اخبار

رکوردشکنی جرایم مرتبط با ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

۲۰میلیارد دلار تراکنش غیر قانونی در ارزهای دیجیتال

داده‌های آخرین گزارش شرکت چین‌آلیسیس بیانگر آن است که ارزش تراکنش‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۲۰.۶میلیارد دلار رسیده است. با این حال، به نظر می‌رسد که برخلاف تصور بسیاری از منتقدان تراکنش‌های مرتبط با کلاهبرداری، پول‌شویی یا دیگر جرایم بخش کوچکی از کل تراکنش‌های این حوزه را تشکیل می‌دهد.

کیم گرائر (Kim Grauer)، رئیس بخش تحقیقات چین‌آلیسیس، روز دوشنبه در مصاحبه با کوین‌دسک گفت که باوجود رشد قابل‌توجه ارزش تراکنش‌های مرتبط با هک و دورزدن تحریم‌ها، دیگر فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با دارایی‌های دیجیتال روندی نزولی داشته‌اند.

بر اساس گزارش چین‌آلیسیس، فعالیت‌های مجرمانه ۰.۲۴درصد از کل تراکنش‌های بلاک چینی در سال ۲۰۲۲ را تشکیل داده که مشخصاً نسبت به نرخ ۰.۱۲درصدی مربوط به سال قبل، افزایش یافته است. با این حال، این گزارش تأکید کرده است که سهم جرایم مرتبط با ارزهای دیجیتال همچنان کمتر از یک درصد کل تراکنش‌هاست.

گرائر گفته است پس از اینکه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) در سال ۲۰۲۱ به‌جای تحریم آدرس‌های مرتبط با جرائم، شروع به سرکوب پلتفرم‌ها کرد، تمام تراکنش‌های انجام‌شده در این پلتفرم‌ها غیرقانونی حساب می‌شوند.

چین‌آلیسیس دریافته است که با این شکل جدید دسته‌بندی، بخش بزرگی از تراکنش‌های مرتبط با تحریم‌ها از منابع مالی هستند که پس از علامت‌گذاری به گرنتکس (Garantex) یا صرافی‌های مشابه آن واریز شده‌اند.

گرنتکس یک صرافی ارز دیجیتال مستقر در روسیه است که بر اساس این گزارش، از زمان تحریم توسط وزارت خزانه‌داری در آوریل (فروردین) گذشته تا ماه اکتبر (مهر) ۱.۳میلیارد دلار ورود سرمایه‌ داشته است.

گرائر می‌گوید دفتر کنترل دارایی‌های خارجی برای محدودکردن فعالیت غیرقانونی در سایر پلتفرم‌های ارز دیجیتال مانند بازار دارک‌وب هایدرا (Hydra) یا میکسر غیرمتمرکز تورنادو کش به‌شکل‌های متفاوتی تلاش کرده است. موفقیت این تلاش‌ها اغلب به نوع نهادی بستگی دارد که این آژانس تحریم می‌کند و اینکه آیا کاربران در آن حوزه قضایی به تحریم‌های اعمال‌شده بر پلتفرم‌ها اهمیت می‌دهند یا نه.

خواندن این مقاله
انجمن فین‌تک ایران خواستار آزادی ضیا صدر و علیرضا زجاجی شد

چین‌آلیسیس دریافته است که میزان وجوه به‌دست‌آمده از هک توسط سازمان‌های کره شمالی به‌شکل قابل‌توجهی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. گرائر گفت که هکرهای کره شمالی با سرقت ۱.۶میلیارد دلار ارز دیجیتال، رکورد سال قبل خود را شکستند.

او خاطرنشان کرد که مجرمان برای انجام این حملات، احتمالاً از آسیب‌پذیری‌های پروتکل‌های دیفای سوءاستفاده کرده‌اند. در سال گذشته، ۳.۸میلیارد دلار ارز دیجیتال از پروتکل‌های فعال در حوزه دیفای به سرقت رفته که نسبت به رقم ۳.۳میلیارد دلاری در سال گذشته حدود ۱۵درصد افزایش داشته است.

گرائر افزود:

ادامه مسیر با این میزان هک ممکن نیست، زیرا واقعاً اعتماد به اکوسیستم را خدشه‌دار می‌کند.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا