بلاک چین

منظور از گس فی در شبکه اتریوم چیست؟ همه چیز درباره کارمزد تراکنش‌های اتریوم

گس چیست؟ گس در اتریوم هزینه شبکه ای است که برای اجرای قراردادهای هوشمند یا تراکنش های موفق پرداخت می کنید. اساس تمام خدمات در اتریوم، گس است. گس اتریوم واحدی است که میزان محاسبات مورد نیاز برای خدمات خاص را اندازه گیری می کند. انجام هر گونه عملکرد در این پلتفرم، مانند پردازش و تسهیل تراکنش ها؛ اجرای قرارداد هوشمند یا عرضه اولیه کوین‌ها به مقداری گس نیاز دارد.

به طور خلاصه، هزینه های گس شبکه را می توان به نیروی حیات و خونی که در رگ های اکوسیستم اتریوم جریان دارد تشبیه کرد. به زبان ساده، گس برای محاسبه میزان کارمزدی که برای تکمیل یک تراکنش باید به پلتفرم اتریوم پرداخت شود، استفاده می‌شود. انجام هر کاری هزینه ای دارد و این هزینه توسط گس در اتریوم محاسبه می شود.

گس برای تخصیص منابع ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده می شود. به این ترتیب، یک برنامه غیرمتمرکز حاوی یک یا چند قرارداد هوشمند می‌تواند به روشی امن، اما غیرمتمرکز اجرا شود.

در واقع این گس است که تعیین می کند چقدر باید بپردازیم. این مفهوم در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر می رسد، به خصوص برای کاربران جدید در زمینه ارز دیجیتال، اما درک آن آسان تر از آن چیزی است که تصور می کنید.

ما قصد داریم در این مقاله، با استفاده از کامل ترین اطلاعات در زمینه بلاکچین، تعریفی ساده از گس در شبکه اتریوم، دلایل اهمیت و کارکرد آن صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تعریف گس فی اتریوم به زبان ساده

به زبان ساده؛ گس که به آن گاز نیز گفته می‌شود، هزینه ای است برای تایید یک تراکنش بر بستر بلاک چین پرداخت می‌کند تا تراکنش آن انجام شود. واحد اندازه گیری هزینه گس در اتریوم “gwei” نام دارد که معادل بخش مشخصی از توکن اصلی شبکه اتریوم یعنی اتر می‌باشد. مقدار هر gwei معادل یک نانو اتر به مقدار 0.000000001 اتر می‌باشد.

زمانی که شما برای انجام تراکنش خود گس می‌پردازید، در واقع درحال خرید قدرت محاسباتی مورد نیاز برای انجام آن تراکنش در شبکه اتریوم هستید. شبکه اتریوم که بر بستر الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کرد (قبل از آپدیت مرج) نیاز به قدرت محاسباتی در ماینینگ ها داشت. ماینرها با سخت افزار تخصصی برای فیلتر کردن و پردازش داده های تراکنش با یکدیگر رقابت می کنند. در ازای این خدمات، از طریق پرداخت گس، پاداش فعالیت و کارمزد تراکنش را دریافت می کنند.

اکثر قراردادهای هوشمند در حال اجرا بر روی ماشین مجازی اتریوم با استفاده از زبان برنامه نویسی Solidity نوشته می شوند. اجرای هر خط کد در سالیدتی به مقداری گس نیاز دارد.

بنابراین گس اتریوم سوخت شبکه است که از کاربران در هنگام تعامل با شبکه به گرفته می‌شود. این هزینه نه تنها برای ادامه حیات  شبکه، بلکه برای امنیت آن نیز دریافت می شود. با این حال، گس فی اتریوم از دیدگاه کاربران جالب نیست. هیچکس علاقه ای به پرداخت هزینه اضافی ندارد و این کاملا طبیعی است.

خلاصه ای از قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند امکان مبادله پول، کالا، سهام و هر ارزش دیگر را به روشی منصفانه، بدون درز و خودکار و بدون واسطه فراهم می‌کنند. اگرچه در حال حاضر پلتفرم های زیادی برای ایجاد و استفاده از آنها وجود دارد، اتریوم بزرگترین پلتفرم برای ایجاد و مدیریت قراردادهای هوشمند به حساب می آید. برای اجرای قراردادهای هوشمند در اتریوم نیز به گس نیاز داریم. “ویتالیک بوترین” با ایجاد اتریوم نشان داد که استفاده از بلاک چین فراتر از توسعه روش‌های پرداخت ساده است.

موفقیت عمده قراردادهای هوشمند در اتریوم (از جمله پرداخت گس) و سایر شبکه های بلاک چین، توانایی ایجاد پروتکل های قابل اعتماد بوده است. به لطف چنین پروتکلی، دو یا چند طرف معامله می توانند بدون شناخت و اعتماد به یکدیگر به یکدیگر قول بدهند. طرفین می توانند مطمئن باشند که در صورت عدم رعایت شرایط از پیش تعیین شده، قرارداد هوشمند اجرا نخواهد شد. حذف واسطه‌ها هزینه‌های تراکنش را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، بنابراین گس اتریوم در مقایسه با آنچه که باید به واسطه‌ها بپردازید بسیار پایین است.

خواندن این مقاله
الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (Proof of History) در بلاک چین چیست؟ پیشبینی آینده بلاک چین های اثبات تاریخ

پروتکل بیت کوین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند، اما همانطور که گفتیم، این قراردادها به قراردادهای بسیار ساده محدود می شوند و از طرف دیگر ایجاد و پیاده سازی آن ها بسیار گران است. اتریوم امکان ایجاد و مدیریت آسان قراردادهای هوشمند پیچیده را با هزینه بسیار کم فراهم کرده است.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

شبکه اتریوم از ماشین مجازی اتریوم (EVM) برای اطمینان از اجرای دقیق و منسجم قرارداد ها استفاده می کند. در واقع، وقتی مقداری اتر را برای شخصی ارسال می‌کنید، کل فرآیند پردازش تراکنش در یک محیط سندباکس کاملاً جدا از شبکه واقعی اتریوم انجام می‌شود. در ابتدا، تراکنش شما در شبکه اتریوم لیست می شود و در صفی قرار می گیرد که منتظر اجرای آن است، اما برای تکمیل تراکنش به برخی عملیات محاسباتی نیاز است.

هر عملیات حسابی به زمان و حافظه معینی نیاز دارد و این عمل بدون گس انجام نمی شود. در واقع می توان گس را به عنوان سوخت ماشین مجازی اتریوم در نظر گرفت. مقدار گس مورد نیاز برای هر فرآیند به پیچیدگی آن فرآیند بستگی دارد. هر چه معامله پیچیده تر باشد، گس بیشتری برای تکمیل آن مورد نیاز است. به عنوان مثال، یک تراکنش ساده مانند ارسال اتر از اجرای یک قرارداد هوشمند برای ایجاد NFT پیچیده تر است و در نتیجه نیاز به گس بیشتری برای انجام تراکنش دارد.

دلیل اهمیت هزینه گس

عملکرد ماینرها در اجرای قرارداد هوشمند با قدرت محاسباتی و تجهیزات قدرتمند امکان‌پذیر می‌شود، بنابراین کاملاً منطقی است که برای آن پول پرداخت می‌شود. آنها برای انجام تراکنش ها درواقع گس دریافت می‌کنند. در واقع، اگر هزینه گس وجود نداشته باشد، هیچ ماینری در شبکه وجود ندارد تا تراکنش ها را تأیید کند، بنابراین کل شبکه آسیب می بیند.

ارز دیجیتال اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار یا  proof of stakeاستفاده می کند و مانند هر سیستم اثبات کار دیگری، امنیت شبکه مستقیماً به هش ریت وابسته است. این موضوع همچنین مربوط به پرداختی خواهد بود که ماینرها برای انجام این کار دریافت می کنند. بنابراین هرچه گس فی بیشتر به ماینرها پرداخت شود، امنیت شبکه بیشتر می شود.

چگونگی محاسبه گس فی در شبکه اتریوم

قبل از بررسی اینکه چرا هزینه های گس اینقدر گران است و چگونه می توانیم در آن صرفه جویی کنیم، ابتدا باید نحوه محاسبه آن را کاملا درک کنید.

اگرچه هیچ حساسیت یا سقفی برای کارمزدها وجود ندارد، اما هزینه های گس در شبکه اتریوم معمولا کمتر از یک اتر است. سیستمی که در آن هزینه ها محاسبه می شود از واحدی به نام Wei استفاده می کند، که در آن 1 کوئینتیلیون اتر (عددی اعشاری با 18 صفر) برابر با 1 واحد Wei است. نام گیگاوی در این جریان بسیار پررنگ است. به عنوان مثال، اگر کارمزد تراکنش 100 گیگاوی باشد، به این معنی است که برای آن باید 0.0000001 اتر پرداخت کنید.

چگونه هزینه گس اتریوم را کاهش بدهیم؟

تمامی شبکه های ارز دیجیتال از کیف پول برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می کنند، یک کاربر می تواند از بی نهایت کیف پول استفاده کند. استفاده از کیف پول Omnibus یکی از راه های کاهش هزینه های گس است. استفاده از چنین کیف پولی مستلزم استفاده از یک قالب متمرکز به جای استفاده هر کاربر از کیف پول و در واقع استفاده چند کاربر از یک یا چند کیف پول اصلی مشابه است.

به این ترتیب تراکنش ها خارج از شبکه انجام می شود و اگر کاربر بخواهد اتر یا هر ارز رمزپایه ای را انتقال دهد، نیازی به پرداخت هزینه نخواهد داشت. با این حال، این تراکنش ها فقط روی بلاک چین های خصوصی قابل انجام هستند.

منطور از گس لیمیت چیست؟

برای انجام عملیات در شبکه اتریوم، فرستنده تراکنش باید قبل از ارسال تراکنش، حد گس را تعیین کند. گس لیمیت حداکثر مقدار گسی است که یک فرستنده مایل است برای پردازش تراکنش خود بپردازد.

هنگام تعیین گس لیمیت باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • همانطور که قبلا نشان اشاره کردیم، فعالیت های مختلف هزینه های گس متفاوتی دارند.
  • هر زمان که گس تمام شود، ماینرها کار نمی کنند.
  • در صورت وجود گس اضافی، بلافاصله به سرویس دهنده بازگردانده می شود.
خواندن این مقاله
فورک (FORK) چیست؟ معرفی انواع فورک

گس پرایس چیست؟

کوچکترین واحد اتریوم WEI است و هر 10 WE برابر با 1 GWEI است. هزینه هر واحد گس نیز با GWEI نشان داده شده می‌شود. همانطور که گفتیم هر چه قیمت کارمزد معامله بیشتر باشد، معامله سریعتر تایید می شود، زیرا ماینرها علاقه زیادی به این نوع معاملات دارند و با قیمت گس بیشتر، پاداش بیشتری دریافت می کنند. در شبکه اتریوم، گس به طور پیش فرض روی 21 گیگاوی تنظیم شده است، اما این مقدار بر اساس هر تراکنش متفاوت خواهد بود. در واقع اگر کاربر این قیمت را افزایش دهد، تراکنش سریعتر انجام می شود.

گس پرایس چگونه تعیین می‌شود؟

برای تراکنش در شبکه اتریوم باید هزینه کارمزد پرداخت شود. گس واحدی است که تلاش محاسباتی یک عملیات را توصیف می کند و بار کاری گره های شبکه را تعیین می کند. پاداش این کارها به ماینرهایی که تراکنش ها را تایید می کنند پرداخت می شود. برای این کار حداقل مبلغی در نظر گرفته شده است، اما اگر کاربر بخواهد تراکنش مورد نظر سریعتر انجام شود، باید تعرفه گس را افزایش دهد.

قیمت گس به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله میزان تراکنش، میزان سهام و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف و مقدار بایت کدی که باید پردازش شود.

چرا به سیستم گس در اتریوم نیاز داریم؟

پاسخ به این سوال ساده و روشن است; در سیستم غیرمتمرکز مانند اتریوم، بدون انگیزه های مالی، ماینرها دلیلی ندارند که منابع پردازشی خود را برای اجرای یک قرارداد هوشمند صرف کنند.

مانند سایر سیستم های بلاک چین اثبات کار (PoW)، اتریوم به شدت به استخراج کنندگان هش متکی است. هرچه تعداد ماینرها بیشتر باشد، هش ریت در شبکه بیشتر می شود و امنیت و سرعت آن بهتر می شود.

برای تشویق افراد بیشتری برای پیوستن به اکوسیستم اتریوم به عنوان یک ماینر، باید تا حد امکان سودآور باشد. طبق گفته اتریوم، کاربران می توانند از دو طریق کسب درآمد کنند:

  • استخراج بلاک و دریافت پاداش استخراج.
  • به دیکتاتور موقت بلاک هایی که استخراج می کنید تبدیل شوید.

حالا بیایید در مورد روش دوم صحبت کنیم. ماینرها مسئول قرار دادن معاملات در بلوک هستند. برای این منظور، آنها باید از قدرت محاسباتی خود برای تأیید قراردادهای هوشمند استفاده کنند. سیستم گس اتریوم به آنها اجازه می دهد تا برای آن هزینه مشخصی تعیین کنند. این هزینه که به عنوان هزینه ماینر شناخته می شود، به جذب کاربران برای مشارکت فعال در اکوسیستم و ارائه نرخ هش مورد نظر کمک می کند.

گاز فقط در واحدهای گاز اندازه گیری می شود. تراکنش‌هایی که از طریق شبکه اتریوم ارسال می‌شوند به مقدار مشخصی گس برای مثال 100 واحد نیاز دارند. تعداد مورد نیاز به تعداد دستورات مورد نیاز برای اجرا در EVM بستگی دارد.

قیمت واقعی کارمزد بر اساس عرضه و تقاضا بین ماینرها تعیین می‌شود که اگر قیمت گس کمتر از آستانه مطلوب باشد، می‌توانند از پردازش معامله خودداری کنند.

سخن نهایی

اتریوم شبکه ای است که نوآوری های زیادی را در دنیای ارز دیجیتال ایجاد کرده است. برای مثال، Non-Fungible Token  که ما آنها را با نام اختصاری NFT می شناسیم، یکی از بهترین فناوری های مرتبط با اتریوم هستند که تغییرات زیادی در زندگی هنرمندان و مجموعه داران (کلکسیونر) ایجاد کرده است.

آنچه برای کاربران این شبکه مشکل ساز شده است قیمت گس های مختلف در اتریوم است. این هزینه با استفاده از یک فرمول ساده محاسبه می شود، اما بسیاری از مردم پرداخت آن را دشوار می دانند. البته راه هایی برای کاهش این هزینه ها وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد.

در صرافی ارز دیجیتال کوین لند، می‌توانید خرید و فروش ارز های دیجیتال را به طور راحت انجام دهید و از کارمزد کم معاملات در این صرافی لذت ببرید. همچنین ما در صرافی خرید و فروش ارز‌های دیجیتال کوین لند سعی داریم تا با ارائه جدیدترین اطلاعات، اخبار، مقالات و تحلیل های ارزهای دیجیتال، به پیشرفت شما کاربران عزیز در حوزه بلاک چین و رمزارزها کمکی رسانده باشیم.

منبع: https://b2n.ir/p86140

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا