بلاک چین

توکن سوزی چیست و چه کاربردی در ارزدیجیتال دارد؟

توکن سوزی چیست؟ اگر شما یکی از فعال ترین افراد در زمینه ارز دیجیتال هستید، حتما بارها واژه توکن سوزی را شنیده اید. توکن سوزی‌های ارز دیجیتال یک روش رایج در دنیای ارزهای دیجیتال است که مزایای زیادی برای فعالان و سرمایه گذاران به همراه دارد. ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال این کار را برای اهداف مختلف انجام می دهند.

در حالی که هیچ توکن سوزی برای ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم وجود ندارد، شرکت های محبوبی مانند بایننس و ریپل در حال توکن سوزی برای ارزهای اصلی خود مانند BNB و XRP هستند. توکن سوزی یکی از رویکردهای رایج در دنیای ارزهای دیجیتال است. ارزهای رمزنگاری شده مانند بایننس کوین، شیبا، پاندیکس و بی بی داگ از توکن سوزی برای اهداف مختلفی از جمله افزایش توکن استفاده می کنند. بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند کاردانو وجود دارند که از توکن سوزی پشتیبانی نمی کنند.

به عنوان مثال، بایننس 400 میلیون دلار از بایننس کوین (BNB) را در شانزدهمین توکن سوزی در جولای 2021 از بین برد. همچنین، توکن سوزی یک فرآیند رایج برای توکن‌های USDT (تتر) و XRP (ریپل) است. در هر جامعه تعداد معینی اسکناس از واحد پول رایج آن پس از چاپ در گردش است، در شبکه ای از ارزهای دیجیتال میزان عرضه نیز تنظیم می شود. یکی از راه های کنترل این موضوع توکن سوزی ها یا کوین‌ها است.

اما توکن سوزی چیست؟ چگونه انجام می‌گردد؟ چرا این فرآیند باعث افزایش قیمت توکن می‌شود؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخی کامل خواهیم داد تا اطلاعات شما در این زمینه تکمیل گردد و بدانید که این فرآیند چه اهمیتی در کارکرد بلاک چین دارد. پس همراه ما باشید.

تفاوت کوین با توکن چیست؟

قبل از اینکه توضیحات بیشتری در مورد توکن سوزی بدهیم، باید بدانید که تفاوت های اساسی کوین و توکن چیست؟

کوین چیست؟

در پاسخ به این سوال که کوین چیست باید گفت: کوین یک دارایی دیجیتالی است که با استفاده از تکنیک های رمزگذاری ایجاد می شود. کوین ها یک بلاک چین مستقل و پایدار دارند. بیت کوین و اتریوم نمونه های معروفی هستند. از کوین ها می توان مانند پول معمولی برای پرداخت هزینه خرید کالا یا خدمات استفاده کرد.

توکن چیست؟

در پاسخ به این سوال که توکن چیست باید گفت: توکن دارایی دیجیتالی است که بلوک خصوصی ندارد و مبتنی بر شبکه بلاک چین دیگری است. استفاده اولیه از توکن ها در برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp است. بلاک چین اتریوم یکی از محبوب ترین بلاک چین هایی است که برای پشتیبانی از چندین توکن ساخته شده است.

بنابراین هر دو توکن و سکه دارایی های دیجیتال هستند، اما مهم ترین تفاوت آنها این است که برخلاف توکن ها، سکه ها یک بلاک چین مستقل ندارند. از سوی دیگر، سکه ها تنها نوعی پرداخت هستند، اما توکن ها کاربردهای دیگری نیز دارند.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی یا سوزاندن ارز دیجیتال بسیار ساده است در واقع به آن فرآیند از بین بردن دائمی توکن های در گردش در شبکه ارز دیجیتال گفته می شود استخراج سکه به معنای ارسال سکه های دیجیتال به یک آدرس عمومی است که هیچ کس نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد در واقع می توان گفت که توکن ها از گردش خارج شده اند و به اصطلاح این فرآیند برای همه ارزهای دیجیتال از جمله سکه یا توکن اعمال می شود.

سازندگان ارزهای دیجیتال، توکن ها را می سوزانند تا ارزش توکن های باقی مانده در گردش را افزایش دهند. در واقع، این با آنچه در بخش نفت اتفاق می افتد تفاوت چندانی ندارد. اگر قیمت هر بشکه به دلیل مازاد عرضه کاهش یابد و تقاضا به اندازه کافی بالا نباشد، کشورهای تولیدکننده نفت عرضه را کاهش می دهند تا قیمت ها دوباره افزایش یابد. پشت این فرآیند همان پویایی عرضه و تقاضا است.

البته لازم به ذکر است که توکن سوزی های ارز دیجیتال حتی قبل از راه اندازی شبکه نیز قابل انجام است. برخی از توسعه دهندگان ترجیح می دهند سکه های فروخته نشده باقیمانده را در پایان ICO دور بریزند.

کاربرد توکن سوزی به زبان ساده

نتیجه این فرآیند، ارائه ارزش افزوده به کل شبکه است، زیرا فرآیند کاهش پایدار، مشخص و غیرقابل برگشت است. روش های زیر ارزش افزوده ایجاد شده توسط توکن سوزی‌ها یا کوین‌ها را نشان می دهد.

الگوریتم اجماع کارآمدتر

به خصوص ارزهای دیجیتال مبتنی بر فرآیند اثبات سوختن (PoB -> Proof Of Burn) این رویکرد را اتخاذ می کنند. PoB یک رویکرد منحصر به فرد برای دستیابی به توافق و اجماع در یک شبکه توزیع شده است. در اینجا، ماینرها و کاربران شبکه باید بخشی از موجودی فعلی را از بین ببرند.

خواندن این مقاله
منظور از صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟ نکات کلیدی برای استفاده از DEX!

با توکن سوزی یا سکه، ارزش ارز دیجیتال افزایش می یابد.

به یاد داشته باشید که ارزهای دیجیتال از اصول اقتصاد بازار پیروی می کنند و قیمت ها را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می کنند. کمبود منابع یک مفهوم کلیدی اقتصادی در تعیین قیمت یک دارایی خاص است. ماهیت مقاوم در برابر تورم آنها، ارزهای دیجیتال را به ویژه در مقایسه با انواع ارزهای فیات متمایز می کند. بنابراین، بیشتر ارزهای رمزپایه دارای مقداری هستند که به عنوان حداکثر مقدار تنظیم شده است و نمی توان از آن فراتر رفت.

به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید، تنها 21 میلیون بیت کوین در شبکه آن وجود دارد. نیازی به سوزاندن سکه در اینجا نیست. با توجه به عرضه محدود، افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین به طور طبیعی باعث افزایش قیمت خواهد شد. ارزش بیت‌کوین‌های گمشده یا گیر کرده در کیف‌های دارای کلیدهای خصوصی فراموش شده را نمی‌توان دست کم گرفت، زیرا این بیت‌کوین‌ها به کمیاب دارایی مورد نظر کمک می‌کنند.

توکن سوزی تأثیر مشابهی را در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال بدون تعیین حداکثر حجم عرضه افزایش می‌دهد و کاهش مقدار ارز در گردش را تضمین می‌کند. در نتیجه، روشی موثر برای بهبود یا تثبیت ارزش کلی همه ارزها است.

محافطت در برابر اسپم و تکرار متعدد

یکی دیگر از مزایای توکن سوزی در یک شبکه رمزنگاری، محافظت طبیعی در برابر حملات DDoS و ارتباطات هرزنامه است. طبیعتاً کاربران شبکه برای انجام تراکنش های خود هزینه مشخصی را پرداخت می کنند. همچنین در پلتفرم اتریوم، اجرای یک قرارداد هوشمند مستلزم پرداخت هزینه گاز است. توکن سوزی ها یا وجوه توزیع شده در شبکه از رویکرد مشابهی پیروی می کند.

در برخی پروژه ها به جای پرداخت هزینه به ماینرها، رویه ای خودکار برای از بین بردن سکه های دیجیتال شبکه اجرا می شود. در نتیجه درصد کمی از تراکنش به طور خودکار از بین می رود. به عنوان بهترین مثال باید به ریپل اشاره کرد که این مدل را در شبکه خود پیاده سازی کرده است. حداقل کارمزد تراکنش داخلی در شبکه ریپل $0.00001 است که عددی بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. دلیل صفر نشدن این نرخ، جلوگیری از حملات سایبری DDoS است.

توکن سوزی چگونه انجام می‌گردد؟

مفهوم سوزاندن توکن ساده است، اما می توان آن را به روش های مختلفی انجام داد. هدف از رایت تگ ها کاهش تعداد تگ های موجود است. اگرچه این روش جالب به نظر می رسد، اما در سوزاندن توکن وجوه در واقع از بین نمی رود، اما استفاده از آنها در آینده دشوار می شود.

این فرآیند شامل توسعه‌دهندگان پروژه می‌شود که ارزهای دیجیتال موجود را بازخرید یا برداشته و سپس آنها را از گردش خارج کنند. همانطور که گفته شد روش های مختلفی برای رایت توکن ها بسته به هدف از سوزاندن توکن ها وجود دارد.

یکی از این روش ها سوزاندن یکباره پس از اتمام عرضه اولیه سکه برای حذف توکن های فروخته نشده از گردش است. روش دیگر سوزاندن چیپس در فواصل زمانی معین است.

به عنوان مثال، شرکت تتر زمانی که وجوه به ذخایر واریز می شود، یک توکن جدید ایجاد می کند و زمانی که این پول برداشت می شود، مقدار مربوط به سکه های تتر را می سوزاند.

انواع روش های توکن سوزی

دو روش کلی برای توکن سوزی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

الگوریتم اجماع اثبات سوختن (PoB)

پروژه‌های ارزهای دیجیتال از الگوریتم‌های اثبات سوختن برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کنند. به عنوان اثبات سوختن، ماینرها به روشی متفاوت عمل می کنند و باید آن را با از بین بردن بخشی از سکه ها یا توکن های خود ثابت کنند.

با توجه به این واقعیت که این روش مشکلاتی را به همراه دارد، توسعه دهندگان ترجیح می دهند از اثبات به عنوان یک الگوریتم اثبات استفاده کنند. یکی از مزایای الگوریتم اثبات در مقایسه با اثبات کار این است که برای تایید و تایید تراکنش ها به ماینرها و سخت افزارهای زیادی نیاز ندارد و الگوریتم اجماع فقط به سوزاندن سکه ها نیاز دارد.

شرایط عمومی اقتصادی

این روش برای سوزاندن توکن ها زمانی که توسعه دهندگان میزان فروش را تعیین می کنند استفاده می شود. اما مقدار توکن های آزمایش شده فروخته نشد. در این شرایط، سوزاندن توکن های باقی مانده به حفظ ارزش دارایی های مالکیت سیستم یا پلتفرم آنها کمک می کند. بنابراین، تیم توسعه، توکن‌ها یا کوین‌های آینده را ذخیره و آنها را از بین نمی‌برد. در پروژه‌هایی که این اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند که پول بیشتری در پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

الگوریتم اجماع مبتنی بر توکن سوزی

Proof of Burn (PoB) یکی از چندین الگوریتم اجماعی است که توسط شبکه بلاک چین پیاده ‌سازی شده است، که در آن همه گره‌های شرکت‌کننده در مورد وضعیت واقعی و معتبر شبکه بلاک‌ چین توافق دارند.

خواندن این مقاله
اثبات کار (Proof of work) چیست؟ + بررسی PoW بلاک‌چین بیت کوین

اثبات سوختن اغلب به عنوان یک سیستم اثبات کار با انرژی کارآمد نامیده می شود. این مکانیسم با اجازه دادن به ماینرها برای سوزاندن توکن های ارز مجازی کار می کند. سپس ماینرها می توانند بر اساس سکه های سوزانده شده، بلوک ها را جمع آوری کنند.

ایان استوارت، مخترع الگوریتم اثبات سوختن، از قیاس زیر برای توصیف این الگوریتم استفاده می کند: سکه های سوخته مانند دکل های استخراج هستند.

هر بار که یک بلوک جدید استخراج می شود، انرژی سکه های سوخته شده “هدر می رود” یا به مقدار مشخصی کاهش می یابد. این روش ماینرها را تشویق می کند تا به جای سرمایه گذاری یکباره، به طور مداوم کار کنند. برای حفظ مزیت رقابتی خود، ماینرها ممکن است نیاز به خرید تجهیزات پیشرفته تری در آینده با پیشرفت فناوری داشته باشند.

ویژگی های توکن سوزی

توکن های اصلی یک شبکه به طور کلی دارای سه مزیت زیر می‌باشد:

  • ایجاد انگیزه کاربران برای افزایش نقدینگی
  • اراثه تخفیف در کارمزد معاملات کاربران
  • عملکردهای مدیریتی جدید بهبود یافته (مانند دسترسی زودهنگام به IEO، رای گیری، صدور کوین جدید)

توکن سوزی در صرافی های دارای ارز محلی بسیار محبوب است. از آنجا که همانطور که فرصت های توکن بومی معامله گران را به خرید و نگهداری توکن های اساسی بورس ترغیب می کند، سوزاندن توکن انگیزه بیشتری برای خرید و نگهداری توکن ها برای مدت طولانی ایجاد می کند.

سرمایه گذاران ممکن است این عملکرد را به عنوان یک سیگنال خرید مثبت برای توسعه دهندگان تفسیر کنند. هر پروژه سعی می کند حداکثر ارزش افزوده را برای سرمایه گذاران و کاربران ایجاد کند. با از بین بردن دائمی توکن ها می توان بسیاری از مشکلات موجود در شبکه را حل کرد و ارزش ارز را افزایش داد.

توکن سوزی مزایای زیادی برای سرمایه گذاران دارد، اما این مزیت شامل معامله گران نمی شود. زیرا ارزش رمزارز پایه ای که فرآیند سوزاندن توکن برای آن انجام می شود به مرور زمان افزایش می یابد، اما مشخص نیست که قیمت آن در کوتاه مدت چه تغییری خواهد کرد. توکن سوزی در واقع ارزش سبد سرمایه گذار را با اهداف بلندپروازانه افزایش می دهد.

مثالی برای درک بهتر؛ توکن سوزی بایننس کوین (BNB)

بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است. یکی از دلایل محبوبیت آن، کارمزدهای پایین آن است که تنها 0.1 درصد از هر معامله کسر می شود. اگر از بایننس کوین، ارز دیجیتال انحصاری این پلتفرم، برای تبادل ارزش استفاده کنید، 50 درصد تخفیف در کارمزد دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که قسمت اول توضیحات زیر در مورد نحوه سوزاندن توکن های بایننس کوین در پلتفرم اتریوم است. BNB اکنون به بایننس چین منتقل شده است و روش دیگری برای سوزاندن توکن دارد. با این حال، تعاریف در بخش اول برای همه توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 که از فرآیند توکن سوزی پشتیبانی می‌کند، اعمال می‌شود.

زمانی که بایننس کوین هنوز بخشی از شبکه اتریوم بود، بزرگترین پلتفرم مبادلات ارزهای دیجیتال جهان با استفاده از قراردادهای هوشمند اقدام به سوزاندن توکن های دوره ای می کرد. این عملیات هر سه ماه یکبار اجرا می شود تا در نهایت 100 میلیون توکن از بین برود. این عدد معادل پنجاه درصد کل BNB توزیع شده تا به امروز است.

تعداد توکن های سوزانده شده بر اساس تعداد تراکنش های انجام شده در صرافی در یک دوره سه ماهه است. به همین دلیل، بایننس هر سه ماه یک بار بخشی از ارز دیجیتال خود را بر اساس حجم تراکنش هایی که در سه ماهه قبل انجام داده، از بین می برد.

هنوز، برای بخش بزرگی از کاربران، نحوه اجرای فرآیند مورد بحث مشخص نیست. در ادامه با مشاهده یک مثال کاربردی این ابهام را برطرف می کنیم.

سخن نهایی

توکن سوزی یکی از فرآیند های مهمی است که با در شرایط مختلف با اعداف مختلف انجام می‌گردد. یکی از مهم ترین اهداف آن، افزیاش قیمت توکن مورد نظر است. به نقلی دیگر؛ توکن سوزی برای جلوگیری از افت قیمت و ارزش توکن در نظر گرفته می‌شود. در بیشتر مواقع سوزاندن توکن ها باعث افزایش ارزش ارز دیجیتال مورد نظر می شود، اما در بسیاری از شرایط دیگر باعث کاهش قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مورد نطر می‌شود.

در بلاگ صرافی ارز دیجیتال کوین لند، می‌توانید با دنبال کردن اخبار، مطالب و مقالات در حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین، اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و با معاملات و سرمایه گذاری های پرسودتری را تجربه کنید. اگر قصد خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بلند مدت در این زمینه را دارید، بر روی ارز هایی تمرکز کنید که از مکانیسم توکن سوزی بهره می‌برند.

منبع: https://b2n.ir/p01913

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا