بلاک چین
موضوعات داغ

ارتباط و تفاوت بیت کوین و بلاک چین

هر آنچه باید در مورد ارتباط و تفاوت بیت کوین (Bitcoin) و بلاک چین (Blockchain) بدانید

ارتباط و تفاوت بیت کوین و بلاک چین چیست؟ برای کسانی که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند، برخی از اصطلاحات می‌تواند گمراه‌کننده باشد. از جمله اصطلاحاتی که در این عرصه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارتباط و تفاوت بیت کوین و بلاک چین هستند. از آنجایی که بیت کوین اولین نرم‌افزاری است که به صورت عمومی در بستر بلاکچین(زنجیره ای شگفت انگیز) منتشر شد، برخی این دو اصطلاح را با هم یکی در نظر می‌گیرند. اما باید بدانید که این دو، دارای مفاهیم متفاوتی هستند که دانستن این تفاوت برای تازه‌کاران این عرصه می‌تواند بسیار مهم باشد.

اگر وقت خوندن مقاله ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست این مقاله رو گوش دهید:

نگاهی به کاربردهای گسترده تر بلاک چین

بلاک چین یکی از فناوری‌هایی است که زندگی آینده انسان‌ها را تغییر خواهد داد. این فناوری در زمینه‌های مختلفی اعم از طراحی سامانه، پرداخت هوشمند و… کاربرد دارد و به این ترتیب در تمامی زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت. زمان شکل‌گیری ایده اولیه بلاک چین کمتر کسی به کاربردهای گسترده آن در زندگی روزمره انسان‌ها فکر می‌کرد. در ادامه به برخی از کاربردهای گسترده بلاکچین اشاره می‌کنیم:

  • بیت کوین

اولین و مهم‌ترین کاربرد بلاکچین را می‌توان در زمینه بیت کوین و دیگر رمز ارزها دانست. از بلاک چین برای تمرکززدایی و تایید تراکنش‌ها و… در رمز ارزها استفاده می‌شود.

  • خودروها

استفاده از کیلومتر شماری که از طریق اینترنت مسافت پیموده‌شده را در بلاک چین ذخیره می‌کند، می‌تواند از بسیاری از کلاه‌برداری‌ها جلوگیری کند.

  • احراز هویت

می‌توان از بلاک چین برای احراز هویت و ثبت بدون تغییر و دستکاری اطلاعات هویتی استفاده کرد. به این ترتیب بدون نیاز به زیرساخت‌های پر هزینه تنها با چند کلیک به راحتی می‌توانید اطلاعات هویتی خود را مشاهده کنید یا در اختیار سازمان دیگری قرار دهید.

  • صنعت مواد غذایی

مراحل تولید مواد غذای را می‌توانید با استفاده از فناوری بلاکچین دنبال کنید و به این ترتیب از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

  • ثبت قراردادهای هوشمند

سیستم‌های دولتی، بانک‌ها، خیریه‌ها و… می‌توانند از فناوری بلاک چین برای ثبت قراردادهای خود استفاده کنند.

مفهوم کلی بلاک چین

بلاک چین را می‌توان یک دفتر کل دیجیتال معرفی کرد که وظیفه ثبت فهرستی از تراکنش‌ها را به عهده دارد. بلاک چین در واقع نسخه الکترونیکی دفتر کل کاغذی است که در آن تراکنش‌ها و اطلاعات را ثبت می‌کنند. فناوری بلاک چین در بسیاری از فعالیت‌ها که لزوما نیازی به عملیات مالی نیز ندارند، به کار گرفته می‌شود.

بلاک چین را می‌توان به صورت یک زنجیره خطی از چندین بلوک که با اثبات رمزنگاری به هم متصل و ایمن شده است، نیز معرفی کرد. برای اینکه بتوانید درک بهتری از مفهوم کلی بلاکچین داشته باشید، بهتر است با مفاهیم دفتر کل، غیر متمرکز و توزیع شده، آشنا شوید.

مفهوم-کلی-بلاک-چین-صرافی-کوین-لند

دفتر کل

دفتر کل در واقع دفتری است که در آن معاملا، حساب‌های بدهکاری و بستانکاری یک شرکت یا نهاد اقتصادی ثبت می‌شود. تفاوتی که این دفتر با یک دفتر یادداشت معمولی دارد، در مرتبط بودن صفحات آن است. در هر برگه از این دفتر، شما می‌توانید عبارت” نقل به صفحه…” و” منقول از صفحه…” را مشاهده کنید.

 بعد از اتمام هر صفحه، اطلاعات موجود در آن صفحه در قسمت” نقل به صفحه…” نوشته می‌شود و به این ترتیب به صفحه بعد منتقل می‌شود. در ابتدای هر صفحه نیز مجموع حساب‌های صفحه قبل، در قسمت” منقول به صفحه…” نوشته می‌شود. این کار باعث می‌شود تا تمامی صفحات دفتر کل به یکدیگر مرتبط شود.

بلاک چین نیز مانند یک دفتر کل سنتی تمامی اطلاعات و داده‌ها را به صورت تغییر ناپذیر و دائمی ذخیره می‌کند. هر بلاک در بلاک چین را می‌توان به عنوان یکی از صفحات دفتر کل در نظر گرفت که از طریق روش‌های رمزگذاری به یکدیگر متصل و ایمن شده است. مکانیسم بلاک چین را می‌توان مانند همان مکانیسم دفتر کل دانست با این فرق که مکانیسم بلاک چین پیچیده‌تر و ایمن‌تر است.

غیر متمرکز

بلاک چین را یک دفتر کل غیر متمرکز می‌نامند و علت این نام‌گذاری نیز عدم انحصار آن به وسیله یک سازمان خاص است. به عنوان مثال در دفتر کل‌های سنتی، فهرستی از سوابق عمومی فروش مسکن، سوابق یک بانک یا فهرست مواد فروش در یک فروشگاه نوشته می‌شد. هر کدام از مواردی که در دفتر کل‌های سنتی لیست می‌شد، تحت کنترل یک ارگان و سازمان خاص دولتی، فروشگاهی و… هستند و به همین دلیل قابل تغییر هستند. زیرای یک نهاد مرکزی به واسطه قدرت تصمیم گیری که برای شبکه و تمامی اطلاعات ثبت شده در آن دارد، می‌تواند آن را دستکاری کند.

دفتر کل غیر متمرکز که فناوری بلاک چین نیز نوع خاصی از آن است، در غیر انحصاری بودن اطلاعات آن است. در دفتر کل غیر متمرکز یک نهاد یا سازمان خاص قدرت تصمیم گیری ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند اطلاعات ثبت شده را دستکاری کند. در سیستم بلاک چین که یک دفتر کل غیر متمرکز است، قدرت تصمیم گیری در اختیار تمامی اعضای شبکه است و هیچ قدرت مرکزی در آن وجود ندارد.

خواندن این مقاله
وایت پیپر چیست؟ همراه با مثال + پادکست

غیر-متمرکز-در-بلاک-چین--صرافی-کوین-لند

توزیع شدگی

توزیع شدگی را می‌توان از نکات بسیار مهمی دانست که فناوری بلاک چین را ایمن و مطمئن کرده است. در دفتر کل‌های سنتی تنها یک نسخه از دفتر کل در اختیار یک سازمان یا شخص قرار می‌گیرد و بقیه نسخه‌های موجود تنها به عنوان پشتیبان استفاده می‌شوند و هیچ رسمیتی ندارند.

اما در سیستم‌های توزیع شده اطلاعات به جای ذخیره شدن در یک سرور و پایگاه داده خاص در میان تمامی اعضای مشارکت‌کننده در شبکه توزیع می‌شود. به این ترتیب هیچ نسخه واحدی از اطلاعات وجود ندارد و هرکاربردی که بخواهد عضو شبکه شود و در نگهداری و حفظ شبکه مشارکت داشته باشد، نسخه الکترونیکی از داده‌ها در اختیار او قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود تا حتی با هک کردن یا از کار انداختن پایگاه داده، اطلاعات ذخیره‌شده در بلاک چین را نمی‌توان تغییر داد یا حذف کرد.

توزیع شدگی در بلاک چین | صرافی کوین لند
توزیع شدگی در فناوری بلاکچین

بلاک چین؛ یک دفتر کل غیر متمرکز و توزیع شده

همانطور که بیان شد، بلاک چین یک دفتر کل غیر متمرکز و توزیع‌شده است که در آن امنیت از طریق فناوری رمزنگاری و مشارکت جمعی کاربران آن تامین می‌شود. کاربرانی که در این حفظ امنیت نقش دارند، به عنوان نودهای شبکه شناخته می‌شوند و نقش مهمی در تایید و اعتبارسنجی معاملات ایفا می‌کنند. بلاک چین در فعالیت‌های مختلفی می‌تواند به کار برده شود اما از آن در حوزه ارزهای دیجیتال برای حفظ امنیت و حراست از کلیه تراکنش‌های تاییدشده  استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد بلاک چین

بلاک چین در واقع زنجیره‌ای از بلاک‌های به هم پیوسته است که داده‌ها و اسناد را در خود جای می‌دهند. بلاک چین را می‌توان در واقع مانند فهرستی از اطلاعات دانست. به بیان دیگر هر بلاک در بلاک چین بسته‌ای از اطلاعات و داده‌های تراکنش‌های اخیر است.

ارتباط و تفاوت بیت کوین و بلاک چین با فهرستی معمولی از اطلاعات را می‌توان در غیرقابل تغییر بودن آن دانست. با اضافه شدن هر بلاک به بلاک چین، مانند یک دفتر کل، سابقه‌ای به هم پیوسته از بلاک‌های مرتبط تشکیل می‌شود. به عبارت دیگر وقتی یک بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود، تغییر داده‌های ثبت‌شده سخت، پرهزینه و پیچیده خواهد بود.

بلاک چین به این علت در برابر تغییر، حذف یا دستکاری مقاوم است که بلاک‌ها به وسیله یک مکانیسم رمزنگاری به یکدیگر مرتبط شده‌اند. به عبارت دیگر داده های موجود در هر بلاک به صورت یک خروجی رمزنگاری شده در بلاک بعدی ذخیره می‌شود. ترتیب خروجی رمزنگاری هر بلاک در بلاک بعدی ثبت می‌شود؛ بنابراین با اضافه شدن هر بلاک جدید به بلاک چین عملا تغییر در داده‌ها غیر ممکن خواهد بود زیرا شکستن رمزنگاری و قوانین بسیار پرهزینه و پیچیده است. به طور خلاصه می‌توان بلاک چین را زنجیره‌ای از بلاک‌های به هم پیوسته دانست که با اثبات رمزنگاری ایمن شده‌اند و به ترتیب زمانی سازمان‌دهی می‌شوند.

مفهوم کلی ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در واقع شکل دیجیتالی از پول هستند که برای معامله در یک شبکه توزیع‌شده به کار گرفته می‌شوند. تفاوت میان معامله با ارزهای دیجیتال با معامله در ارزهای معمولی این است که در ارزهای دیجیتال معاملات به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می‌شوند و تنها به وسیله یک دفتر کل دیجیتال مانند بلاک چین رصد خواهند شد.

کریپتوکارنسی در واقع یکی از روش‌های رمزنگاری است که برای تامین امنیت سیستم اقتصادی رمز ارزها به کار برده می‌شود. کنترل سرعت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و همچنین نرخ عرضه کوینها در شبکه از دیگر کاربردهای الگوریتم‌های رمزنگاری می‌باشد.

بیت کوین

بیت کوین را می‌توان یک نوع پول دیجیتال رمزنگاری شده دانست که در بستر بلاک چین عمل می‌کند. این رمز ارز در سال 2008 توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، در یک وایت پیپر به دنیا معرفی شد و در ابتدای سال 2009 به صورت عمومی انتشار یافت. هدف ساتوشی ناکاموتو از ایجاد بیت کوین، ایجاد یک شبکه غیر متمرکز، مستقل و ایمن برای پرداختهای مالی و تراکنش‌ها بود. 21 میلیون بیت‌ کوین در شبکه ایجاد شده است.
بنابراین پس از اتمام استخراج این بیت کوین‌ها دیگر بیت کوینی برای استخراج ایجاد نخواهد شد و تنها از بیت کوین‌های استخراج شده برای معامله استفاده می‌شود. تا به امروزه حدود 4 میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است.
امروزه ارزهای دیجیتال متنوعی به وجود آمده‌اند که هر کدام کاربردها، قوانین و شرایط خاص خود را دارند. بنابراین با دانستن قوانین بیت کوین نمی‌توانید در دیگر رمز ارزها فعالیت داشته باشید. توجه به این نکته نیز ضروری است که همه رمز ارزهای به وجود آمده بلاک چین اختصاصی ندارند.
بلکه برخی از آن‌ها روی بلاک چین‌های موجود ایجاد شده‌اند و برخی دیگر بلاک چین اختصاصی خود را از ابتدا توسعه داده‌اند. بیت کوین به صورت اپن سورس یا منبع باز فعالیت می‌کند و هر شخصی درجهان می‌تواند کد آن را بازیابی یا کپی کند. امروزه توسعه‌دهندگان بسیاری در جهان روی توسعه این پروژه مشارکت دارند.

بیت کوین چیست؟ تعریف ساده از بیت کوین | صرافی آنلاین ارز دیجیتال کوین لند

مقایسه ساده بیت کوین و بلاک چین

اگر بخواهیم به یک مقایسه ساده بین بیت کوین و بلاک چین بپردازیم، می‌توانیم بلاک چین را یک فناوری معرفی کنیم که برای اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. بیت کوین یک ارز دیجیتال است که برای تمرکززدایی و تایید تراکنش‌ها به صورت غیر متمرکز از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. اما بلاک چین یک فناوری است که علاوه بر بیت کوین سایر ارزهای دیجیتال نیز از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این از فناوری بلاک چین می‌توان برای کاربردهای دیگری نیز استفاده کرد.

خواندن این مقاله
هش (Hash) در بلاک چین چیست؟

برای ساده‌تر شدن مطلب و درک بهتر می‌توانیم اینترنت را مثال بزنیم. امروزه زندگی انسان‌ها به اینترنت گره خورده است و اکثر افراد دارای دانش نسبی نسبت به اینترنت هستند. بنابراین از این مثال برای ساده‌تر شدن درک تفاوت بین بیت کوین و بلاک چین استفاده می‌کنیم:

  • اینترنت در واقع فناوری است که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلاک چین نیز فناوری است که برای ثبت اطلاعات به صورت غیر متمرکز به کار گرفته می‌شود.
  • موتورهای جستجوی متفاوتی در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و به عنوان شناخته‌شده‌ترین راه برای استفاده از اینترنت از آن‌ها یاد می‌شود. ارزهای دیجیتال نیز از شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از بلاک چین هستند.
  • گوگل از معروف‌ترین موتورهای جستجو است که مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. بیت کوین نیز اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتالی است که در میان افراد شناخته شد.

به این ترتیب همانطور که ما هیچ‌گاه اینترنت را با گوگل یکی نمی‌دانیم، بلاک چین را نیز نباید با بیت کوین یکی فرض کنیم.

مقایسه بیت کوین و بلاکچین | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

سخن پایانی

آشنایی با اصطلاحات دنیای رمز ارزها می‌تواند گاهی اوقات افراد تازه وارد را سردرگم کند. امروزه افراد زیادی روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند و بر این باور هستند که بیت کوین دنیای معاملات را به زودی به دست خواهد گرفت. اگر شما نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستید می‌توانید با مراجعه به کوین لند، صرافی آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال، رمز ارز مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان تهیه کنید.

بلاک چین و بیت کوین دو مفهوم هستند که به یکدیگر گره خورده‌اند و این ارتباط باعث می‌شود تا برخی از افراد آن را یک مفهوم فرض کنند. همانطور که بیان شد، با وجود ارتباط نزدیک بین بلاک چین و بیت کوین، تفاوت میان آن‌ها بسیار ساده است. بیت کوین را می‌توان یک کاربرد محدود از بستر بلاک چین دانست. بلاک چین فناوری گسترده است که می‌توان از آن در زمینه‌های متفاوتی، از جمله رمز ارزها، استفاده کرد. در این مقاله سعی شد تا با بیانی ساده به تفاوت بین این دو پرداخته شود. از اینکه با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

سوالات متداول

آیا بلاک چین متعلق به بیت کوین است؟

بلاک چین در واقع فناوری است که بیت کوین برای تمرکززدایی از آن استفاده می‌کند. این فناوری تنها متعلق به بیت کوین نیست و رمز ارزهای دیگری نیز از آن برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. به علاوه بلاک چین فناوری گسترده‌ای است که در حوزه‌های مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و حوزه رمز ارزها تنها کاربرد محدودی از بلاک چین است.

آیا کیف پول بیت کوین همان بلاک چین است؟

کیف پول بلاک چین در واقع یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است که علاوه بر بیت کویت از ارزهای دیجیتال دیگری مانند اتریوم، استلار و بیت کوین کش نیز پشتیبانی می‌کند. کیف پول بلاک چین یکی از کیف پول‌های بیت کوین است، اما نباید آن را با فناوری بلاک چین اشتباه گرفت. در واقع فناوری بلاک چین تکنولوژی زیرساختی بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال است اما کیف پول بلاک چین یکی از کیف‌ پول‌های بیت کوین است.

چه کسی مالک بلاک چین است؟

ساتوشی ناکاموتو در واقع اولین شخصی بود که در سال 2008، در یک وایت پیپر، مفاهیم بیت کوین و بلاک چین را معرفی کرد. ساتوشی ناکاموتو در واقع نام شخص یا گروهی مستعار است که هنوز نیز کسی به هویت اصلی آن پی نبرده است.

تفاوت بین بلاک چین و ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال در واقع رمز ارزی مجازی است که تحت نظارت هیچ ارگان دولتی نیست و تنها در کیف پول نرم‌افزاری روی گوشی یا لب‌ تاب ذخیره می‌شود. بلاک چین فناوری پیچیده است که برای تمرکززدایی از ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلاک چین تنها قسمتی از ارز دیجیتال بیت کوین است که تراکنش‌های بیت کوین در آن ذخیره می‌شود.

آیا بیت کوین اولین بلاک چین است؟

در واقع بیت کوین اولین رمز ارزی است که از بلاک چین به عنوان فناوری متمرکززدایی و پایگاه اطلاعات استفاده کرده است. به عبارتی بلاک چین فناوری است که برای اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا بیت کوین و بلاک چین یکی هستند؟

بیت کوین در واقع یک رمز ارز دیجیتالی است که برای معاملات بدون واسطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بلاک چین فناوری است که نه تنها در بیت کوین بلکه در بسیاری از رمز ارزها و همچنین دیگر فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بلاک چین برای ذخیره دائمی اطلاعات و تایید تراکنش‌ها به صورت غیر متمرکز استفاده می‌شود. بنابراین بیت کوین و بلاک چین یکی نیستند.

بیت کوین چگونه از بلاک چین استفاده می‌ کند؟

بیت کوین از بلاک چین برای ذخیره همیشگی اطلاعات استفاده می‌کنند. در واقع فناوری بلاک چین باعث می‌شود تا اطلاعات بدون تغییر و دستکاری ذخیره شوند و به این ترتیب امکان هک کردن و حذف اطلاعات وجود نداشته باشد. بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها به صورت غیر متمرکز از بلاک چین استفاده می‌کند.

اگر تا اینجا مقاله رو خوندی و جوابت سوالت در مقاله نبود، لطفا سوالاتت رو برامون کامنت کن تا اولین فرصت جواب بدیم.
5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ممنونم از مطالب خوب و کامل سایت کوین لند لطفا در مورد کاربرد بلاکچین هم مطلب بگذارید
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز مطلب کاربرد بلاک چین در محتوا “ارتباط و تفاوت بیت کوین و بلاک چین” قرار گرفت. امیداوریم برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا