بلاک چین

برنامه غیرمتمرکز (Dapp) چیست؟ کاربرد برنامه های غیرمتمرکز در بلاکچین

برنامه غیرمتمرکز چیست؟ یکی از مهم ترین دلایلی که افراد مختلف از تکنولوژی بلاکچین استفاده می کنند، غیر متمرکز بودن پروژه های بلاکچینی است. تصور کنید ماشین شما در حالی که در خانه هستید کار می کند و مسافران را جابجا می کند. رایانه شما بیشتر از قدرت واقعی آن صرف خدمت به مردم در سراسر جهان می کند. تصور کنید برای وبگردی و انجام تحقیقات خود در هنگام وبگردی پولی دریافت می کنید. چنین دنیایی را تصور کنید که از ما دور نیست.

بیت کوین اولین کاربرد فناوری بلاکچین بدون محدودیت است. چه چیزی می تواند باعث شود که یک سیستم مالی کارآمد توانایی تامین مالی برنامه های دیگر را نیز داشته باشد. بلاکچین پتانسیل ایجاد یک دنیای کاملاً کاربردی با برنامه های غیرمتمرکز را دارد. سیستم های توزیع شده، منعطف، شفاف و پویا که  هیچکس به غیر از کاربرانشان در آن ها دخالت نمیکند.

کاربردهای عملی بسیاری در دنیای مدرن توسعه یافته است. این برنامه ها در زمینه های مختلفی از مالی گرفته تا سرگرمی قرار می گیرند. در کنار برنامه های سنتی که به صورت متمرکز مدیریت می شوند، برنامه های غیرمتمرکز نیز بر روی پلت فرم بلاک چین راه اندازی شده اند. ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز یکی از کاربردهای اصلی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین در دنیای امروز است.

با توسعه فناوری، زمان آن فرا رسیده است که کار خود را بدون واسطه انجام دهیم. وقتی می‌توانید مستقیماً با رانندگان ارتباط برقرار کنید، چرا باید هزینه‌های اضافی برای ارتباط با آژانس های تاکسیرانی را پرداخت کنید؟ برنامه ای که به شما امکان می دهد با رانندگان ارتباط برقرار کنید برنامه غیرمتمرکز نامیده می شود

در این مقاله قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که ” اپلیکیشن غیرمتمرکز چیست و چه کاربردی دارد؟ ” و  به شما نمای کلی از عملکرد و کاربردهای پروژه غیرمتمرکز می دهیم. اگر پاسخ سوال خود را در دریافت نکردید، در انتهای مقاله دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در کمترین زمان توسط تیم کارشناس صرافی ارز دیجیتال کوین لند، پاسخ داده شود.

برنامه غیرمتمرکز چیست؟

برنامه های غیرمتمرکز در زبان انگلیسی با نام برنامه های غیرمتمرکز شناخته می شوند که به اختصار DApps شناخته می شوند. از نظر ظاهری تفاوتی بین برنامه های متمرکز و غیرمتمرکز وجود ندارد. تفاوت اصلی آنها به زیرساخت اداری این برنامه ها مربوط می شود. اساساً،  DApp ها به جای اینکه روی یک سرور نصب شوند، روی یک شبکه بلاکچین و زنجیره ای از رایانه ها راه اندازی و اجرا می شوند.

بنابراین در عمل برنامه های غیرمتمرکز تحت کنترل و مدیریت یک سازمان مرکزی نیستند در عوض، اعضای جامعه در مدیریت برنامه های غیرمتمرکز نقش دارند این برنامه ها برای اهداف مختلفی مانند بازی، امور مالی و رسانه های اجتماعی طراحی شده اند.

 DAppsاطلاعات کاربر را در چند مکان‌ مختلف قرار می‌دهد به جای اینکه آن‌ ها را روی یک سرور واحد که در آن داده‌ها نگه داری می‌شود، ذخیره کنند.

به عبارت ساده، نتیجه ترکیب قراردادهای هوشمند، ارز دیجیتال، بلاکچین و یک برنامه مشترک، یک برنامه کاربردی توزیع شده ایجاد می کند. ویژگی‌های برنامه، درست مانند برنامه‌های سنتی، محدود هستند، اما  DAppها در نحوه ذخیره داده‌ها و نحوه تعامل با کاربران متفاوت هستند. برنامه های بلاکچین بسیار مهم هستند زیرا ساختار این برنامه ها بلاکچین است، به این معنی که برای همه کاربران قابل مشاهده و در دسترس هستند.

Dapp ها از کجا شروع شدند؟

امروزه بیشتر ما به اپلیکیشن های موبایل وابسته هستیم. هنگامی که از آن استفاده می کنیم، اطمینان داریم که داده های ما در نزد ارائه دهندگان خدمات ما کاملاً ایمن است. در واقع امروزه بسیاری از مشاغل خدماتی را به صورت رایگان به کاربران ارائه می دهند. در ازای این خدمات، کاربران موافقت می کنند (به طور داوطلبانه یا غیرارادی) اطلاعات شخصی مانند درآمد تبلیغات را بفروشند.

به عنوان مثال، چه اتفاقی برای داده های کمبریج آنالیتیکا در سال 2018 افتاد؟ داده های شخصی کاربران رسانه های اجتماعی جهانی از صفحات کاربری آنها جمع آوری شده و برای اهداف تبلیغات سیاسی فروخته شده است. جدای از این موارد بسیاری دیگر فاش شده است که هکرها اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر را در سیستم عامل های بین المللی دزدیده و به سرقت برده اند. تاریخچه برنامه های کاربردی توزیع شده (DApps) در سال 2015 با راه اندازی اتریوم و ICO ها آغاز شد. برنامه هایی که پتانسیل زیادی برای حل این مشکل بزرگ داشتند.

کاربرد برنامه های غیرمتمرکز در دنیای رمز ارز ها

در ادامه بحث در مورد چیستی برنامه غیرمتمرکز، باید به حوزه ها و کاربردهای مختلف این گونه برنامه ها نگاهی بیندازیم. از جمله مهمترین کاربردهای عملیاتی فعلی این برنامه ها عبارتند از:

خواندن این مقاله
سالیدیتی(Solidity) چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی بلاکچین

امور مالی و سرمایه گذاری

در ابتدا به نظر می رسید که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، این برنامه های طبقاتی نمی توانند با موفقیت وارد حوزه مالی شوند. اما در عمل ثابت شده است که این اتفاق می افتد در حال حاضر تعداد زیادی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال از این برنامه ها برای مدیریت فعالیت های مالی خود استفاده می کنند. نمونه ای از چنین برنامه هایی شامل وام زیرساختی است برنامه هایی که در آن برخی سرمایه خود را در ازای سود تقسیم می کنند و برخی دیگر برای تامین نیازهای خود وام می گیرند مشابه رویه های بانکی؛ جدا از این هیچ نهاد واسطه ای مانند بانک ها وجود ندارد بلکه تمامی فرآیندها در قالب قراردادهای هوشمند کنترل می شوند

شبکه های اجتماعی

برنامه توزیع برق نیز وارد بخش شبکه های اجتماعی شد. پلتفرم های سنتی مانند توییتر، اینستاگرام و فیس بوک تحت سلطه بخش های متمرکز هستند. مزیت یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز این است که توسط یک آژانس مرکزی کنترل نمی شود. بنابراین، کاربران می توانند آزادانه در آن کار کنند. مدیریت این شبکه های اجتماعی در قالب پرداخت با استفاده از توکن های بومی انجام می شود.

 بازی ها

صنعت بازی با معرفی اپلیکیشن های غیرمتمرکز تغییرات قابل توجهی را شاهد بوده است. داستان از این قرار است که این برنامه ها فرصت کسب درآمد از بازی را ارائه می دهند. به همین دلیل، آنها بسیار محبوب هستند. در حال حاضر، گردش مالی بازی های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین بسیار بالا است.

برنامه های غیرمتمرکز اغلب مزایای مشابهی را برای پروتکل های بلاک چین ارائه می دهند، اما به روشی پیشرفته تر. یک درخواست بارگذاری شده را به عنوان یک پروتکل بلاک چین ساده و بسیار کارآمد در نظر بگیرید که پاسخ یا مجموعه ای از پاسخ های خاص را ارائه می دهد. برنامه های غیرمتمرکز اغلب شکاف بین کاربران و ارائه دهندگان خدمات از چندین شرکت را بدون نیاز به میانجیگری شخص ثالث پر می کنند. برخی از اختلالات احتمالی در برنامه های واگذاری که ممکن است در سال جاری رخ دهد عبارتند از:

بهبود مالکیت داده

بسیاری از کاربران عادی اینترنت از این موضوع آگاه نیستند، اما داده ها با ارزش ترین دارایی در دنیای دیجیتال هستند. در ساختار کلی اینترنت مرکزی، اگرچه داده ها توسط کاربران ارائه می شود، مالکیت و مدیریت داده ها در دست پلتفرم ها، اپلیکیشن ها و وب سایت های رسانه های اجتماعی است. هنگامی که اطلاعات شخصی خود را در یک انجمن رسانه های اجتماعی ارسال می کنید، این اطلاعات متعلق به آن انجمن است.

برنامه‌های غیرمتمرکز محیطی را ایجاد می‌کنند که در آن مالکیت داده‌ها از شرکت‌های اینترنتی به افرادی منتقل می‌شود که آن داده‌ها را ایجاد و میزبانی می‌کنند. کاربران عادی اینترنت به جای کسب درآمد انحصاری برای شرکت های بزرگ اینترنتی، می توانند با استفاده از اینترنت درآمد کسب کنند.

اینترنت اشیا  (IoT)

ایجاد مفهوم اینترنت اشیا بخش هیجان انگیز داستان است. برنامه های غیرمتمرکز در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از فرآیند اینترنت اشیا هستند. این به این دلیل است که کارشناسان متوجه شده اند که با افزایش تعداد نقاط داده و نقاط دسترسی در اینترنت اشیا، بلاک چین ها راه حل واقعی مشکل انتقال داده ها هستند.

بلاک چین ها سرور مرکزی ندارند و برای انتقال داده نیاز به اتصال به نزدیکترین گره دارند. یک برنامه غیرمتمرکز با چنین پروتکل سریع و کارآمدی نقش مهمی در تحقق اینترنت اشیا ایفا خواهد کرد.

پیشرفت در حفظ دیجیتال

پروتکل های رمزنگاری در برنامه های کاربردی توزیع شده، ویژگی های امنیتی پیشرفته ای را ارائه می دهند که امنیت دیجیتال را افزایش می دهد. یک بلاک چین از نظر تئوری تغییر ناپذیر است و با افزایش اندازه آن، این تغییر ناپذیری نیز افزایش می یابد. برنامه های کاربردی توزیع شده مانعی برای ایمن تر و ایمن تر کردن وب ایجاد می کنند، جایی که اطلاعات کاربر در برابر هکرها و جاسوسان دیجیتال محافظت می شود.

ویژگی های یک برنامه غیرمتمرکز

ما همچنان به بحث در مورد اینکه سیستم غیرمتمرکز چیست و به مزایای این نوع سیستم می پردازیم. به طور کلی مهمترین مزایایی که در این نوع سیستم ها قابل شناسایی است عبارتند از:

1. کاهش هزینه ها

یک طرح انتقال پول را در نظر بگیرید. اکثر این پروژه های دولتی تحت نظارت بانک ها هستند. ویژگی های اصلی آنها تبادل پول و قیمت های بالا است. در این سناریو، برنامه های غیرمتمرکز با سرعت بخشیدن به تراکنش ها و کنترل نشدن توسط یک نهاد مرکزی، نقش مهمی در کاهش هزینه ها ایفا می کنند.

2. سرعت بخشیدن به فعالیت ها

برنامه های غیرمتمرکز توسط یک شبکه کامپیوتری اجرا می شوند، به همین دلیل اگر اکثر آنها در فرآیند اجرای این برنامه ها مشارکت داشته باشند، نتایج شبکه به شدت افزایش می یابد و در نتیجه فعالیت ها و عملکردهای دیگری برای آنها ایجاد می شود. از سرعت های بالاتر در مقایسه با برنامه های غیرمتمرکز. به صورت مرکزی انجام می شوند.

3. قابل استفاده در صنایع مختلف.

برنامه نویسی غیرمتمرکز هیچ تفاوتی با برنامه نویسی متمرکز ندارد. این برنامه ها را می توان در زمینه های مختلفی مانند مالی، بازی، مدیریت و ذخیره سازی داده ها، پزشکی و … تعریف کرد.

4.در حریم خصوصی شرکت کنید

امروزه داده ها و اطلاعات شخصی ما در دست ارائه دهندگان خدمات است. این شرکت ها با تظاهر به ارائه خدمات رایگان مشتریان را جذب می کنند. از سوی دیگر، با گرفتن اطلاعات کاربران، در واقع حریم خصوصی آنها را نقض کرده و از این داده ها برای اهداف مختلف برای کسب سود استفاده می کنند. برنامه های غیرمتمرکز گام بزرگی به سوی نسل سوم اینترنت (وب 3.0) هستند که به محافظت از حریم خصوصی کاربر کمک می کند.

خواندن این مقاله
هش ریت چیست؟ تعریف نرخ هش در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال

منظور از مقایس پذیری Dapp چیست؟

یکی از مشکلات سرویس های غیرمتمرکز، از آنجایی که مبتنی بر بلاک چین هستند، خطر هک است. در واقع، بلاک چین هرگز در برابر هک آسیب پذیر نبوده است. همچنین، شبکه ها نمی توانند برای پشتیبانی از کاربران بیشتر مقیاس شوند.

مقیاس پذیری برنامه های غیرمتمرکز

به عنوان مثال، CryptoKitties را در نظر بگیرید، که مانند نسخه آنلاین کارت های پوکمون هستند، با این تفاوت که کارت ها فقط گربه هستند. هنگامی کهCryptoKitties، یکی از اولین بازی‌های جهان مبتنی بر فناوری بلاک چین، در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، به اوج ۱.۵ میلیون نفر رسید.

تاریخچه بازی Cryptokitties نشان داده است که هنوز زمان مناسبی برای برنامه های غیرمتمرکز نیست. به اختصار، بعد از شروع این بازی، با توجه به محبوبیت کاربران، سرعت شبکه اتریوم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. پس از خرید یا فروش کارت های گربه توسط کاربران (بازی مبتنی بر جمع آوری و فروش گربه های کارتونی است)؛ این تراکنش به بلاک چین اتریوم منتقل شد.

به همین دلیل، Cryptokitties مجبور شد برای پردازش تراکنش‌های خود، قیمت کارت‌های گربه خود را افزایش دهد، که منجر به انجام تراکنش‌های استخراج‌کننده اتریوم بر روی دیگران شد. البته نگرانی کاربران زیاد دوام نیاورد. زیرا با کاهش قیمت بیت کوین در سال 2018، CryptoKitties نیز بسیار کاهش یافت.

پیشبینی اینده برنامه های غیرمتمرکز

مطمئناً 100 میلیون کاربر علاقه مند به ارزهای دیجیتال وارد این فضا خواهند شد، اما نه به این دلیل که به ارزهای دیجیتال علاقه مند هستند. بسیاری از کاربران به دلایل مختلفی مانند بازی های مبتنی بر بلاک چین، استفاده از مرورگرهای غیرمتمرکز، استفاده از شبکه های اجتماعی و غیره به برنامه های غیرمتمرکز (dApps) روی می آورند. به طور کلی، برنامه های غیرمتمرکز هنوز در صدر هستند، زیرا این فناوری نحوه استفاده از داده ها، کسب درآمد و تبادل پول آنلاین را تغییر می دهد، مدت زیادی طول می کشد تا تبدیل به یک تغییر دهنده بازی برای برنامه ها و خدمات آنلاین شوند.

چگونه از برنامه های غیر متنمرکز استفاده کنیم؟

برنامه نویسی غیرمتمرکز اساساً به همه کدها و داده ها اجازه می دهد تا به صورت غیرمتمرکز و منبع باز کار کنند. بنابراین بدون تغییر شکل و ضد دستکاری است. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این برنامه‌ها و همراه با مکانیسم‌هایی که داده‌های بلاک چین را ایمن می‌کنند، DAPP این پتانسیل را دارد که مجموعه جدیدی از موارد استفاده را برای کاربران خود بیاورد. برخی از مزایای ساخت DAPP به جای یک برنامه معمولی:

فرآیند پرداخت: برای انجام تراکنش ها نیازی به استفاده از ارزهای فیات نیست زیرا کاربران می توانند مستقیماً از طریق ارزهای دیجیتال تراکنش انجام دهند.

اطلاعات کاربر: با استفاده از سیستم کلید عمومی و خصوصی، کاربران می توانند اطلاعات را به صورت ناشناس و سریع و بدون مراحل ثبت طولانی مدت انتقال دهند.

امنیت و قابلیت اطمینان: کد نرم افزار غیرمتمرکز منبع باز است و برای کاربران تحصیل کرده قابل درک است. این شفافیت و امنیت ذاتی داده های موجود اعتماد را به این برنامه ها القا می کند. ثبت سوابق عمومی در بلاک چین دسترسی کاربران یا اشخاص ثالث به اطلاعات تراکنش را آسان تر می کند.

بدون محدودیت: هنگامی که یک قرارداد هوشمند در پایه برنامه مستقر شد و بر روی بلاک چین مستقر شد، شبکه به عنوان یک کل همیشه می تواند به مشتریانی که قصد تعامل با قرارداد را دارند خدمات دهد. بنابراین، افراد بد نمی توانند هیچ تغییری در آن ایجاد کنند و آن را خراب کنند.

حریم خصوصی: برای اجرا یا تعامل با Dapp نیازی به ارائه نام واقعی ندارید.

اثبات سهام: هیچ نهادی در شبکه نمی‌تواند ارسال تراکنش‌ها، نصب برنامه‌ها یا خواندن داده‌ها از زنجیره بلوکی را مسدود کند.

یکپارچگی مطلق داده ها: داده های ذخیره شده در بلاک چین به دلیل بدیهیات رمزنگاری تغییرناپذیر و غیرقابل انکار است. بازیگران بد نمی توانند تراکنش ها یا داده هایی را که قبلاً عمومی شده اند جعل کنند.

سخن پایانی

علیرغم تعداد زیادی از برنامه های کاربردی که در حال حاضر در حال انجام است، بسیاری از آنها احتمالاً امسال وارد مراحل آزمایش پیشرفته خواهند شد. هر پروژه برنامه مشترک پتانسیل هیجان انگیز خود را دارد و هدف همه آنها ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال بهتر است.

چشم انداز برنامه های کاربردی غیرمتمرکز به سرعت در حال تحول است. در حالی که اتریوم یک پلتفرم محبوب انتخابی برای توسعه دهندگان DAPP است، Cardano، Tron، Lisk، QTam و Neo نیز برای توسعه DAPP محبوب هستند. تلاش‌های مختلفی نیز برای ساخت سایر پلتفرم‌های DAPP در مقیاس بزرگ در حال انجام است.

توسعه DAPP در مراحل اولیه خود است، اما مزایایی که یک برنامه غیرمتمرکز ارائه می دهد (که برنامه های کاربردی متمرکز سنتی ارائه نمی دهند) نشان می دهد که در آینده نزدیک شاهد ویژگی های جدید و موارد استفاده مهم برای فناوری بلاک چین خواهیم بود.

منبع: https://b2n.ir/x70638

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا