اخبار

آیین‌نامه جدید وزارت صمت برای صنعت ماینینگ ابلاغ شد؛ لزوم دریافت تأیید از وزارتخانه‌های نفت و نیرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت آیین‌نامه جدیدی را در خصوص فعالیت استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال منتشر کرده است. بر اساس این آیین‌نامه، درخواست‌های مربوط به فعالان حوزه ماینینگ کشور باید از سوی وزارتخانه‌های نفت و نیرو نیز تأیید شود.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از اقتصادآنلاین، به منظور بررسی آیین‌نامه جدید وزارت صمت، مصاحبه‌ای با علی بابک‌نیا، رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بابک‌نیا در این خصوص توضیح داد:

آیین‌نامه جدید وزارت صمت، پیرو مصوبه هیات وزیران در حوزه تعیین و تکلیف برای صنعت استخراج رمزارز در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ شده است. این آیین‌نامه آغاز فعالیت صدور مجوزها برای متقاضیان صنعت استخراج به اداره کل‌ها ابلاغ و رویه صدور مجوزها را اعلام کرده است.

وی در مورد اهم مواردی که در این ابلاغیه آمده، اظهار کرد:

تمامی صدور مجوزها، تمدید جوازهای تاسیس و صدور پروانه‌های بهره‌برداری منوط به پاسخ استعلام از وزارت‌های نفت و نیرو شده است.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در مورد قوانین تامین انرژی ماینینگ در کشور خاطرنشان کرد:

مقرر شده که وضعیت تامین انرژی را این وزارتخانه‌ها به صورت سیستمی ارجاع دهند. از آنجا که سیستم‌ها در حال تغییر و بروزرسانی هستند و از طرفی ممکن است به درستی عمل نکنند، در این آیین‌نامه امکان پاسخ استعلام‌ها و پیگیری به صورت غیرسیستمی هم دیده شده است.

بابک‌نیا در ادامه اذعان داشت:

از سوی دیگر، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دارندگان پروانه بهره‌برداری و فارم‌های مجاز، موظف هستند هر گونه جابجایی در تجهیزات، واگذاری و یا بروزرسانی در نوع و تعداد تجهیزات را در دوره‌های سه ماهه، به واحد خدمات وزارت صمت ابلاغ کنند.

وی در ادامه گفت:

در پایان هم در این آیین‌نامه، معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، دفتر صنایع نرم‌افزار، به عنوان سیاست‌گذار در مرجع تصمیم‌گیری این حوزه در وزارت صمت تعیین شده است.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در خصوص لزوم دریافت تاییدیه از وزارت نفت و نیرو برای ماینرها اظهار کرد:

در این آیین‌نامه به صراحت تاکید شده که تایید استعلام‌ها و تاییدیه‌ها از وزارتخانه‌های نفت و نیرو الزامی است. وزارت نیرو هم مشابه این آیین‌نامه را تدوین و الزامات صنعت استخراج را بروزرسانی کرده است.

بابک‌نیا با اشاره به اینکه این آیین‌نامه هنوز ابلاغ نشده، تشریح کرد:

با توجه به شنیده‌ها و اطلاعاتی که از پیش‌نویس آیین‌نامه وزارت نیرو داریم، پیرو مصوبه بالادستی هیات وزیران، سرمایه‌گذاران را موظف کرده‌اند که سبد متنوعی از انرژی را برای خود در نظر بگیرند.

وی در مورد تامین برق ماینرها برای استخراج رمزارز با ذکر مثال توضیح داد:

یعنی مانند گذشته نیست که متقاضی صرفاً با درخواست برق از شبکه بتواند مجوز استخراج رمزارز دریافت کند. از این رو متقاضیان را ملزم کرده‌اند که برای برق جایگزین شبکه، در ایامی که شبکه امکان سرویس‌دهی ندارد، یک ساختار تکمیلی را پیشنهاد دهند و تامین کنند. به این منظور، می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر، گاز، طرح‌های بهینه‌سازی و احداث نیروگاه‌های فلر استفاده کرد.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در مورد تغییر نرخ‌ها در آیین‌نامه جدید گفت:

در سایر موارد، وزارت نیرو الزامات مشابه آیین‌نامه‌های قبلی را ارائه کرده است. قطعا یک بروزرسانی نرخ از سمت وزارت نیرو در زمینه تعرفه‌های برق این حوزه انجام خواهد شد، اما به صورت کلی، ما تقاضا کرده‌ایم که وزارت نیرو چند مورد را در نظر بگیرد.

وی در خصوص مواردی که نیاز است وزارت نیرو در نظر بگیرد توضیح داد:

یک مورد این است که وزارت نیرو در زمینه تعرفه‌گذاری، رقابت‌پذیری و سود و زیان این حوزه را نیز در نظر بگیرد. مورد دیگر این است که در نحوه محاسبات صنعت استخراج، مشابه سایر صنایع به صورت ساده در نظر بگیرند و از اعمال ساعت‌های کم‌باری و میان‌باری و در کل جدول ضرایب ساعتی عبور کنند و به صورت ساده در دو زمان، تعیین و ابلاغ کنند. در نهایت نیز ما از وزارت نیرو، امکان تسهیل صدور مجوزها برای متقاضیان احداث نیروگاه را خواستاریم.

بابک‌نیا در مورد نظر خود در خصوص این آیین‌نامه خاطرنشان کرد:

این قانون منوط به استعلام‌ها، موضوع جدیدی نیست و در صنایع دیگر نیز شاهد چنین الزاماتی بوده‌ایم. این قانون، در کل قانون بدی نیست، اما از این موضوع نگران هستیم که در اعلام پاسخ‌ها و استعلام‌ها نظرات کارشناسان و مدیران منطقه‌ای در این قضیه تاثیرگذار باشد و امکان بروز اختلاف بین متقاضیان و دولتمردان ایجاد شود.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اینکه یکی دیگر از نگرانی‌های ما در مورد طولانی شدن پاسخ فرآیندها است، گفت:

متاسفانه در هر دوره‌ای از سال با یک سری از محدودیت‌ها مواجه هستیم. این محدودیت‌ها نباید مانع پاسخ استعلام‌ها شود. به عنوان مثال اگر کسی در فصل گرما تقاضا می‌کند، مدیران منطقه‌ای پاسخ استعلام را در همان زمان ابلاغ استعلام پاسخ دهند و اجازه ندهند که دوره گرما به پایان برسد یا ما در دوره سرما شاهد وقفه در فرآیند استعلام‌ها باشیم. اگر این وقفه‌ها و تصمیم‌گیری‌های استنباطی و فردی نباشد، این قانون مناسبی است. اما با این حال باید منتظر ابلاغیه باشیم.

امتیاز دهی به این مطلب
خواندن این مقاله
اسناد فاش شده مایکروسافت از برنامه‌های این شرکت برای ادغام کیف‌ پول‌های رمزارزی با Xbox خبر می‌دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا