ارز دیجیتال

آربیتراژ چیست؟ معرفی انواع آربیتراژ در دنیای رمزارزها

شما می توانید یک ارز دیجیتال را در یک مکان با یک قیمت خریداری کنید و آن را در جای دیگری با قیمت بهتر بفروشید. مفهوم آربیتراژ در ارز دیجیتال همان مفهوم آربیتراژ در بازارهای مالی است. در جریان باشید تا با مفهوم آربیتراژ و پلتفرم های ارز دیجیتال آشنا شوید. شما می توانید از تفاوت قیمت دارایی در مکان های مختلف سود ببرید. اگرچه این نوع سود حاشیه سود کمی دارد، اما کوتاه مدت است. به این نوع سود، سود آربیتراژ می گویند.

در کنار روش‌های مختلف دیگر معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم و سایر ارزهای رمزپایه که عمدتاً بر اساس تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی هستند، روشی به نام آربیتراژ با روش‌ها و استراتژی‌های مختلف وجود دارد. در این مقاله به آربیتراژ، یکی از کوچکترین انواع تراکنش ها می پردازیم و با روش های مختلف استفاده از این استراتژی در بازار ارزهای دیجیتال آشنا می شویم. نهایتا به یک ریسک احتمالی در استراتژی آربیتراژ اشاره می کنیم.

هر زمان که امکان خرید سهام، کالا یا ارز در یک بازار با قیمت معین و فروش همزمان آن در بازار دیگر با قیمت بالاتر وجود داشته باشد، می توان از آربیتراژ استفاده کرد. این وضعیت فرصتی برای سود بدون ریسک برای معامله گران ایجاد می کند.

در مقاله با عنوان آربیتراژ ارز دیجیتال چیست قصد داریم تا بررسی کامل این مفهوم و انواع آن، یک سبک معاملاتی پر طرفدار را به شما معرفی کنیم تا از آن در معاملات ارز دیجیتال خود استفاده کنید. پس همراه ما باشید.

آربیتراژ (Arbitrage) رمزارزها

مفهوم آربیتراژ در دنیای ارز دیجیتال تغییر نمی کند، فقط دارایی مورد معامله تغییر می کند. در دنیای ارز دیجیتال، سود حاصل از تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال بین دو یا چند صرافی نامیده می شود. معامله گران می توانند با بررسی قیمت ارز دیجیتال در صرافی های مختلف، صرافی هایی با کمترین و بالاترین قیمت ها پیدا کنند. سپس باید ارز دیجیتال مورد نظر را از صرافی با کمترین قیمت خریداری کرده و در صرافی با بالاترین قیمت بفروشند.

نکته اساسی آربیتراژ تفاوت قیمت دارایی در دو بورس مختلف است. هنگامی که یک معامله گر تفاوت قیمت یا شکاف بین دو صرافی مختلف پیدا می کند، آن ارز را از ارزی با قیمت پایین تر خریداری می کند و آن را به صرافی دیگر منتقل می کند تا ارز را با قیمت بالاتر خریداری کند. قیمت بالا.کسی که می فروشد و از این تفاوت قیمت سود می برد. این تنها مورد استفاده در مکانیزم داوری است. اما این روش ظرافت ها و جزئیاتی دارد و آسان نیست. دلیل تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در بازار چیست؟ در ادامه با این مفهوم نیز آشنا خواهید شد.

چالش یک معامله گر استراتژی آربیتراژ تنها یافتن تفاوت قیمت نیست، بلکه معامله سریع رمزارزها است. از آنجایی که سایر معامله گران آربیتراژ نیز ممکن است این تفاوت قیمت را ببینند (گسترش)، موقعیت سودآور معمولاً خیلی سریع بسته می شود. همچنین، از آنجایی که معاملات آربیتراژ معمولاً ریسک کمتری دارد، بازده عموماً کمتر است. این بدان معناست که نه تنها معامله گران آربیتراژ باید سریع عمل کنند، بلکه به سرمایه زیادی نیز برای کسب سود مناسب نیاز دارند.

آربیتراژ رمزارزها چگونه کار می‌کند؟

آربیتراژ کریپتوکارنسی عمل خرید ارزهای دیجیتال با قیمت کمتر از یک صرافی و فروش آنها با قیمت بالاتر در صرافی دیگر است. معامله گران می توانند این کار را به صورت دستی انجام دهند، اما زمان بندی در معاملات آربیتراژ ضروری است. به همین دلیل، گزینه دیگر استفاده از ربات ها برای پرداخت خودکار تراکنش های آربیتراژ ارز دیجیتال است. استفاده از ربات های آربیتراژ و یافتن تفاوت قیمت ها و خودکار کردن خرید و فروش دارایی ها بسیار کارآمد است.

مراحل آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ اولین قدم برای آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال، انتخاب صرافی هایی است که حجم معاملات بالایی دارند. حجم معاملات بالا نکته بسیار مهمی برای آربیتراژ است. بازار باید سرمایه کافی برای انجام معامله داشته باشد. در حال حاضر صرافی های ارزهای دیجیتال زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که بستری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ایجاد کرده اند. برای مشاهده این مبادلات می توانید از اطلاعات وب سایت Coinmarketcap استفاده کنید. در هر یک از این صرافی ها، بسیاری از دارایی های دیجیتال معامله می شود. در مرحله اول، باید قیمت یک دارایی خاص را در همه یا برخی از این صرافی ها رصد کنید و در صورت وجود تفاوت در قیمت «مناسب»، آن ارز دیجیتال را از صرافی که قیمت پایین تری دارد خریداری کنید. صرافی دیگری که قیمت بالاتری دارد برای مثال قیمت یک توکن در صرافی بایننس 100 دلار است و قیمت همان توکن در صرافی دیگر 105 دلار است. تا زمانی که این تفاوت قیمت “صحیح” وجود داشته باشد، می توان آن را تکرار کرد و میزان سود را افزایش داد.

خواندن این مقاله
منظور از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

همانطور که می توانید تصور کنید، انجام این کار به صورت دستی کاری زمان بر است، اغلب این تفاوت قیمت در بازار موقتی است و سرعت انجام این کار بسیار مهم است. از سوی دیگر، ردیابی قیمت صدها ارز دیجیتال در مبادلات انبوه زمان‌بر و ناکارآمد است. توجه داشته باشید که تفاوت قیمت توکن بین دو صرافی تنها چند دقیقه طول می کشد. احتمال زیادی وجود دارد که در آن زمان از آن علامت پیروی کنید. پس از گذراندن این مرحله به مرحله سخت خرید در صرافی A، تعویض توکن و فروش در صرافی B خواهید رسید که این کار باید در اسرع وقت انجام شود. هنگامی که فرآیند داوری را طی کردید، می توانید در نهایت سود خود را به دست آورید و افزایش دهید. همانطور که می بینید، آربیتراژ ارز دیجیتال به صورت دستی و توسط معامله گر کار نمی کند. به همین دلیل استفاده از ربات برای تماشای بازار و معامله بین دو صرافی برای داوری ضروری به نظر می رسد.

علت اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال یک بازار جهانی است و فعالیت های آن محدود به کشور یا منطقه خاصی نیست. با گسترش بازار در سطح جهانی، طبیعی است که بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال با یک قیمت ثابت در سراسر جهان معامله نمی شوند. همچنین بازارها بر اساس عرضه و تقاضا هستند و هر فروشنده ای می تواند کالای خود را با قیمتی که می خواهد سفارش دهد، هیچ راهی برای مقایسه قیمت ها وجود ندارد و این بازارها تفاوت قیمت ایجاد می کنند. حتی در مناطقی از همان کشور، تفاوت قیمت وجود دارد. مثلا قیمت بیت کوین بین صرافی های ایرانی یکسان نیست و متفاوت است. گاهی اوقات شرایطی در بازار اتفاق می افتد که تفاوت قیمت بیت کوین در صرافی های مختلف بیش از حد معمول است و معامله گران زرنگ در بازار از این موضوع سوء استفاده می کنند و این اقتصاد را نابود می کنند.

انواع آربیتراژ ارز دیجیتال

به طور کلی سه روش برای کسب سود در این سبک معاملاتی وجود دارد:

آربیتراژ فاصله ای

در این آربیتراژ تفاوت قیمت در سطح ملی یا منطقه ای بین المللی است. به عنوان مثال می توان تفاوت قیمت سهام یک شرکت را در کشورهای مختلف تشخیص داد. به عنوان مثال، سهم یک شرکت جهانی در بازار سهام نیویورک 30 دلار و سهم یک شرکت در بورس لندن کمتر از 25 دلار است. بنابراین اگر خریدار فرصت خرید سهام شرکت را از بازار لندن و فروش آن در بازار نیویورک داشته باشد، سود خوبی نصیبش می شود.

آربیتراژ زمانی

آربیتراژ مدت زمانی انجام می شود که سهام شرکت های مورد اعتماد به دلایلی مانند برآورده نشدن انتظارات کوتاه مدت فروخته می شود. این مشکلات می تواند منجر به حل مشکل شود. این نوع آربیتراژ یک استراتژی است که به دنبال کسب سود از تغییرات کوتاه مدت قیمت است که با چشم انداز بلندمدت ناسازگار است.

آربیتراژ آماری

این نوع آربیتراژ به یک استراتژی معاملاتی اشاره دارد که از تحلیل های آماری برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف استفاده می کند. بنابراین، این استراتژی می تواند شامل دوره های زمانی مختلف باشد. به نظر می رسد این روش داوری بیشتر کمی و عددی باشد.

آربیتراژ مثلثی

این نوع سفته بازی معمولا در بازار ارز صورت می گیرد. به طور کلی در قالب حدس و گمان یک ارز با ارز دیگر معامله می شود. سپس ارز تازه خریداری شده با ارز دیگری مبادله می شود و در نهایت ارز خریداری شده در آخرین مرحله به ارز اولیه مبادله می شود. نام آربیتراژ مثلث از این سه معامله گرفته شده است. و همچنین ضلع مثلث مبادله در یک نقطه شروع می شود. به نکته دوم از آن نقطه تا نقطه سوم و در نهایت به همان نقطه شروع و ارز اولیه برمی گردد. سود حاصل از معامله آربیتراژ مثلثی، تفاوت قیمت ارز به اضافه کارمزد خرید و فروش ارز مبادله ای است.

بازار سهام جهانی

عرضه سهام شرکت های بین المللی و شرکت های بین المللی در بورس های بزرگ بین المللی، بازاری یکپارچه ایجاد کرده است. گاهی اوقات گفته می شود قیمت سهام در بازار در مدت زمان کوتاهی ناهموار است، در چنین مواقعی اگر کاربر به نظارت خود بر بازار ادامه دهد، می تواند شکاف قیمتی را از بین ببرد و با ارسال حداکثر، بازار متعادلی ایجاد کند. سفارش داده شده.

آربیتراژ در بازار آتی

ناگفته نماند که بیشتر معاملات آربیتراژ در بازار آتی انجام می شود. هدف از این پازل های آربیتراژ، تفاوت قیمت ایجاد شده بین بازار پول و بازار آتی است. در این بازارها، قیمت فعلی بازار سهام یا دارایی معمولا کمتر از قیمت آتی است. بنابراین، آربیتراژ یک دارایی با سود احتمالی مرتبط است، تفاوت بین قیمت خرید و فروش این دارایی برابر با سود آن است. در چنین مواقعی اغلب کالا یا ملک مورد نظر را پیش خرید می کنند.

آربیتراژ در بازار جهانی ارز

با توجه به گستردگی معاملات و ابزار معاملاتی در بازار ارز جهانی، فرصت های آربیتراژ زیادی در این صنعت وجود دارد. با این حال، تعداد معامله گران و سرعت اجرای سفارش ها به سرعت چنین فرصت هایی را پوشش می دهد، حضور ربات های معامله گر در چنین بازارهایی امکان معاملات آربیتراژ را از دست نمی دهد. آربیتراژ در بازار ارز جهانی به سه روش اجرا می شود:

  • آربیتراژ جفت ارز: در این شکل از آربیتراژ، سود از قیمت های مختلف یک جفت ارز در دو صرافی یا کارگزاری متفاوت حاصل می شود.
  • آربیتراژ سود تضمینی: برای انجام این نوع تراکنش، معامله گر ابتدا نرخ سود کشورها و مناطق اقتصادی مختلف را بررسی می کند و با سرمایه گذاری در سیستم بانکی مقصد، دارایی ها را با بالاترین نرخ به ارز کشور تبدیل می کند. نکته مهم. در این گونه معاملات، قرارداد آتی برای تضمین نرخ ارز خریداری می شود. بنابراین، معامله‌گر برای پوشش این ریسک معامله، قرارداد آتی را برای تضمین نرخ ارز خریداری می‌کند تا با پایان یافتن سرمایه‌گذاری، فرصت استفاده از نرخ اصلی ارز را داشته باشد.
  • آربیتراژ مثلثی: در قسمت های قبل به این نوع آربیتراژ پرداختیم. این آربیتراژ از تفاوت قیمت بین سه ارز مختلف ایجاد می شود که از طریق یک فرآیند معاملاتی سریع برای تبدیل سه جفت ارز مختلف و در نهایت بازگشت به دارایی اصلی انجام می شود.
خواندن این مقاله
تحلیل تکنیکال چیست و کاربرد آن چیست؟

ربات آربیتراژ ارز دیجیتال

این ربات ها تفاوت قیمت را در بورس بررسی می کنند و به کاربر پیشنهاد خرید یا فروش می دهند. ربات های مختلفی برای آربیتراژ ارز دیجیتال وجود دارد، به عنوان مثال: ربات بین صرافی (که تفاوت قیمت را در صرافی های مختلف بررسی می کند) و ربات بین دارایی (که تفاوت قیمت یک دارایی خاص را در یک صرافی بررسی می کند).

این ربات ها مزایا و معایب خود را دارند، اما باید به خاطر داشته باشید که این روزها یافتن فرصت های تهاجمی دشوارتر از چند سال پیش است و نمی توان در این زمینه کاملاً به ربات ها اعتماد کرد.

ریسک آربیتراژ چیست؟

بزرگترین ریسک مرتبط با معاملات آربیتراژ، ریسک اجراست. این زمانی اتفاق می افتد که تا زمانی که معامله به طور کامل انجام نشود، تفاوت قیمتی وجود ندارد و در نتیجه بازدهی صفر یا منفی حاصل می شود. این ممکن است به دلیل هزینه‌های غیرعادی بالای مبادله، از جمله عرضه دارایی بالا، اجرای آربیتراژ کند، کارمزد بالا، نوسانات بالا و غیره باشد.

ریسک عمده دیگری که در معاملات آربیتراژ وجود دارد، ریسک نقدینگی است. این زمانی اتفاق می افتد که نقدینگی کافی برای ورود و خروج از بازاری که معامله می کنید برای تکمیل آربیتراژ وجود ندارد. در بازارهای اهرمی، اگر قیمت بر خلاف موقعیت شما حرکت کند، این احتمال وجود دارد که حاشیه تماس یا کل سرمایه ای را که در موقعیت سرمایه گذاری کرده اید از دست بدهید. مثل همیشه، مدیریت ریسک مناسب حیاتی است.

قبل از پرداختن به ریسک های عمومی آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال، به دلیل محدودیت در برخورد با صرافی های مختلف، تحریم های اقتصادی و محدودیت های کاربران ایرانی در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال، ریسک های خاص خود را برای ایرانی ها دارد. به ریسک کلی آربیتراژ باید محاصره کل سرمایه و مشکلاتی که بسیاری از معامله گران ایرانی هنگام معامله با صرافی های معروف با آن مواجه هستند را اضافه کرد. به دنبال این مورد، ریسک‌هایی در معاملات آربیتراژ کریپتو وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نوسانات شدید قیمت

نوسانات قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از سایر بازارهای مالی است. این امر خطر آربیتراژ ارزهای دیجیتال را افزایش می دهد.

کارمزد تراکنش

کارمزد انتقال ارزهای رمزنگاری شده به شبکه بلاک چین، کارمزد جداگانه ای برای بازار ارز دیجیتال است. برای آربیتراژ؛ زمان انجام معامله بسیار مهم است. از این رو، شما باید بالاترین کارمزد شبکه را برای انجام تراکنش انتخاب کنید. این باعث کاهش سود معاملاتی می شود.

ارسال اشتباه تراکنش

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بازار ارزهای دیجیتال ارسال یک توکن در دو کانال مختلف است. نماد پیوند با قیمت 22 دلار در بورس بایننس و 23 دلار در بورس هوبی معامله می شود. شما قصد دارید از این تفاوت قیمت برای تجارت داوری استفاده کنید. اما شما لینک را در شبکه بایننس قرار دادید. بدون اینکه بدانید، Hubei Exchange از شبکه Binance پشتیبانی نمی کند و آدرس اتصال شبکه اتریوم را در اختیار شما قرار می دهد. یک اشتباه کافی است تا اموال شما برای همیشه نابود شود.

انتخاب صرافی مناسب برای انجام معاملات آربیتراژ

در انتخاب صرافی ارز دیجیتال برای واسطه گری، کاربران باید به بالا بودن حجم معاملات صرافی توجه کنند. از سوی دیگر، صرافی هایی که قیمت های پایین تری برای ارزهای دیجیتال ارائه می دهند باید انتخاب شوند. اما توجه داشته باشید که اگر قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی پایین باشد، آن صرافی لزوما ارزش آن را ندارد. متأسفانه برخی از افراد بدون تحقیق کافی صرافی های ناشناس را انتخاب می کنند که در نهایت منجر به از دست دادن سرمایه می شود.

سخن پایانی؛ چگونگی آربیتراژ در بازارهای مالی

آربیتراژ ارزهای دیجیتال یک فرصت عالی برای معامله گران بازار کریپتو است. معامله گران ارزهای دیجیتال با اطلاعات کافی، سرعت و سرمایه مناسب می توانند معاملات سودآوری داشته باشند. اما خطرات انجام تجارت به این روش را نباید نادیده گرفت. بنابراین قبل از ورود به این زمینه باید اطلاعات کافی داشته باشید.

منبع: https://b2n.ir/p25749

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا