اخبار

ورشکستگی فرست ریپابلیک بنک

منتظر افزایش نوسانات قیمت بیت کوین باشیم؟

در حالی که بسیاری از تحلیلگران نگران تأثیر افزایش احتمالی نرخ بهره بر گسترش بحران بانک ایالات متحده بودند، با اعلام خبر ورشکستگی فرست ریپابلیک بنک نظر می‌رسد که شرایط کنونی اقتصاد کلان در تقابل با روند صعودی قیمت بیت کوین باشد.

به گزارش کوین تلگراف، پس از یک آخر هفته نسبتاً پایدار، به نظر می‌رسد که با شروع روند نزولی، بیت کوین کندل هفتگی و ماهانه جدید خود را با نوسان زیادی آغاز کرده است.

به‌دنبال توقیف فرست ریپابلیک بنک توسط نهادهای نظارتی ایالات متحده و واگذاری آن به جی‌پی مورگان چیس، به نظر می‌رسد که قیمت بیت کوین پس از ثبیت زیر سطح ۲۹٬۰۰۰ دلاری، اکنون با فشار فروش بالقوه بیشتری مواجه شده است.

خبر این اقدام در جریان معاملات در بازار آسیا و پیش از بازشدن وال استریت منتشر شد، در شروع هفته‌ای که در طول آن، فدرال رزرو میزان تغییر در نرخ بهره را اعلام خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این رویدادها، به‌وضوح مشهود است که شاهد تداوم غافل‌گیری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود.

پایان روند پایدار ماه گذشته، با شروع نوسانات قیمت بیت کوین

به نظر می‌رسد که پایان ماه آوریل (فروردین) و آغاز کندل هفتگی و ماهانه جدید بیت کوین با نوسانات کلاسیک شدید این ارز دیجیتال همراه شده است.

در حالی که کندل ماهانه با قیمت ۲۹٬۳۰۰ دلاری بسته شد، اما با خروج نقدینگی خریداران از دفتر سفارشات بایننس، قیمت بیت کوین وارد روند نزولی شد.

بر اساس داده‌های متریالز ایندیکتورز (Material Indicators)، این اتفاق باعث شد تا قیمت روزانه بیت کوین در صرافی بیت استمپ به کف ۲۸٬۲۸۹ دلاری برسد.

برای برخی از تحلیلگران بیت کوین به قیمت هدف جهش اخیر خود رسیده است؛ از جمله، میشائیل ون دی پاپ (Michaël van de Poppe)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت معاملاتی ایت (Eight) که در تحلیل خود به احتمال بازگشت قدرت به بازار آلت کوین‌ ها اشاره کرده است. او نوشت:

بیت کوین پس از تلاش‌های متعدد، نتواست در سطح ۲۹٬۲۰۰ دلار بماند و بار دیگر به محدوده ۲۸٬۳۰۰ دلاری سقوط کرد. خبر خوب این است که این اتفاق باعث رشد بیشتر آلت کوین‌ها خواهد شد.

ون دی پاپ، روز گذشته هشدار داده بود که بیت کوین بدون بازپس‌گیری ۳۰٬۰۰۰ دلار، نمی‌تواند روند صعودی خود را ادامه دهد و او به‌درستی بازگشت قیمت از این سطح را پیش‌بینی کرده بود.

هم‌زمان، معامله‌گر محبوب کریپتو تونی ( Crypto Tony) تأیید کرد که پیش از بازکردن موقعیت معاملاتی خود، منتظر رسیدن قیمت به حمایت ۲۸٬۳۰۰ دلاری است.

این سطح برای دیگر معامله‌گران از جمله نینجا (Ninja) نیز مهم بود. سان تزو (Sun Tzu) نیز خاطرنشان کرد که بدون شکست قطعی مقاومت ۳۰٬۰۰۰ داری، احتمال کاهش قیمت همچنان وجود خواهد داشت. او به دنبال‌کنندگان خود در توییتر گفت:

هنوز در منطقه مقاومت مهم ۳۰٬۰۰۰ دلاری، در حال حرکت هستیم. مثل همیشه، از آنجایی که نسبت پاداش به ریسک برای طولانی مدت پایین بود، هرگز تصور نکنید که یک مقاومت زمانی خواهد شکست که که قیمت به آن سطح برسد. شرایط کنونی تغییری نخواهد کرد، مگر اینکه بیت کوین از ۳۱٬۰۰۰ دلار عبور کند.

ورشکستگی فرست ریپابلیک بانک و تصاحب آن توسط جی‌پی مورگان

برخلاف هفته گذشته، نشست فدرال رزرو ایالات متحده برای تصمیم‌گیری در مورد تغییرات نرخ بهره مهم‌ترین رویداد اقتصاد کلان در روزهای آینده خواهد بود.

خواندن این مقاله
«دکتر بیت کوین» ادعا می کند که برای فروش P2P بیتکوین به صورت همتا به همتا به زندان می رود

باوجود پیش‌بینی‌های بازار، هنوز مشخص نیست که شاهد افزایش احتمالی ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره در جلسه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) کمیته بازار آزاد فدرال خواهیم بود یا نه.

شرایط کنونی پیچیده است. در حالی که از ماه مارس (اسفند) شاهد تداوم خطر مبرم بحران بانکی هستیم، به نظر می‌‌رسد که فدرال رزرو باوجود رشد نشانه‌های رکود داخلی در ایالات متحده، نرخ بهره را افزایش خواهد.

پس از سقوط ۷۵درصدی ارزش سهام فرست ریپابلیک بنک تنها در ماه آوریل (فروردین)، این بانک برای تصفیه به شرکت بیمه سپرده فدرال واگذار شد. مؤسساتی از جمله جی‌پی مورگان چیس، سیتیزن فایننشال گروپ و پی‌ان‌سی فایننشال گروپ از جمله بانک‌هایی که بودند که پیشنهاد خود را برای خرید این فرست ریپابلیک ارائه کردند. در نهایت، این بانک ورشکسته به جی‌پی مورگان واگذار شد.

گزارش پیشین نشان می‌داد که این معامله باید پیش از شروع معاملات در بازار آسیا نهایی و اعلام شود، اما به تعویق افتاد و خبر آن در ساعت ۱۱:۳۰ به‌وقت تهران منتشر شد.

با توجه به قطعی‌نبودن انتظارات، توجه‌ها بر فدرال رزرو متمرکز شده است که با افزایش بیشتر نرخ بهره در شرایط کنونی می‌تواند باعث گسترش بحران در بخش بانکی شود.

آرتور هیز (Arthur Hayes)، مدیرعامل پیشین صرافی ارز دیجیتال بیت‌مکس، اواخر ماه گذشته هشدار داد که ایالات متحده احتمالاً نه راه پس دارید و نه راه پیش.

خواهید دید که فدرال رزرو این مشکل را با تقویت بخش بزرگی از ترازنامه‌های بانکی ایالات متحده از طریق چاپ پول (علی‌رغم مخالفت‌ها) حل خواهد کرد.

با توجه به داده‌های ابزار «فد‌واچ» سی‌ام‌ای گروپ، پس از انتشار اخبار فرست ریپابلیک بنک، میزان انتظار از افزایش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو به ۹۰درصد رسیده است.

در همین حال، جلسه کمیته بازار آزاد فدرال، به‌خودی‌خود می‌تواند در تغییر احتمالی روند قیمت بیت کوین تأثیرگذار باشد.

جکیس (Jackis)، یک معامله‌گر محبوب دیگر پیش از بسته‌شدن کندل ماهانه بیت کوین پیش‌بینی کرد:

به نظر می رسد که بیت کوین یک بار دیگر به استیبل کوین تبدیل شده است، این بار با قیمت حدود ۲۹٬۲۰۰ دلار. بدیهی است که این اتفاق به‌دلیل تعطیلات آخر هفته رخ داده است، اما فکر می‌کنم که این روند تا چهارشنبه نسبتاً پایدار خواهد ماند. روز چهارشنبه ما جلسه کمیته بازار آزاد فدرال را داریم، رویدادی مورد انتظار که می‌تواند محرکی برای قیمت بیت کوین باشد.

معمولاً، جلسات این کمیته باعث ایجاد نوسان در سراسر بازاره ارزهای دیجیتال می‌شود، هرچند معمولاً با یک شکست‌ کاذب (Fakeout) همراه است؛ زیرا، قیمت نقدینگی درخواست‌های خرید و فروش پیش از بازگشت قیمت‌ها در بازار به سطوح قبلی باز می‌گردد.

عملکرد بهتر قیمت بیت کوین در ماه آوریل نسبت به فوریه

باوجود فشار نزولی کنونی بر قیمت بیت کوین، آوریل (فروردین) از دریافت عنوان بدترین ماه در سال ۲۰۲۳ اجتناب کرد. داده‌های وب‌سایت کوین‌گلس نشان می‌دهد که بازده بیت کوین در این ماه، در مجموع ۲.۸درصد بوده است. این رقم نسبت به سود ۰.۰۳درصدی در ماه فوریه بسیار بهتر بود و در عین حال نیز توانست تا رکود ۴ماه سود متوالی در سال ۲۰۲۳ را حفظ کند.

خواندن این مقاله
شرکت Hive، ظرفیت استخراج اتریوم را به سایر رمزارزها منتقل می کند

با این حال، با نگاهی به کندل‌های هفتگی قیمت بیت کوین که در تلاش برای تثیبت بالای مقاومت ۳۰٬۰۰۰ دلاری هستند، چشم‌انداز قیمت در این بازه زمانی زیاد جذاب به نظر نمی‌رسد.

البته، برخی تحلیلگران همچنان خوش‌بین هستند، از جمله میکی‌بول کریپتو (Mickybull Crypto) که در بخشی از تحلیل خود در یک مه (۱۱ اردیبهشت) نوشت:

این چیزی است که در روند تغییرات قیمت در آخر هفته رخ داد. توجه کنید که توجه یکی از مسائل کلیدی در تحلیل تکنیکال این است که بتوانیم آنچه را که اتفاق افتاده، اتفاقی که در حال رخ دادن است و آنچه که احتمال دارد اتفاق بیفتد را شناسایی کنیم. روند بسته‌شدن کندل هفتگی و ماهانه بیت کوین صعودی است.

تراکنش‌های شبکه در آستانه رسیدن به سطحی جدید

از زاویه‌ای دیگر، فعالیت‌های آن‌چین نشان‌دهنده روند قانع‌کننده از رشد بیت کوین در طول سال ۲۰۲۳ هستند. بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیل آن‌چین کریپتوکوانت، تعداد تراکنش‌های روزانه بیت کوین پس رشد قابل‌توجهی در سال جاری به بالاترین سطح خود نزدیک می‌شود.

گلس‌نود در تحلیل خود از بررسی قدرت کلی روند صعودی بیت کوین خاطرنشان که حجم تراکنش‌ها آن‌چین هنوز با این روند مطابقت ندارد. این شرکت در ادامه گفت:

تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین، فعالیت‌ آدرس‌ها، کتبیه‌های اردینالز و تراکم ممپول همگی افزایش یافته‌اند… با این حال، روند صعودی تازه آغاز شده است و حجم معاملات آن‌چین لازم برای حمایت از آن هنوز افزایش نیافته است.

چک‌میت (Checkmate)، تحلیلگر آن‌چین ارشد گلس‌نود همچنان نسبت به تداوم روند صعودی بیت کوین خوش‌بین است و پایین‌ترین سطح قیمت در اواخر سال ۲۰۲۲ را کف چرخه کنونی می‌داند. او در جمع‌بندی آخرین تحلیل خود نوشت:

بهترین تخمین این است که روند توجیه‌پذیر و به احتمال زیاد به کف قیمت رسیده‌ایم. اما جریان ورود سرمایه‌های جدید محدود است و در اختیار سرمایه‌گذاران کنونی قرار دارد. بنابراین، انتظار روندی پرنوسان را داشته باشید؛ شرایطی که در آن معامله‌گران تأثیر زیادی در نقدینگی و بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت دارند.

شاخص ترس و طمع به بالاترین سطح چندساله خود نزدیک می‌شود

در حالی که قیمت بیت کوین در حال نوسان است، احساسات معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال پس از افت در اواخر ماه آوریل (فروردین) اکنون بهبود یافته است. آخرین داده‌های شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که «طمع» بازار به سطحی باز گشته است که آخرین بار در نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) شاهد آن بودیم؛ زمانی که قیمت بیت کوین به رکود تاریخی ۶۹٬۰۰۰ دلاری رسید.

این اندیکاتور یک شاخص گذشته‌نگر است، اما نشان می‌دهد که در حال حاضر احساسات معامله‌گران تحت‌تأثیر تغییرات نسبتاً کوچک بازار قرار گرفته است. این اتفاق به نوبه خود بر اهمیت سطوح مقاومت کنونی ۳۰٬۰۰۰ دلاری بیت کوین و ۲٬۰۰۰ اتریوم تأکید می‌کند که هر دو دارایی در تلاش برای عبور از آن‌ها هستند.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا