اخبار

بروزرسانی جدید سولانا منتشر شد؛ ویژگی‌های کلیدی کدام‌اند؟

در بروزرسانی نسخه ۱.۱۶ سولانا از ویژگی جدیدی به نام «نقل و انتقالات خصوصی» رونمایی شده که با تراکنش‌های رمزنگاری شده توکن‌های SPL، حریم خصوصی کاربران را تقویت می‌کند. این بروزرسانی قابلیت‌های پروتکل اثبات دانش صفر سولانا را بهبود می‌بخشد و نیازهای سخت‌افزاری ولیدیتورها را کاهش می‌دهد.

به گزارش کوین لند و به نقل از theblock، بروزرسانی بلاک چین اجماع اثبات سهام و لایه اول سولانا به نسخه ۱.۱۶، که در این مدت در حالت آزمایشی قرار داشته و به‌ نوعی کاربران منتظر آن بودند بالاخره معرفی شد و نکته قابل‌توجه آن ویژگی «نقل و انتقالات خصوصی» بود. این ویژگی قرار است که حریم خصوصی کاربران را با معاملات رمزنگاری‌شده توکن‌های SPL افزایش دهد.

قیمت سولانا را در کوین لند مشاهده کنید

با استناد به یک پست وبلاگی از ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت سولانا، Helius Labs، بروزرسانی نرم‌افزاری کلاینت ولیدیتور توسعه‌دهندگان Solana Labs به تازگی و پس از ده ماه توسعه، توسط اکثریت ولیدیتورها پذیرفته شده و شرکت امنیت بلاک چین Halborn نیز آن را حسابرسی کرده است. نسخه ۱.۱۶ از چند ماه پیش بر روی شبکه آزمایشی (تست‌نت) سولانا اجرا شده است.

یکی از موردانتظارترین ویژگی‌های این بروزرسانی‌، اضافه شدن «نقل و انتقالات خصوصی» به شبکه سولانا است که توسط برنامه Token2022 معرفی شده است. نقل و انتقالات خصوصی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند معاملات بلاک چینی خود را بدون افشای جزئیات کلیدی تراکنش، مانند حجم آنها، انجام دهند.

Foobar، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Delegate در پلتفرم X (توییتر سابق) اعلام کرد:

سولانا به تازگی یک گزینه حریم خصوصی بومی برای توکن‌های SPL ارائه داده و البته هنوز آن توجهی که لیاقتش را دارد به خود جلب نکرده است.

مرت ممتاز (Mert Mumtaz)، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت Helius افزود:

این تحول بزرگی محسوب می‌شود. فکر نمی‌کنم که افراد زیادی از آن آگاهی داشته باشند.

یکی از همکاران ناشناس Helius با نام مستعار 0xIchigo گفت:

این ویژگی از اثبات دانش صفر برای رمزنگاری موجودی و حجم تراکنش‌های مربتط با توکن‌های کتابخانه برنامه‌های سولانا (SPL) استفاده می‌کند. این‌ها توکن‌های سازگار با سولانا هستند، مشابه آن چیزی که برای توکن‌های ERC-20 در اتریوم داریم. چنین چیزی با تمرکز بر روی خصوصی‌سازی به جای ناشناس بودن، حریم خصوصی کاربران را افزایش می‌دهد.

نقل و انتقالات خصوصی از یک عملیات ریاضی به نام رمزگزاری توئیستد الگامال (Twisted ElGamal Encryption) بر روی مقادیر رمزگزاری شده استفاده می‌کنند، و از طریق پروتکل‌های سیگما (Sigma Protocols) تأیید می‌شوند. پروتکل‌های سیگما نوعی اثبات دانش صفر هستند که یک طرف (اثبات‌کننده) به دیگری (تاییدکننده) نشان می‌دهد یک کلید خاص را در اختیار دارد، بدون اینکه کلید خود را آشکار کند.

خواندن این مقاله
غافلگیری بازار رمزارزها از افزایش سه برابری قیمت رمزارز LUNA

معرفی ویژگی‌های بومی حریم خصوصی ممکن است تبعاتی را برای فعالیت سولانا در صرافی‌های متمرکز داشته باشد، چرا که مقررات وضع شده در تعدادی از حوزه‌های قضایی موجب حذف توکن‌های حریم خصوصی از این صرافی‌ها شده‌ است. به عنوان مثال، بایننس به دلیل قوانین محلی، توکن‌های حریم خصوصی را در کشورهای بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لهستان و اسپانیا حذف کرده است.

سایر ویژگی‌های این بروزرسانی

0xIchigo همچنین به این نکته اشاره کرده که نسخه ۱.۱۶ قابلیت پشتیبانی از الگوریتم دانش صفر سولانا را نیز بهبود می‌دهد و ویژگی جدیدی را برای تولید کارآمدتر این اثبات‌ها معرفی می‌کند. این کار موجب ساده‌تر شدن فرآیند تأیید اثبات‌های دانش صفر سولانا می‌شود، امنیت و حریم خصوصی بهتری را برای کاربر ارائه می‌دهد و به عبور از شکاف تطابقی سولانا با اتریوم کمک می‌کند.

علاوه بر این، این بروزرسانی نیازهای سخت‌افزاری مورد استفاده برای حافظه رم ولیدیتورها را نیز به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. یانشو یاداف (Yanshu Yadav)، رئیس بخش رشد ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ Luganodes، اعلام کرد که از زمان انتشار نسخه ‍۱.۱۶، ولیدیتور او با تقریباً ۳۹ گیگابایت حافظه رم اجرا می‌شود، در صورتی که در نسخه‌های قبلی این عدد حدود ۱۲۰ گیگابایت بوده است.

علاوه بر این، در این بروزرسانی یک سیستم اصلاح شده نمونه‌گیری همتا برای درخواست بررسی تغییرات دریافتی (PR) معرفی شده که مشکلات محدودیت پهنای باند را برای تسریع فعالیت ولیدیتورها کاهش می‌دهد. همچنین از ویژگی جدیدی برای درخواست تعمیرات در شبکه نیز رونمایی شده است. این ویژگی به ولیدیتورهایی که از وضعیت کنونی شبکه عقب مانده‌اند کمک می‌کند تا سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردند.

خواندن این مقاله
شرکت گری اسکیل موجبات سازمانی شدن کاردانو و بیت کوین را فراهم می کند

و سرانجام به تغییر نهایی یعنی معرفی حساب‌های تغییرپذیر داده می‌رسیم که امکان تخصیص بهتر منابع را فراهم می‌کند و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های خود را با اندازه‌ کوچکتری در شبکه مستقر کرده و بعدها به میزان نیاز خود آنها را گسترش دهند.

توجه داشته باشید که برخی از ویژگی‌های معرفی شده در این بروزرسانی هنوز به صورت کامل فعال نشده‌اند و در عوض با سرعت پایین‌تر و از طریق یک سیستم ورودی که برای این ویژگی‌ها در نظر گرفته شده منتشر می‌شوند. این ویژگی‌ها با توجه به اولویت نسبی خود در ایپاک‌ها یا دوره‌های خاصی برای سولانا فعال می‌شوند. ایپاک یک دوره زمانی مشخص و از پیش‌ تعیین‌‌شده است که طی آن تناوبی برای ولیدیتورها، توزیع پاداش و دیگر عملیات شبکه رخ می‌دهد.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا