بلاک چین

استخر نقدینگی(liquidlity pool) چیست و چه کاربردی دارد؟


استخر نقدینگی چیست؟ استخر نقدینگی سطح جدیدی از تجارت دارایی کارآمد را فراهم می کند. در عین حال به سرمایه گذاران اجازه می دهد از دارایی های خود سود ببرند. استخرهای نقدینگی دیفای (DeFi) این روزها بسیار محبوب هستند و افراد زیادی به فکر پیوستن به این استخرها هستند. طبیعتا عضویت در این استخرها نیاز به دانش و مهارت دارد و بدون یادگیری نمی توان وارد این عرصه شد.
این استخرها بخش بسیار مهمی از سازندگان بازار خودکار (AMM)، پروتکل‌های وام‌دهی، فارمینگ محصولات، دارایی‌های مصنوعی، بیمه‌های زنجیره‌ای و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین هستند. ایده پشت استخر نقدینگی بسیار ساده است. اساساً، یک استخر نقدینگی را می توان به عنوان انبوهی از دارایی های دیجیتال در نظر گرفت.
امور مالی غیرمتمرکز خدمات زنجیره ای را متحول کرده است تا حجم معاملات صرافی غیرمتمرکز بتواند با صرافی های متمرکز رقابت کند. کل مبلغ قفل شده در پروژه های غیرمتمرکز تا دسامبر 2020 به 15 میلیارد دلار رسید و اکوسیستم مالی غیرمتمرکز با انواع محصولات جدید به سرعت در حال گسترش است.
مشکل احراز هویت کاربران، دغدغه صرافی غیرمتمرکز نیست. در عین حال، این صرافی ها به جای استفاده از دفترچه سفارش، از یک بازارساز خودکار (AMM) کمک می گیرند تا دارایی های مورد نیاز معامله گران را از طریق استخرهای نقدی بدون نظارت شخص ثالث تامین کنند. کل این فرآیند بدون نیاز به نظارت نهادی مرکزی انجام می شود. بنابراین، بدیهی است که صرافی های غیرمتمرکز با قدرت بیشتری در جهت ایده اصلی بلاک چین و فلسفه تمرکززدایی حرکت می کنند.
استخرهای نقدینگی پایه و اساس بسیاری از برنامه های DeFi هستند، از جمله پروتکل های وام دهی، فارمینگ بازده، خدمات بیمه درون زنجیره ای و بازی های بلاک چین. استخر نقدینگی چیست و چگونه می تواند بدون نیاز به نظارت مرکزی به صورت خودکار کار کند؟برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این مقاله همراه باشید.

خواندن این مقاله
ایردراپ (AirDrop) در کریپتو چیست؟ معرفی انواع ایردراپ + آموزش گرفتن ایردراپ بصورت رایگان!


استخر نقدینگی چیست؟

برای درک مفهوم نقدینگی، ابتدا باید اهمیت استخر نقدینگی را روشن کنیم. هر زمان که معامله گران وارد بازاری می شوند، به نقدینگی موجود در آن بازار متکی هستند. بازارسازان با قرار دادن دارایی های خود در سفارش خرید یا فروش برای یک دارایی خاص، معاملات را ایمن می کنند. آنها نقدینگی ایجاد می کنند و در نتیجه به معامله گران دیگر کمک می کنند تا بدون انتظار معامله انجام دهند. به عنوان مثال، اگر دلار را با یورو مبادله می کنید، یک بازارساز واسطه ای خواهد بود که قیمت خرید و فروش و نقدینگی را ارائه می دهد. بدون نقدینگی کافی، خرید و فروش املاک و مستغلات بسیار دشوارتر است زیرا هم خریداران و هم فروشندگان ممکن است قیمت مناسبی برای مبادله نداشته باشند.
بدون نقدینگی، معامله گران باید در صف خرید یا فروش منتظر بمانند تا زمانی که طرف مقابل یک پیشنهاد منطبق با درخواست فروش شما ارائه کند. در این مدت قیمت خود دارایی می تواند تغییر کند و برای شما مشکل ساز باشد.
در فضای بلاک چین، چندین شرکت بازارساز وجود دارند که به عنوان تامین کننده نقدینگی عمل می کنند و این وظیفه به کاربرانی واگذار می شود که می خواهند سرمایه خود را افزایش دهند. در اینجا استخرهای نقدینگی جایگزین چنین واسطه های متمرکز بازارساز می شوند. استخرهای نقدینگی اساس بازارسازان خودکار هستند که بخش معاملات را با یک استخر نقدینگی فردی جایگزین می‌کنند. به زبان ساده؛ افراد بر اساس قیمتی که بازار ساز خودکار تعیین میکند، معاملات انجام می دهند.

خواندن این مقاله
سالیدیتی(Solidity) چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی بلاکچین

استخرهای نقدینگی دارایی‌های دیجیتالی هستند که توسط یک برنامه قرارداد هوشمند مدیریت می‌شوند که بر روی یک پلتفرم غیرمتمرکز در شبکه بلاک چین مستقر شده و فرآیند پرداخت سود بانکی به سپرده‌ها را تقلید می‌کند. (DeFi) برای تولید استخر نقدینگی به سه عنصر کاربران، رمزنگاری و قراردادهای هوشمند متکی است. اساساً، قراردادهای هوشمند مجموعه ای از استخر های نقدینگی DeFi را ایجاد می کنند. کاربران این پلتفرم ها ارائه دهندگان استخر نقدینگی هستند و این سرمایه گذاران دارایی های رمزنگاری شده را در آنجا سپرده گذاری می کنند.
هنگامی که ارزهای رمزنگاری شده خود را در استخر نقدینگی سپرده گذاری می کنید، وجوه شما برای مدت معینی در استخر نقدینگی قفل می شود و سایر سرمایه گذاران می توانند از آنها برای تجارت بین جفت ارز استفاده کنند. هنگامی که وجوه رمزنگاری خود را در یک استخر نقدینگی قفل می کنید، به یک ارائه دهنده استخر نقدینگی تبدیل می شوید. این ماهیت کشاورزی است. استخرهای نقدینگی به عنوان مزارع سودآور و تامین کنندگان استخر های نقدینگی به عنوان کشاورز در این مزارع عمل می کنند.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا