بلاک چین

وب۳ (web3) چیست؟ معرفی ارزهای وب ۳

آشنایی با تکنولوژی وب 3 و اینترنت نسل سوم غیرمتمرکز در بلاک چین و معرفی بهترین ارز های دیجیتال در وب 3

وب۳ (web3) چیست؟ وب 3 یا اینترنت نسل سوم موضوعی است که در این مقاله به ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت. از آن ‌جایی که امروزه اینترنت تمام زندگی انسان ها را در بر گرفته است، بنابراین با آمدن اینترنت نسل سوم ایده نوین برای گسترش اینترنت جهانی بیان شد که ساختار آن مبتی بر فناوری بلاک چین بوده و از مزایایی مانند غیر متمرکز بودن و اقتصاد بر پایه توکن ها برخوردار است.

همانطور که می دانید اینترنت امکانات بسیاری را اختیار مردم قرار داده است که بتوانند با جستجوی سریع یا ارتباط با دیگر مردم در سراسر دنیا به خواسته خود دست یابند. با وجود اینترنت هر شخص می تواند مدیریت امور مالی، ثبت سفارش و خرید لوازم مورد نیاز خود را به راحتی و بدون بیرون آمدن از خانه انجام دهد. همچنین افراد می ‌توانند با جستجوی ساده در اینترنت فیلم و موسیقی مورد علاقه خود را پیدا کرده و اوقات بیکاری خود را با آن ها پر کنند.

تمام موارد گفته شده در بالا تنها بخشی از خدمات اینترنت به کاربران است و همانطور که می دانید پیدایش اینترنت تغییرات فراوانی را در دنیا ایجاد کرده و خود نیز دچار تغییرات زیادی گردیده است.

وب ۳ یا همان اینترنت نسل سوم یکی از جذاب ترین فناوری های دنیای ارزهای دیجیتال است که توانست پس از پیدایش، انقلاب بزرگی را در دنیا به پا کند. یکی از اهداف وب ۳ را می ‌توان ایجاد اینترنت غیر متمرکز دانست. غیرمتمرکز بودن در اینجا بدین معنی است که اینترنت همگانی باشد و تمام مردم جهان بتوانند از آن استفاده کنند.  از این رو در اینترنت وب ۳ مقامات مرکزی دیگر نمی توانند برای اینکه که چه کسی به چه خدماتی دسترسی داشته باشد تصمیم بگیرند. همچنین جالب است بدانید که اینترنت نسل سوم از حریم خصوصی کاربران محافظت بهتری نسبت نسل های قبل انجام می دهد.

خواندن این مقاله
استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال چیست؟ کسب درآمد با نگهداری رمز ارز در کیف پول

در ادامه می خواهیم درباره وب 3، مزایای آن و معرفی ارزهای وب، اطلاعاتی را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم. از این رو اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات در مورد اینترنت غیر متمرکز هستید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

اگر وقت خوندن مقاله ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست این مقاله رو گوش دهید:

وب ۳ یا اینترنت نسل سوم چیست؟

با نگاهی به تاریخچه اینترنت، می توان دریافت که با پیدایش نسل سوم اینترنت مدام در حال حرکت به سمت هوشمند و پویاتر شدن هستیم. وجود اپلیکیشن های غیرمتمرکز یکی از ویژگی های بسیار خوب اینترنت نسل سوم است و این بدان معناست که اطلاعات مورد نظر بین کاربران بدون دخالت شخص ثالث جریان می یابد.

یکی از فاحش ترین تفاوت ها میان اینترنت نسل سوم و نسل های قبلی استفاده از توکن ها و اقتصاد توکنی است. به طور کلی می توان برای اقتصاد توکنی در مقایسه با سرمایه گذاری های پرخطر مزایای فراوانی در نظر گرفت که عبارتند از: حاکمیت، شفافیت و فروش توکن. از این رو به خاطر ویژگی مانند شفافیت، متن باز بودن و عمومی بودن بلاکچین، خریداران خواهند توانست تمام دارایی ها یا توکن هایی که از شرکت خریداری می‌کنند را مشاهده نمایند.

وب ۳ یا همان اینترنت نسل سوم را می ‌توان به عنوان وب باهوش نیز شناخت. چرا که این اینترنت علاوه بر ایجاد تعامل و ارتباط بین افراد و سایت ها، امکان ارتباط بین نرم افزارها را نیز به وجود آورده است. اگر چه اینترنت همچنان در حال تکامل است، اما می توان آن را در فناوری های همتا به همتا مانند نرم افزارهای متن باز برای تبدیل واقعیت مجازی و اینترنت اشیا استفاده کرد.

خواندن این مقاله
قرارداد هوشمند (Smart Contract)چیست؟ کاربرد + مزایا و معایب

اگر چه تاکنون کسی نتوانسته دریابد که اینترنت نسل سوم به چه شکل خواهد بود، اما همه می دانند که اینترنت وب ۳ برای این به وجود آمده است تا فضای اینترنت را به یک پایگاه داده بزرگ تبدیل نماید. از این رو از اینترنت نسل سوم انتظار می رود که در آینده بتواند منظور کاربران را به خوبی درک کرده و نتایج دلخواه را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار آن ها قرار دهد.

وب ۱ یا اینترنت نسل یک چیست؟

وب ۱ یا همان اینترنت نسل یک، یک پلتفرم ساده و ابتدایی ترین نسخه اینترنت بود که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ کاربرانی که تنها به عنوان مصرف کننده محتوا بودند از آن استفاده می کردند و به عبارتی می توان آن را اولین مرحله از تکامل وب جهانی دانست. به طور کلی این نسخه از اینترنت تنها شامل مجموعه ای از پیوندها و صفحات اصلی بود که کاربران در آن تعامل زیادی نداشتند و تنها می توانستند در این نسخه به خواندن مطالب و انتشار محتوای اولیه برای مطالعه دیگران استفاده نمایند. استفاده کنندگان از این نسخه اینترنت تنها تعدادی از موسسات، دانشگاه ها و مراکز تبلیغاتی بودند که برای انتشار محتوای تولیدی خود از آن استفاده می کردند.

اگر بخواهیم در یک جمله ویژگی های وب 1 یا همان اینترنت نسل یک را برای شما بیان نماییم، می توان اینگونه گفت که در وب ۱ کاربران تنها می توانستند از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده نمایند و هیچ گونه توانایی در تغییر و افزودن اطلاعات جدید نداشتند.

اگر تا اینجا مقاله رو خوندی و جوابت سوالت در مقاله نبود، لطفا سوالاتت رو برامون کامنت کن تا اولین فرصت جواب بدیم.
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا