ارز دیجیتال

منظور از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

سطوح حمایت و مقاومت چیست؟ وقتی در مورد تحلیل تکنیکال صحبت می کنیم. توجه به خطوط حمایت و مقاومت بسیار مهم است. این خطوط پیوندهای مهمی را در جایی که عرضه و تقاضا تلاقی می‌کنند، فراهم می‌کنند. پشتیبانی از اتصال پایین ترین نقاط (پایین ترین ها) و مقاومت از اتصال بالاترین نقاط (بالا) یافت می شود. همانطور که می دانید، اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت افزایش می یابد. اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کاهش می یابد. اگر تقاضا برابر باشد، با تقلای خریداران و فروشندگان به تدریج افزایش خواهد یافت.

سطوح حمایت و مقاومت از لحظات کلیدی در زمان تلاقی عرضه و تقاضا هستند، این سطوح در تعیین روانشناسی بازار و عرضه و تقاضا بسیار مهم هستند.

هنگامی که قیمت از سطوح حمایت یا مقاومت عبور می کند، عرضه و تقاضا که این سطوح را ایجاد کرده است تغییر کرده است. در نتیجه، خطوط حمایت و مقاومت جدید ممکن است ایجاد شود. این عبارات توسط معامله‌گران برای اشاره به سطوح قیمت در نمودار استفاده می‌شوند و به عنوان موانعی عمل می‌کنند که به قیمت یک دارایی اجازه می‌دهد در جهت خاصی حرکت کند. در ادامه این مقاله، با مفاهیم بیشتری درمورد سطوح حمایت و مقاومت آشنا خواهید شد تا بتوانید در تحلیل‌های خود از آنها استفاده و بهره ببرید؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مفهوم سطوح حمایت و مقاومت به زبان ساده

حمایت سطح قیمتی است که در آن می توان انتظار داشت روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا یا علاقه خرید متوقف شود. زمانی که قیمت یک دارایی یا سهام کاهش می یابد، تقاضا برای آن افزایش می یابد و در نتیجه خطوط حمایتی شکل می گیرد. در همین حال، مناطق مقاومت به دلیل شناسایی سود هنگام افزایش قیمت ها ظاهر می شوند.

هنگامی که یک منطقه حمایت یا مقاومت شناسایی می شود، این سطوح قیمت می توانند به عنوان نقاط ورود یا خروج بالقوه عمل کنند، زیرا زمانی که قیمت به یک نقطه حمایت یا مقاومت می رسد، یکی از این دو کار را انجام می دهد:

  • تغییر قیمت از سطح حمایت یا مقاومت
  • شکستن سطوح حمایت و مقاومت را تا رسیدن به خط حمایت و مقاومت بعدی

هنگامی که قیمت به سطوح حمایت و مقاومت می رسد، معامله می تواند بسیار کم خطر باشد. زیرا اگر معامله گر در جهت اشتباه معامله کند، به سرعت متوجه معامله خود می شود و معامله خود را می بندد، اما اگر در مسیر صحیح وارد معامله شود، پیشروی قیمت می تواند قابل توجه باشد. در ادامه بررسی دقیق‌تری از هرکدام از این عبارات خواهیم داشت.

حمایت

سطح حمایت سطحی است که در آن تقاضا به اندازه کافی قوی باشد تا از سقوط بیشتر ارز جلوگیری کند. وقتی قیمت به سطح حمایت خط روند می رسد، عبور از آن دشوار می شود، زیرا وقتی قیمت به حمایت می رسد، خریداران (تقاضا) تمایل به خرید دارند و فروشندگان (فروش) قصد فروش ندارند.

مقاومت

سطح مقاومت سطحی است که در آن عرضه برای جلوگیری از افزایش بیشتر ارز کافی باشد. هنگامی که یک خط قیمت به سطح مقاومت می رسد، به ندرت بالا می رود. زیرا زمانی که قیمت افزایش می یابد و به مقاومت نزدیک می شود، فروشندگان (عرضه) تمایل بیشتری به فروش دارند و خریداران (تقاضا) تمایل کمتری به خرید دارند.

سطوح حمایت ومقاومت افقی

ساده ترین حمایت ها یا مقاومت ها به صورت خطوط افقی هستند. به عنوان مثال، در تصویر زیر توجه کنید که قیمت چندین بار نتوانست از منطقه 39 دلار عبور کند. در این حالت، معامله گران سطح قیمت نزدیک به 39 دلار را سطح مقاومت می نامند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، سطوح مقاومت به عنوان سقف در نظر گرفته می شوند زیرا این سطوح قیمتی مناطقی را نشان می دهد که رالی صعودی به پایان رسیده است.

سطوح پشتیبانی در روی دیگر سکه قرار دارند. حمایت به قیمت هایی در نمودار اشاره دارد که از کاهش بیشتر قیمت دارایی جلوگیری می کند. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، توانایی شناسایی سطح حمایت نیز می تواند با فرصت خرید همزمان باشد، زیرا معمولاً این منطقه ای است که فعالان بازار شروع به بالا بردن قیمت ها می کنند.

خواندن این مقاله
رمزارز کاردانو چیست؟ بررسی مزایا و معایب قاتل اتریوم!

خطوط روند

مثال‌های بالا نشان می‌دهند که نرخ بهره ثابت از افزایش یا کاهش بیشتر قیمت دارایی جلوگیری می‌کند. این موانع ثابت یکی از رایج ترین اشکال حمایت و مقاومت هستند، اما دیدن این موانع قیمتی در طول زمان تعجب آور نیست زیرا قیمت دارایی های مالی به طور کلی تمایل به افزایش یا کاهش دارد. به همین دلیل است که مفهوم روندها و خطوط روند هنگام مطالعه حمایت و مقاومت مهم است.

زمانی که بازار در یک روند صعودی قرار دارد، زمانی که روند قیمت نزولی است و شروع به بازگشت به خط روند می کند، سطح مقاومت تشکیل می شود. این در نتیجه شناسایی سود یا عدم اطمینان کوتاه مدت معامله گر در مورد ادامه روند اتفاق می افتد. در نتیجه عمل قیمت باعث کاهش جزئی قیمت سهام می شود که منجر به تشکیل سقف کوتاه مدت می شود.

هنگامی که قیمت سهام به سمت حمایت خط روند کاهش می یابد، بسیاری از معامله گران به قیمت اوراق توجه می کنند زیرا از نظر تاریخی، این منطقه ای بوده است که کاهش قابل توجهی در قیمت دارایی ها را متوقف کرده است. به عنوان مثال، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، یک خط روند می تواند قیمت یک دارایی را برای چندین سال پشتیبانی کند.

از سوی دیگر، زمانی که روند بازار نزولی است، معامله گران به دنبال یک سری پیک های نزولی هستند و سعی می کنند این قله ها را با خط روند مرتبط کنند. هنگامی که قیمت به خط روند می رسد، بسیاری از معامله گران به دنبال فشار برای فروش دارایی هستند و می توانند وارد یک موقعیت فروش شوند، زیرا این منطقه ای است که در گذشته قیمت را پایین آورده است.

سطح مشخصی از حمایت و مقاومت، چه توسط یک خط روند یا به روشی دیگر شناسایی شود، زمانی که قیمت قادر به عبور از آن نباشد، قوی‌تر در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از معامله گران فنی از سطوح حمایت و مقاومت شناسایی شده خود برای انتخاب نقاط ورود/خروج استراتژیک استفاده می کنند، زیرا این مناطق اغلب قیمت هایی را نشان می دهند که بیشترین تأثیر را بر جهت حرکت دارایی دارند.

بسیاری از معامله گران در این سطوح به ارزش ذاتی دارایی متقاعد شده اند، بنابراین حجم معاملات در این نقاط بیش از حد معمول افزایش می یابد و ادامه حرکت رو به جلو را برای قیمت دشوار می کند.

میانگین های متحرک

اکثر معامله‌گران تکنیکال از شاخص‌های فنی مختلفی مانند میانگین متحرک برای کمک به پیش‌بینی حرکت آینده استفاده می‌کنند، اما این معامله‌گران هرگز امکان شناسایی سطوح حمایت و مقاومت این ابزارها را درک نمی‌کنند. همانطور که از نمودار زیر می بینید، میانگین متحرک یک خط دائما در حال تغییر است که داده های قیمت گذشته را در نظر می گیرد و در عین حال به معامله گر اجازه می دهد حمایت و مقاومت را شناسایی کند. توجه کنید که چگونه قیمت دارایی توسط میانگین متحرک زمانی که روند صعودی است حمایت می شود و چگونه خط به عنوان مقاومت در هنگام کاهش روند عمل می کند.

معامله‌گران می‌توانند از میانگین‌های متحرک به روش‌های مختلفی استفاده کنند، مانند پیش‌بینی حرکت صعودی زمانی که قیمت از میانگین متحرک عبور می‌کند یا خروج از معامله زمانی که قیمت به زیر میانگین متحرک می‌رسد. بسیاری از معامله گران زمان های مختلفی را در چرخه های معاملاتی خود امتحان می کنند تا بهترین زمان را برای محصولات مورد نظر خود بیابند.

چگونه می‌توانیم از حمایت و مقاومت در تحلیل خود استفاده کنیم؟

تحلیلگران فنی و معامله گران از سطوح حمایت و مقاومت برای شناسایی مناطق در نمودار قیمت استفاده می کنند. مناطق سطوحی هستند که احتمال برگشت یا شکست یک روند ممکن است بیشتر باشد. معامله گران و سرمایه گذاران بر سطوح قیمتی تمرکز می کنند که در گذشته شاهد افزایش فعالیت های معاملاتی بوده اند و بر این اساس وارد یا خارج از بازار می شوند.

سطوح حمایت و مقاومت مفاهیم کلیدی برای مدیریت ریسک در بازار هستند. توانایی شناسایی این حوزه ها می تواند فرصت های تجاری جذابی را فراهم کند. ورود به یک معامله نزدیک به سطح حمایت یا مقاومت می تواند یک استراتژی سودآور باشد.

خواندن این مقاله
معرفی ارز دیجیتال پولکادات (DOT) | کاربرد و ویژگی های DOT

نکته دیگری که باید در نظر گرفت، قدرت ناحیه حمایت و مقاومت است. به طور معمول، هر چه تعداد دفعات حذف دامنه بیشتر باشد، احتمال پایین آمدن آن بیشتر است. به طور مشابه، هر چه تعداد دفعات افزایش ناحیه مقاومت بیشتر باشد، احتمال شکستن آن در بالا بیشتر است.

جابه‌جایی نقش مقاومت و حمایت

یک مفهوم کلیدی در تحلیل تکنیکال این است که وقتی قیمت از سطح حمایت یا مقاومت عبور می کند، نقش این سطوح معکوس می شود.

اگر قیمت به زیر سطح حمایت سقوط کند، سطح حمایت به سطح مقاومت تبدیل می شود و اگر قیمت بالاتر از سطح مقاومت حرکت کند، سطح مقاومت معمولاً به سطح مقاومت تبدیل می شود. پشتیبانی اعتقاد بر این است که وقتی قیمت از سطح مقاومت یا حمایت عبور می کند، عرضه و تقاضا افزایش می یابد.

استراتژی معاملاتی با خطوط حمایت و مقاومت

حال پس از دانستن اطلاعات ذکر شده به تحلیل و آموزش یک استراتژی معاملاتی با استفاده از خطوط و محدودیت ها می پردازیم. ما در این استراتژی 2 روش کلی داریم:

برخورد قیمت با محدوده حمایتی سهم

هنگامی که کندل های قیمت به خط و منطقه پشتیبانی می رسند، تحلیلگران می توانند استراتژی های مختلفی را با توجه به تحمل ریسک خود اتخاذ کنند. اگر در معاملات خود ریسک پذیر هستید، پس از اطمینان از ترسیم خطوط حمایتی به درستی، به خرید ادامه دهید و منتظر سیگنال های خوب بازار سهام خریداری شده همراه با نمودار باشید تا تکنیک ها را بخوانید. هنگام خرید باید حد ضرر حداکثر 10 درصد از کف معامله خود را تعیین کنید تا در صورت شکست خط حمایت، با ضرر کوچک از معامله خارج شوید.

اگر می خواهید ریسک معامله خود را کاهش دهید، می توانید منتظر سیگنال های مثبت بازار در مورد سهام مورد نظر باشید و پس از اطمینان از روند بازدهی سهام، به آرامی وارد سهام شوید.

برخورد قیمت با محدوده مقاومتی سهم

هنگامی که کندل های قیمت به خط و ناحیه مقاومت نزدیک می شوند، تحلیلگران می توانند استراتژی های مختلفی را با توجه به تحمل ریسک خود اتخاذ کنند. اگر فردی محتاط یا مردد هستید، پس از اطمینان از درست کشیدن خطوط مقاومت، اقدام به فروش کنید.

اگر پس از فروش، سیگنال‌های مثبتی از سهام دریافت کردید و سهام مقاومت را در حجم بالا شکست، می‌توانید با یک عقب‌نشینی به سمت مقاومت شکسته، سهام را دوباره وارد کنید. اگر در معاملات خود ریسک پذیر هستید، نمی توانید در صورت مواجهه با مقاومت سهام را بفروشید و منتظر سیگنال های مثبت یا منفی احتمالی باشید و سپس موقعیت مناسب را اتخاذ کنید.

مفهوم اعداد رند در تحلیل تکنیکال

یکی دیگر از نشانه های رایج سطوح حمایت و مقاومت این است که ارزش دارایی می تواند فراتر از یک رقم واحد دلاری مانند 50 یا 100 دلار به ازای هر سهم باشد. اکثر معامله گران باتجربه دوست دارند دارایی ها را بخرند یا بفروشند که قیمت آن به اعداد کامل باشد. بیشتر اهداف قیمتی یا توقف سفارش‌های انجام شده توسط سرمایه‌گذاران خرد یا بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در سطوح قیمت رند به جای قیمت‌هایی مانند 50.06 دلار قرار می‌گیرند.

از آنجایی که بیشتر سفارش‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند، این ارقام دلاری به عنوان موانع قیمتی قوی عمل می‌کنند. اگر تمام مشتریان یک بانک سرمایه گذاری سفارشات خود را با هدف پیشنهادی مثلاً 55 دلار بفروشند، جذب این فروش ها به تعداد زیادی خرید نیاز دارد که منجر به سطح مقاومت می شود.

سخن نهایی

برخی از کسانی که در این بازار به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، از تحلیل بنیادی و تکنیکال استفاده می کنند. هنگام تصمیم گیری برای خرید از تجزیه و تحلیل بنیادی و زمان خرید از تحلیل تکنیکال استفاده می شود.

به یاد داشته باشید که تحلیل تکنیکال علم کاملی نیست و انتقادات زیادی دارد. اگر درباره تحلیل تکنیکال بیشتر بیاموزیم، ممکن است بشنویم که تحلیل تکنیکال بیشتر یک هنر است تا علم. بنابراین، مانند هر چیز مفید دیگری، برای تسلط بر آن نیاز به تمرین، زمان و نظم و انضباط است.

منبع: https://b2n.ir/y75225

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا