اخبار

رشد عرضه غیرنقدی بیت کوین؛ آیا سرمایه‌گذاران بلند‌مدت نگاهی صعودی دارند؟

انتقال بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران بزرگ از صرافی‌ها به کیف پول‌های سرد، روشی برای کاهش نقدینگی در بازار است. در چنین شرایطی، افزایش تقاضا در بازار می‌تواند به ایجاد بحران عرضه و افزایش احتمالی قیمت منجر شود.

به گزارش کریپتواسلیت، داده‌های پلتفرم تحلیل آن‌چین گلس‌نود نشان می‌دهد که عرضه غیرنقدی نزدیک به ۷۸درصد از کل عرضه در گردش بیت کوین را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، کمتر از ۲۲درصد از کل بیت کوین‌های استخراج‌شده در حال گردش در بازار هستند.

این شاخص نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌ها خارج کرده و آن‌ها را در کیف پول‌های غیرامانی (غیرحضانتی) ذخیره می‌کنند تا از فروش دارایی‌های خود اجتناب کنند.

کریپتواسلیت در گزارش خود به بررسی شاخص‌های عرضه بیت کوین پرداخته تا چشم‌انداز بلندمدت این ارز دیجیتال را پس از هفته‌ها آشفتگی در بازار و وضعیت نامشخص اقتصاد کلان ارزیابی کند.

عرضه غیرنقدی (دیرنقدشونده) یک شاخص کلیدی است؛ زیرا نشان می‌دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کوچک می‌توانند تنها یک چهارم عرضه کل بیت کوین را در اختیار بگیرند و با فروش آن، فشار نزولی بر بازار اعمال کنند.

از سوی دیگر، این بدان معناست که خریداران در مقیاس کلان قصد دارند بیت کوین بیشتری از نهنگ‌ها، سازمان‌ها و معامله‌گران قدرتمند به دست آورند.

نمودار زیر روند حرکت بیت کوین را به‌سمت عرضه غیرنقدی از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد؛ عرضه غیرنقدی بیت کوین تقریباً سه‌چهارم کل عرضه در گردش را تشکیل می‌دهد.

عرضه غیرنقدی را شرایطی در نظر بگیرید که بیت کوین به کیف پولی بدون سابقه خرج‌کردن منتقل می‌شود؛ در حالی که عرضه نقدی شرایطی است که بیت کوین به کیف پول‌هایی انتقال می‌یابد که دارای سابقه خرج‌کردن مانند انتقال به صرافی‌ها هستند.

خواندن این مقاله
موج عرضه توکن‌های حاوی نام توییتر و دوج کوین پس از توییت جنجالی ایلان ماسک
نمودار عرضه غیرنقدی بیت کوین

این داده‌ها طی ۵ سال گذشته، سریع‌ترین نرخ تغییر بیت کوین به‌سمت سرمایه‌گذاران بلندمدت را ثبت کرده‌اند که به آن تغییر عرضه غیرنقدی نیز می‌گویند. در نتیجه، این سرمایه‌گذاران بلندمدت، بیت کوین خود را خرج نمی‌کنند و در مرحله انباشت هستند.

نمودار تغییرات عرضه غیرنقدی بیت کوین

از کل بیت کوین‌های استخراج‌شده، ۱۵میلیون توکن فعلاً قابل‌فروش نیستند و تنها ۴.۳میلیون بیت کوین به‌‌طور پیوسته در گردش‌اند و در دسته نقدشونده و بسیار نقدشونده قرار می‌گیرند. بخش بزرگی از این کوین‌ها را سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت یا معامله‌گران نگهداری می‌کنند. بنابراین، ایجاد شوک عرضه در زمانی که قیمت بیت کوین ۵۳٬۰۰۰ دلار بود، به این معناست که کوین‌ها از سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به‌سمت سرمایه‌گذاران بلندمدت حرکت کرده است.

در حقیقت، نرخ رشد عرضه نقدی بیت کوین در ماه‌های گذشته کاهش یافته است؛ وضعیتی که می‌توان آن را به یک چشم‌انداز بلندمدت صعودی و افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت سرمایه‌های موجود در صرافی‌ها و کیف پول‌های آنلاین نسبت داد.

نمودار عرضه نقدی و غیرنقدی بیت کوین

نمودار بالا نشان‌دهنده میزان عرضه بیت کوین‌های بسیار نقدشونده و نقدشونده است و نشان می‌دهد که عرضه هر کدام به‌ ترتیب ۳میلیون و ۱.۳میلیون است. واضح است که در میان آشفتگی بازار، هم عرضه نقدشونده و هم عرضه بسیار نقدشونده روند نزولی داشته‌اند.

امتیاز دهی به این مطلب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا