بلاک چین

منظور از پامپ و دامپ چیست ؟ اقداماتی که از این کلاهبرداری جلوگیر می کند!

پامپ و دامپ چیست؟ نشانه های آن چیست و آیا همیشه یک طرح کلابرداری است؟ قطعا تا به الان شاهد بالا رفتن ناگهانی یک ارز و یا کاهش شدید آن بوده اید. اگر ترید هستید یا در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت می کنید، تا بحال به کلمه پامپ و دامپ برخورده اید. افراد سودجو همیشه به دنبال راه هایی برای کلاهبرداری در همه زمینه ها هستند.

رایج ترین نوع کلاهبرداری در حوزه رمز ارز ها به اصطلاح پامپینگ و دامپینگ نام دارند. طرح هایی که می تواند باعث از دست رفتن ناگهانی کل سرمایه شما شود. در حال حاضر با بالا رفتن استفاده از فضای مجازی و معاملات گسترده تر در حوزه رمز ارز ها، این طرح کلاهبرداری بسیار رواج پیدا کرده است.

 رسانه هایی که با تحریک کاربران خود باعث خریداری شدن یک ارز می شوند و در نتیجه بالا رفتن قیمت آن، اغلب در توییتر فعالیت می کنند. در نهایت این ارز با با افت شدید در چند ساعت می شوند که میتواند ضرر های جبران ناپذیری برای سرمایه شما ایجاد کند.

به دلیل نبودن قوانین و اعمال نکردن محدودیت ها در بلاکچین، روزانه کلاهبرداری های گستره ای باعث نارضایتی افراد و یا از دست دادن سرمایه اولیه آنها می شود. پامپ و دامپ در واقع محدود به ارز های دیجیتال نمی شود و می تواند تا حدی بیشترین و رایج ترین نوع کلاهبرداری آن باشد.

شما نیز می تواند بدون توجه به خطرات آن؛ با استفاده از الگو های کلاهبرداری پامپ و دامپ درامدی کسب کنید. در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

در این مقاله قصد داریم شمارا با راه های تشخیص این نوع کلاهبرداری آشنا کنیم تا مورد هدف کلاهبرداران قرار نگیرید و قادر به تشخیص این الگو ها از سرمایه گذاران واقعی باشید و بتوانید معاملات امن و پر سود و بی خطر را تجربه کنید. پس تا انتهای پست پامپ و دامپ همراه ما باشید. و اما :

پامپ (pump) و دامپ (dump) چیست؟

پامپ و دامپ یک طرح دستکاری است که تلاش می کند قیمت سهام یا ارز های دیجیتال را از طریق توصیه های جعلی افزایش دهد. این توصیه ها بر اساس اظهارات نادرست، گمراه کننده و اغراق آمیز است. طرح‌های پمپ و دامپ معمولاً سهام با سرمایه کوچک و کوچک را هدف قرار می‌دهند. عاملان اصلی این طرح ها، اغلب از سهامداران شرکت ها هستنتد که بعد از افزایش قیمت و قبل از کاهش قیمت شدید آن، به سرعت سهام خود را می فروشند و سود زیادی کسب می کنند.

این عمل بر اساس قوانین رمز ارز ها غیرقانونی است و می تواند جریمه های سنگینی را به دنبال داشته باشد. محبوبیت روافزون رمز ارز ها باعث افزایش این نوع کلاهبرداری شده است. بیشترین فعالیت این نوع کلاهبرداری مربوط به حوزه رمز ارز ها می شود.

خواندن این مقاله
مفهوم مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟ +  بررسی Scalability بلاک چین اتریوم

پامپ و دامپ چگونه کار میکند؟

در طرح پامپ و دامپ، کلاهبرداران معمولاً اطلاعات نادرست یا گمراه‌ کننده را منتشر می ‌کنند تا یک جو تحریک کننده برای خرید ایجاد کنند که باعث افزایش قیمت سهام یا پامپ می شود. سپس با فروش سهام خود به قیمت متورم شده یا افزایش یافته، سهام آن را تخلیه یا دامپ می کنند. به محض اینکه کلاهبرداران سهام خود را رها می کنند و از تبلیغات سهام خودداری می کنند، قیمت سهام معمولاً سقوط می کند و سرمایه گذاران پول خود را از دست می دهند.

اطلاعات نادرست یا گمراه‌ کننده در مورد قیمت سهام یک شرکت ممکن است از طریق منابعی از جمله رسانه‌های اجتماعی، وب‌ سایت‌های تحقیقات سرمایه‌ گذاری، خبرنامه‌ های سرمایه‌ گذاری، تبلیغات آنلاین، ایمیل، اتاق‌ های  گفتگوی اینترنتی، پست مستقیم، روزنامه‌ ها، مجلات و رادیو منتشر شود.

شرکت های microcap در برابر اسیب هایی به ویژه از این نوع، آسیب‌پذیر هستند. دلیل آن هم روشن است؛ اظلاعات زیادی راجب آنها در دسترس عموم قرار دارد.

تاریخچه پامپ و دامپ

پامپ و دامپ از دو فیلم محبوب “گرگ وال استریت” و “اتاق بخار” الهام گرفته شده است. هر دوی این فیلم ها درحال نمایش دلالان بازاریاب تلفنی بودند که سهامی را به فروش می رساندند. در هر دو مورد؛ شرکت های کارگزاری بازار ساز بودند و حجم زیادی از شزکت هایی را در اختیار داشت.

رهبران شرکت‌ ها کار گزاران خود را با پاداش‌ های بالا تشویق می ‌کردند تا سهام را هرچه بیشتر حساب‌ های مشتریان قرار دهند. با انجام این کار، کارگزاران قیمت را از طریق فروش با حجم زیاد بالا می بردند.

هنگامی که حجم فروش بدون خریدار به حد زیادی رسید، شرکت سهام خود را برای یک سود هنگفت رها کرد. این باعث کاهش قیمت سهام، اغلب کمتر از قیمت فروش اصلی شد، و در نتیجه ضررهای زیادی برای مشتریان به همراه داشت، زیرا آنها نمی توانستند سهام خود را به موقع بفروشند تا باعث از دست رفتن سرمایشان نشود.

انواع الگو های پامپ و دامپ

طرح کلاسیک

طرح کلاسیک در واقع شامل همه دستکاری های مربوط به اطلاعات یک شرکت وسهام آن می شود. عرضه سهام از طریق انتشار اخبار جعلی و توزیع نوعی اطلاعات داخلی می باشد که باعث افزایش قیمت سهام یا پامپ آن باشد.

اتاق بخار

اتاق بخار شرکت هایی هستند که تعدادی کارگزار را استخدام می کنند و از روش های فروش غیر واقعی استفاده می کنند تا بتوانند سهام مورد نظر خود را پامپ کنند. کارگزارانی که در دیگ بخار کار می کنند سعی می کنند تا حد امکان سهام را بفروشند و در نتیجه قیمت سهام را افزایش دهند. هنگامی که قیمت سهام افزایش می یابد، شرکت سهام خود را برای کسب سود می فروشند.

خواندن این مقاله
DeFi به چه معناست؟ تعریف مدیریت مالی غیرمتمرکز به زبان ساده

طرح عدد اشتباه

یک الگوی پامپ و دامپ جدید است. برخی از افراد ممکن است پیام ‌های صوتی را از غریبه ‌ها با یک نکته سرمایه‌گذاری ب کنند. کلاهبرداران از شما می خواهند باور کنید که پست صوتی، بصورت تصادفی برای شما ارسال شده است. با این حال، این یک اقدام هدفمند برای جلب توجه سرمایه گذاران قوی به یک سهام خاص و افزایش تقاضا برای این سهام است.

پامپ و دامپ در کدام بازار ها واقع تر است؟

پمپ و تخلیه عموماً در بازارهای مسطح اتفاق می‌افتد. دارایی هایی با ارزش بازار پایین (سرمایه بازار، کل سرمایه در گردش) در معرض ریسک بالاتری قرار دارند. به همین دلیل، یک یا چند کلاهبردار نمی توانند وارد بازار بیت کوین شوند. اتریوم، کاردانو و سایر ارزهای دیجیتال در حال پمپاژ و تخلیه میلیارد دلار سرمایه در گردش هستند و فقط نهنگ ها و صرافی های ارزهای دیجیتال در مقیاس بزرگ این کار را انجام می دهند. اگرچه ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال بیش از 2 تریلیون دلار است، اما هنوز با سایر بازارهای مالی جهانی مقایسه می شود. ارزش بازار بسیار کمتر است.

به همین دلیل، حتی بیت کوین، با سرمایه در گردش بیش از یک تریلیون دلار، گرفتار نوسانات شدید قیمت توسط نهنگ‌های خود می‌شود، افرادی که مقادیر زیادی از این ارز دیجیتال را در اختیار دارند. کلاهبرداران به جای پمپاژ ارزهای دیجیتال به نهنگ ها می گویند “فروش و خرید پایین”. به طور کلی، بازارهایی با سرمایه در گردش اندک بیشتر مستعد پمپاژ و دامپینگ هستند. .

به همین دلیل، کلاهبرداران اغلب ارزهای دیجیتال با ارزش پایین را انتخاب می کنند. هر چه ارزش بازار یک ارز دیجیتال و حجم خرید و فروش در آن کمتر باشد، هر چه تعداد کوین ها یا توکن های آن از بازار بیشتر باشد، بر قیمت آن تاثیر بیشتری می گذارد. گردش خون تاثیر کمتری بر موفقیت پمپ و تخلیه دارد. یک ارز دیجیتال توسط کلاهبرداران به عنوان مثال، در بازار ارزهای دیجیتال، یک توکن با قیمت کمتر از 1 سنت نسبت به توکنی با موجودی بیش از 20 دلار مستعد پمپاژ و تخلیه است.

نکته بسیار مهم دیگر توجه به اعتبار یک دارایی است (در این مقاله به ارز دیجیتال اشاره شده است). به جای هدف قرار دادن یک ارز دیجیتال موجود (با سرمایه در گردش کم)، کلاهبرداران در بیشتر موارد از یک رمز (ارز) استفاده می کنند. شما یک توکن دیجیتال بدون بلاک چین اختصاصی ایجاد می کنید که ایجاد آن بسیار آسان است. مجموع عرضه توکن در دسترس سازنده است، بنابراین توانایی پمپاژ و تخلیه آسان این ارز دیجیتال امری مسلم است.

اگر تا اینجا مقاله رو خوندی و جواب سوالت در مقاله نبود، لطفا سوالاتت رو برامون کامنت کن تا اولین فرصت جواب بدیم.
امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا