بلاک چین

فورک (FORK) چیست؟ معرفی انواع فورک

فورک (FORK) چیست؟ معرفی انواع فورک + تاثیرات فورک ها در بلاک چین بر قیمت

فورک (FORK) چیست؟ هارد فورک چیست؟ این اصطلاح دقیقاً چه زمانی کاربرد دارد؟ تاثیر آن بر عملکرد بلاک چین چگونه است؟ تمام این سوال­ ها ممکن است در ذهن هر فردی با شنیدن این کلمه شکل بگیرد. اگر آن فرد آشنایی کوچکی نیز با بلاک چین داشته باشد، احتمالاً نام این اصطلاح را نیز شنیده است. در دنیای رمز ارزها اصطلاحات بی شماری وجود دارند که هر کدام از آن ها، عملکردی کاملاً متفاوت با اسم خود خواهند داشت.

اگر وقت خوندن مقاله ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست این مقاله رو گوش دهید:

در ابتدای به وجود آمدن رمز ارزها، تنها ارز دیجیتال موجود بیت کوین بود. بیت کوین ها به نوعی جایگزینی دیجیتالی برای پول های نقد رایج هستند که به صورت غیر متمرکز وجود دارند. پس از مدتی از تبادل این بیت کوین ها، ارزهای دیجیتالی جدیدتری نیز وارد دنیای ارزهای دیجیتالی شدند که از جمله آن ها می توان به ریپل و مونرو اشاره کرد. سوالی که پیش می آید این است که دقیقاً این ارزهای جدید چگونه پدیدار شدند؟ در واقع این ها نتیجه فورک بیت کوین هستند.

بلاک چین در حقیقت غیر قابل تغییر تلقی می شود اما در عوض توکن ها و کوین هایی که در بستر آن ایجاد می شوند قابل تغییر هستند. در این هنگام ارزهایی جدید وارد کار می شوند. با این که روند اجرای این اصطلاح و الگوی انجام آن کاملاً با یکدیگر یکسان هستند اما نتیجه های یکسانی را به دنبال نخواهند داشت. هر یک از این نتیجه ها نیز قوانین اجماع مطلوب خاص خود را برای خود دارند.

در ادامه قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم و به روابط میان آن ها و انواعشان بپردازیم. از آن جایی که بحث بلاک چین و دنیای ارزهای دیجیتالی بسیار پیچیده هستند، باید بسیار ریزبینانه به آن ها پرداخته شود تا به خوبی متوجه چگونگی اجرای این اصطلاح و تاثیرات ناشی از آن شد.

فورک (FORK) چیست؟

تغییر اطلاعات ثبت شده در بلاک چین امکان پذیر نیست. در حقیقت به دلیل پیروی بلاک چین از برنامه هایی که برنامه نویسان برای آن طراحی کرده اند، این ارز نمی تواند خارج از وظایفی که برایش طراحی شده است عمل کند. برای مثال مدت زمان ماین یک بلاک در بلاک چین ۱۰ دقیقه است. این مقدار غیر قابل تغییر خواهد بود. این غیر قابل تغییر بودن برای بسیاری از افراد ناخوشایند خواهد بود. بنابراین تنها راه حل برای این افراد ایجاد یک بلاک چین جدید با بروزرسانی است.

ماهیت ارزهای دیجیتالی، کدهایی هستند که برنامه نویسان نرم افزاری آن ها را نوشته اند. این کدها به صورت متن باز طراحی می شوند. متن باز بودن این کدها، به توسعه دهندگان دسترسی کاملی برای ارائه نسخه هایی جدیدتر و بروزرسانی شده را می دهد. بروز شدن برای هر نرم افزاری یک امر لازم و ضروری است. رمز ارزها نیز از این قانون مستثنی نیستند. در نتیجه تغییراتی که در کدهای منبع به منظور بروزرسانی و بهبود رمز ارز انجام می گیرد، انشعاباتی در شبکه ایجاد می شود.

بروزرسانی یا ایجاد بلاک چین جدید، فورک یا انشعاب (Fork) نام دارد. فورک هنگامی کاربرد دارد که عدم رضایت از قوانین توسط کاربران وجود داشته باشد یا این که شبکه دچار مشکل و نقص شده باشد. برخی از فورک ها به دلیل تغییراتی که در شبکه انجام می دهند، می توانند باعث از بین رفتن نسخه های قدیمی شوند.

دلایل اجرای فورک ارز دیجیتال چیست؟

به دلایل متنوعی می تواند یک فورک انجام گیرد. بسته به هدف یک شبکه بلاک چین، عمل فورک می تواند به دلایل گوناگونی انجام شود تا شبکه را ارتقا ببخشد.

برطرف کردن مشکلات فنی در شبکه بلاک چین

همان طور که اشاره کردیم، فورک کردن راهی برای بروزرسانی کردن ارزهای قدیمی تر هستند. این بروزرسانی ها شامل افزایش و اضافه کردن ویژگی ها، ارتقا قابلیت ها و ارتقا امنیت در یک شبکه غیر متمرکز به نام بلاک چین خواهند بود. به دلیل توزیع شدن بلاک چین، نمی توان همانند سایر برنامه های نرم افزاری اقدام به آپدیت آن کرد.

ناکام گذاشتن حملات هکری در شبکه بلاک چین

دومین دلیل، بازگردانی سرمایه از دست رفته از طریق فورک (FORK) است. گاهی اوقات در پروتکل کلی بلاک چین باگ های فنی  وجود دارد که راه هکرها را برای از بین بردن سرمایه هموار می کند. در چنین زمانی توسعه دهنده می تواند با اعمال یک سری تغییرات در بلاک چین فعلی، تراکنش های هکرها را حذف کند و مبالغ از دست رفته را بازگرداند.

خواندن این مقاله
الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (Proof of History) در بلاک چین چیست؟ پیشبینی آینده بلاک چین های اثبات تاریخ

ارتقا قابلیت های شبکه بلاک چین

به مرور زمان و با ارتقا فناوری های گوناگون، ممکن است یک شبکه نیاز به ارتقا قابلیت های کنونی خود به منظور بهبود عملکرد داشته باشد. برای زنده نگه داشتن یک شبکه نرم افزاری، نیاز است که این برنامه هماهنگ با تکنولوژی پیشرفت کند تا بتواند عملکردی موفق را تجربه کند. در این هنگام هارد فورک انجام می گیرد.

تقسیم اجماع یا شاردینگ

شاردینگ یک روش موثر برای افزایش مقیاس پذیری بلاک چین و تسریع تایید تراکنش ها است. در این جریان، به جای استفاده از یک زنجیره طولانی، چندین زنجیره موازی که هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند ایجاد می شود. به این ترتیب سرعت شبکه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

هارد فورک (HARD FORK) چیست؟

هر تغییری یا ادیتی که در نحوه اجرای یک بلاک چین رخ دهد، فورک (FORK) گفته می شود. هنگامی که این تغییرات اساسی باشند و در شبکه جدید، نرم افزار جدیدی نیاز باشد و در بین نودهای شبکه پیشین و جدید اختلاف و تفاوتی وجود داشته باشد، در این صورت دو زنجیره مستقل از یکدیگر تشکیل شده است.
به این نوع از تغییر، هارد فورک گفته می شود. در هارد فورک ها امکان دارد ارز جدیدی نیز ایجاد شود. تمامی اعضای شبکه قبلی، پس از هارد فورک به شبکه جدید منتقل می شوند و شبکه پیشین بلااستفاده می ماند.

دلایل ایجاد هارد فورک چیست؟

به طور کلی برای رفع مشکلات فنی شبکه، دفع حملات هکری به بلاک چین، معکوس کردن تراکنش ها و ارتقا قابلیت های شبکه هارد فورک انجام می شود.

فورک اتریوم ( Ethereum Fork)

انجام هارد فورک برای اتریوم ها بسیارخطرناک است؛ به همین دلیل هنگامی که موقعیت فورک پیش آید، احتیاط بسیاری باید به خرج داد. در اتریوم ۳ نوع فورک وجود دارد. این فورک ها عبارتند از Ethereum Classic ، EtherZero و Metropolis.

سافت فورک (SOFT FORK) چیست؟

سافت فورک یک بروزرسانی است که می تواند با نسخه قدیمی هماهنگ باشد. در این صورت تمامی کاربرانی که از نسخه قدیمی هنوز هم استفاده می کنند، می توانند به اطلاعات جدید شبکه دسترسی داشته باشند و اطلاعات بلاک چین را به حساب خود منتقل کنند. در صورتی که این تغییرات روی آدرس های شبکه نیز اعمال شده باشد، همچنان می توان از شیوه قدیمی از این آدرس ها استفاده کرد.

آینده فورک کردن در رمز ارزها

از آن جایی که تغییر و بروزرسانی یکی از مهم ترین خصلت های جدانشدنی از یک برنامه نرم افزاری است، امکان پایان یافتن فورک ها بسیار پایین است چرا که فورک کردن قابلیتی جدا نشدنی از یک بلاک چین است و باعث پیشرفت و بهبود آن می شود.

دلیل دیگری که امکان پایان یافتن فورک کردن را رد می کند، کمک به پذیرش بیشتر مردم و سازگار کردن نسخه های جدید با نظرات است. در حقیقت فورک (FORK) کردن باعث ارتقا در پروتکل، تسریع تراکنش ها، کم نگه داشتن هزینه ماینینگ و… خواهد شد.

گاهی اوقات فورک کردن تنها راهی است که برای توسعه دهندگان می ماند. برای مثال با پیدا شدن یک باگ بزرگ در شبکه، تمامی ارزهای دیجیتال در معرض خطر خواهند بود. در این صورت توسعه دهنده باید قبل از وقوع ضررهای مالی، فورک کند. از آن جایی که فورک زدن برای بهبود عملکرد بلاک چین استفاده می شود، تصمیم گیرندگان اجرای آن نیز جامعه آن ارز دیجیتالی خواهد بود.

در صورتی که برنامه نویسان و توسعه دهندگان متوجه شوند که می توانند با اعمال تغییراتی در شبکه، به ارتقا آن کمک کنند، این موضوع را با جامعه مصرف کننده از آن شبکه در اشتراک خواهند گذاشت و پس از رای مثبت اعضای شبکه، بلافاصله فورک رخ می دهد. یکی از ویژگی های مهم یک اکوسیستم ارز دیجیتالی، ارائه نظرهای آزادانه است.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟

در سافت فورک زنجیره ها از یکدیگر جدا نمی شوند و همچنان وابسته به یکدیگر عمل خواهند کرد؛ اما در هارد فورک زنجیره ها به کلی از یکدیگر جدا می شوند و به صورتی کاملاً مستقل از هم فعالیت می کنند. در سافت فورک اعضای شبکه نسخه قدیمی می توانند همچنان به نسخه بروزرسانی شده دسترسی داشته باشند اما اعضای زنجیره قدیمی که از طریق هارد فورک ایجاد شده است، نمی توانند به اطلاعات نسخه جدید دسترسی داشته باشند.

تفاوت دیگری که این دو با یکدیگر دارند، در تعداد انشعابی است که ایجاد می کنند. در هارد فورک دو انشعاب ایجاد می شود و نسخه قبلی برای اعضای نسخه جدید منسوخ شده به حساب می آید. تفاوت دیگر این دو با هم، علت استفاده از آن ها است. برای مثال در صورتی که یک باگ در نسخه فعلی مشاهده شود، توسعه دهنده هارد فورک می کند تا مشکلات امنیتی نسخه قبلی از بین بروند اما سافت فورک معمولا برای بهبود ویژگی ها و تسهیل کاربری انجام می گیرد.

خواندن این مقاله
تفاوت کوین و توکن چیست؟ معرفی انواع کوین و توکن

تاثیرات هارد فورک ارزهای دیجیتال چیست؟

تاثیرات بسیار زیادی هارد فورک ارزهای دیجیتال دارد که در ادامه با مهمترین های آن آشنا خواهید شد:

بازگشت اعتماد و سرمایه از دست رفته

هنگامی که شبکه ها در معرض حملات سایبری از سوی هکرها قرار بگیرند، انجام هارد فورک الزامی خواهد بود. در صورتی که ارزها توسط هکرها از شبکه برداشت شوند، توسعه دهندگان می توانند با انجام هارد فورک تراکنش ها را معکوش کنند و ارز را دوباره به شبکه برگردانند.

رفع ایرادات و بهبود شبکه

هنگامی که هارد فورک برای یک بلاک چین ایجاد می شود، دو ارز کاملا مجزا از یکدیگر پدیدار می شوند. معمولاً نسخه قدیمی بدون استفاده می ماند؛ چرا که به دلیل نقص های امنیتی این بلاک چین بروزرسانی می شود، تا ایراد آن در یک بستر جدید کاملا برطرف شود.

هارد فورک در حقیقت یک تغییری است که از سوی هر فردی می تواند صورت بگیرد؛ اما زمانی یک فورک اساسی و مهم تلقی می شود که یک ارز پررونق را افراد بزرگ دنیای ارز دیجیتالی مورد حمایت قرار دهند. یکی از معروف ترین این ارزها، بیت کوین کش است.

فورک ها عضوی جداناپذیر از بلاک چین

با گذشت از ایجاد اولین بیت کوین، فورک های مختلفی رخ داده است. با این حال نظر همه تریدرها در مورد انجام هارد فورک یکسان نیست. برخی از آن ها بسیار مشتاق به انجام هارد فورک هستند؛ اما برخی دیگر از سرمایه گذاری در شبکه های در حال فورک خودداری می کنند.

معمولاً پس از اجرای هارد فورک، ارزش ارزها سقوط می کنند و بسیار پایین می آیند. اگر این ارز بتواند پس از تغییر، علاوه بر عملکرد مناسب، ثباتی نسبی نیز داشته باشد، می تواند بسیار موفق شود و اعضای زیادی را به خود جذب کند.

سوالات متداول

فورک در بلاک چین چیست؟

از آن جایی که اطلاعات ثبت شده در بلاک چین ها قابل تغییر نیستند، نمی توان آن ها را نیز بروزرسانی کرد. به همین دلیل برای رفع این دسته از مشکلات و بهبود عملکرد بلاک چین ها، فورک ها ایجاد شده اند. این فورک ها توانایی تغییر دادن اطلاعات شبکه یک بلاک چین را دارند و می توانند زنجیره ای جدید را ایجاد کنند یا شاخه ای دیگر بسازند. در واقع به هر تغییر و یا اصلاح در نحوه اجرای یک شبکه بلاک چین، فورک گفته می شود.

مفهوم کلی فورک چیست؟

به بروزرسانی یا ایجاد یک بلاک چین جدید، اصطلاحاً فورک گفته می شود. هنگامی که نارضایتی از یک بلاک چین پیش آید یا بتوان آن را ارتقا داد، به پیشنهاد توسعه دهندگان و انتخاب و رای اعضای شبکه، می توان از فورک ها استفاده نمود.

چرا فورک ها در بلاک چین اتفاق می افتند؟

یکی از رایج ترین دلایل رخ دادن فورک ها، بروزرسانی و ارتقا ویژگی ها و قابلیت های بلاک چین است. این موارد معمولا برای تمامی بلاک چین ها پیش می آید و عضوی جدانشدنی از آن است. علت بعدی، حل اختلاف نظر میان توسعه دهندگان و اعضای شبکه است. برخی از اعضا به همراه برخی از توسعه دهندگان تصمیم می گیرند یک بلاک چین پیشرفته تر و بروز شده تر را از طریق فورک کردن ایجاد کنند.

دلیل دیگر اتفاق افتادن این تغییرات، رویت شدن باگ یا یک مشکل امنیتی برای یک بلاک چین است که ارزها را تهدید می کند؛ بنابراین یک فورک نیز برای انتقال به یک فضای امن تر اتفاق می افتد

سافت فورک و هارد فورک در بیت کوین چیست؟

سافت فورک به نوعی یک بروزرسانی برای یک شبکه به حساب می آید؛ اما هارد فورک یک زنجیره جدید و مجزا را از بیت کوین ایجاد می کند.

آخرین فورک بیت کوین چه زمانی بود؟

آخرین فورک بیت کوین SEGWIT بود که در سال 2017 رخ داد.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟

در سافت فورک زنجیره ها از یکدیگر جدا نمی شوند و همچنان وابسته به یکدیگر عمل خواهند کرد اما در هارد فورک زنجیره ها به کلی از یکدیگر جدا می شوند و به صورتی کاملاً مستقل از هم فعالیت می کنند. در سافت فورک اعضای شبکه نسخه قدیمی می توانند همچنان به نسخه بروزرسانی شده دسترسی داشته باشند؛ اما اعضای زنجیره قدیمی که از طریق هارد فورک ایجاد شده است، نمی توانند به اطلاعات نسخه جدید دسترسی داشته باشند. تفاوت دیگر این دو با هم، علت استفاده از آن ها است. برای مثال در صورتی که یک باگ در نسخه فعلی مشاهده شود، توسعه دهنده هارد فورک می کند تا مشکلات امنیتی نسخه قبلی از بین بروند اما سافت فورک معمولا برای بهبود ویژگی ها و تسهیل کاربری انجام می گیرد.

بعد از فورک چه اتفاقی می افتد؟

فورک با تصمیم و انتخاب مسئولین شبکه و اعضای آن رخ می دهد؛ بنابراین هر اقدامی از جمله فورک، برای سوددهی بیشتر و بهبود شبکه خواهد بود.
اگر تا اینجا مقاله رو خوندی و جوابت سوالت در مقاله نبود، لطفا سوالاتت رو برامون کامنت کن تا اولین فرصت جواب بدیم.
امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا