بلاک چین

تفاوت کوین و توکن چیست؟ معرفی انواع کوین و توکن

تفاوت کوین و توکن چیست؟ معرفی انواع کوین و توکن + کاربرد آنها

تفاوت توکن و کوین چیست؟ کوین و توکن دو مفهوم جداگانه در بازار ارز هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. البته این دو ارز دیجیتالی شباهت‌های زیادی نیز دارند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن‌ها برای پرداخت استفاده نمایند. در واقع تفاوت اصلی توکن و کوین، در داشتن یا نداشتن بلاک چین مستقل است. توکن، به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که فاقد بلاک چین مستقل باشد؛ به همین دلیل روی شبکه‌های دیگری از جمله اتریوم جابجا می‌شود.
کوین در بازار دیجیتالی دارای سیستم بلاکچین مستقل است. از سایر ارز‌های دیجیتالی که دارای بلاک چین مستقل هستند می‌توان به بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین، بیت کوین کش، کاردانو و…. اشاره کرد. این ارز‌ها، همگی در دسته کوین‌ها نیز قرار می‌گیرد. در حال حاضر، بین صرافی‌های داخلی و بین‌المللی، حدود ۵ هزار ارز دیجیتالی در حال معامله است که حدود ۷۸۹ تای آن کوین (Coin) بوده و باقی مانده آن توکن است.
کل بازار ارز‌های دیجیتالی، از ارزشی حدود ۱تریلیون دلار نیز برخوردار می‌باشد. این مقدار در مقایسه با روز‌های قبل، حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. حجم معاملات بازار ارز دیجیتالی در طی شبانه روز گذشته به ۸۹ میلیارد دلار نیز رسیده است. در حال حاضر بیشترین میزان خرید و فروش به ارز دیجیتال تتر اختصاص یافته است.
سه ارز برتر این بازار، به ترتیب بیت کوین، تتر و اتریوم است. ایجاد و استفاده از توکن در بازار‌های مالی مزیت‌هایی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. برای اینکه بتوانید در بازار ارز‌های دیجیتال، به موفقیت برسید، بهتر است با همه مفاهیم از جمله تفاوت توکن و کوین، انواع توکن و کاربرد و مزیت آن‌ها آشنایی داشته باشید؛ اما اگر هم هنوز با این ارز‌های دیجیتالی و تفاوت آن‌ها آشنا نیستید، نگران نباشید، در این مقاله به طور مفصل در رابطه با این موضوع بحث خواهیم کرد.

کوین چیست؟

کوین چیست؟ کوین نوعی ارز دیجیتالی است که نام اصلی آن دیجیتال کوین (Digital Coin) می‌باشد. این ارز دیجیتالی متعلق به یک بلاک چین اختصاصی است. به عبارت دیگر هر کوین، یک بخش از شبکه بلاکچین نظیر بیت کوین، اتر و لایت کوین به حساب می‌آید. هر یک از  Coin‌ ها در این شبکه برای هدف خاصی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، بلاک چین بیت کوین، با هدف از بین بردن واسط ثالث در تراکنش‌های مالی ایجاد شد.

خواندن این مقاله
مفهوم مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟ +  بررسی Scalability بلاک چین اتریوم

کاربرد کوین چیست؟

کاربرد کوین در بازار ارز، همانند پول موجود در کیف پول شما است. برخی از کوین‌ها کاربردی خاصی ندارند و سرمایه‌گذاران از آن‌ها، تنها به عنوان پول استفاده می‌کنند.

از دو کاربرد اصلی کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتقال پول: از کوین به عنوان دارایی قابل ارزش استفاده می‌شود.
  • سرمایه دارایی: به عنوان یک سرمایه ارزشمند مانند طلا و جواهر قابل نگهداری است.

سرمایه‌گذاران بازار ارز، می‌توانند با استفاده از کوین‌ها، خدماتی نظیر پرداخت کالا و امور اینترنتی خود را انجام دهند. علاوه بر این در برخی از کشور‌ها می‌توان از Coin، در دنیا واقعی نیز استفاده کرد. برای مثال می‌توان با پرداخت دیجیتال کوین‌ها، خانه، زمین یا خودرو خریداری کرد. روش دیگری که می‌توان از کوین‌ها استفاده کرد، نگهداری آن‌ها برای آینده است. با این روش، سرمایه‌گذار می‌تواند، به محض بالا رفتن قیمت کوین، آن‌ها به فروش برساند و به سود چند برابر برسد.

از تفاوت توکن و کوین می‌توان به خرید توکن توسط کوین اشاره کرد. در بازار‌های ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از کوین، توکن خریداری کنند که عکس این عمل نیز غیر ممکن می‌باشد. کوین کار خود را به صورت مستقل انجام می‌دهد در حالی که توکن‌ها تنها در پروژه‌ها قابل استفاده هستند.

ویژگی و مزیت های کوین چیست؟

کوین‌ها در بازار ارز دیجیتالی ارزش زیادی برای سرمایه‌گذاران دارند. برای اینکه بتوانید در خرید و فروش ارز دیجیتال با صرافی آنلاین کوین لند به موفقیت برسید، توصیه می‌کنیم با ویژگی‌ها و مزیت‌های کوین در بازار دیجیتالی به صورت جدی آشنا شوید؛ چرا که آشنایی با تفاوت توکن و کوین و مزیت هر کدام، به شما کمک می‌کند تا در معاملات، تصمیمات درستی بگیرید.

مزیت‌های استفاده از کوین عبارتند از:

  • ناشناس و خصوصی: معاملاتی که با کوین و بیت کوین صورت می‌گیرد، کاملاً خصوصی هستند و با استفاده از آدرس کیف پول صورت می‌گیرند. در واقع سرمایه‌گذاران معاملات خود را با آدرسی شامل حروف و اعداد انجام می‌دهند و هرگز قابل شناسایی نخواهند بود.
  • حذف واسطه: مهم‌ترین مزیت کوین، حذف واسطه است. این ارز، به دلیل ساختار غیر متمرکزی که دارد، آزادی بیشتری در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند تراکنش‌های مالی خود را به راحتی بدون دخالت بانک یا سازمان‌های مالی انجام دهند.
  • کارمزد پایین: یکی از مزیت‌های خوبی که کوین دارد، کارمزد پایین آن است. معاملاتی که معمولاً با کوین اتفاق می‌افتد، هزینه کمتری دارد. به طوری که حتی برخی از پرداخت‌ها از طریق کوین، کاملاً رایگان هستند.
  • سرعت بالا: معاملات کوین، به دلیل حذف واسطه، با سرعت بیشتری انجام می‌شوند. در حال حاضر تراکنش‌های شبکه بیت کوین، در کمتر از ۱۰ دقیقه اتفاق می‌افتند. این سرعت به کمک شبکه لایتینگ، به ۲۵ میلیون تراکنش در ثانیه نیز خواهد رسید.
  • ساختار غیرحاکمیتی: ساختار غیر حاکمیتی، یکی از ویژگی‌های مهم کوین و سایر ارز‌های دیجیتالی است. همانطور که می‌دانید بلاک چین از ساختار غیرمتمرکزی برخوردار است، به همین دلیل دولت‌های مختلف نمی‌توانند Coin شما را دریافت یا آدرس کیف پول شما را مسدود نمایند.
  • امنیت اطلاعات: امنیت اطلاعات در تراکنش‌هایی که با کوین اتفاق می‌افتد، بسیار بالا است. سرمایه‌گذاران به کمک کوین می‌توانند معاملات خود را از طریق دو کلید عمومی و خصوصی انجام بدهند. کلید عمومی همان آدرس کیف پول است که حکم شماره حساب بانکی را دارد. کلید خصوصی نیز مانند رمز عبور بانک است که تنها خود فرد به آن دسترسی دارد.
خواندن این مقاله
قرارداد هوشمند (Smart Contract)چیست؟ کاربرد + مزایا و معایب

توکن چیست؟

توکن‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که بر اساس برخی از قرارداد‌ها روی شبکه بلاک چین غیر مستقل مانند اتریوم ایجاد می‌شوند. این موضوع تفاوت کوین و توکن را به وضوح نشان می‌دهد. توکن‌های ایجاد شده در اتریوم، بین سرمایه‌گذاران به توکن ۲۰ ERC معروف هستند. نئو، مانند شبکه اتریوم، از شبکه‌هایی است که می‌تواند از توکن‌ها میزبانی نماید. به توکن‌هایی که در این پلتفرم ایجاد می‌شوند، توکن ۵NEP می‌گویند.

توکنر‌ها چگونه ایجاد می‌ شوند؟

توکن‌ها معمولاً روی شبکه‌های بلاک چینی که از زبان برنامه‌نویسی قوی و قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌کنند، ایجاد می‌شوند. پلتفرم اتریوم محبوب‌ترین شبکه بلاک چین است که از ۸۰ درصد توکن‌ها در بازار ارز میزبانی می‌کند. سایر پلتفرم‌هایی که برای میزبانی توکن استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • بایننس چین
  • ایاس
  • کازماس
  • تزوس
  • ترون
  • و…

معامله گران و توسعه‌دهندگان می‌توانند قرارداد‌های هوشمند توکن خود را از طریق برنامه‌نویسی و استاندارد‌های یک تیم بلاک چین، ایجاد نمایند. در نهایت آن‌ها را به کمک ابزار‌های مخصوص، در بلاک چین مورد نظر پیاده‌سازی می‌کنند.

به عنوان مثال، قرارداد هوشمند در اتریوم، با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی ایجاد می‌شود. استاندارد اصلی اتریوم برای ساخت توکن در این بلاک چین ۲۰ ERC نام دارد. هزینه ساخت توکن بسیار کم است و در کمتر از یک ساعت ایجاد می‌شود.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا