بلاک چین

استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال چیست؟ کسب درآمد با نگهداری رمز ارز در کیف پول

منظور از استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ همه ما می دانیم که ترید یا معاملات در ارز دیجیتال، تنها راه کسب درآمد در این بازار نیست و راه های بسیاری برای درآمد زایی از ارز دیجیتال وجود دارد. یکی از بهترین و ساده ترین راه های کسب درآمد از رمز ارز ها، استیک یا استیکینگ نام دارد. این روش از مهم ترین روش های درآمد غیرفعال در بازار های مالی است. می توان گفت یکی از راه های سرمایه گذاری در این بازار، استیک کردن رمز ارز هاست.

از مزایای استیکینگ، می توان به استخراج رمز ارز بدون هزینه اضافی و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد که جایگزین مناسبی بار استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ، در نظر گرفته می شود. به لطف این روش، افراد می توانند به راحتی استخراج ارز دیجیتال بدون هزینه تجهیزات را داشته باشند و از مشکلات خرابی، تعمیر و… دستگاه ماینر رهایی یابند.

اگر با نحوه استخراج بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال آشنا هستید، متوجه خواهید شد که کسب درآمد با سهام چقدر آسان است! در بیشتر موارد، شما می‌توانید هر ارز دیجیتالی را که می‌خواهید از داخل کیف پول داشته باشید، مانند یک کیف پول قابل اعتماد. از سوی دیگر، بسیاری از صرافی های ارزهای دیجیتال نیز خدمات معاملات سهام را به کاربران خود ارائه می دهند. کافی است دارایی های خود را در کیف پول یا صرافی ذخیره کنید. با انجام این کار، مانند یک استخراج کننده بیت کوین یا اتریوم، علاوه بر کسب سود، به پایداری این بلاک چین نیز کمک می کنید.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد استیکینگ ارزهای دیجیتال بدانید را با جزئیات بررسی خواهیم کرد. اگر می خواهید بدانید استیکینگ ارز دیجیتال چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه باشیدهمچین در پایان این پست، با تمامی تعاریف استیک در ارز دیچیتال آشنا خواهید شد.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی، استیکینگ یعنی از نگهداری سرمایه خود به صورت رمز ارز، در قسمت های خاصی مانند کیف پول یا صرافی هایی که قابلیت استیک کردن را دارند، کسب درآمد داشته باشید. دو راه استیک کردن برای دارندگان ارز دیجیتال وجود دارد؛ اولین راه این است که ارز دیجیتال مورد نظر را در یک کیف پول ذخیره کنید. به این روش استیکینگ سرد می گویند. راه دوم سرمایه گذاری در صرافی ارزهای دیجیتال است. این روش به دو صورت قفل شده و انعطاف پذیر قابل پیاده سازی است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

خواندن این مقاله
برنامه غیرمتمرکز (Dapp) چیست؟ کاربرد برنامه های غیرمتمرکز در بلاکچین

برای درک بهتر نحوه عملکرد فرآیند پرداخت ارز دیجیتال، ابتدا باید مکانیزم اثبات سهام را به خوبی درک کنید. اثبات سهام (PoS) یک مکانیسم توافقی است که به سیستم‌های بلاک چین اجازه می‌دهد تا با حفظ ساختار غیر متمرکز در سطحی مناسب (حداقل از نظر تئوری) کارآمدتر عمل کنند.

الگوریتم اثبات کار (PoW) برای اولین بار در شبکه بیت کوین پیاده سازی شد. این الگوریتم برای ایمن سازی شبکه بیت کوین به خوبی عمل کرد. اما اجرای آن نیازمند استخراج بیت کوین است که هزینه های زیادی را به همراه دارد.  در ادامه، به خوبی با این الگوریتم ها، آشنا خواهید شد.

چه تفاوتی میان هولد کردن و استیکینگ در ارز دیجیتال وجود دارد؟

در نگاه اول، استیک شبیه به هولد کردن به نظر می رسد، اما یک تفاوت مهم وجود دارد. پس ازStaking، برخلافHolding ، دارایی شما قفل می شود و دیگر نمی توانید آزادانه از آن استفاده کنید. البته در هلدینگ چیزی به دارایی شما اضافه نمی شود (تعداد سکه یا توکن اضافه نمی شود). اما در استیکینگ علاوه بر دریافت سود در قالب همان ارز دیجیتال، تامین امنیت، افزایش می یابد. کارایی، بهره وری و غیرمتمرکزتر کردن شبکه بلاک چین ارز مورد نظر شرکت خواهید کرد.

برای درک بهتر تفاوت بین هلدینگ و استیکینگ، تصور کنید که استراتژی هولد کردن فعلی شما بر اساس تحلیل بنیادی، خرید کاردانو و نگهداری آن برای چند ماه است. بر اساس اخباری که دنبال می کنید، احتمال افزایش قیمت ADA در آینده نزدیک وجود دارد. با این حال، لازم نیست تا زمان مورد نظر شما، سرمایه را دست نخورده نگه دارید. در همین حال، اگر بر اساس تحلیل تکنیکال، افزایش موقت یک ارز دیجیتال دیگر مانند اتریوم (ETH) را پیش‌بینی کردید، می‌توانید ADA را به ETH تبدیل کنید و زمانی که قیمت ارز دیجیتال دیگر به رقم مورد نظر رسید، آن را به اولی برگردانید. اما وقتی استیکینگ  ارز دیجیتال انجام می دهید، این دیگر امکان پذیر نیست.

انواع روش های استیک رمزارز

روش های مختلفی برای ذخیره ارز دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال، انبار سرد، قفل و ذخیره سازی انعطاف پذیر. در این بخش به بررسی این راهکارها می پردازیم.

استیکینگ قفل شده (Locked Staking)

استیکینگ قفل شده یا لاکد استیکینگ، نگهداری یک دارایی در کیف پول صرافی به منظور پشتیبانی از شبکه بلاک چین است. تا زمانی که دارایی شما در کیف پول صرافی قفل شده باشد، سود دریافت خواهید کرد. به محض خارج شدن پول از کیف پول، سود نیز متوقف می شود. هر ارز دیجیتال یک دوره انتظار منحصر به فرد دارد. در صورت درخواست برداشت از دارایی قفل شده، ارز دیجیتال درخواستی و سود آن به کیف پول شما واریز می شود.

IRIS در حال حاضر بالاترین سود را از استیکینگ قفل شده در صرافی Binance ارائه می‌کند، اما این ممکن است در هر زمانی تغییر کند. فراموش نکنید که درصد سود ارائه شده در طول زمان و بسته به وضعیت شرکت کننده در استیکینگ ارز دیجیتال متفاوت است.

خواندن این مقاله
وب۳ (web3) چیست؟ معرفی ارزهای وب ۳

استیکینگ سرد (Cold Staking)

استیکینگ سرد، بخشی از روش استیکینگ قفل شده است. این روش شامل ذخیره دارایی های رمزنگاری شده در یک کیف پول سرد است. کیف پول سرد، کیف پولی است که به اینترنت متصل نیست، مانند کیف پول سخت افزاری. هر چه انسان پول بیشتری برای استیک داشته باشد، تمایل بیشتری به استفاده از روش سرد دارد. فرض کنید یک سرمایه گذار می خواهد چند میلیون دلار به کاردانو اضافه کند. آیا در ازای آن نباید نگران حفاظت از این سرمایه سنگین باشد؟

بسیاری از شبکه‌های بلاک چین سهام آفلاین را ارائه می‌کنند. این روش امن‌تر است. تا زمانی که استیکر دارایی‌های خود را در همان کیف پول نگه می‌دارد، سود دریافت می‌کند. در صورت انتقال، سود متوقف می‌شود.

استیکینگ انعطاف پذیر (Flexible Staking)

روش انعطاف پذیر شامل ذخیره ارز در کیف پول ارز دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات شبکه بلاک چین است. تفاوت این روش با استیکینگ ارز دیجیتال قفل شده در این است که دارایی های شما قفل نمی شوند. در این حالت، کاربر می تواند دارایی را حتی در صورت استیک، معامله کند. بدیهی است که از این طریق سود کمتری خواهید داشت.

مزایا و معایب استیک رمز ارز

در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب استیکینگ رمز ارز ها بپردازیم.

مزایا

زمانی که مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را قرض می‌کنید، علاوه بر بهره‌مندی از افزایش قیمت احتمالی آن (مانند دوره نگهداری)، پرداخت مشخصی نیز دریافت می‌کنید. تصور کنید هنگام علامت گذاری، 300 ADA (ارز شبکه کاردانو) را در آدرس قفل کرده اید. قیمت خرید 0.5 دلار است. اکنون در پایان دوره قیمت هر واحد به 0.6 دلار رسیده و از طرفی تعداد توکن های شما نیز به 330 عدد افزایش یافته است. یکی از مهمترین مزیت های استیک ارز دیجیتال بهره مندی از بلااستفاده است. دارایی‌ها، اما ضررهای دیجیتالی چوب سکه باعث می‌شود قبل از ورود به این استراتژی تحقیقات بیشتری انجام دهیم.

معایب

ناتوانی در انجام تراکنش در زمان‌های دلخواه یکی از اشکالات قابل توجه استیک ارز دیجیتال است تصور کنید که کاهش قیمت ارز را بر اساس تحلیل تکنیکال یا به دلیل انتشار اخبار بد پیش بینی می کنید. اگر فقط بخشی از آن را در اختیار دارید، می‌توانید پس از رسیدن به حد ضرر خود و خروج از بازار، سفارش دهید و به سرعت بفروشید. اما زمانی که یک دارایی را شرط بندی کردید، باید منتظر بمانید تا پس از ثبت درخواست موجود، ارز دیجیتال باز شود. شاید در این بازه زمانی از حد ضرر شما فراتر رفته و سرمایه زیادی از دست رفته است.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا