بلاک چین

وایت پیپر چیست؟ همراه با مثال + پادکست

وایت پیپر چیست؟ وایت پیپر اصطلاحی به معنی اوراق سفید است که یک نوع گزارش و اطلاعات بسیار دقیق در مورد یک نوع محصول یا ارز دیجیتال را در اختیار تمام مخاطبان قرار می دهد. واژه اوراق سفید امروزه در زمینه ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین، عرضه اولیه سکه و… کاربرد بسیار زیادی دارد. اوراق سفید یک نوع مشکل را که در پروژه ایجاد می ‌شود، به ‌قصد برطرف ‌کردن آن مطرح می ‌کند و در واقع باعث موفقیت یا شکست یک نوع پروژه خواهد شد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به ‌تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌ اید، ممکن است که چند باری با عنوان وایپ پیپر مواجه شده باشید. اگر شما هم با اصول و قواعد اوراق سفید آشنایی ندارید می توانید مطالب را دنبال کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

وایت پیپر White Paper چیست؟

ورق سفید یا وایت پیپر یک‌ نوع مقاله‌ ای است که برای تشویق مردم برای حمایت از یک نوع محصول، فناوری، خدمات و… تهیه خواهد شد. مقاله سفید را هر شخص، سازمان و شرکتی می ‌تواند تولید کند و آن را پخش کند تا برای محصول، خدمات و فناوری  های خود یک نوع بازاریابی را انجام دهد. در واقع از این نوع مقاله با اهداف بازاریابی استفاده می  شود، اما اهداف مهم در تهیه یک نوع اوراق سفید، تبلیغ محصول، فناوری، خدمات و… است که بر روی افراد تأثیرگذار باشد و مشتری  های زیادی را به خود جذب کند.

وایت پیپر در زمینه ارزهای دیجیتال هم طراحی و تولید می ‌شوند و در مورد مشکلات موردنظر به بحث می ‌پردازند تا نشان دهند که چگونه می ‌توان یک مشکل را برطرف نمود. هنگامی که به دنیای ارزهای دیجیتال وارد می ‌شوید، در ابتدا باید اوراق سفید را مطالعه نمایید. در این اوراق اهداف آینده مشخص خواهد شد و افراد به ‌راحتی می  توانند کار خود را شروع کنند و برای آن برنامه ‌ریزی‌ های لازم را انجام دهند.

خواندن این مقاله
منظور از گس فی در شبکه اتریوم چیست؟ همه چیز درباره کارمزد تراکنش‌های اتریوم

به ‌طورکلی می توان گفت که اوراق سفید چیزی شبیه به بیزینس پلن است و در آن جزئیات و مشکلات یک پروژه به طور کامل ذکر می شود. هر نوع اوراق سفید در مورد محتوایی خاص تهیه می شود اما در کل تمام اوراق های سفید از یک نوع ساختار مشخص پیروی می کنند. هنگام تهیه یک نوع اوراق سفید در مورد مشکلات مختلف، قادر خواهید بود که اوراق تقلبی را هم شناسایی کنید.

 در واقع اوراق سفید که تقلبی و کلاهبردار هستند، به یک موضوع و مشکلات مورد نظر نمی پردازند بلکه به تمام نکات یک نوع ارز دیجیتال می پردازند و راه های مناسب برای حل مشکلات را ارائه نمی دهد. یک نوع اوراق سفید حرفه ای در مورد مشکلات یک کسب و کار یا ارز دیجیتال به بحث می پردازد و در نهایت راه حل ها و تصمیم گیری های جدیدی را ارائه می دهد. در کل اوراق سفید باید بر طبق اصول و قواعدی طراحی شود که در ادامه تمام موارد بررسی خواهند شد.

الگوهای ICO وایت پیپر

یک نوع روش جدید که افراد عضو یک تیم قادر خواهند بود از طریق آن سرمایه‌ های زیادی را به خود جذب کنند، ICO است. در این روش، در ابتدا تعدادی توکن بر اساس درخواست افراد به آنها فروخته خواهد شد و افراد می  توانند توکن‌ های خود را در آینده به کار ببرند. در کل با استفاده از فروش توکن‌ ها در ICO، هزینه  های موردنیاز برای پروژه جمع ‌آوری خواهد شد. ICO در ابتدا در سال 2014 با عنوان اتریوم وارد بازار شد و یک نوع روش برای جمع‌ آوری هزینه  ها بود. از سال 2014 و بعد از ابداع ICO انواع پروژه‌ ها برای جذب سرمایه  های مورد نیاز راه ‌اندازی شدند.

استفاده از ICO فقط برای سازمان  هایی که تازه ایجاد شده ‌اند، کاربرد ندارد بلکه تمام شرکت  ها و سازمان‌ هایی که مدت‌ زمان زیادی است فعالیت دارند هم می  توانند از این روش استفاده کنند. در واقع شرکت  ها برای ارائه محصولات و خدمات جدید خود نیاز به سرمایه‌ هایی خواهند داشت که آن را از این طریق جذب خواهند کرد. شرکت  های تازه ایجاد شده که فقط مقاله سفید دارند، نمی ‌توانند سرمایه ‌گذاران زیادی را به خود جذب کنند اما استفاده از روش ICO در این مواقع بسیار کارآمد خواهد بود.

خواندن این مقاله
ربات تریدر رمزارزها چیست؟ کاربرد ربات معامله گر در ترید ارزهای دیجیتال

یک وایت پیپر چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه اوراق سفید در مورد یک کسب ‌و کار به‌ خوبی و با کیفیت بالایی طراحی شود، به پارامترهایی نیاز خواهدداشت. برخی از پارامترهای مورد نیاز برای طراحی یک نوع اوراق سفید، عبارت است از:

  • حجم مقاله: اگر قصد طراحی یک نوع مقاله سفید با کیفیت را دارید، حجم مقاله نباید از ۶ صفحه کمتر باشد. گاهی اوقات که توضیحات کسب ‌و کار زیاد است، می توان حجم مقاله را به ۵۰ صفحه رساند. در طول مقاله باید انواع تصاویر، نمودار و مطالب مرتبط ذکر شود.
  • ساختار: در کل مطالب یک نوع اوراق سفید باید شامل عنوان، فهرست، خلاصه، مقدمه، نحوه حل مشکل، تصمیم‌گیری ها و… باشد.
  • تراکم: هنگامی که یک اوراق سفید را طراحی می کنید، توجه داشته باشید که کار شما طراحی یک مقاله ساده نیست و باید به‌ گونه ای نوشته شود که افراد بخواهند دوباره آن را مطالعه نمایند.
  • قالب: مقاله سفیدی که طراحی می شود، باید با فرمت پی ‌دی ‌اف ساخته شود.
  • سبک: نحوه نوشتن مطالب در داخل اوراق سفید باید به‌گونه ای باشد که کاملاً خوانا و روان باشد.

انواع وایت پیپر(ارواق سفید)

با توجه‌ به اینکه موضوع شرکت یا سازمان در چه زمینه  ای قرار دارد، انواع وایت پیپر با همدیگر متفاوت خواهند بود. اوراق سفید را در سه دسته تقسیم ‌بندی می کنند که عبارت است از:

  • تجاری: در این نوع مقاله در مورد کسب‌ و کار و مراحل آن بحث خواهد شد.
  • فناوری: مقاله سفید فناوری در زمینه یک نوع فناوری خاص، مزایا و معایب آن طراحی و تولید می شود.

ترکیبی: تمام مزایا یک کسب ‌و کار، مشخصات و مراحل کار در این نوع اوراق سفید نوشته می شوند

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا