکه بلاک چین به صورت همتا به همتا ذخیره می شوند که به آن برنامه های غیرمتمرکز گفته می شود. یکی از ویژگی های وب 3 رقابت بین توسعه دهندگان برای کیفیت بالاتر خدمات و امنیت است.

وب 3 و نقش پولکادات در آن | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

ارتباط پولکادات با دنیای وب 3

بسیاری از کارشناسان وب 2 را به دلیل متمرکز بودن بیش از حد انتقاد می کنند و می گویند که وب 2 راه را برای تمرکز بیش از حد بر سود، اشکال غیرمنطقی تبلیغات، نظارت انبوه و افزایش جرم و جنایت، کاهش حریم خصوصی و سرقت گسترده داده ها باز می کند.

این توکن مشکل مقیاس پذیری را از طریق تراکنش های موازی حل می کند. مشکلاتی که مانع از توسعه بلاک چین تا به امروز می‌شوند، ارزهای دیجیتال نیز دارای یک سیستم نظارتی باز و پیشرفته هستند که به شبکه اجازه می‌دهد با سرعت بسیار بیشتری نوآوری کند. برنامه های بلاک چین، از امور مالی و انرژی غیرمتمرکز گرفته تا بازی و ارتباطات، در حال توسعه هستند و اساس حوزه های قضایی دیجیتال در وب 3 را تشکیل خواهند داد. پولکادات اولین پروژه ای است که توسط بنیاد Web3 رهبری می شود.

بررسی توکن DOT

توکن DOT به سه روش مختلف در این شبکه استفاده می شود. این توکن برای مدیریت، ارسال و ایجاد لینک استفاده می شود. دارندگان توکن DOT بر خلاف سایر شبکه های بلاک چین که چنین کنترلی بر روی ماینرها است، کنترل کامل شبکه را در دست دارند. افراد دارای توکن می توانند در فعالیت های مهمی مانند به روز رسانی یا تغییر پروتکل شرکت کنند و در واقع می توان گفت شبکه پولکادیت دموکراسی را به معنای واقعی کلمه پیاده سازی کرده است.

خواندن این مقاله
استیبل کوین چیست؟ تعریف ارز دیجیتال پایدار به زبان ساده

در این شبکه با سرمایه گذاری به اقدامات صادقانه تشویق می شود و کسانی که درست و صادقانه رفتار می کنند پاداش می گیرند و کسانی که برخلاف منافع شبکه رفتار می کنند مجازات می شوند. در این شبکه با اتصال توکن ها، Parachain جدید اضافه می شود. پاراچین های بی فایده با حذف توکن های مرتبط از شبکه حذف می شوند که در اصل اثبات سهام (POS) است.

مفهوم رله و پاراچین

زنجیره رله ستون فقرات شبکه پولکادات است و مرکز اصلی ارتباط بین پاراچین ها است. اعتبار سنجی ها در زنجیره رله بلوک ها را از تمام پاراچین ها می پذیرند و امنیت کل شبکه را تضمین می کنند.

اما پاراچین ها، بلاک چین های مستقلی هستند که در یک زنجیره رله اجرا می شوند و ویژگی های خاصی را در اختیار شبکه قرار می دهند و هر پاراچین هدف خاصی را در شبکه انجام می دهد. پاراچین ها همچنین از مدل امنیتی مشترک ارائه شده توسط زنجیره های مبادلاتی بهره خواهند برد و امنیت خود را در برابر حملات احتمالی تا 51 درصد افزایش می دهند. با این حال تعداد محدودی پاراچین در شبکه وجود دارد که در آینده ارز پولکادات افزایش خواهد یافت.

مفهوم رله و پاراچین | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

تیم پروژه پولکادات

بنیاد وب 3 مسئولیت توسعه و پشتیبانی پولکادات را بر عهده دارد. بنیاد Web3 برای توسعه و ترویج فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی در زمینه پروتکل‌های اینترنتی غیرمتمرکز تأسیس شد. این بنیاد بر روی فناوری هایی تمرکز دارد که به تمرکززدایی و پشتیبانی از اکوسیستم وب 3G با استفاده از تکنیک های رمزنگاری پیشرفته کمک می کند.

این بنیاد با محققانی از Inria Paris و ETH Zurich، توسعه دهندگان Parity Technologies و شرکای سرمایه گذاری ارز دیجیتال مانند Polychain Capital برای تحقق اهداف خود در عدم تمرکز اینترنت کار می کند.

گاوین وود

دکتر Gwynne Wood توسعه دهنده برخی از اجزای اصلی دنیای بلاک چین است، مانند زبان Solidity، زبان برنامه نویسی اتریوم، الگوریتم اجماع Proof-of-Authority و پروتکل Whisper. پریتی در حال حاضر به عنوان مدیر خلاق در بخش پولکادات کار می کند. Gwynne Wood اولین کسی بود (2014) که در مورد رویای وب که Web3 است صحبت کرد و در عین حال بنیاد Web3 را رهبری کرد.

او همچنین یکی از بنیانگذاران اتریوم است که Ethereum Yellowpaper (سند فنی و برنامه نویسی) را نوشت. اختلاف نظر با ویتالیک بوترین، ایده اصلی اتریوم در پشت آینده این شبکه، باعث شد که او تیم را ترک کند و به پولکادات بپیوندد. به همین دلیل می توان گفت که پولکادات رقیب سرسختی برای اتریوم است.

پیتر چاوان

پیتر چابون مدیر ارشد فناوری بنیاد Web3 است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در یادگیری ماشین از دانشگاه آکسفورد است. او در زمینه های مختلفی مانند صنعت دفاعی، اقتصاد، تجزیه و تحلیل داده ها، شبکه های توزیع شده، مدل های قیمت گذاری کمی، یادگیری ماشینی و توسعه کسب و کار کار کرده است.

رابرتز هابرمایرز

رابرت هابرمایر یکی از اعضای سابق انجمن Thiel و یکی از بنیانگذاران پولکادات است. این پروژه شامل اعضایی با سابقه طولانی در بلاک چین، سیستم های توزیع شده و رمزنگاری است. او یکی از اعضای قدیمی جامعه برنامه نویسی Rust است که سال ها بر روی استفاده از ویژگی های زبان برنامه نویسی برای ایجاد راه حل های موازی و کارآمد تمرکز کرده است.

تیم پروژه پولکادات | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

نقشه راه ارز دیجیتال پولکادات

مراحل اولیه توسعه و جذب سرمایه برای پلتفرم پولکدات با مرحله اثبات مفهومی این شبکه در ماه می 2018 (مه 2018) آغاز شد. سپس، در آگوست 2019، نمونه اولیه شبکه پولکادات غیررسمی به نام کوساما برای آزمایش فناوری و توانمندسازی اقتصادی پولکادات در دنیای واقعی ایجاد شد. انتشار این پلتفرم محیطی مناسب را برای توسعه دهندگان پاراچین ایجاد کرده است تا ایده های خود را قبل از آپلود و ثبت نام در پولکادات در این شبکه آزمایش کنند.

نقشه راه ارز دیجیتال پولکادات | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

در ماه مه 2020 شبکه اصلی پولکادات سرانجام فعال شد و تمام به روز رسانی های بعدی تا به امروز برای بهبود عملکرد و تمرکززدایی شبکه پولکادات منجر شده است. در بخش زیر به طور خلاصه تمامی مراحل و مراحل توسعه پلتفرم پولکادات را بررسی می کنیم:

  •  مرحله اول اثبات مفهوم (مه 2018) :
    راه اندازی موتور انتقال حالت و مکانیزم کنترل در مدار رله
  • مرحله دوم تفکر مبتنی بر شواهد (ژوئیه 2018):
    – پشتیبانی از پاراچین
    – عملکرد پاداش و جریمه به الگوریتم اجماع اثبات سهام اضافه شده است
    – o Testnet “Krumme Lanke” راه اندازی شد و اولین به روز رسانی خودکار آن از طریق سیستم مدیریت
    – تست‌نت BBQ-Birch (اکتبر ۲۰۱۸)
    – شبکه آزمایشی BBQ Birch یک زنجیره اجرای قرارداد هوشمند مبتنی بر WASM (مجموعه وب) است که در بستر یکپارچه شده است.
  •  مرحله سوم اثبات مفهوم (ژانویه 2019) :
    – محدودیت های GRANDPA را به فرآیند اجماع اضافه کنید
    – مجموعه تست نت الکساندر
  •  مرحله چهارم اثبات مفهوم (مه 2019) :
    – ارتقاء زمان اجرا برای بهینه سازی شبکه آزمایشی Alexander
    – قابلیت های جدید نظرسنجی برای کمک به ایمن سازی اهداف احراز هویت اضافه شده است
  •  قسمت اول کوساما (اوت 2019) :
    Kusama نسخه اصلی و تست نشده پولکادات است. این زنجیره یک بلاک چین مجزا است که در شبکه قناری راه‌اندازی شده و با هدف آزمایش مکانیسم‌های حاکمیت، سهام‌داری و توزیع است. توسعه دهندگان می توانند کیف پول خود را در شرایط اقتصادی واقعی در بلاک چین کوساما راه اندازی کنند.
  • قسمت دوم زنجیره کوساما (سپتامبر 2019) :
    در به روز رسانی نسخه 0.6.17، پلتفرم کوساما از اجماع اثبات سهام به اثبات سهام نامگذاری شده (NPoS) تغییر مکان داد. گزینه انتخاب اعضای شورای کوساما نیز فعال شد. از نظر فنی، این ارتقا شامل معرفی یک محدوده جدید با چندین تغییر قابل توجه است. این زنجیره شامل تمام معاملات در زنجیره اولیه است. بنابراین حساب های کاربری بدون تغییر باقی می مانند.
    – به روز رسانی نسخه 0.6.18 شامل ارتقاء GRANDPA به نسخه 0.10.0 است.
    – مرحله سوم زنجیره کوساما (نوامبر 2019).
    – قابلیت ذخیره نقشه های پیشوندی را اضافه کنید.
    – تمدید سیستم مدیریت شبکه.
  •  فاز اول شبکه اصلی پولکادوت (مه 2020) :
    زنجیره اصلی Bolgate در 27 می 2020 راه اندازی شد. این نسخه اولیه به صورت شبکه ای مبتنی بر الگوریتم اثبات اقتدار (PoA) و با مشارکت 6 ناظر از بنیاد Web3 راه اندازی شد. این شبکه به سرمایه گذاران اولیه DOT اجازه داد تا توکن های خود را ادعا کنند و درخواستی برای راه اندازی یک گره کامل یا انتخابگر معتبر) در قالب NPoS نسخه آینده شبکه (ثبت کنند.
  • فاز دوم شبکه اصلی بولگات (ژوئن 2020) :
    بنیاد Web3 اولین رای را در میان گره های تایید شده برای انتقال به فاز دوم شبکه اصلی پولکادات انجام داد. در این همه پرسی، گره های تایید شده به حذف شبکه پولکادات از الگوریتم اجماع اثبات اقتدار (PoA) به اثبات سهام نامزد شده (NPoS) رأی دادند. پولکادات با انتقال به فاز دوم گام بزرگی در اصلاح شبکه برداشت و تعداد احراز هویت فعال را از 20 گره به 200 نود افزایش داد. علاوه بر این، در این زمان، مشتریان اصلی DOT می توانند نام تجاری خود را نصب کنند و در ازای بخشی از ارزش دارایی، برند مورد اعتماد خود را انتخاب کنند.
  • فاز 3 اصلی پولکادوت (ژوئیه 2020) :
    در این زمان، بنیاد Web3 از کلید فوق العاده خود (معروف به sudo) برای ارتقاء شبکه و غیرفعال کردن تمام قابلیت های مدیریت شبکه استفاده کرد. این اصلاحیه به 13 عضو شورای جدید و همه دارندگان توکن نقطه اجازه می دهد تا درخواست های خود را برای بهبود شبکه ارسال کرده و در رای گیری برای اجرای تغییرات شبکه شرکت کنند. پولکادات همچنین دارای سه عضو کمیته فناوری است که دو نفر از آنها Priti Technologies و یک عضو Web3 Foundation هستند. در صورت وجود مشکلات فنی در شبکه، اعضای این کمیسیون می توانند تغییرات مورد نظر خود را در قالب درخواست به شورای پولکدات ارسال کنند تا در صورت تایید شورا، این تغییرات به سرعت در شبکه اعمال شود.
  • فاز چهارم اصلی پولکادیت (ژوئیه 2020) :
    پس از دریافت حقوق و وظایف اداری، کمیته پولکدات اولین همه پرسی را برای حذف حقوق کاربران اصلی (که متعلق به بنیاد Web3 بودند) از شبکه برگزار کرد. امتیازات sudo به بنیاد Web3 اجازه داد تا شبکه را مدیریت کند و تنظیمات اولیه را در مرحله راه اندازی اولیه انجام دهد. با حذف امتیازات sudo، پولکادات از یک زنجیره پروکسی به شبکه رسمی خود منتقل شد و دیگر یک شبکه رسمی محسوب نمی شود.
  • فاز 5 اصلی پولکادوت (اوت 2020) :
    در این مرحله، امکان انتشار برای انتقال توکن‌های DOT سرمایه‌گذاری شده، بر اساس چنین رفراندوم، از بلوک شماره 1205128 (18 اوت 2020) اجرا شده است. ذکر این نکته ضروری است که فرآیند تغییر واحد نشانه نقطه 72 ساعت پس از باز شدن انتقال انجام خواهد شد. در این فرآیند تعداد توکن های .dot تا 100 برابر افزایش می یابد، اما ارزش دلاری آن تغییر نمی کند.
  • تنظیم مجدد پیپر (آگوست 2020) :
    در اولین نظرسنجی رسمی از جامعه پولکادات، نسبت ارزش نقطه دات به کوچکترین واحد آن “Planck” 100 افزایش یافت. این تغییر به طور رسمی در 21 آگوست 2020 با تعداد 1,248,328 اتفاق افتاد. پس از این تغییر، موجودی نماد نقطه در همه حساب ها 100 برابر شد. همچنین مجموع عرضه امتیازات نیز از 10 میلیون توکن به 1 میلیارد توکن افزایش یافته است. اما تغییری در ارزش دلار موجودی کاربر ایجاد نشد زیرا ارزش دلاری هر توکن 100 برابر کاهش یافت.
  • فعال سازی و عملکردهای اساسی شبکه (فاز فعلی) :
    هنگامی که فرآیند حراج پاراچین و سیستم پیام رسانی XCMP به طور کامل فعال شود، شبکه پولکادات به حداکثر توان عملیاتی زنجیره رله خواهد رسید. زمان و نحوه انجام این تغییرات به عهده دارنده توکن پوینت خواهد بود.
خواندن این مقاله
معاملات اسکالپینگ در دنیای رمزارزها چیست؟ بررسی مزایا و معایب استراتژی معاملاتی اسکالپینگ

ویژگی‌های توکن دات (DOT)

دارندگان توکن DOT کنترل کاملی بر شبکه دارند. تمام مجوزهایی که در انحصار ماینرها در پلتفرم های دیگر است به شرکت کنندگان Relaychain (دارندگان توکن DOT) در پلتفرم پولکادات اعطا شده است. این مجوزها شامل رسیدگی به رویدادهای خاص مانند به روز رسانی گزارش و عیب یابی است.: بر اساس تئوری بازی، شبکه پولکادات صاحبان توکن DOT را تشویق می کند تا در شبکه به درستی و سازنده رفتار کنند. افراد صادق با این روش پاداش می گیرند در حالی که افراد بدخواه توکن های سهام خود را در شبکه از دست می دهند. این روش امنیت شبکه را تضمین می کند.

بررسی مستقیم سهام پولکادات پیچیده و دشوار است. با این حال، برای اثبات موجودی، مصرف‌کنندگان عادی صرفاً باید از یک کیف پول یا صرافی (مانند بایننس) استفاده کنند که از اثبات سهام پولکادات پشتیبانی می‌کند و دارایی‌هایشان را برای سود به شبکه کمک می‌کند. پاداش گواهی سهام پولکادات چیزی بین 5٪ تا 20٪ در سال است.

پاراچین های جدید (بلاک چین جدید پولکادات) با تعهد توکن های DOT به شبکه اضافه می شوند. توکن های منقضی یا استفاده نشده با حذف توکن های تعهد حذف می شوند. این فرآیند نوعی عایق بندی ستونی است.

ویژگی‌های توکن دات (DOT) | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

از نظر توزیع توکن، تعداد کل واحدهای پولکادات 1 میلیارد واحد خواهد بود که بیش از 890 میلیون واحد در زمان نگارش در گردش است. در زمان نگارش مقاله، پولکادات یکی از 12 بازار برتر ارزهای دیجیتال با ارزش بازار (ضرب در تعداد واحدهای در گردش) بیش از 4.6 میلیارد دلار است.

مانند سایر ارزهای دیجیتال، DOT در یک کیف پول دیجیتال ذخیره می شود و می توانید از یک سایت صرافی مانند Binance برای خرید و فروش استفاده کنید. در مقاله زیر به تفصیل در مورد کیف پول و نحوه خرید این ارز دیجیتال در ایران توضیح داده شده است.

تفاوت پولکادات و ارز دیجیتال کاردانو

پولکادات و کاردانو دو استراتژی کاملا متفاوت را اتخاذ کرده اند و اهداف بلندمدت متفاوتی برای تغییرات شبکه دارند، اما تفاوت پولکادات و پولکادات کاملا برعکس است.

کاردانو دارای زیرساخت دو لایه است، در حالی که پولکا دات چندین بلاک چین را به یک شبکه اصلی متصل می کند. نقطه قوت این ارز ثبات و مقیاس پذیری نامحدود آن است، در حالی که جنبه مثبت کاردانو کارمزد تراکنش های بسیار پایین (گاهی صفر) و سرعت بالای تراکنش است و البته کاردانو از نظر زیست محیطی پایدارتر است.

هدف کاردانو این است که یک شبکه کارآمد برای توسعه نرم افزار باشد، در حالی که بنیانگذاران پولکا دات آن را برای عملیات کارآمد و یکپارچه سازی بین چندین بلاک چین ساخته اند.

تفاوت عمده دیگر این است که کاردانو عرضه بهتری از این سکه دارد. استخر سهام گره‌ای است که شامل سهام ترکیبی از سرمایه‌گذاران مختلف است. همچنین عرضه توکن کاردانو بسیار بیشتر از عرضه توکن این کوین است.

تفاوت پولکادات و ارز دیجیتال کاردانو | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

نحوه استخراج و سیستم اجماع شبکه پولکادات

توصیه می کنیم برای درک بهتر این قسمت از مقاله، مقاله الگوریتم اجماع را مطالعه کنید. شبکه پولکا دات دارای یک سیستم حاکمیتی پیچیده است که همه دارندگان DOT در آن نظر دارند و به محافظت از آن کمک می کنند. این ارز از چهار عملکرد کلیدی در شبکه خود بهره می برد که به طور مستقیم بر عملکرد آن تأثیر می گذارد.

• معرفی کنندگان: مسئول ایجاد شبکه و ایجاد تضمین های لازم.
• ابزار مناسب: مسئول تراکم شبکه.
• طبقه بندی کننده ها: مسئول حفظ بلوک ها و اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد بلوک های شبکه جدید است.
• فیشر: مسئول شناسایی تخلفات احتمالی آنلاین است.

این سیستم پاداش های اعتبار سنجی را بدون توجه به نوع مشارکت آنها بین همه اعتبار سنجی ها به طور مساوی توزیع می کند و پس از کسر پرداخت اعتبارسنجی، جوایز مشارکت به طور مساوی بین همه شرکت کنندگان تقسیم می شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد، احتمالا متوجه شده اید که ارز دیجیتال .DOT را نمی توان به روش سنتی مانند سایر ارزهای دیجیتال استخراج کرد. اگر می‌خواهید توکن‌های DOT را استخراج کنید، باید یک ارز دیجیتال DOT داشته باشید که به شما امکان می‌دهد در مدیریت نقاط شرکت کنید و برای رای دادن و حفظ امنیت شبکه پاداش دریافت کنید.

Kusama و Substrate و ارتباط آنها با پولکادات

کوساما نسخه اولیه و خام پولکادات است که برای آزمایش فناوری و انگیزه های اقتصادی Polkadot در دنیای واقعی استفاده شد. Kusama Parachain مکانی عالی برای توسعه دهندگان است تا ایده های خود را آزمایش کنند و در صورت کارکرد، آنها را در شبکه پولکادات پیاده سازی کنند.
Kusama توسط جامعه ای از طرفداران اداره می شود و اعضای آن جامعه نشان CSR را دارند. این انجمن به عنوان یک سیستم مستقل به فعالیت خود ادامه می دهد و تهدیدی برای پولکادات نیست.

Substrate پلتفرمی است که به شما امکان می دهد یک بلاک چین سفارشی و منحصر به فرد ایجاد کنید. این سیستم دارای تغییرات و قالب هایی است که برای اهداف مختلف طراحی شده اند. با استفاده از این روش می توانید با صرف زمان و تلاش کم، بلاک چین خود را ایجاد کنید، این روش پشتیبانی بسیار خوبی از توسعه دهندگان می کند.

با استفاده از چارچوب یکپارچه و ابزارهای مدیریتی Substrate، می توان نوآوری کرد و به نیازهای بازار در حال تغییر پاسخ داد. این بدان معناست که تکامل و رشد بلاک چین مورد نظر شما و بلاک چین ایجاد شده با استفاده از این چارچوب، گویای همه چیز خواهد بود. کومولوس ابزار زیرساختی برای اتصال بلاک چین مورد نظر شما به شبکه بلاک چین است که ارتباطات متقابل زنجیره ای و قابلیت همکاری با امنیت را فراهم می کند.

آینده ارز دیجیتال پولکادات و شبکه بلاک چینی آن

پروژه پولکادات از جذاب ترین پروژه های بازار ارز دیجیتال است که دارای مزایای بسیاری ست. در حال حاضر این ارز دیجیتال در رتبه 12 در لیست ارزهای دیجیتال قرار گرفته است و در روزهای گذشته روند صعودی داشته است. در تاریخ 26 فوریه ( 7اسفند 1401 ) قیمت ارز پولکادات 6/59 دلار می باشد اما برای بررسی آینده ی این ارز باید ظرفیت های آن را مورد بررسی قرار داد.

با تحلیل و بررسی قیمت های پولکادات در سال های اخیر می توان گفت امکان دارد در سال 2024 قیمت این ارز به حدود 12 دلار برسد. حداکثر قیمت ارز دیجیتال دات احتمالا حدود 15 دلار خواهد بود.

آینده پولکادات و شبکه بلاک چینی آن | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

سخن نهایی

شبکه پولکادات برای استفاده در بلاک چین های عمومی، خصوصی و تجاری طراحی شده است. در زمان نگارش این مقاله، تعداد پروژه‌ها در اکوسیستم پولکادیت 310 پروژه است که شامل پروژه‌های محبوب و امیدوارکننده مانند Chainlink، Plasm، Acropolis و Acala می‌شود.
شاید در حین خواندن این مقاله به این نتیجه رسیده باشید که پولکادات کامل ترین، هوشمندترین و خلاقانه ترین بلاک چین در میان هزاران پروژه بلاک چینی دیگر است، اما به گفته کارشناسان، هنوز زود است که بگوییم.

تلاش ما در این مقاله تنها معطوف به معرفی شبکه پولکدات و کاربردهای آن است، اما برای اظهار نظر در مورد آینده این پروژه و موفقیت نهایی آن، نیاز به مطالعه بیشتر و بررسی کارشناسانه پروژه های رقیب آن است. علیرغم تمام مزایایی که از مقیاس پذیری و عملکرد پولکادات ذکر کرده ایم، بسیاری از توسعه دهندگان برنامه های غیرمتمرکز همچنان بلاک چین های سنتی مانند اتریوم را ترجیح می دهند. از سوی دیگر، اتریوم که رقیب اصلی پولکادات محسوب می شود، در حال رد شدن از پوست است و به جامعه کاربران قول داده است که با توسعه اتریوم 2.0 برخی از ایرادات موجود را برطرف کند.

با این حال، نباید فراموش کنیم که بنیانگذار اصلی پولکادات یکی از توسعه دهندگان ارشد پلتفرم اتریوم است که با دیدن نقاط ضعف و مشکلات بلاک چین اتریوم تصمیم به ترک این پروژه و ایجاد شبکه پولکادات گرفت.

در پایان یادآور می شویم که نرخ رشد فناوری های غیرمتمرکز در دنیای امروز بسیار بالاست. در این میان، پروژه هایی که با فناوری های جدید سازگاری بیشتری دارند، سهم بیشتری از اینترنت غیرمتمرکز خواهند داشت. تا کنون، شبکه پولکادات نشان داده است که می تواند به خوبی خود را با تحولات فناوری وفق دهد. اما اینکه در سال های آینده چه بخشی از بازار ارزهای دیجیتال در شبکه پولکدات در دسترس خواهد بود، سوالی است که در آینده باید منتظر پاسخ آن باشیم.

سوالات متداول

آیا می‌توان پولکادات را استخراج کرد؟

کوین های پولکادوت به دلیل ماهیت چند زنجیره ای قابل استخراج نیستند.

پولکادات چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال پولکادات یکی از پروژه های اصلی اتریوم و وب 3 است و تاثیر قابل توجهی بر توسعه آینده بلاک چین خواهد داشت.
امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا