اخبار

سرنوشت بایننس و صنعت کریپتو بعد از CZ چه می‌شود؟

چانگ پنگ ژائو مدیرعامل سابق بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، یکی از تاثیرگذارترین و با نفوذترین افراد در صنعت کریپتو بود. بعد از آن که خبر استعفای CZ به دلیل نقض قوانین و الزامات ضد پولشویی ایالات متحده منتشر شد، بازار ارزهای دیجیتال نوسانات کاهشی را تجربه کرد و برخی سرمایه‌گذاران و تریدرها دچار ترس و تردید شدند. سوال مهم و اساسی این است که بازار ارزهای دیجیتال بعد از CZ به کدام سمت می‌رود و چه سرنوشتی در انتظار بایننس است؟

به گزارش کوین لند و به نقل از bankless، علی‌رغم فعالیت طولانی و قدرت بایننس، آینده برای این صرافی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. صرافی بایننس که قبلا برای دریافت مجوز یا فعالیت در حوزه‌های قضایی متعددی از جمله استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، قبرس، هلند و آلمان با مشکلاتی روبرو بوده است، حالا بخش اعظم بازار آمریکا را نیز از دست می‌دهد.

برهمین اساس، برخی معتقدند که بایننس دیگر هرگز چابکی سابق را نخواهد داشت و فرصت‌های رشد و گسترش را از دست می‌دهد.

شانس تایید ETF بیت کوین بعد از زلزله بایننس چقدر است؟

دیلن لکلر (Dylan LeClair) تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال با انتشار پستی در پلتفرم اکس اذعان داشت که اقدام دادگستری ایالات متحده قبل از تایید ETFهای بیت کوین منطقی است. او ضمن اشاره به بحرانی که ورشکستگی صرافی FTX برای بازار کریپتو رقم زد، بر این نکته تاکید می‌کند که اگر CZ از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کرد و کار به دادگاه کشیده می‌شد، سرنوشت بدتری در انتظار بازار بود.

این تحلیلگر در حالی کنار رفتن CZ را به تایید احتمالی ETFها مرتبط کرده است که هنوز هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که واقعا SEC قرار است به تایید این صندوق‌های قابل معامله در بورس تن دهد. نکته جالب اینجاست که بسیاری از ناظران و فعالان بازار نیز مانند دیلن لکلر این دو موضوع را بی‌ارتباط ندانسته‌اند. به عنوان مثال اکانتی دیگر در زیر پست این تحلیلگر نوشته است که ایالات متحده قصد داشت CZ را قبل از تایید ETFها کنار بگذارد.

تراویس کلینگ (Travis Kling) یکی دیگر از فعالان بازارهای مالی در خرداد امسال عنوان کرده بود که تایید ETF بیت کوین شرکت بلک راک، منوط به از دست رفتن سلطه بایننس بر بازار ارزهای دیجیتال است.

خواندن این مقاله
ایلان ماسک گفت هرگز قصد راه اندازی ارز دیجیتال خود را ندارد

وی خاطرنشان کرد:

اگر این درخواست راه‌اندازی ETF تایید شود، حتما پیش از آن یا بایننس به طور کامل از بین رفته است یا حداقل نقش آن در «کشف قیمت» به صورت قابل توجهی از بین رفته باشد. اگر این سطح از سلطه و تاثیر بایننس بر بازار ادامه داشته باشد، هیچ شانسی برای تایید این ETF وجود ندارد.
این در حالیست که تحلیلگران کارگزاری Bernstein امروز در گزارشی عنوان داشتند که بایننس می‌تواند جایگاه و سلطه خود را بر بازار رمزارزها حفظ کند. آنها اینطور استدلال کردند که در بحبوحه اخبار امروز، مشتریان غیر آمریکایی واکنش چندانی به اتفاقات نشان نداده‌اند.

چه چیزی پیش روی بازار رمزارزها است؟

رایان آدامز (Ryan Adams) یکی دیگر از چهره‌های شناخته و از تحلیلگران بنکلس، اینطور استدلال می‌کند که هدف نهایی نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده در آمریکا از اقداماتی مانند فشار برای استعفای CZ این است که بر بازار کریپتو تسلط پیدا کنند. او معتقد است که این نهادها قصد و توان نابودی بازار را ندارند بلکه می‌خواهند همه چیز را تحت کنترل خود دربیاورند. رایان آدامز می‌گوید تمام شکایت‌ها، جریمه‌ها، دستگیری‌ها و فشارها فقط به یک دلیل انجام می‌شود و آن هم اعمال قدرت و کنترل بازار کریپتو است. او با تمسخر عملکرد این نهادها می‌گوید که آن‌ها هیچ قوانین شفاف و مشخصی ندارند و فقط می‌خواهند رئیس بازار باشند تا کریپتو در مقابل آن‌ها زانو بزند.

رایان آدامز همه این رفتارها را اقداماتی از پیش طراحی شده معرفی می‌کند. او می‌گوید که مسئولان قضایی و نظارتی می‌خواهند کریپتو زنده بماند اما برده باشد. این با ماهیت رمزارزها در تضاد است. آدامز تاکید می‌کند که اکنون زمان اتحاد است و بازار قطعا به مسیر خود ادامه خواهد داد.

رایان سلکیس (Ryan Selkis) مدیرعامل Messari، توضیح می‌دهد که صنعت کریپتو بعد از CZ به مسیر خود ادامه خواهد. او معتقد است که بازار به زودی به بازیابی خود مشغول می‌شود و روند رشد را در پیش می‌گیرد. رایان سلکیس تایید صندوق‌های ETF بیت کوین را قطعی می‌داند و این را عاملی برای شروع رالی صعودی ارزیابی می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند که حزب جمهوری‌خواه پیروز انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده خواهد شد و بعد از آن تصویب قوانین کریپتویی وارد مراحل تازه‌ای می‌شود.

استعفای CZ همچنان بحث داغ شبکه‌های اجتماعی است. برخی معتقدند که کناره‌گیری او احتمالا یک حرکت استراتژیک بوده است. برخی به ستایش چانگ پنگ ژائو مشغول هستند و عملکرد او را تحسین می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که صنعت کریپتو مدیون CZ است. او با توسعه بایننس، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را راحت‌تر کرد و به اعتبار رمزارزها و افزایش پذیرش جهانی کریپتو کمک کرد.

خواندن این مقاله
بازگشت بیت کوین به بالای ۱۶هزار دلار؛ نگران فروش نهنگ‌ها باشیم؟

استعفای چانگ پنگ ژائو منتقدان کریپتو را خوشحال کرده است و آنها نیز در پلتفرم‌های مختلف به انتقاد از رمزارزها مشغول هستند. این اتفاق به قدری مهم بود که رسانه‌های خبری جهان به پوشش ویژه آن پرداختند. هانا میلر (Hana Miller) تحلیلگر بلومبرگ با لحنی تند همانند گری گنسلر این صنعت را کلاهبرداری خواند.

طرفداران رمزارزها با غیرمنصفانه خواندن رفتار رسانه‌های جریان اصلی می‌گویند که هدف اصلی خبرگزاری‌ها ایجاد ترس و افزایش نگرانی در بین سرمایه‌گذاران است. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه از صرافی بایننس خارج شده است.

در حالی که برخی تحلیلگران مدعی هستند که بایننس دیگر هرگز شبیه به قبل نخواهد شد؛ ریچارد تِنگ در ساعات مدیرعاملی خود در بایننس به همه کاربران این صرافی اطمینان داد که شرکت با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد. او گفت که سرمایه‌گذاران از قدرت مالی و امنیت بایننس اطمینان داشته باشند. مدیرعامل جدید همچنین وعده داد که همکاری با تنظیم‌کننده‌ها را ادامه می‌دهد.

با بررسی نبض بازار متوجه می‌شویم که به نسبت بزرگی این خبر، قیمت‌ها هنوز چندان واکنش غیرقابل تصوری را از خود نشان نداده‌اند. رسانه‌های کریپتویی اعلام کردند که امروز هیچ تخلیه فوری نقدینگی و یا فشار سنگین برای فروش وجود نداشته است. علاقمندان به کریپتو می‌گویند شاید بهتر باشد که نیمه پر لیوان را ببینیم. به هر حال CZ دادگاهی و زندانی نمی‌شود، بایننس وارد یک روند دادرسی طولانی و فرسایشی نمی‌شود و از همه مهم‌تر مانند FTX ورشکسته نشده است.

در طرف دیگر، منتقدان تاکید می‌کنند که این آغازی بر پایان کار بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان است. در پاسخ به این اظهارات، ناظران قدیمی بازار توضیح می‌دهند که رمزارزها روزهای دشوارتری را نیز سپری کرده‌اند. قیمت بیت کوین حالا ۱۲۰ درصد بالاتر از زمانی است که FTX سقوط کرد و این نشان می‌دهد صنعت کریپتو با بازیگران اصلی یا بدون آن‌ها به مسیر رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا