توکن غیر مثلی (NFT)

عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟ ( معرفی بازارهای NFT) + معایب و مزایا

بررسی کامل مفهوم INO + توصیه های مهم هنگام شرکت در عرضه اولیه NFT

عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟ NFT یا همان توکن های غیر قابل تعویض یکی از موارد جذاب دنیای ارز دیجیتال می باشد. این نوع از توکن ها بر خلاف بیت کوین یا اتریوم تعویض پذیر نیستند، یعنی دو نمونه از آنها با هم یکسان و قابل تعویض نیستند. مانند یک آثار هنری دیجیتال که هرکدام منحصر به فرد و دارای ارزش اند. عرضه اولیه NFT یا INO یکی از اقداماتی ست که جهت تامین مالی توکن ان اف تی (NFT) صورت می گیرد. در ادامه بصورت کامل توضیح خواهیم داد که عرضه اولیه NFT چیست؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

NFT یا توکن بی همتا چیست؟

NFT کوتاه شده ی Non-Fungible Token می باشد که در فارسی به توکن غیر قابل تعویض، توکن بی همتا، توکن غیر مثلی و توکن یکتا ترجمه می شود. ان اف تی ها که مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم هستند، درواقع توکن های منحصربفردی می باشند که با چیز دیگری قابل تعویض نیستند و همانند یک اثر هنری غیر قابل جایگزین هستند. از NFT ها جهت دیجیتالی کردن یا به اصطلاح توکنیزه کردن تقریبا همه چیز به خصوص انواع رسانه استفاده می شود. محبوب ترین کاربرد توکن های NFT عبارتند از:
– موسیقی دیجیتال،
– املاک مجازی،
– آثار هنری دیجیتال،
– گیمینگ و بازی‌های رایانه‌ای،
– آیتم‌های پوشیدنی واقعیت مجازی یا همان VR
و ….

NFTچیست؟ | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

در نتیجه NFT ها ارزشی معادل اتریوم یا بیت کوین به آثار هنری و تصویری ارائه می دهند و همانند یک ارز دیجیتال معامله می شوند. از آنجا که NFT ها غیر قابل تعویض اند، برخلاف ارزهایی همچون بیت کوین و… نمی توان آنها را به بخش های کوچک تر تقسیم کرد و خرید و فروش آن را انجام داد. پس برای خرید یا فروش یک توکن NFT باید آن را بطور کامل معامله کرد.

بازار های خرید و فروش NFT

بازارهای NFT در واقع بستری برای به عرضه گذاشتن، معامله و یا ساخت NFT هستند. در سال های اخیر بازار خرید و فروش NFT ها شاهد رشد بسیار زیادی بوده است که این روند با ترند شدن بحث متاورس و زمین های دیجیتال ادامه پیدا خواهد کرد. بازار های NFT در واقع محلی هستند که شما میتوانید توکن NFT معامله کنید و یا حتی بسازید. با توجه به روند رو به رشد و پیشرفت NFT، جهت خرید و فروش این نوع از توکن ها بازارهایی نیز ایجاد شد که برخی از بهترین این بازار ها عبارتند از:
Opensea، SuperRare و Rarible.

پیشگام این بازار ها Opensea می باشد که می توان گفت دارای بیشترین میزان کاربر در بین سایت های معاملاتی NFT می باشد. یکی از قابلیت های Opensea که باعث محبوبیت آن شده این است که، کاربران می توانند NFT های خود را از طریق کیف پول خود به صورت مستقیم بفروشند زیرا کیف پول آنها از بلاک چین اتریوم پشتیبانی می کند.

انتخاب بلاک چین مناسب برای NFT ها

با توجه به تعداد بالای بلاک چین ها، انتخاب بلاک چین مناسب جهت کمپین های NFT کاری بسیار دشوار و مهم است. در ادامه معیارهایی را نام می بریم که توصیه می کنیم در هنگام انتخاب بلاک چین حتما آنها را در نظر بگیرید. این معیار ها عبارتند از:

  •  سرعت تراکنش. این مورد نقش بسزایی در موفقیت کلی کمپین NFT خواهد داشت. بلاک چین هایی که از سرعت بالاتری برخوردارند بدین معنی ست که قادرند تعداد تراکنش بیشتری در ثانیه انجام دهند.
  • هزینه تراکنش. از دیگر ملاک های انتخاب یک بلاک چین مناسب هزینه تراکنش آنهاست. NFT های موجود معمولا قیمت مقرون به صرفه ای دارند پس نیازی نیست بابت خرید آن هزینه تراکنش بالایی پرداخت شود.
  • عملکرد قرارداد هوشمند. در هنگام انتخاب بلاک چین مورد نظر مطمئن شوید که دارای عملکرد قرارداد هوشمند قابل اعتماد و قوی می باشد.
    برخی از برترین سرویس های بلاک چین برای NFT عبارتند از: اتریوم، سولانا، BSC. هرکدام از این سرویس ها دارای معایب و مزایایی هستند که می توانید براساس نیاز خود یکی از آنها را انتخاب نمایید.

عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟

همانطور که می دانید صاحبان پروژه های جدید و نوظهور جهت جذب سرمایه و تأمین مالی پروژه روش های مختلفی را در پیش می گیرند. محبوب ترین روش جمع آوری سرمایه در فضای رمزنگاری ICO یا عرضه اولیه کوین می باشد. در این فرآیند به سرمایه گذاران در ازای توکن نقد پذیر دیگر، توکن های پروژه ارائه می گردد. در صورتی که پروژه موفق باشد، شرکت کنندگان از افزایش قیمت رمز ارز سود میبرند و تیم پروژه نیز جذب سرمایه انجام داده اند.در حوزه ی توکن های NFT نیز عرضه اولیه NFT یا همان INO یکی از تکنیک های جذب سرمایه است که به تازگی رواج پیدا کرده است. INO به پروژه ها و سازندگان امکان برقراری ارتباط و تعامل با حامیان و جامعه کاربری را میدهند.

در عرضه اولیه NFT ، مجموعه ای از Genesis NFT ها یا همان توکن های بی همتای نسل اول که در اولین مراحل پروژه تولید شده اند، برای مدت مشخصی ارائه می گردند. پس INO به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد که به کمیاب ترین توکن های NFT موجود در مجوعه ها دسترسی یابند.
Initial NFT Offering که بصورت اختصاری به نام INO شناخته می شود، از طریق لانچ در Only1 به فروش می رسد. جهت صدور توکن NFT که نسخه ی محدود هستند همه افراد می توانند از طرق پلتفرم های غیر متمرکز، به همراه مزایایی چون تبدیل به نقدینگی فوری و هزینه پایین لیست کردن، بهره مند باشند.

خواندن این مقاله
آموزش ساخت NFT به زبان ساده + بهترین روش فروش در پلتفرم های مختلف

عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟| صرافی ارز دیجیتال کوین لند

ویژگی های عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟

عرضه اولیه توکن NFT یا بی همتا دارای ویژگی های منحصر بفردی ست که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  1.  را ه اندازی آسان پروژه های NFT:
    برخی از پروژه های NFT که می خواهند بصورت رسمی راه اندازی شوند و فعالیت خود را آغاز کنند، فرآیند INO به آنها کمک می کند تا با بدست آوردن سرمایه کافی پروژه خود را توسعه دهند.
  2.  بازگشت سرمایه عالی:
    IPO های NFT به سرمایه گذاران این فرصت را می دهند که از حق مالکیت کمیاب بودن ذخایر توکن های غیر قابل تعویض (NFT ) سود ببرند. به زبان ساده تر یعنی شما با سرمایه گذاری در INO ممکن است سود زیادی به دست آورید البته به شرطی که پروژه مورد نظر شما موفق باشد.
  3.  هزینه پایین‌تر تراکنش‌ها:
    پایین بودن کارمزد تراکنش ها یکی دیگر از ویژگی های بارز عرضه اولیه NFT می باشد. همین موضوع باعث شده تا افراد بیشتری تمایل به خرید و سرمایه گذاری در توکن های بی همتا داشته باشند.

چرا عرضه اولیه NFT محبوبیت پیدا کرده است؟

با توجه به رشد چشمگیری که بازار توکن های NFT در سال های اخیر داشته اند، مورد استقبال بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران بازار قرار گرفته و در حال حاضر از محبوب ترین بازار های سرمایه می باشد. همین مسئله باعث شد تا بسیاری از افراد با ایده های سرمایه گذاری های کوچک یا بزرگ توسط توکن های غیر قابل تعویض به مخاطبان شناخته شوند.

این شرکت ها و پروژه ها اغلب در زمانی که در حال ساخت پروژه هستند برای شناخته شدن و کسب سرمایه مورد نیاز خود، نوعی عرضه اولیه برگزار می کنند تا از این طریق هم به سرمایه گذاران معرفی شوند و هم سرمایه لازم برای تامین پروژه را بدست آورند. پس همین موضوع باعث محبوبیت و جذابیت عرضه اولیه NFT هم برای صاحبان پروژه و هم برای سرمایه گذارن خواهد بود.

عرضه اولیه NFT با چه هدفی انجام می‌شود؟

یکی از راه حل های جدید و خوب جهت حل مشکل کاربران بازار توکن NFT عرضه اولیه ان اف تی یا INO می باشد. افرادی که NFT را از طریق INO خریداری می کنند به شبکه همتا به همتا خود دسترسی دارند. با این کار آنها در توسعه سیستم و رسیدن به یک نتیجه ایده آل مشارکت می کنند. عرضه اولیه NFT می توانند هزینه های اجرای گره در فرآیند P2P ا جبران کنند.

نحوه شرکت در عرضه اولیه NFT :

احتمالا پس از کسب اطلاعات کافی درمورد INO و بررسی آن، علاقه مند شوید تا در این فرآیند شرکت کنید و با خرید آنها سود کسب کنید. عرضه اولیه NFT معمولا در شبکه اجتماعی توئیتر اطلاع رسانی می شود پس اگر قصد دارید در حوزه ی خرید عرضه اولیه NFT شرکت داشته باشید اولین قدم عضویت در پلتفرم توئیتر است. در قدم دوم باید به یکی از پلتفرم های توکن های غیر قابل تعویض (NFT) که در ادامه درمورد آنها توضیح خواهیم داد، وارد شده و سپس به دنبال پروژه های عرضه اولیه NFT یا INO بگردید.

بطور کلی می توان گفت شرکت در INO ها کار مشکل و پیچیده ای نیست، فقط بایستی قبل از خرید عرضه اولیه NFT به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید خرید سودمندی داشته باشید. در ادامه مهم ترین نکات قبل و در هنگام خرید عرضه اولیه قبل از خرید عرضه اولیه NFT را بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین نکات هنگام شرکت در عرضه اولیه NFT

کارشناسان کوین لند توصیه میکنند قبل از هرگونه اقدام جهت شرکت در عرضه اولیه NFT نکات زیر را مطالعه فرمائید تا دراین پروسه متضرر نشوید. نکات مهم در هنگام شرکت در INO عبارتند از:

– اولین و مهم ترین نکته در هنگام خرید INO، اطمینان از معتبر بودن آن با انجام تحقیق و بررسی های لازم در این زمینه می باشد. باید این نکته را همواره در نظر داشته باشید که این بازار مستعد کلاهبرداری است و برخی افراد با برگزاری عرضه اولیه های دروغین سرمایه افراد را به سرقت می برند.

– دومین نکته مهم این است که همواره به یاد داشته باشید که با سرمایه ی مازاد خود که به آن احتیاج ندارید وارد این پروسه شوید. چون ممکن است پروژه با موفقیت انجام نشود و در نتیجه ارزش INO های آن کاهش یابد و موجب ضرر شما شود.

– سومین نکته که باید به آن توجه داشته باشید کیف پول شماست. توجه داشته باشید که برای نگهداری از توکن های خود باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید. بهترین و امن ترین کیف پول را برای خود داشته باشید زیرا سرمایه شما در آن ذخیره خواهد شد.

– نکته ی آخر داشتن اتریوم کافی در ولت خود جهت پرداخت کارمزد تراکنش ها می باشد. اگر میزان کافی اتریوم در ولت خود نداشته باشید در هنگام شرکت در عرضه اولیه NFT دچار مشکل خواهید شد.

نکات مهم در هنگام شرکن در INO | صرافی ارز دیجیتال کوین لند

پلتفرم های ارائه دهنده عرضه اولیه NFT یا INO کدامند؟

در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که پلتفرم عرضه اولیه NFT یا INO چیست؟ سرمایه گذاران و معامله گران برای شرکت در عرضه اولیه توکن بی همتا، ابتدا باید پلتفرم های توکن ها NFT را بشناسند و سپس به وسیله ی آنها در عرضه اولیه NFT شرکت کنند. کاربران از طریق این پلتفرم ها می توانند به NFT های خود دسترسی داشته باشند. در ادامه به بررسی دو پلتفرم معروف NFT توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

1) پلتفرم Only1
پلتفرم انلی وان یکی از پلتفرم های معروف جهت عرضه اولیه NFT می باشد. این پلتفرم یکی از بازار های توکن غیر قابل تعویض (NFT) است که به شما امکان شرکت در فرآیند INO را نیز می دهد. از ویژگی این پلتفرم می توان به رابط کاربری ساده ی آن اشاره کرد.

خواندن این مقاله
توکن NFT چیست؟ بررسی کاربرد توکن های غیرقابل تعویض

پلتفرم انلی وان| صرافی ارز دیجیتال کوین لند

2) پلتفرم OpenSea
پلتفرم اپن سی یکی دیگر از پلتفرم های ارائه دهنده ی INO می باشد. سایت opensea.io از بازار های اصلی برای خرید و فروش NFT می باشد که به کاربران امکان شرکت در عرضه اولیه توکن های بی همتا را نیز می دهد.

پلتفرم اپن سی| صرافی ارز دیجیتال کوین لند

نحوه عملکرد عرضه اولیه NFT یا INO چگونه است؟

همانطور که گفته شد توکن های NFT نوعی توکن ارز دیجیتال غیر قابل تعویض هستند که شما نمی توانید آنها را با هم مبادله کنید. تعداد زیادی از پلتفرم های NFT در حال پیشنهاد دادن حق استفاده از INO برای کاربران خود هستند و این امکان را به کاربران می دهند که به پروژه های خوب رای بدهند و به برنده جایزه اهدا کنند.

در مراحل اولیه پروژه ها و تولیدکنندگانی که قرار است به زودی در آستانه ی انتشار عمومی قرار گیرند، مستندات فنی، طرح‌ها و نقشه‌های راه را به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند بهترین تصمیمات خرید و سرمایه‌گذاری را اتخاذ کنند.

علاوه بر این، می توان این موضوع را فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان دانست تا در کانون توجه قرار گیرند و آثار NFT خود را تبلیغ کنند. برخی از پروژه های جدید NFT فقط می خواهند با برگزاری یک پیشنهاد اولیه وارد میدان شوند. آنها سرمایه لازم را به دست می آورند و پلتفرم خود را توسعه می دهند. پس از موفقیت این پروژه، کاربران و شرکت کنندگان درعرضه اولیه نیز از سود آن بهره مند خواهند شد.

در عرضه اولیه های NFT معمولا توکن های منحصربفردی فروخته می شود. برخی از این توکن ها عبارتنداز: آثار هنری، عکس، ویدئو، موزیک، بازی، متاورس و اکسسوری های مد و فشن به فروش می رسند.

عرضه استیکینگ اولیه توکن غیر قابل تعویض چیست؟

در برخی از پلتفرم های NFT حق عرضه استیکینگ اولیه NFT برای کاربران در نظر گرفته شده که این مورد در واقع بهینه شده ی عرضه اولیه NFT می باشد. در این نوع عرضه مجموعه ای از NFT های کمیاب و قابل استیک شدن به فروش می رسند.

مزایا و معایب عرضه اولیه NFT چیست؟

با گذر زمان تعداد هنرمندان و افراد مشهوری که تمایل دارند آثار خود را به توکن های بی همتا تبدیل کنند، در حال افزایش است. از طرفی بسیاری از علاقه مندان دنیای ارز دیجیتال به بازار توکن های بی همتا روی آورده و از طریق جمع آوری NFT ها کسب درآمد می کنند. پس بهتر است مزایا و معایب عرضه اولیه توکن بی همتا را بدانیم.

مزایای INO:

– تسهیل سودآوری پروژه های کوچک. INO با در اختیار گذاشتن جامعه گسترده ای از مخاطب، بستر بسیار خوبی برای سودآوری پروژه های کوچک NFT و یا پروژه هایی که تمایل به توسعه دارند فراهم کرده است.

– تسهیل راه اندازی پروژه NFT. عرضه اولیه توکن های بی همتا این امکان را به کاربران می دهد تا با تخصص کم نیز بتوانند نسخه های محدود NFT خود را منتشر کنند. به وسیله ی سیستم INO ، پروژه های توکن غیرقابل تعویض در دید بسیاری از مخاطبان قرار میگیرند و سرمایه مورد نیاز خود را از این طریق جمع آوری می کنند.

– تهیه مجموعه ای از NFT های منحصر بفرد به وسیله ی INO ها. افرادی که می خواهند کلکسیون NFT برای خود داشته باشند، عرضه اولیه این توکن به آنها کمک می کند تا به خاص ترین NFT ها دسترسی داشته باشند. جالب است بدانید افرادی که دارای توکن های خاص هستند، از صاحبان NFT امتیازاتی دریافت می کنند.

– کارمزد کمتر برای تراکنش ها. عرضه اولیه NFT کارمزد های محدود برای تراکنش ها دریافت می کند و تولید کنندگان می توانند از کاهش هزینه تراکنش بهره مند شوند. در عین حال در INO میتوان بازده بالای سرمایه گذاری را نیز تجربه کرد.

معایب INO:

-اولین عیب عرضه اولیه NFT این است که کاربران به آن به چشم یک سرمایه ارزشمند نگاه می کنند. درصورتی که نباید فراموش کرد NFT ها همچون آثار ادبی همگی دارای یک ارزش یکسان نیستند و برخی از تحلیلگران قیمت NFT را به حبابی تشبیه می کنند که روزی شکسته خواهد شد.

-هزینه ی بالا و انرژی زیاد برای ایجاد توکن ها و آسیب به محیط زیست، یکی دیگر از معایب عرضه اولیه NFT می باشد. جالب است بدانید هزینه ی ایجاد و اجرای یک سیستم رمز نگاری، با مصرف سوخت 100 هزار بار پرواز دور دنیا با هواپیما، برابر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا در پاسخ به سوال عرضه اولیه NFT یا INO چیست همه ی جوانب آن را بررسی کرده و تحلیل کنیم. بطور کلی میتوان گفت INO تحول عظیم و مهمی در حوزه ی توکن های بی همتا بوده و درواقع شیوه ی جدیدی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز NFT می باشد که امروزه مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان پروژه و کاربران قرار گرفته است.
همانطور که گفته شد شما می توانید با تحقیق کافی و در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده در متن مقاله، اقدام به شرکت در عرضه اولیه های توکن بی همتا کرده و از آن ها سود دریافت کنید، البته به شرط اینکه پروژه با موفقیت انجام شود.

سوالات متداول

1- INO چیست؟

Initial NFT Offering که بصورت اختصاری به نام INO شناخته می شود، عرضه اولیه توکن NFT می باشد که جهت جذب سرمایه و تأمین مالی پروژه های NFT انجام می شود.

2- چگونه می توان در عرضه اولیه NFT شرکت کرد؟

باید به یکی از پلتفرم های توکن های غیر قابل تعویض (NFT) بطور مثال پلتفرم only one وارد شده و به دنبال پروژه های عرضه اولیه NFT یا INO بگردید. پس از انجام تحقیقات لازم بر روی INO مورد نظر خود میتوانید در آن شرکت کنید.

3- چرا در INO شرکت کنیم؟

عرضه اولیه NFT یک پلتفرم رو به رشد است که در سال های اخیر سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران خود داشته است. البته به شرطی که مشارکت در آن با تحقیقات کامل انجام شود زیرا این بازار بسیار مستعد کلاه برداری است اما مزایای بسیاری نیز دارد.

منبع: https://b2n.ir/h00117

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا