اخبار

بروزرسانی آینده اتریوم کارمزدها را کاهش می‌دهد

بزودی باید منتظر یک بروزرسانی مهم در شبکه اتریوم باشیم که نوید کاهش کارمزد تراکنش‌ و قابلیت‌های جدید را می‌دهد.

به گزارش کوین لند و به نقل از newsbtc، دومین بلاک چین بزرگ، یعنی اتریوم، برای یک بروزرسانی جدید که هزینه‌های تراکنش در شبکه را کاهش می‌دهد، آماده می‌شود. این بروزرسانی که “دنکن (Dencun)” نام دارد، کاربردهای بیشتری را نیز برای اتریوم به ارمغان می‌آورد.

لازم به ذکر است که بنیاد اتریوم فقط سه هفته پس از ارتقای شاپلا (Shapella)، بروزرسانی دنکن را معرفی کرده است. پس از بروزرسانی دنکن، کاربران شبکه اتریوم می‌توانند با هزینه‌های کمتری تراکنش انجام دهند.

بروزرسانی دنکن چه تغییری در اتریوم ایجاد می‌کند؟

در بروزرسانی دنکن از پیشنهادهای بهبود اتریوم (EIP) استفاده خواهد شد. این پیشنهادات با هدف ایجاد تغییراتی در شبکه ارائه می‌شوند. به طور معمول، جامعه اتریوم این پیشنهادات را بررسی کرده و آنها را می‌پذیرد یا رد می‌کند.

اگر جامعه پیشنهادات بهبود اتریوم را بپذیرد، آنها به بخشی از کدهای شبکه اتریوم تبدیل می‌شوند. بروزرسانی دنکن دارای چهار پیشنهاد است: EIP-1153 ،EIP-6475 ،EIP-4844 و EIP-6748.

پیشنهاد اول، EIP-4844 یا پروتودنک شاردینگ (Proto-Danksharding) یا The Surge نام دارد. The Surge می‌خواهد به جای CALLDATA، “نوع داده‌ BLOB” را برای راهکارهای لایه دوم و به منظور ارسال تراکنش و داده‌های اثبات به شبکه اضافه کند.

calldata یک نوع داده بسیار خاص برای هر بلاک چین مبتنی بر EVM است. برخی ویژگی‌های آن عبارتند از: ۴ بایت اول مربوط به انتخابگر امضای تابع است. بایت‌های باقی‌مانده با پارامترهای ورودی تابع مطابقت دارند. هر آرگومان ورودی همیشه ۳۲ بایت است.

خواندن این مقاله
تثبیت قیمت بیت کوین بالای حمایت ۲۰هزار دلاری؛ منتظر تداوم روند صعودی باشیم؟

داده بزرگ باینری (BLOB) نوعی داده است که می‌تواند اشیاء یا سایر محتویات باینری را ذخیره کند. BLOB برای ذخیره محتویات باینری مانند تصاویر، فایل‌های چند رسانه‌ای و کدهای اجرایی در پایگاه‌های داده استفاده می‌شود.

این BLOBها گس فی (gas fee) کمتری را ارائه می‌دهند زیرا هرگز به صورت دائمی در بلاک چین ذخیره نمی‌شوند. هدف BLOB کاهش هزینه تراکنش‌ها در اتریوم است.

پیشنهاد دیگری که مورد بررسی قرار می‌گیرد، پیشنهاد EIP-6780 است. این پیشنهاد برای غیرفعال کردن opcode SELFDESTRUCT ولی حفظ قابلیت‌های آن ارائه شده است. پیشنهاد EIP-6780 امکان ایجاد و حذف قراردادها را در یک تراکنش واحد فراهم می‌کند، اما کد قرارداد یا حافظه ذخیره‌سازی آن حذف نمی‌شود.

SELFDESTRUCT opcode (که در اصل خودکشی نامیده می‌شود) به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با ایجاد ویژگی‌هایی به وجود یک قرارداد هوشمند خاتمه دهند، و برای وجوهی که در داخل یک قرارداد آسیب‌پذیر قفل شده‌اند، یک صندوق خطر تولید کنند.

پیشنهاد سوم، EIP-1153 است که دو opcode جدید، TSTORE و TLOAD را به شبکه اضافه خواهد کرد. توسعه‌دهندگان می‌خواهند یک فضای ذخیره‌سازی گذرا ارائه دهند که پس از پایان تراکنش پاک می‌شود. این امر باعث افزودن موارد استفاده بیشتری به شبکه می‌شود، از قفل‌های بازگشتی گرفته تا تأییدیه‌های ERC20 تک تراکنشی.

پیشنهاد چهارم، EIP-6475: SSZ Optionals است. این پیشنهاد از EIP-4844 پشتیبانی می‌کند زیرا یکی از عناصر SSZ آن را در قالب تراکنش تعریف خواهد کرد. هدف از این تغییر، تسهیل سازگاری شبکه با اشیاء SSZ است که در آینده به آن اضافه خواهند شد.

اگرچه پیشنهادهای فوق مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شوند، اما تیم توسعه‌دهنده پیشنهادات دیگری هم دارد که ممکن است مورد بررسی قرار گیرند. یکی از این پیشنهادات EIP-2537: Precompile for BLS12-381 curve operations است.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا