ارز دیجیتال

استیبل کوین چیست؟ تعریف ارز دیجیتال پایدار به زبان ساده

استیبل کوین چیست؟ در راستای افزایش جمعیت جهان، پیشرفت تکنولوژی و توجه به رمزارز ها مورد توجه قرار گرفتن انواع ارزهای دیجیتال در سالهای اخیر تغییرات بسیار چشمگیری داشته است. با این حال، قصد داریم تا در این مقاله به بررسی یکی از انوع رمزارزها بپردازیم که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای آنها اهمیت زیادی قائل هستند. آن دسته از ارزهای دیجیتال، استیبل کوین نام دارد.

یک استیبل کوین را می توان پایه بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. در بازارهای پر نوسان ارزهای دیجیتال، دارایی هایی مانند استیل کوین می توانند ناجی شما باشند.

وقتی نام ارز دیجیتال به میان می آید، حتی کاربران تازه کار این بازار نیز نوسانات شدید قیمت را به یاد می آورند. یکی از موانع جدی برای پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال، نوسانات بالای آنهاست. یکی از ایده های موثر برای حل این چالش، معرفی استیبل کوین ها است. هدف اصلی طراحی ارزهای پایدار مقابله با نوسانات بالا در بازار ارزهای دیجیتال است. یکی از ایده های عملی که مفهوم ارزهای دیجیتال را به هدف اصلی خود که مبادله ارزهای فیات و رایج مانند دلار، یورو، پوند و غیره بود نزدیک کرد، معرفی استیبل کوین ها بود. در واقع استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی برای ثبات بازار ارزهای دیجیتال هستند و از آنجایی که توسط دارایی های دیگر پشتیبانی می شوند، همیشه ارزش ثابتی دارند.

یکی از محبوب ترین استیبل کوین ها، ارز دیجیتال تتر است و تقاضا برای خرید تتر در حال افزایش است. بنابراین، سرعت توسعه ارزهای پایدار در چند ماه اخیر بسیار افزایش داشته است. با توجه به این موضوع، تصمیم گرفتیم در در این مقاله به بررسی کامل ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین‌ها بپردازیم تا گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا کنید.

تعریف استیبل کوین به زبان ساده

استیبل کوین‌ها یک نوع ارز دیجیتال هستند که ارزش آن به دارایی دیگری گره خورده است. هدف از طراحی استیبل کوین کاهش نوسانات قیمت با حفظ ارزش آن بر اساس ارزش یک دارایی واقعی، مانند ارز فیات (ریال، دلار و…)،ارز های دیجیتال یا اشیاء با ارزش (طلا، نقره و…) است.

ارزش استیبل کوین را می توان به ارزهای فیات یا کالاها (مانند طلا و سایر فلزات گرانبها) مرتبط کرد. برای مثال؛ یکی از محبوب ترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال، تتر است که نسبت ارزش آن با دلار آمریکا 1:1 است. در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری در این باره به شما خواهیم داد. با این حال، در سال 2019، با افزایش بی‌ثباتی بازار جهانی و ظهور جنگ‌های تجاری، شرکت‌های جدید استیبل کوین‌هایی را معرفی کردند که ارزش آن‌ها به سبدی سنگین از ارزهای واقعی مانند یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و غیره مرتبط بود.

یکی دیگر از کاربردهای استیبل کوین ها انتقال سریع پول است که جایگزین بسیار خوبی برای سیستم های جریان نقدی است. استفاده از استیبل کوین ها به حدی افزایش یافته است که این ارزهای دیجیتال جایگزین پول فیات شده اند و می توان از آنها برای پرداخت خودکار به کارمندان و در بخش ثانویه استفاده کرد. زیرا این ارزهای رمزنگاری شده هیچ محدودیتی برای انتقال ندارند و با کمک استیبل کوین ها می توان مقادیر زیادی پول را به راحتی در سراسر جهان جابه جا کرد.

ناگفته نماند که استفاده از استیبل کوین نیز می تواند کمک خوبی برای معامله گران ساکن در کشورهای تورمی مانند ایران باشد. زیرا با این کار می توانید به راحتی ارزش دارایی خود را در برابر پول ملی حفظ کنید و نگران نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی مانند دلار نباشید.

تتر؛ محبوب ترین استیبل کوین بازار

در پاسخ به سوال تتر چیست؟ باید بگوییم که تتر یکی از اصلی ترین ارزهای بازار رمزارزها است که نسبت برابری با دلار آمریکا دارد. تتر درسال 2015 برای اولین بار توسط صرافی بیت فینیکس راه اندازی شد. در همان سال دلار کشور آمریکا به عنوان پشتوانه تتر در نظر گرفته شد. با توجه به این موضوع، زمانی که شما برای خرید تتر اقدام می‌کنید در واقع برای هرکدام از آن 1 دلار پرداخت می‌کنید و برای مثال؛ صرافی بیت فینیکس هزینه پرداختی شمارا به عنوان یک وثیقه در یک حساب بانکی در کشور آمریکا نگهداری می‌کند. هرچند عملکرد صرافی بیت فینیکس در این باره بسیار غیرشفاف طلقی می‌شود؛ اما تتر جایگاه خود را به عنوان بهترین ارز دیجیتال استیبل در بازار حفظ کرده است.

خواندن این مقاله
ارز دیجیتال ترون (Tron) چیست؟ همه چیز درباره شبکه بلاکچینی ترون

کاربرد استیبل کوین‌ها

یک ارز دیجیتال پایدار کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال به راحتی می توان از آن برای خرید و فروش روزانه استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای استیبل کوین در قراردادهای ارز هوشمند است. قرارداد هوشمند سیستمی از قراردادهای خوداجرا است که به صورت دوره ای پس از مدت زمان معینی اجرا می شود. اجرای این قراردادهای هوشمند نیازی به دخالت اشخاص ثالث یا مقامات مرکزی ندارد.

یک ارز دیجیتال پایدار جایگزین مناسبی برای سیستم گردش مالی کند است زیرا نقل و انتقالات مالی را سرعت می بخشد. یکی دیگر از کاربردهای این ارز دیجیتال پرداخت دستمزد کارکنان به صورت خودکار و هوشمند در چند ثانیه است. زیرا استیبل کوین ها توزیع مقادیر زیادی پول در سراسر جهان را آسان می کند. پوشش دارایی ها در برابر ارزهای ملی یکی دیگر از مزایای مهم استیبل کوین‌ها است این مزیت برای معامله ‌گران ایرانی بسیار مناسب است چرا که ارز خارجی به خصوص نوسان زیاد قیمت دلار همیشه برای آنها یک ریسک جدی است.

انواع استیبل کوین

به قسمت اصلی بحث این مقاله یعنی انواع استیبل کوین‌ها رسیدیم. در بازار ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها به چند دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند که در این مقاله آنهارا به طور کامل معرفی می‌کنیم. از جمله انواع استیبل کوین‌ها:

پشتوانه کالا

پایه و اساس این نوع ارز دیجیتال پایدار، کالایی با ارزش است. کالاهایی مانند طلا، یاقوت یا الماس که می توانند به پول تبدیل شوند و ارزش خود را در طول زمان حفظ کنند. این محصولات نزد سپرده گذاران ارزی مربوطه نگهداری می شوند. نقش این سکه های پایدار این است که هر سکه نشان دهنده مقدار معینی از کالای ارزشمند است. به عنوان مثال، هر توکن ارز دیجیتال با پشتوانه طلا یک گرم طلا ارزش دارد.

برخی از شناخته شده‌ ترین استیبل کوین‌های پشتوانه کالا

  • تتر گلد (Tether Gold)
  • پکس گلد (Pax Gold)
  • دیجیکس گلد (Digix Gold)

استیبل کوین با پشتوانه کالا حامیان کمتری نسبت به استیبل کوین با پشتوانه کالا دارد، اما از آنجایی که توسط دارایی های واقعی و فیزیکی پشتیبانی می شود، یک گزینه سرمایه گذاری قابل دوام در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، استیبل کوین‌هایی که توسط فلزات گرانبها مانند طلا پشتیبانی می‌شوند، به کاربران خود این امکان را می‌دهند که به صورت دیجیتالی در یک کالای گرانبها مانند طلا سرمایه‌گذاری کنند. مزیت اصلی این دسته از استیبل کوین‌ها، رفع مشکلات مربوط به نگهداری فیزیکی اشیاء قیمتی است.

پشتوانه فیات

استیبل کوین با پشتوانه فیات اساساً یک ارز دیجیتال است که توسط دلار، یورو یا سایر ارزهای رایج جهان پشتیبانی می شود. با توجه به اینکه دولت از ارز فیزیکی حمایت می کند، کاربران تمایل بیشتری به استفاده از این نوع ارز دیجیتال دارند. ارز دیجیتال تتر یکی از پرطرفدارترین استیبل کوین هایی است که توسط دلار پشتیبانی می شود.

علاوه بر تتر، برخی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات عبارتند از:

  • USD
  • EUR
  • CHF
  • GBP
  • JPY

در این نوع استیبل کوین، یک دلار استیبل کوین برابر با یک دلار ارز فیزیکی است. به عبارت دیگر، برای هر واحد ارز رمزنگاری شده همان مقدار پول باید به عنوان پشتیبانی در نظر گرفته شود. پول پایدار با پشتوانه ارزهای فیات گزینه خوبی برای کاربرانی است که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اند و آمادگی پذیرش ریسک بالا را ندارند. از آنجایی که پشتوانه این نوع ارز دیجیتال دولت و اقتصاد کشور است، قیمت آن تفاوت چندانی ندارد.

در کنار تمام مزایای استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات، نباید فراموش کنیم که این ارز دیجیتال باید به عملکرد موسسه مرکزی اعتماد کند و در معرض ورشکستگی نهاد مرکزی، رکود اقتصادی و رکود اقتصادی و سایر خطرات ناشی از ساختار متمرکز آن باشد.

سهولت در تراکنش ها یکی از مهم ترین ویژگی های ارزهای دیجیتال فیات پایدار است. حتی می توان گفت که تراکنش این نوع ارز دیجیتال مشابه پول فیزیکی است. برای به دست آوردن این ارز دیجیتال کافی است کاربران از خدمات شرکت های صادرکننده که اغلب موسسات مالی بزرگ هستند بهره مند شوند. پس از آن کاربر می تواند از بسترهای مناسب برای خرید و فروش استفاده کند. معاملات این دسته از استیبل کوین ها بسیار ساده و دقیقا شبیه پول فیزیکی است.

پشتوانه رمزارز

همان طور که از نام آن پیداست، استیبل کوین های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال، توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شوند. البته این نوع استیبل کوین معمولا توسط یک ارز واحد پشتیبانی نمی شود، بلکه توسط تعدادی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شود. زیرا در این شرایط ریسک نوسانات قیمت ارز دیجیتال به اشتراک گذاشته شده و احتمال ضرر و زیان بزرگ کاهش می یابد.

خواندن این مقاله
ارز دیجیتال تتر چیست؟ بررسی رمز ارز Tether + نمودار تکنیکال USDT

از سوی دیگر برای کنترل معاملات نیازی به حسابرسی خارجی نیست. یکی از شناخته شده ترین استیبل کوین هایی که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کند، یک استیبل کوین برای پلتفرم مکدائو به نام دای (DAI) است. ارز دیجیتال اتر (ETH)، بت (BAT)، لینک (Link) و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر توسط ارز دیجیتال دای پشتیبانی می شوند.

سیستم تراکنش برای این نوع استیبل کوین نسبتا ساده است. کاربر ارز دیجیتال مورد نظر خود را در پلتفرم فعلی ذخیره می کند و سپس استیبل کوین را بر اساس آن به دست می آورد. پس از ذخیره، کوین ها به طور خودکار و بدون نیاز به هیچ شرکت واسطه ای به کیف پول الکترونیکی کاربر منتقل می شوند.

بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین ها پشتوانه ای ندارند و عملکردی مشابه بانک مرکزی دارند. ثبات قیمت استیبل کوین های بدون پشتوانه توسط الگوریتم ها و کدهای پیچیده در قرارداد هوشمند آنها تضمین می شود. ویژگی اصلی این نوع ارز دیجیتال تمرکززدایی است و چرخه عرضه و تقاضا تاثیری بر الگوهای رفتاری کاربران ندارد.

به عبارت ساده تر، کاربر نمی تواند تاثیری بر قیمت استیبل کوین تخصیص نیافته داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های این نوع ارز رمزنگاری، عدم وجود وثیقه است. کاربران می توانند بدون هیچ گونه وثیقه ای استیبل کوین های جدید ایجاد کنند. زیرا همانطور که گفتیم ارزهای رمزپایه پشتیبانی نشده تنها توسط الگوریتم ها ایجاد و از بین می روند. اما نباید فراموش کنیم که این نوع ارز دیجیتال یک سیستم پایدار و مبتنی بر قوانین با منطق پیچیده است.

فرآیند کار با استیبل کوین های بدون پشتوانه، برخلاف تصور رایج، ساده است. یک کاربر برای سکه در سیستم درخواست می دهد و سپس سکه های خود را دریافت می کند. این کار در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود تا از فشار تقاضا بر نوسانات قیمت جلوگیری شود. در نهایت امکان معامله در شبکه در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

مزایا و معایب استیبل کوین‌ها

از مهمترین مزایای استیبل کوین ها می توان به هزینه های کم تراکنش، تراکنش های سریع و مطمئن و نوسان قیمت پایین اشاره کرد. فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که به دلیل محافظت از سرمایه در برابر کاهش ارزش ارزهای ملی و انتقال دیجیتالی وجوه، ارزهای دیجیتال پایدار می توانند جایگزین ارزهای فیات شوند. از طرفی درک و کار با این سیستم برای اکثر کاربران آسان است.

در حالی که ارز پایدار مزایای زیادی دارد، اما با محدودیت‌های خاصی نیز همراه است. برخی از معایب استیبل کوین ها:

  • یک استیبل کوین متمرکز به اعتماد یک موسسه مالی واسطه نیاز دارد. یک موسسه مالی باید ارز کافی برای ارزش گذاری آن ارز دیجیتال داشته باشد.
  • همیشه احتمال نوسانات قیمت و کاهش قابل توجه ارزش این ارزها وجود دارد (به یاد داشته باشید که یک ارز دیجیتال پایدار همچنان یک ارز دیجیتال است و ارزش آن برای همیشه ثابت نیست. به مرور زمان این احتمال وجود دارد که یک ارز دیجیتال افت شدید را تجربه کند.)

چگونگی استخراج استیبل کوین‌ها

راه دوم برای کسب درآمد با استیبل کوین بعد از سرمایه‌ گذاری، استخراج آن است. کاربران در سراسر جهان می توانند از طریق فرآیند استخراج، استیبل کوین به دست آورند. تعداد کوین‌های منتشر شده در هر سال توسط الگوریتم های ریاضی بررسی می‌شود.

علاوه بر این، استیبل کوین ها می توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. برخلاف دلار و طلا، این ارزهای دیجیتال خطر ذخیره سازی را ندارند و گزینه های ذخیره سازی امنی برای شما وجود دارد.

سخن نهایی؛ بازار استیبل کوین‌ها

از آنجایی که ارزهای دیجیتال در مراحل اولیه توسعه خود هستند، استیبل کوین ها همچنان در حال رشد و بهبود هستند. نکته اینجاست که صنعت بلاک چین همواره با تغییرات و تحولات زیادی همراه بوده است و پیش بینی آینده تقریبا غیرممکن است. اگرچه بعید به نظر می‌رسد که استیبل کوین‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط پیدا کنند، اما قطعاً آینده درخشانی دارند زیرا ابزار سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی محسوب می‌شوند. افرادی که می خواهند با استیبل کوین ها سود ببرند، باید ارزهای دیجیتال معتبری مانند تتر را خریداری کنند.

صرافی ارز دیجیتال کوین لند، یکی از بهترین صرافی های خرید تتر در ایران است که برای خرید تتر؛ ابتدا به صفحه اصلی مراجعه کنید. سپس حساب کاربری خود را راه اندازی کنید و احراز هویت خود را انجام دهید تا در کمترین زمان به مرحله تایید برسد. حال شما می‌توانید با بالاترین سرعت ممکن خرید تتر انجام دهید و از معاملات خود، لذت ببرید.

منبع: https://b2n.ir/d55649

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا